• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport NIK: Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł

Michał Sielski
21 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo. Gotowy - i niewykorzystywany - nie tylko terminal pasażerski, ale też wszystkie pomieszczenia lotniska Gdynia-Kosakowo.

Władze Gdyni nie kwapią się z ujawnieniem konkretów na temat rozwiązania problemu cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo zobacz na mapie Gdyni. Poznaliśmy je jednak dzięki kontroli NIK. Okazało się, że Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.



Wierzysz, że z lotniska w Gdyni będą startować cywilne samoloty pasażerskie?

"Mamy pewien plan, ale za wcześnie, by go ujawniać" - przez ostatnie kilkanaście miesięcy była to stała odpowiedź władz Gdyni na pytania o przyszłość cywilnego portu lotniczego Gdynia-Kosakowo. Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Koskowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Zobacz także: Komisja Europejska nieco odpuszcza Gdyni

Pomysły na rozwiązanie patowej sytuacji przedstawiali natomiast radni opozycji, ale władze miasta unikały dyskusji na temat konkretów.

Do wyjawienia swoich planów zmusiła je dopiero Najwyższa Izba Kontroli, która przeprowadziła kontrolę przebudowy lotniska.

Przekażemy Gdańskowi lub zewnętrznemu operatorowi

Na zlecenie Gdyni opracowano osiem scenariuszy wyjścia z impasu. Władze miasta wybrały dwa możliwe do wprowadzenia rozwiązania, które mogą zostać wdrożone w życie, jeśli odwołanie od decyzji KE nie przyniesie efektów.

1. Wydzierżawienie lotniska w Gdyni od Skarbu Państwa i wniesienie prawa do użytkowania tego lotniska do Portu Lotniczego Gdańsk

To nic nowego, bo rozmowy na ten temat toczą się od dawna. Tylko że zarządzającym lotniskiem z Gdańska do niczego drugie lotnisko w Gdyni nie jest potrzebne. Przepustowość Rębiechowa nie jest zagrożona, a po zamontowaniu nowego systemu ILS nawet zdecydowana większość mgieł nie przeszkadza w lądowaniach. Zresztą rzekoma przewaga meteorologiczna lotniska w Gdyni nad Rębiechowem jest - delikatnie rzecz ujmując - mocno dyskusyjna.

Czytaj więcej
: Profesor klimatolog: zmanipulowano dane pogodowe na temat lotniska w Gdyni

Wnioski NIK są negatywne i trudno się z tym nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa.
2. Zaangażowanie zewnętrznego operatora portu lotniczego

Trzeba by znaleźć motywowany wyłącznie biznesowo podmiot, który chciałby się tego podjąć. A plany są ambitne: po czterech latach działania spółka ma mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. W jaki sposób to osiągnąć? Tego nie wiadomo, bo Gdynia nie ujawnia szczegółów i danych, na podstawie których powstały te założenia. Wiadomo: tajemnica biznesowa.

Lotnisko nie ruszy? To infrastruktura dla wojska. I to za darmo

- Wnioski NIK są negatywne i trudno się z nimi nie zgodzić, skoro lotnisko nadal nie działa. Od początku wskazywaliśmy, że działania władz miasta nie pokrywały się z TPI [Test Prywatnego Inwestora - red.] i w publikacji pokontrolnej możemy znaleźć takie same stwierdzenia - mówi Mirosława Król z Platformy Obywatelskiej, opozycyjna radna Gdyni, która od początku kwestionowała zasadność powstania lotniska cywilnego w Gdyni.
Widziałam raport NIK, do którego się odnosiliśmy. Był dla miasta bardzo korzystny - wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
W dokumentach można też znaleźć informację na temat umowy precyzującej, co stanie się, jeśli lotnisko nie ruszy. Okazuje się, że wszystkie nieruchomości postawione na gruncie Skarbu Państwa, który jest użyczony zarządzającej nim spółce, przechodzą na rzecz właściciela, bez prawa do odszkodowania oraz bez prawa zwrotu nakładów na rzecz tych nieruchomości.

Mimo tego władze miasta uznają raport z kontroli NIK za pozytywny.

- Wnioski NIK są pozytywne. Negatywność i pozytywność oceny NIKu nie jest mierzona osobistymi wrażeniami, lecz opisana w przepisach. Nie ma żadnych przesłanek w wystąpieniach pokontrolnych, które mogłyby świadczyć o negatywnej ocenie NIK, dotyczących działań Gdyni. Dokument pokontrolny NIK, zatytułowany "Wystąpienie pokontrolne" jest jedynym, który powstał po tej kontroli i władze miasta, a ja w szczególności, oczywiście się z nim zapoznały - mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Zobacz wnioski pokontrolne z raportu NIK na temat rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo.

Opinie (459) 3 zablokowane

  • Panie Prezydencie Szczurek, (7)

    tego możemy się spodziewać ataki, ataki,.. i niszczenie nam Gdyni, jak nie ze strony PO, PiS,.. albo ich usłużnych aparatczyków.

    Widzimy co się dzieje z portem morskim i innymi, ale w tym szaleństwie jest szansa to podział w woj.pomorskim jaki się dokona. Tylko Gdynia musi mówić jednym głosem a także należy zachęcić i zmobilizować do separacji gminy przyległe. Jeśli mówię o wojewodach nie mogę wspomnieć o krzywdzie - to jest dobre słowo oddające naszą rzeczywistość. Krzywdzie jaką spotkało Nasze Miasto i widać jgo skutki przez różne raporty pisane na zamówienie i wytyczanie Gdyni fałszywej ścieżki. A przecież powinniśmy to znać z przedwojnia, jeśli nie my to nasi rodzice i dziadowie. Gdynia ma rozbudowany system demokracji lokalnej prawie perfekcyjnie, oddanych sprawie ludzi i tak naprawdę może stać się bardzo zamożnym obszarem, a reszta jest różna - na ogół - sytuacja jest nie najlepsza poprzez niegospodarność. Musimy stworzyć wobec tego w randze województwa Obszar Norda, to absolutna konieczność w innym razie będziemy zawsze obsobaczani, pomawiani, niszczeni.

    Panie prezydencie czas z tym skończyć, a sposobność już latem szykuje sie najlepsza.

    • 9 31

    • Pierwsze "bardzo zamożne obszary" już mamy (4)

      Znajdują się one pomiędzy torami a Aleją Zwycięstwa na południe od Figurki, gustownie otaczając PPNT.

      • 12 2

      • To są nasze RODOWE SREBRA (3)

        i w odpowiednim czasie je być może ruszymy i spieniężymy :))

        A póki co to należy czynić starania o wyłączenie Gdyni i ew. gmin i powiatów okołogdyńskich z obszaru województwa.
        - Przecież przy utracie słupskiego, bytomskiego,... chodzi o to, aby po 2020 r. "umownie biedniejsza część województwa" mogła nadal otrzymywać wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - to się zmieni. Do tej pory nie było starań o taki podział statystyczny, gdyż wówczas Gdańsk bazując dostawał najwięcej a Gdynia tylko śladowe wsparcie, a pozostała część pomorskiego nie otrzymywałaby go dzięki temu więcej.

        Panie Prezydencie Guć masz Pan wiedze jak należy przeprowadzic taki program z lojalnościowym środkiem pieniężnym, a nawet wystarczy przejrzeć za co otrzymało miasto Brazyliii nagrodę ONZ, bawarskie miasto i wiele innych - ustanawiając nawet własna walute, dynamiczny rozwój itd. - służę skromnym wsparciem

        • 3 12

        • Rodowe srebra nie pachną tak cudnie (2)

          jak ta strefa prestiżu w centrum miasta. Dlatego ze smutkiem przyjmuję uwagi o ewentualnej wyprzedaży.

          Jedyną nadzieją Nasz Prezydent Wizjoner. On wie, że po ewentualnej nuklearnej apokalipsie, Gdynianie z dzielnicy Rodowe Srebra, będą przystosowani do przeżycia, a ich domostwa świetnie się wkomponują w zalegające dookoła morze ruin.

          A że będą miały dłuższą, przednuklearną, historię, będzie można śmiało wciągnąć je na listę zabytków, dzięki czemu po raz kolejny udowodnimy galaktyce jak nowatorsko odczytujemy wszelkie destynacje.

          • 6 2

          • mnie się też one nie podobają zwłaszcza o zmroku gdzie pali się tam plastykiem i zadymia (1)

            no cóż na razie nie ma programu, aby zmienić ten stan rzeczy:( Cały czas miasto rząd obarcza nowymi zadaniami a subwencji nie przybywa. Szkoda, że tak mało - mimo wysokich nakładów w Gdyni na edukacje, ludzi którzy rozumieją problem? Chyba, że wypowiadający sie tu na forum to sami polityczni hejterzy dybiący na naszym mieście razem z tymi co napisałem wyżej:((

            Ja już mówiłem od dawna, choć może zbyt cicho o tym, że będzie konieczne wydzielenie Gdyni z województwa pomorskiego. To da równe szanse przede wszystkim pozostałej części województwa a zwłaszcza nam, ponieważ w innym wypadku będziemy mieli filozofie Kalego (Port konkurencyjny kontenerowy jest dobru, lecz lotniskowy choćby zapasowy już zły :))). To powinno być w naszym programie i zrobiła go śp.Cegielska. Jeżeli mamy być niezależni i po gospodarsku rządzić, to obecnie na pewno powinniśmy przeprowadzić i to szybko konsultacje z mieszkańcami, konsultacje społeczne - poczuwszy od organizacji NGO, RD,...., poddać jak najszybciej ten program pod dyskusję - bo w innym wypadku Gdańsk nas pożre i to ze wszystkim za nim zaczniemy rozstrzygać tę kwestię.
            - Nie wiem tylko czy Szczurek jest dzisiaj dopiero kandydatem na lidera takiego wezwania, a projekt wydzielenia Gdyni, a przecież normalny odpowiedzialny mieszkaniec też jest za tym projektem choć trzeba mu przedstawić właściwe i sprawdzalne argumenty. Jeżeli zwyciężymy, jeżeli Gdynia sie uniezależni i będziemy rządzić we własnym domu, to Gdynia zmieni się nie do poznania i już nikt z PO nie będzie na nas donosił do KE, a PiS nie będzie ogłupiał ponieważ to my zaproponujemy mieszkańcom najlepsze rozwiązania, których tu nie będziemy ujawniać lecz tylko w konsultacjach na temat podzielenia województwa i to będzie też czas na zastanowienie się, jak powrócić do przedwojennej ogromnej dynamiki rozwojowej. Przypomnę, że np. w woj. kujawsko-pomorskim kwestia stolicy województwa została podzielona między dwa miasta: Bydgoszcz i Toruń.to samo w Zielonej Górze i Gorzowie, czy zdecydowanie mniejszym Opolu,.... -

            • 5 5

            • To powinno być w naszym programie i NIE zrobiła go śp.Cegielska.

              przepraszam za błąd ! Wyżej poprawka

              • 4 3

    • Łubu dubu. (1)

      Marych moja Marych kupił bym ci wózek ale żeś nie moja niech ci kupi Szczurek :-)

      • 2 3

      • mam nadzieje, ze China International kupi to Lotnisko pod warunkiem, ze zainwestuje w ten Port 100 milionów euro i stworzy kanal transportowy pomiędzy chinami a polską przy współpracy istniejącego w Gdyni - Hutchison Port Holdings (HPH)

        • 2 0

  • (6)

    Na początku (z 10 lat temu) byłam sceptycznie nastawiona, ale z czasem stwierdziłam, że mały port lotniczy w Trójmieście ma sens. Na zasadzie Modlina w Warszawie. W Rębiechowie robi się tłoczno, więc tym bardziej. Mam nadzieję, że z czasem się uda i wpłynie pozytywnie na cały region.

    • 20 28

    • idąc tym tokiem myslenia (2)

      to LA powinno mieć ze dziesięć lotnisk

      • 7 6

      • LA ma 5 lotnisk miedzynarodowych (1)

        Więc coś w tym tok myślenia jest.

        • 6 7

        • oczywiście że tak

          megalomania miasta pasożyta trwa nadal.
          co tam jakieś LA...; my to pępęk globu

          • 7 4

    • (2)

      Województwo mazowieckie to ponad 5 mln mieszkańców (pomorskie to 2,2 mln), jak się do tego doliczy jeszcze miasta ościenne jak Łodź, które też de facto są obsługiwane przez Okęcie i Modlin to robi się z tego obszar oddziaływania o potencjale ponad 6 mln ludzi. Ponadto Warszawa to stolica kraju, jakbyś nie zauważyła, więc i potencjalnych pasażerów przylatujących w sprawach służbowych jest znacznie więcej.
      Ponadto idea Modlina opiera się na tym, że Okęcie jest wyraźnie droższe niż pozostałe porty regionalne w Polsce, jednak nawet mimo tego taki Wizz wolał pozostać na Okęciu. jak był defekt pasa w Modlinie to Okęcie spokojnie dawało radę obsłużyć cały ruch.

      • 8 2

      • (1)

        Do pomorskiego dolicz jeszcze wschodnią część województwa zachodniopomorskiego (lepszy i szybszy dojazd do Trójmiasta niż Szczecina), zachodnią warmińsko-mazurskiego (korzystają z Rębiechowa).
        Potencjał jest duży i spora mobilność ludności.

        • 1 1

        • To w takim razie do mazowieckiego dolicz drugą połowę warmińsko-mazurskiego, praktycznie całe łódzkie, podlaskie, sporą część lubelskiego (mają bliżej niż do Lublina, zresztą lotnisko w Lublinie to żart pod względem siatki połączeń) i wyjdzie ponad 10 mln mieszkańców, to wciąż 3-krotnie więcej niż zasięg obsługi Rębiechowa.
          Zresztą co tu rozważać, lotnisko z jednym pasem potrafi obsługiwać rocznie prawie 40 mln pasażerów (Gatwick), to 2x więcej niż wszystkie polskie lotniska, to pokazuje jeszcze skalę zapasu.

          • 3 0

  • (7)

    Pomysł lotniska w Gdyni jest poroniony!!!!
    Po pierwsze ze względu na to iż lotnisko w Gdańsku funkcjonuje od lat a jego standard dorównuje lotniskom na świecie, po drugie w Gdyni drogi dojazdowe do lotniska praktycznie nieistnieją bo estakada Kwiatkowskiego w tej chwili bardziej przypomina drogę osiedlową niż przelotówkę a w godzinach popołudniowych to jest tam jeden wielki korek.

    Wszystkie te miliony wyrzucone w błoto przez chore ambicje Szczurka mogłyby pójść na modernizację Gdyńskich szpitali albo szkół i przedszkoli, które są znacznie bardziej potrzebne niż kolejne lotnisko w trójmieście, z którego nikt nie będzie latał, tak jak jest to w Radomiu.

    Jestem z Gdyni i uważam że ta inwestycja NIGDY nie powinna się rozpocząć.

    • 51 18

    • (1)

      do Euro 2012 Port Lotniczy w Gdańsku wraz ze swoimi dojazdami wyglądał znacznie gorzej niż obecny port w Gdyni. Taka prawda.

      • 5 9

      • Ale co na piernik do wiatraka!

        • 0 1

    • Standard tego badziewia dorównuje (1)

      lotniskom na świecie?????Jaja sobie robisz???Moi znajomi z Anglii niezły ubaw z tego lotniska mieli...do tego osobiście wiadro podstawione żeby z sufitu nie ciekło widzieli....wstyd i tyle..

      • 4 13

      • Nie wiem kiedy twoi znajomi byli na lotnisku w Gdańsku ale nowy terminal jest w porządku.
        Latałam po świecie i byłam na różnych lotniskach (Kopenhaga, Singapur, Kuala Lumpur, Tel Aviv, Melbourne, Brisbane, Sydney, Cairns, Frankfurt, Sharm El Sheik) i uważam że Gdańsk nie ma się czego wstydzić - żadne lotnisko nie jest idealne, zawsze coś może się zdarzyć.
        Moi znajomi z Australii byli pod wrażeniem lotniska w Gdańsku a porównanie mieli bo lądowali jak był stary a potem nowy terminal i nie mieli zastrzeżeń.
        A punktem wyjściowym mojego oryginalnego wpisu było to że w Gdyni są znacznie ważniejsze wydatki niż kolejne lotnisko w trójmieście.

        • 0 0

    • (1)

      Asiu, bzdury wypisujesz okropne :] zero wiedzy, zero myślenia perspektywicznego.

      • 3 5

      • W tym że myślę perspektywicznie bo prawda jest taka że mając funkcjonujące lotnisko w Gdańsku, w którym linie lotnicze mają już zaplecze, nie przeniosą się one do Gdyni, i to nasze pseudo lotnisko skończy jak międzynarodowe lotnisko Don Quijote w hiszpańskim Ciudad Real, oraz lotnisko w Radomiu, z którego się wycofuje jedyna linia lotnicza, która podpisała ż nimi umowę.

        • 0 0

    • Podobno pomysłodawcą była Gruszecka - Spychała . Żenada !

      • 1 1

  • Jacy jesteśmy ?

    Jak tam jeszcze poskrobią to dopiero ten MIT budowany na PR się posypie.
    Ale sam tego chciałeś WYBORCO !

    • 13 2

  • Przypomnijmy caly tegoroczny budzet gdyni na inwestycje to 150mln haha

    • 21 4

  • bo najlepiej się zarabia

    na słomianych inwestycjach. ty wiesz po co nam to lotnisko? ty wiesz co my mówimy tym lotniskiem niedowiarkom?

    • 14 2

  • Ten mega-poprawny parking rowerowy na lotnisku

    mnie po prostu rozp.e.dala

    • 9 4

  • W Gdyni jest sens utworzenia lotniska.

    Pod jedną nazwą Lotniska Trójmiejskie,dobrze zarządzane w kierunku rozwoju przewozów osobowo-towarowych.Mam nadzieję że Gdańsk zrozumie a Gdynia będzie skłonna się dogadać.

    • 9 17

  • Na fotografii jest Budynek Główny Portu (służb lotniskowych) (2)

    Terminal pasażerski to inny obiekt, całkiem interesujący architektonicznie ;)

    • 11 1

    • ale skąd Pan Sielski ma to wiedzieć? :) tylko biadolić potrafi

      • 4 3

    • niech zgadnę

      zaraz stadnie sie modernistycznym zabytkiem klasy 0
      :)

      • 5 2

  • mydlenie patrzałek !!!! (1)

    lotnisko to tylko epizodzik - CHODZI O CYCKA, do którego podpinają się eksperci wszelkiej maści - na początek wydoili prawie dwie bańki. Bez wątpliwości są to nazwiska kolesi i kolesiów kolesi.

    • 21 5

    • Jarek to załatwi!

      To jest sprawa nie dla NIK tylko CBA.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane