• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ranking przyjaznych urzędów skarbowych

Maciej Goniszewski
12 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Urząd Skarbowy przyjazny przedsiębiorcy? Na razie takie hasło wywołuje jedynie uśmiech powątpiewania na ustach przedsiębiorców, ale taki właśnie konkurs po raz drugi organizuje Business Centre Club. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku Janusz Zemła zapewnia, że to jest możliwe, a największą satysfakcję, jaką może mieć po skończeniu sprawowania urzędu, będzie miał z tego, że podatnicy przestaną się bać podlegającego mu obecnie aparatu skarbowego.

Z ankiet wypełnianych przez członków Loży Gdańskiej BCC wynika, że najbardziej przyjazne pomorskie urzędy skarbowe to: Pomorski Urząd Skarbowy (obsługuje największe firmy regionu), II Urząd Skarbowy w Gdańsku i Urząd Skarbowy w Słupsku. Wyróżnienie otrzymał Urząd Skarbowy w Człuchowie.

- Bardzo się cieszę, że wśród nagrodzonych jest PUS - stwierdził Janusz Zemła. - To urząd który powstał niedawno i jest w fazie wypracowywania modelu działania. Nagroda oznacza, że obrany kierunek jest dobry. Co do II US w Gdańsku i US w Słupsku to moje odczucia pokrywają się z oceną przedsiębiorców.

- Głównym podatnikiem jest przedsiębiorca - wyjaśnia ideę konkursu Maciej Dobrzyniecki, kanclerz gdańskiej loży BCC. - To on organizuje działalność gospodarczą przyczynia się do zasilania budżetu państwa: bezpośrednio z podatków wnoszonych przez firmę i pośrednio - z podatków płaconych przez pracowników tam zatrudnionych. Tymczasem to właśnie przedsiębiorca podlega ze strony urzędu skarbowego największym represjom. Perspektywa nieustannych i nieuchronnych sporów z organami skarbowymi hamuje rozwój szczególnie małych i średnich firm, które nie mają środków na dostatecznie dobrą obronę prawną przed urzędnikami, często niepotrzebnie interpretującymi prawo na niekorzyść podatnika. Dlatego ogłosiliśmy ten konkurs, aby pokazywać pozytywne przykłady i udowadniać, że złe nawyki z poprzedniego okresu nie muszą być normą.

To co sprawia firmom najwięcej kłopotu to mała czytelność przepisów, która daje urzędnikom duże możliwości znalezienia błędów popełnionych przez podatników i zbyt długie i jednoczesne kontrole kilku instytucji.

- Takie kontrole mogą całkowicie sparaliżować działalność firmy - mówi Maciej Dobrzyniecki. - Wystarczy powiedzieć, że każdemu kontrolującemu zespołowi, trzeba zapewnić w firmie warunki do pracy i osobę, która będzie mogła ten zespół merytorycznie obsługiwać. A zdarzało się, że kontrole trwały i po pół roku.

- Na szczęście tak długie kontrole to już przeszłość - zapewnia Janusz Zemła. - Ustawa o wolności działalności gospodarczej określa, że kontrola w małym lub średnim przedsiębiorstwie nie może trać dłużej niż 4 tygodnie, a w dużej firmie więcej niż 8 tygodni. Kontrole poza pewnymi wyjątkami nie mogą też być prowadzone jednocześnie. To sygnały, że fiskus też się zmienia. Zresztą kiedyś sam prowadziłem firmę i wspominam ten okres bardzo różnie.

Tegoroczni laureaci to placówki zupełnie inne niż w ubiegłorocznej edycji konkursu.

- Wynika to także ze zmiany kryteriów - informuje kanclerz gdańskiej loży BCC. - Zeszłego roku uwzględnialiśmy m.in. to czy jest parking dla klientów, czy sam budynek jest zadbany. W tym roku interesowały nas kwestie bardziej merytoryczne.

Tytuł "Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy" przyznawany jest na rok. Jego utrzymanie jest więc możliwe jedynie w przypadku utrzymania dobrych standardów pracy podobnie jak ma to miejsce z certyfikatami jakości uzyskiwanymi przez firmy i instytucje.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (20)

  • szybciej rozstrzygniemy konkurs

    "moja przygoda z ufo"

    • 0 0

  • Wyczuwam w tym cos dziwnego " Loży Gdańskiej BCC" ,
    "Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy" przeciez to powinno
    byc normalne. Przyznawanie nagrod za normalnosc w funkcjonowaniu
    skarbowki jest nieetyczne i zakrawa na glupawke. Kierujac sie tym
    tokiem myslenia jest to wrecz niebezpieczne, jesli z naszych podatkow
    owe nagrody sie biora to gdzie tu logika? Urzednicy US, najwazniejsze,
    ze Wam dostep do sieci odcieto:) Brawo kierownictwo.

    • 0 0

  • No to w II US w Gdańsku dostaną po premi! Odechce im się przyjaznych ekscesów. Zaraz ich góra posądzi o skorumpowanie!

    • 0 0

  • Przyjazny?

    Przyjazny to by on był gdyby nie brał ode mnie podatków!
    A tak to, jaki on przyjazny?

    • 0 0

  • Może będę żałował...

    kiedyś mych słów. Wydaje mi się jednak, że działania US powoli zaczynają się zmieniać. Biorąc pod uwagę, że ludzie bali się skarbówek wynika z działań naszych twórców prawa. Tylko idiota jest w stanie stosować się do przepisów obowiązujących w tym kraju. Podatki powinny być proste, niezmienne i niskie. Wtedy ludzie przestaną się bać. Strach jest spowodowany tym, że jak w komunie, człowiek nie orientujący się w zagadnieniach podatkowych - a trudno się orientować - z góry jest winny. Nie ma odwołań, nie ma jednoznacznych przepisów. Taki konkurs jest potrzebny, bo jest to sygnał, że nie w każdym urzędzie czeka urzędas myślący tylko jak zgnoić podatnika, ale zgodnie z ideą służby publicznej służyć mu.
    Na koniec refleksja: coś jeswt nie tak, że skoro ludzie "służący" społeczeńśtwu, utrzymywani z ich pieniędzy stworzyli aparat terroru, któremu to społeczeństwo nie jest w stanie się przeciwstawić - vide ceny benzyny. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Do formularzy zeznania podatkowego dołaczane sa instrukcje w formie broszurki. Te broszurki sa kompletnie niezrozumiałe. Jak działam zgodnie z instrukcjami to wychodzą mi fantastyczne wyniki. Predzej dojdę jak to należy wypełnić bez broszurki.

    Z moich (bardzo nielicznych na szczęście) wizyt w us wynika, że urzędnicy sa uprzejmi i nikt tam na petenta nie "dybie".

    • 0 0

  • To nie broszurki są niezrozumiale, tylko.....

    Ja jestem tylko mamą i gospodynią, pity, począwszy od pierwszego przed laty, wypelniam mężowi i sąsiadom tylko na podsawie tych broszurek i nigdy jeszcze nie mialam blędów. Co do obslugi to rzeczywiście bywa różnie, ale ostatnio sama zauważylam poprawę w tej kwestii.

    • 0 0

  • lepiej weźcie się do pracy

    Proponuję, żeby zarówno pomysłodawcy konkursu jak i pracownicy urzędów wzięli się poważnie do pracy.Będą wówczas z tego "owoce" dla wszystkich.Poprostu zadowolone społeczeństwo.Obsługa w urzędach się zmienia, na lepsze, powoli ale do przodu.Oby tak dalej.Za to organizacja pracy jest do bani.Przykład I US w Gdańsku.Po korytarzach przechadza się mnóstwo urzędników,a w pokoju prowadzącym sprawy związane z NIP itp jedna pracownica sobie "flaki wyprówa".Nikt jej nie pomoże, bo po co? A niech petent odstoi swoją godzinę (min) w kolejce.

    • 0 0

  • niech sie wezmą ci, ktorzy cholera wie za co bierze geld a przychodzi do urzędu

    doslownie po pierdułki- jakieś ulgi budowlane itp. urzednik też człowiek i należy się z tym liczyć.

    • 0 0

  • albo przygototwać kopertę!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!o.to nie był żart.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane