• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • (1)

    Na zamieszczonym zdjęciu widnieje budynek techniczny a nie terminal!
    Odrobina rzetelności dziennikarskiej by się przydała Panie Sielski.
    Czy nikt nie pamięta, że to lotnisko istnieje i funkcjonuje jako lotnisko wojskowe od dawna? Przebudowa miała je dodatkowo dostosować do obsługi ruchu pasażerskiego i cargo. Myślę ze była to szansa dla tego obiektu.

    • 10 5

    • ta, byla ale nie jest

      • 3 5

  • A mozna bylo wyremontowac chodniki, ulice czy wymienic setki lamp ulicznych na ledowe i miec co miesiac zysk,

    Ale po co? W koncu jestesmy samorzadowcami i nie musimy wydawac pieniedzy racjonalnie. To nie nasze.

    • 23 5

  • Gdynia to w ogóle jakiś fenomen - mistrzowie wydawania kasy na głupoty

    Lotnisko, otworzone tylko dlatego, że ego prezydenta (i niektórych mieszkańców) nie pozwala zaakceptować faktu konieczności korzystania z portu lotniczego w Gdańsku. Estakada rowerowa - której nie chcieli nawet rowerzyści. Kolejka na Kamienną Górę długości 30m. Infobox - postawiony... nikt nie wie po co...

    • 27 9

  • kiedy ta choroba co zwie sie samorzadnosc sie skończy (3)

    • 17 7

    • na SZCZĘŚCIE NIGDY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 6

    • Nigdy mój drogi.

      • 1 2

    • Jarek zrobi porządek z tymi nieudacznikami...

      ... i to w tępie błyskawicznym!

      • 0 1

  • Za to z błogosławieństwem Unii zbudowano TRISTAR i PKM (2)

    niewątpliwie niezbędne dla aglomeracji Trójmiasta inwestycje

    • 10 13

    • TRISTAR i PKM (1)

      TRISTAR to przede wszystkim wymiana na nową całej infrastruktury zarządzania ruchem w 3-City (lampy, skrzyżowania, sygnalizacja itp) za którą miasta zapłaciły tylko 15% wartości a UE 85%. rozumiesz ? nowa infrastruktura na kolejne 25 lat za 15% jej wartości. Te dodatkowe "inteligentne" gadzety nawet jeśli niewiele pomogą miastom to nie zaszkodzą i nie stanowią nawet 10% wartości całości.
      PKM - to po rozbudowie lotniska w Gdańsku najbardziej przyszłościowy projekt zrealizowany w województwie. Nawet jeśli dotychczas nie ma zbyt dużej frekwencji, to wpłynie na zachowania mieszkańców w najbliższych latach. Gdynia po uruchomieniu nowych przystanków skorzysta tak samo jak Gdańsk

      • 7 3

      • zgłoś się do Swetru po odznaczenie za .nowoczesność światopoglądu

        • 1 0

  • Kto za to odpowie

    Wylać ich na zbity pysk !

    • 16 5

  • miś (3)

    to jest miś na miarę Gdyni. bloki smród brud i ubóstwo a teraz maja lotnisko.

    • 32 7

    • bloki falowce (2)

      smród brud i ubóstwo to masz u siebie w Gdańsku...a gratis do tego prymitywne lotnisko bez tarasu widokowego z cieknącym dachem,lotnisko imienia Bolka Wielkiego....

      • 2 12

      • Czemu ty jeszcze nie w szkole?

        Matka wie?

        • 7 1

      • Śledziu wiesz że ryba psuje się od głowy idz do lekarza.

        • 2 1

  • to nasze pieniądze

    to pieniądze Gdynian, Szanowny Prezydent na poczet swojego rozbujałego ego wyżucił w błoto 91,7mln, nie będzie na szpitale, szkoły, drogi...jak mu nie wstyd, wręcz zadowolony z pozytywnej kontroli NIKu

    Stworzył własną partię "Samorządność" i rządzi Sam

    • 30 6

  • wiele tu słów pod adresem Szczurka, a ani słowa (1)

    o wójcie Kosakowa Włudziku. A jaki skład radny nadzorczej tego lotniska :
    Przewodniczący- Zbigniew Smolarek

    Sekretarz- Bogusław Stasiak

    Członek -Jerzy Włudzik

    • 25 1

    • To tylko figuranci...

      ... "Muzgiem" (przez "u") był i jest Kim Dzong Szczur, słońce bulwaru!

      • 2 0

  • gdynia (wlasciwie to gmina kosakowo) - radom - szymany

    trzech królowie awiacyjnej samorządności

    • 18 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane