• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej

Maciej Naskręt
1 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz postęp prac przy budowie pierwszego etapu ulicy Wałowej.


Zaledwie kilka dni dzieli wykonawcę od zakończenia prac konstrukcyjnych przy wiadukcie nad magistralą kolejową. Trwa też usuwanie szalunków otulających gotową estakadę na terenach postoczniowych. Sprawdziliśmy, jak idą prace budowlane na ul. Nowej Wałowej w Gdańsku.



Ulica Nowa Wałowa, która połączy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaterenami postoczniowymi zobacz na mapie Gdańska, czyli rozbudowywanym w przyszłości Młodym Miastem, ma być gotowa w kwietniu 2014 r. Do zakończenia robót pozostało więc pięć miesięcy. Wydawać by się mogło, że to niewiele, ale - jak twierdzi wykonawca - nie powinno być opóźnień, tym bardziej, że konstrukcje dwóch najważniejszych obiektów mostowych - 200-metrowej estakady nad ul. Jana z Kolna i 60-metrowego łukowego wiaduktu nad magistralą kolejową - są praktycznie gotowe.

Cała droga ma mieć 1,2 km długości i kończyć się będzie na wysokości ul. Rybaki Górne. Będzie to droga o przekroju jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Aktualnie przy estakadzie trwa usuwanie otulających go szalunków, które formowały obiekt w czasie jego betonowania. W przyszłym tygodniu osoby poruszające się ul. Jana z Kolna powinny ujrzeć całą, odkrytą już konstrukcję obiektu.

Ponadto przy estakadzie od strony stoczni trwa formowanie nasypów i wykonywanie ich ścian oporowych. Rozpoczęto układanie krawężników i technologicznego chodnika, który będzie wykorzystywany głównie przez zarządcę podczas konserwacji obiektu - nie wejdą na niego piesi.

Z kolei konstrukcja wiaduktu nad magistralą wciąż jest asekurowana - dźwigają ją podpory ustawione pomiędzy torami kolejowymi. Wykonawca jednak zapewnia, że potrzebuje już tylko kilku dni, by obiekt samodzielnie przenosił ciężar. Co zatem należy tam wykonać? M.in. spawanie łączników obu łuków obiektu. Wtedy pod łukami zostaną zamontowane wieszaki, które podciągną przęsło i będzie można zlikwidować podpory.

Zobacz ustawianie łuków wiaduktu nad linią kolejową.

Przed wykonawcą jeszcze budowa jezdni ul. Nowej Wałowej, która tuż przy estakadzie zostanie wpięta w ul. Jana z Kolna. Wypoziomowano już krawężniki i ułożono pierwszą warstwę podbudowy jezdni. Jednak drogowcy z dalszymi pracami przy budowie jezdni wstrzymali się, oczekując na cieplejsze dni - technologia bowiem nie pozwala im na wykonanie tego odcinka drogi przy niskich temperaturach tym bardziej, że będą musieli zbudować przejazd, przez wiodącą tędy linię tramwajową.

Natomiast nieco dalej w kierunku stoczni jezdnia ul. Nowej Wałowej posiada już warstwę wiążącą. Pozostaje wyłącznie ułożenie warstwy ścieralnej. Na budowę czekają chodniki. Ponadto wybrukowano kamieniem zatoki autobusowe znajdujące się bezpośrednio za budynkiem Europejskiego Centrum Solidarności.

Przypomnijmy, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod Motławą do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy zależy w pełni od decyzji władz miasta.

Tak wyglądały przygotowania do budowy estakady na terenach postoczniowych.

Zobacz przebieg ul. Nowej Wałowej w pierwszym etapie.

Miejsca

Opinie (130) 1 zablokowana

  • Do malkontetów i innej maści narzekaczy. (5)

    Narzekacie na te nasze polskie inwestycje zapominajac, ze czlowiek to tylko czlowiek, istota daleka od idealnej. Fakt, ze sa opoznienia w budowach nie powinien nikogo dziwic bo na calym swiecie konczenie w terminie to sytuacja niezwykle rzadka. I dotyczy to rowniez innych branz niz budowlana. A pokladanie wiary w kielbase wyborcza dotyczaca infrastruktury, to zwykla naiwnosc.

    Kilka przykladow z brzegu, o ktorych pamietam/wiem bez zagladania w archiwa prasowe
    - Irlandia - metro w Dublinie - pierwsze plany zostaly nakreslone w 2005 roku - budowa do tej pory nie ruszyla
    - Wielka Brytania - nowe Wembley - opoznione o rok (o do tego zdaje sie rowniez wyszly jakies przekrety finansowe)
    - Niemcy - Lotnisko Berlin Brandenburg - pierwsze plany zakladaly oddanie do uzytku w 2010, potem pod koniec 2011. Lotnisko nadal jednak jest nieczynne
    - Australia - kopalnia Sino Iron - planowane ukonczenie 2009 i budzet 2.5 miliarda dolarow. Konstrukcja wciaz nie ukonczona a budzet wzrosl do 8 mld
    - USA - stadion pilkarski w San Jose - mial byc oddany w rok temu, teraz planowane ukonczenie to 2015

    • 17 2

    • Bo jedni cierpią na "wyuczoną bezradność". Innym zależy na tym, aby lud otrzymywał tylko złe wieści. (1)

      A o pozytywach dowiadywał się rzadko pocztą pantoflową. A więc pozwalali do woli obcym reżimom, żerować na sobie za pośrednictwem własnego. Bo Polska jest taka i owaka. Jest taka jaką dostają z mediów. A to Polacy zniszczyli Hitlera, zanim doszedł do władzy. Polacy jako pierwsi zbudowali zegar pulsarowy etc. A zarazem o sukcesach zgniłego Zachodu informacje w ilościach hurtowych. Że Zachód ma wady, to jest przemilczane. Więc jak ktoś to mówi, musi być z automatu głupkiem. Poziom zbajerowania ludu nieosiągnięty nawet przez komunistów.

      • 6 1

      • Kto poza Poznaniem słyszał o Powstaniu Wielkopolskim?

        Wielkie zwycięstwo i sromotna klęska II Rzeszy.

        • 4 1

    • Dodalbym stadiony w Brazylii na mundial 2014 (2)

      6 jest wciaz w budowie. Jesty grudzien 2013, turniej zaczyna sie w czewrcu 2014. W Polsce w grudniu 2011 wszystkie stadiony byly juz wtedy gotowe.
      Ale o tym polskie media milcza, prawda jest taka, ze tylko imprezy organizowane na Dalekim Wschodzie Azji mialy szybciej przygotowane obiekty niz te w Polsce na EURO 2012.

      • 13 0

      • wszystkie oprócz "zapasowego" chorzowskiego ;-) (1)

        ale i tak kliknąłem Ci kciuka do góry.

        • 2 0

        • Chorzowski i tak sie nie liczyl;)

          • 2 0

  • czekamy na tunel pod motlawa!

    • 17 2

  • W Gdańsku zbudowano drogę do czegoś, czego jeszcze nie ma (tzw. Młode Miasto) (3)

    tymczasem całe nowe dzielnice, które powstały kilkanaście lat temu dalej czekają na w miarę sensowne i przepustowe połączenie z innymi dzielnicami

    • 11 6

    • A konkretnie? (2)

      • 2 3

      • Np. wszystkie "osiedla" (1)

        przy Myśliwskiej.

        • 1 0

        • Budowane teraz będą dwa dojazdy do was

          Bulońska Północna jest już projekt i kasa.
          A także przebudowa drogi pod tramwaj, a dzięki temu jeszcze bardziej sensowny dojazd dla was.

          Ogólnie te dwie drogi będą sporym odciążeniem dla tego osiedla.

          Co do MM, to tam buduje się za pieniądze nie miasta, a inwestora, więc to mocno zmienia.

          • 1 0

  • Wydać pieniądze łatwo (1)

    wydać pieniądze czyjeś łatwo- tylko czy ma to sens?
    czy zwiększy to dochód miasta, czy tylko jednej osoby-(prez?)
    Może malkontenci mają rację narzekając?- lepsza była stocznia, przynosiła zysk!
    Moze ciekawsze, być inne rozwiązanie, np. tunel pod torami, choć kontrowersyjny to wart dyskusji Dla społeczeństwa obywatelskiego trzeba podjąć wysiłek dyskusji i przedstawiania swoich argumentów, inaczej mamy wadze totalitarna!!!!
    Wydaje miasto nasze pieniądze, nie pytając o zgodę obywateli, albo pytając tylko tych głupich )niewykształconych dbających tylko o własna kieszeń.

    • 7 8

    • stocznia zyskow nie przynosila

      • 4 1

  • To mnie się podoba, brawo !

    W Gdańsku, w odróżnieniu od mojej Gdyni myślą.
    Najpierw porządne drogi dojazdowe (układ komunikacyjny), później rozbudowa dzielnicy, osiedla.
    Tak trzymać. U mnie na Gdyni Zachód najpierw budują osiedla, a później Stępa się zastanowi nad jakąś drogą, albo może PKM.
    A fakty są takie, jedno i drugie już powinno istnieć, by zagęszczać teren zabudową. Zwłaszcza tak nową dzielnicę, budowaną przecież od podstaw w prawie pustym terenie.

    • 10 3

  • kiedy raport z ul.NOWEJ KOSCIUSZKI ??????

    nic sie nie robi tylko w części

    • 7 5

  • A tak z ciekawości, czy to będzie normalna ulica miejska, (4)

    czy tylko "nur fur Autos"? Mam nadzieję, że rowerzysta będzie mógł tamtędy pojechać, że nie będzie skazany na tachanie swojego pojazdu po schodach na stary żółty most?

    • 13 6

    • niestety (3)

      chcesz poruszać się na "sprzęcie rekreacyjnym" to Cię czeka rekreacja z dźwiganiem ciężarów.

      • 1 1

      • Tak właśnie myślałem - transport rowerowy w tym mieście to tylko taki chwyt marketingowy. (2)

        Bo tak naprawdę tzw. władze mają rowerzystów d*pie.

        • 3 5

        • A jaki stanowią odsetek elektoratu? (1)

          Dlaczego się przejmować tak śmiesznie niskim odsetkiem, który cierpi z powodu własnych błędnych wyborów? Dlaczego w imię ich zadowolenia zadawać cierpienie większości? Bo.... eee... Zachód tak? Z logicznego punktu widzenia to jest nic.

          • 3 3

          • Dzięki za przedstawienie stanowiska.

            Oczywiście nic ono nie wnosi do sprawy, a rzuca też pewne światło na sposób rozumowania, który leży u podstaw roszczeń RCC do rządu dusz. "Skoro ponad 90% Polaków jest ochrzczonych, to oczywiste jest że władzę powinni sprawować faceci w czerni." Otóż nie, drogi panie matematyku, nikt jeszcze nie dowiódł, że drogi powinno się budować wyłącznie dla samochodów. Zaś w kwestii rowerów chodzi o coś innego, mianowicie o obłudę tzw. władz miasta Gdańska, które deklarują nadzwyczajne zamiłowanie do transportu rowerowego, jednocześnie w praktyce olewając ten temat jak i samych rowerzystów koncertowo. Bo wybudowanei co jakiś czas kawałk drogi rowerowej to za mało, żeby nasz piękny gród nad Motławą nazwać stolicą rowerową Polski. Może i przodujemy w Polsce, ale w szerszym kontekście ostatnie dziesięć lat to czas zmarnowanych szans. I jeszcze jedno - to, że np. 90% ludzi wygaduje bzdury nie oznacza, że mają rację. Tu marksistowska zasada przechodzenia ilości w jakość nie działa. No chyba że Pan jesteś Statystyk, a nie Matematyk.

            • 3 2

  • Nowa Wałowa to inwestycja dla mieszkańców czy dla developera??? (1)

    jako mieszkaniec wolałbym, aby wyremontowali dziurawa od czasów Gomułki, a byc moze Bieruta Powstańców Warszawskich niz wsadzanie czekolady (moich podatków) w ..... developera

    • 7 5

    • Niewątpliwie dla dewelopera.

      Bez tej drogi nie mógłby budować galerii handlowej, biurowców oraz apartamentowców.

      • 4 3

  • Podoba mi sie ten most, oby go nie kolorowali!

    A ten żółty potworek obok do rozbiórki i sprzedac na złom.

    • 3 8

  • a gdzie rowerzyści

    Tylko znowu ani słowa o ruchu rowerowym. Czy my zawsze musimy być traktowani jak 5-ta kategoria ludzi. Żądam wyjaśnień dlaczego portal Trójmiasto pl nie tratuje nas równo

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane