- 1 5-letni chłopiec ofiarą potrącenia na pętli (307 opinii)
- 2 Dworzec w Oliwie czeka na drugie życie (69 opinii)
- 3 Tramwaj śmiertelnie potrącił dziecko (663 opinie)
- 4 Agnieszka Buczyńska odchodzi z rządu (48 opinii)
- 5 Dokąd na grzyby w Trójmieście? (47 opinii)
- 6 Wielka kara za wielką reklamę (130 opinii)
Raport CBA: Gdynia straciła miliony na budowie węzła Karwiny
80 stron raportu Centralnego Biura Antykorupcyjnego z budowy węzła Karwiny trafiło do prezydent Gdyni Aleksandry Kosiorek. - Kolejnym krokiem CBA będzie postawienie zarzutów podejrzenia popełnienia przestępstwa wymienionym w raporcie osobom. Przewijają się tam nazwiska byłego prezydenta Wojciecha Szczurka i wiceprezydenta Marka Łucyka - mówi Aleksandra Kosiorek.
Inwestycja dotycząca budowy Węzła Karwiny, jak wszystkie inwestycje realizowane przez Miasto Gdynia były kontrolowane na wielu poziomach. Każda zmiana projektu, zakresu, czy budżetu była poprzedzona wnikliwą weryfikacją pracowników Urzędu pod względem merytorycznym, prawnym i finansowym.
Inwestycja była kontrolowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Najwyższą Izbę Kontroli i CBA.
Trudno odnieść się do tych zarzutów medialnych, które wyraźnie na potrzeby walki politycznej zostały wyrwane z kontekstu i są ustaleniami wstępnymi. Do każdego ustalenia z kontroli, jednostka kontrolowana ma prawo złożyć swoje uwagi i mam nadzieję, że i w tym przypadku Urząd pod kierownictwem Pani Prezydent podejdzie do tego tematu rzetelnie i bezstronnie.
Przypomnę, iż była to jedna z największych inwestycji realizowanych w ostatnich latach w mieście. Inwestycja, której zakres ulegał zmianie z uwago na brak jednoznacznych wytycznych ze strony jednego z partnerów - PKP - co do rozbudowy infrastruktury kolejowej w tym rejonie. Miasto podejmowało najlepsze z możliwych decyzje, aby zrealizować ten projekt.
Pomimo wielu trudności, środki z UE zostały rozliczone w całości, a zakres dofinansowania nie obejmuje kolizji infrastruktury z wiaduktem do przebudowy.
Marek Łucyk
Przypomnijmy: Centralne Biuro Antykorupcyjne kontrolowało dokumenty w Urzędzie Miasta Gdyni związane z budową węzła Karwiny, która długimi miesiącami męczyła mieszkańców miasta, a według wielu była jedną z najważniejszych przyczyn wyborczej porażki ekipy Wojciecha Szczurka. Węzeł powstał nie tylko z opóźnieniem, ale w innym kształcie, niż wcześniej planowano.
To była zresztą przedwyborcza woda na młyn dla całej opozycji, która jednogłośnie krytykowała ekipę Wojciecha Szczurka za tę inwestycję, szydząc przy tym, że to nie żaden węzeł, bo ostatecznie z wielkich planów wykonano niewiele więcej niż wymianę nawierzchni. Za to cena prac wzrosła.
Węzeł Karwiny: skończony, ale krytykowany
Efekt kontroli CBA trafił już w ręce Aleksandry Kosiorek, która jeszcze przed objęciem urzędu informowała Najwyższą Izbę Kontroli o możliwych nieprawidłowościach w tej inwestycji. I wszystko wskazuje na to, że się nie pomyliła, bo wnioski płynące z raportu są dla byłych władz Gdyni druzgocące.
Prace za 18 mln zł będzie trzeba rozebrać
Według agentów CBA Gdynia realizowała inwestycje w sprzeczności wobec ustaleń z PKP i Urzędem Marszałkowskim. Generalny wykonawca - firma MTM - ostrzegał miasto, że takie postawienie sprawy będzie kolidowało z planami inwestycyjnymi PKP, ale urzędnicy nic sobie z tego nie robili.
- Z raportu wynika, że wartość wykonanych prac utraconych, czyli takich, które będzie trzeba wykonać na nowo, opiewa na 18 mln zł. To jednak nie wszystko. Gdy zsumujemy wszystkie nieprawidłowości, to mamy kilkadziesiąt milionów zł strat. Odchylenia od norm sięgają według biegłego 10 proc., co oznacza, że jezdnia szybciej będzie się degradować, a miasto będzie musiało płacić za jej naprawę - wylicza Aleksandra Kosiorek.
Raport CBA będzie jawny
Teraz prezydent ma 7 dni na zaakceptowanie raportu lub wniesienie do niego uwag. Po tej decyzji raport zostanie upubliczniony. Już wiadomo jednak, że są w nim nazwiska byłego prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka i jego zastępcy Marka Łucyka, i to ich roli w tej inwestycji szczególnie przygląda się CBA.
Wobec nich rozstrzygnięcia sądowe władze miasta zostawiają organom ścigania, natomiast mają zamiar zająć się wykonawcą, a także wykonującymi odbiory inwestycji.
- Zastanawiamy się nad obniżeniem wynagrodzenia z tytułu używania materiałów i rozwiązań innych, niż zamówiliśmy. Może będzie to też skutkować przedłużeniem gwarancji, ale nic nie zrekompensuje tego, że cały węzeł jest wykonany w niewłaściwej technologii. W ocenie agentów CBA wadliwie przeprowadzony jest też nadzór inwestorski, za który zapłaciliśmy, więc tu także nasi prawnicy muszą wypowiedzieć się, w jakim zakresie możemy żądać zwrotów. Te decyzje jeszcze przed nami. Bezsporne jest przecież, że obecnie węzeł Karwiny nie przypomina w niczym tego, co miało tam powstać - podkreśla Aleksandra Kosiorek.
węzeł Karwiny to jakaś porażka (6 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-09-12 12:03
(29)
Największy hit całej tej inwestycji to ta pseudo wymiana nawierzchni. Niby nowy asfalt, ale potem 100m starego dziurawego, potem znowu nowy a potem stary i tak w kółko. Urwane ścieżki rowerowe też niczego sobie. Chodniki niby nowe ale poprzeplatane ze starymi. To chyba jakiś niewidomy odbierał ten projekt
- 586 8
-
2024-09-13 10:48
No i co tam panie Szczurek
Immunitet się teraz ma, co?... Tak PO prostu...
- 3 1
-
2024-09-12 19:09
(1)
harcerze nie kradna.
- 6 0
-
2024-09-13 12:12
Gdynia harcerska
Wiele stanowisk obejmują byli harcerze
- 1 0
-
2024-09-12 14:45
ręka rękę myje....
- 20 1
-
2024-09-12 14:12
Świadome niszczenie miasta
- 26 2
-
2024-09-12 14:03
Tego nie rozumiem, jak można było zostawić rozwaloną nawierzchnię ! Ile to by kosztowało ? 0,5% inwestycji ? bez jaj !
- 24 2
-
2024-09-12 13:22
(5)
akurat ścieżki rowerowe są ok, do tego nowe przejazdy i brak możliwości warunkowego skrętu dla samochodów - rowerzyści chyba nie mają na co narzekać
- 6 27
-
2024-09-12 13:40
Ta, fajnie że wyjazdy z osiedli na ktorych mieszka po kilkanaście tys ludzi umożliwiają przejazd tylko 2-3 autom podczas cyklu! (4)
Świetny pomysł!
- 47 6
-
2024-09-12 14:34
Czemu kłamiesz? (3)
- 5 32
-
2024-09-12 14:41
Czemu oskarżasz go o kłamstwo? (2)
Prawdę napisał.
- 35 6
-
2024-09-12 19:48
Kłamie (1)
Jeździ się bez problemu. Ja tu mieszkam!
- 5 13
-
2024-09-13 07:15
Ja też tu mieszkam
Z Brzechwy na Chwaszczyńską wyjeżdżają po trzy pojazdy na cykl świateł.
- 7 1
-
2024-09-12 12:13
(5)
to był zdalny odbiór bez kamerki :)
- 46 1
-
2024-09-12 14:26
Dziwisz się? Przecież w magistracie cały czas pandemia :)
- 36 0
-
2024-09-12 13:03
Myślę że tu główny problem był już na etapie planów - fatalnych i ciągle zmienianych (3)
Mieszkam w tej dzielnicy i widzę, ze wykonanie nie jest najgorsze, wszystko się jeszcze trzyma bez zarzutu, natomiast sam fakt, że plany tego co ma gdzie być, co kuć, a co rozkuwać, bez przerwy się zmieniały a finalny efekt jest zupełnie inny niż miał być na poczatku to sedno problemu i tego że to wszystko tak długo trwało. Chyba zabrakło na górze
Mieszkam w tej dzielnicy i widzę, ze wykonanie nie jest najgorsze, wszystko się jeszcze trzyma bez zarzutu, natomiast sam fakt, że plany tego co ma gdzie być, co kuć, a co rozkuwać, bez przerwy się zmieniały a finalny efekt jest zupełnie inny niż miał być na poczatku to sedno problemu i tego że to wszystko tak długo trwało. Chyba zabrakło na górze specjalisty od takich wielkich inwestycji, który potrafiłby trzeźwo spojrzeć na sprawę, tupnąć nogą i powiedzieć "koniec zabawy panowie, albo robimy tak i tak , bo to jedyne dobre rozwiązanie i jego się trzymamy, albo zbieramy klocki" To nie była niezbędna inwestycja w takim kształcie jaki jest obecnie. Jeśli były na etapie realizacji jakieś rzeczywiste, nieprzezewidziane okoliczności, może należało przerwać prace i odłożyć inwestycję o kilka lat?
- 26 1
-
2024-09-12 16:36
(2)
Niestety, ale uszkodzenia nawietrzni się pojawiają. Najbardziej skandaliczne jest zapadanie się asfaltu na dylatacjach wiaduktów. Na wiosnę zapadlisko było naprawdę sporych rozmiarów. Teraz naprawione, ale czy w trakcie zimy nie będzie powtórki? Zobaczymy też jak reszta nawierzchni przetrzyma zimę. Np. te łączenia nowej nawierzchni z kawałkami
Niestety, ale uszkodzenia nawietrzni się pojawiają. Najbardziej skandaliczne jest zapadanie się asfaltu na dylatacjach wiaduktów. Na wiosnę zapadlisko było naprawdę sporych rozmiarów. Teraz naprawione, ale czy w trakcie zimy nie będzie powtórki? Zobaczymy też jak reszta nawierzchni przetrzyma zimę. Np. te łączenia nowej nawierzchni z kawałkami starej dziurawej to prawie pewne dziury po przymrozkach. Chodniki też w wielu miejscach nie wyglądają najlepiej, to już trudno wymieniać przykłady bo uszkodzenia nie są tak "spektakularne" jak asfaltu.
- 3 2
-
2024-09-12 22:27
nad torami?
Wiadukty nad torami nie były w tym projekcie modyfikowane.
- 2 1
-
2024-09-12 19:53
Dylatacje nie są z asfaltu
A ich rozwałka wynika z przeciążonych ciężarówek. Tak jak na estakadzie
- 1 3
-
2024-09-12 12:26
Jeju, chyba przejadę się z Gdańska zobaczyć to cudo :-) (10)
Spokojnie, poza godzinami szczytu drodzy Gdynianie. Nie będę wam dokładał kłopotów. Pozdro.
- 58 2
-
2024-09-13 07:30
...to chyba w srodku nocy... :D
- 2 0
-
2024-09-12 12:42
Polecam jechać od strony centrum Gdyni! Szczególnie w godzinach szczytu! (8)
Obejrzysz sobie cudowne rozwiązanie inżynierii drogowej jakim jest połączenie krótkiego odcinka buspasa (którego nikt zresztą nie respektuje, włącznie z policją, tak jest absurdalny) ze zwężeniem 2 pasów jezdni do 1 na podjeździe na wiadukt, a na którym stworzono przystanki komunikacji miejskiej, a do tego dołożono jeszcze nowe przejścia dla
Obejrzysz sobie cudowne rozwiązanie inżynierii drogowej jakim jest połączenie krótkiego odcinka buspasa (którego nikt zresztą nie respektuje, włącznie z policją, tak jest absurdalny) ze zwężeniem 2 pasów jezdni do 1 na podjeździe na wiadukt, a na którym stworzono przystanki komunikacji miejskiej, a do tego dołożono jeszcze nowe przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów, jak również skręt w drogę osiedlową praktycznie z przystanka. Dodając do tego fakt, że na wiadukcie robią się nagle znów 2 pasy, a także że jest to skrzyżowanie wyjazdów ze Strzelców (kilka tysięcy mieszkańców) oraz z kierunku Sopotu - jazda codziennie tamtędy jedyne swego rodzaju doznanie. Co dzień dostarcza mieszkańcom Karwin wielu emocji :)
- 87 1
-
2024-09-12 13:27
Potwierdzam (7)
to zwężenie przy buspasie to jest ultra kuriozum
- 46 1
-
2024-09-12 13:41
a można było namalować na odwrót (5)
bus pas który by się tam kończył i przechodził płynnie w prawy pas. A nie slalomy i tańce
- 26 1
-
2024-09-12 14:04
Dokładnie, to buspas powinien się włączać w pas a nie odwrotnie :) (2)
- 20 2
-
2024-09-12 23:03
Co wy się znacie?
Kasę za to bierzesz? Mądrzejsze głowy wiedzą jak to ma wyglądać, przecież dobrze jest. Nie marudź, ścieżki rowerowe masz co się o autobusy czy samochody martwisz i tych co myślą że mają kasę że Strzelców pseudo bogackich.
- 1 7
-
2024-09-12 19:54
I co
Autobus by miał się zatrzymywać i robić dobrze samochodziarzom?
- 6 6
-
2024-09-12 13:53
Ale tak jest ciekawiej, bardziej innowacyjnie ;) (1)
- 22 0
-
2024-09-12 19:54
Teraz jest prawidłowo
- 1 5
-
2024-09-12 13:41
Nigdy czegoś takiego nie widziałem nigdzie indziej, ewenement.
Fajne sytuacje powoduje, szczególnie dla osób spoza Gdyni, które tam są pierwszy raz.
- 18 0
-
2024-09-12 17:36
Przebudowa Karwiny (13)
Jak były korki na wiadukcie PKM przed przebudową tak i są teraz korki, po prostu nic się nie zmieniło.
Niestety ale to trzeba zmienić i naprawić.
Ruch samochodowy jest coraz większy, powstają nowe domy i jest coraz więcej mieszkańców i kierowcców.- 135 13
-
2024-09-12 22:06
Aut jest za dużo
Jeśli ma się możliwość trzeba korzystać z PKM, autobusu czy roweru
- 11 5
-
2024-09-12 21:57
Swiatła
To największy problem i jakiś żart...
- 3 1
-
2024-09-12 20:29
Wyjazd z Sopockiej pozostał bez zmian. To jakaś kpina (2)
- 7 2
-
2024-09-12 20:55
(1)
Dopytaj PKP dlaczego
- 3 4
-
2024-09-13 09:13
Dlatego, że Kucyk to oferma?
- 3 0
-
2024-09-12 18:25
Przypomnij sobie (1)
Jak codziennie stało się od Łowickiej. 30-40minut, żeby dojechać do Karwin. Gdzie są dziś te korki?
- 5 11
-
2024-09-13 09:14
Pewnie dlatego, że nie ma już błazna który nadzorował tą inwestycję i nikt nie zaczyna malować pasów w godzinach szczytu.
- 2 0
-
2024-09-12 18:21
Nie ma już korków
Dziś godziny szczytu, 17:00, w dodatku deszcz, który zawsze potęguje ruch. W drugim dodatku wywiadówki w wielu szkołach. Węzeł Karwiny przejeżdżam na jednej zmianie świateł. Cud? Nie sądzę. Węzeł działa. Ale nie, wszystkie trole muszą pluć dalej
- 10 20
-
2024-09-12 18:16
Dokladnie (4)
To samo na Witominie, zero zmian na plus a wydane 54mln zł. Już można było skończyć dawno temu obwodnicę Witomina
- 9 4
-
2024-09-12 19:28
No nie żartuj (1)
Jak skończyć obwodnicę Witomina skoro jej nawet nie zaczęli? Chwarznieńska to nie jest obwodnica tylko normalna ulica, chociaż nie wiadomo czy normalna.
- 5 0
-
2024-09-13 09:11
Jak to nie zaczęli? Widziałem plakat kandydata Darmorządności: "Budujemy obwodnicę Witamina".
Nie wmówisz mi, że Samorządność kłamała....
- 1 0
-
2024-09-12 18:26
Przypomnij mi (1)
jaki jest zakres przebudowy w kwestii podziemnej infry.
- 2 2
-
2024-09-12 23:05
Tunel pod lasem aż do końca Witominskiej
Od obwodnicy by mniej kosztował niż to co wypakowane do. Mtm
- 4 1
-
2024-09-12 15:51
Wiceprezydent od inwestycji to stanowisko wysokiego ryzyka. (5)
Życzę Panu Austenowi aby był roztropny w podejmowaniu decyzji bo pomimo dobrej woli można wpędzić się w niemałe kłopoty.
Zresztą podobnie Pani Kosiorek.
Porządek w finansach to podstawa i oczywiście kompetentni, dobrze opłacani lojalni ludzie. Bez tego lepiej nie wypływać na głębokie wody. Za duże ryzyko porażki.- 88 7
-
2024-09-13 09:57
Austen to figurant i pozer, wystarczy przejrzeć jego profil na FB.
Chłop więcej czasu zajmuje sie PR'em niż jakimikolwiek inwestycjami. Z Gdyni trzeba uciekać póki można.
- 2 1
-
2024-09-12 16:08
Spokojnie (3)
Austen nic glupiego nie zrobi. Bo on nic nie zrobi. Boi sie
- 22 5
-
2024-09-13 00:13
jak za każdą zmianą rządu i ekipy
jest takie polowanie na czarownice, to czemu się dziwić?
- 4 0
-
2024-09-12 18:53
Czyli kilka lat bez inwestycji? (1)
- 7 0
-
2024-09-13 10:43
Tak wybrałeś
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.