• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej

Maciej Naskręt
1 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz postęp prac przy budowie pierwszego etapu ulicy Wałowej.


Zaledwie kilka dni dzieli wykonawcę od zakończenia prac konstrukcyjnych przy wiadukcie nad magistralą kolejową. Trwa też usuwanie szalunków otulających gotową estakadę na terenach postoczniowych. Sprawdziliśmy, jak idą prace budowlane na ul. Nowej Wałowej w Gdańsku.



Ulica Nowa Wałowa, która połączy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaterenami postoczniowymi zobacz na mapie Gdańska, czyli rozbudowywanym w przyszłości Młodym Miastem, ma być gotowa w kwietniu 2014 r. Do zakończenia robót pozostało więc pięć miesięcy. Wydawać by się mogło, że to niewiele, ale - jak twierdzi wykonawca - nie powinno być opóźnień, tym bardziej, że konstrukcje dwóch najważniejszych obiektów mostowych - 200-metrowej estakady nad ul. Jana z Kolna i 60-metrowego łukowego wiaduktu nad magistralą kolejową - są praktycznie gotowe.

Cała droga ma mieć 1,2 km długości i kończyć się będzie na wysokości ul. Rybaki Górne. Będzie to droga o przekroju jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Aktualnie przy estakadzie trwa usuwanie otulających go szalunków, które formowały obiekt w czasie jego betonowania. W przyszłym tygodniu osoby poruszające się ul. Jana z Kolna powinny ujrzeć całą, odkrytą już konstrukcję obiektu.

Ponadto przy estakadzie od strony stoczni trwa formowanie nasypów i wykonywanie ich ścian oporowych. Rozpoczęto układanie krawężników i technologicznego chodnika, który będzie wykorzystywany głównie przez zarządcę podczas konserwacji obiektu - nie wejdą na niego piesi.

Z kolei konstrukcja wiaduktu nad magistralą wciąż jest asekurowana - dźwigają ją podpory ustawione pomiędzy torami kolejowymi. Wykonawca jednak zapewnia, że potrzebuje już tylko kilku dni, by obiekt samodzielnie przenosił ciężar. Co zatem należy tam wykonać? M.in. spawanie łączników obu łuków obiektu. Wtedy pod łukami zostaną zamontowane wieszaki, które podciągną przęsło i będzie można zlikwidować podpory.

Zobacz ustawianie łuków wiaduktu nad linią kolejową.

Przed wykonawcą jeszcze budowa jezdni ul. Nowej Wałowej, która tuż przy estakadzie zostanie wpięta w ul. Jana z Kolna. Wypoziomowano już krawężniki i ułożono pierwszą warstwę podbudowy jezdni. Jednak drogowcy z dalszymi pracami przy budowie jezdni wstrzymali się, oczekując na cieplejsze dni - technologia bowiem nie pozwala im na wykonanie tego odcinka drogi przy niskich temperaturach tym bardziej, że będą musieli zbudować przejazd, przez wiodącą tędy linię tramwajową.

Natomiast nieco dalej w kierunku stoczni jezdnia ul. Nowej Wałowej posiada już warstwę wiążącą. Pozostaje wyłącznie ułożenie warstwy ścieralnej. Na budowę czekają chodniki. Ponadto wybrukowano kamieniem zatoki autobusowe znajdujące się bezpośrednio za budynkiem Europejskiego Centrum Solidarności.

Przypomnijmy, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod Motławą do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy zależy w pełni od decyzji władz miasta.

Tak wyglądały przygotowania do budowy estakady na terenach postoczniowych.

Zobacz przebieg ul. Nowej Wałowej w pierwszym etapie.

Miejsca

Opinie (130) 1 zablokowana

  • zawsze znajdzie się mnóstwo debilnych malkontentów (1)

    • 9 6

    • takich jak ty!

      • 3 3

  • mgr

    droga do nikąd

    • 2 4

  • Tylko czemu nie ma wjazdu...

    ... na tą nową drogę z ul. Jana z Kolna (jak się jedzie od strony Nowego Portu), tak jak można było wjechać na żółty wiadukt? Przecież to rozładowałoby trochę ten korek przy Zieleniaku, w godzinach szczytu!

    • 3 3

  • A ja lubie estakady! (4)

    Nie sa piekne, ale pozwalaja szybko wbic sie w srodek wybranej dzielnicy bez stania na pierdyliardzie swiatel.

    Wyobrazcie sobie na przyklad taki wyjazd z terenow stoczniowych Gdyni na obwodnice bez estakady Kwiatkowskiego. Albo jakie by bylo przykorkowanie Okopowej gdyby lewoskret i przeloty z Podwalem Przedmiejskim byly na plaskim skrzyzowaniu. Estakady ogromnie ulatwiaja komunikacje.

    Najbardziej to bym chcial estakade zobaczyc przez Wrzeszcz (odciazenie Grunwaldzkiej). Tam coraz wiecej ruchu sie krzyzuje i tradycyjne skrzyzowania mimo modernizacji nie maja wystarczajacej przepustowosci.

    • 3 1

    • (3)

      Sanochodom w miescie najbardziej przeszkadzaja zabudowania - zajmuja cenne miejsce, ktore mozna by wykorzystac na drogi i estakady.

      • 0 4

      • samochodom w mieście najbardziej przeszkadzają inne samochody (1)

        używane do dojazdu na małe odległości (takie do 5 kilometrów),których jest większość. Jeszcze do tego wypełnione w 1/4 pojemności.

        • 1 0

        • Jak ktos ma samochod to moze sobie nim dojezdzac ile chce i z kim chce.

          Wlasciciel samochodu jest rowniez obywatelem miasta i normalne jest ze chce aby miasto bylo dla niego przyjazne.

          • 2 0

      • Co wartosciowego wnosi Twoj komentarz?

        Miasto musi jakos rozwiazywac problemy komunikacyjne jak rosnie zageszczenie mieszkancow. Oczywiscie, ze czasami wyburza sie zabudowania pod nowe drogi. Spodziewasz sie czegos innego mieszkajac w miescie? Ze miedzy gierkowskimi budami po wsze czasy beda przeciskac sie wylacznie hippisi na rowerach?

        • 3 0

  • Droga hanby

    Tak szybko budowano ta droge! Chyba po to abysmy szybko zapomnieli o stoczni gdanskiej, po to na jej terenach powstaje ta "droga do nikad" lu "droga hanby", ktora nigdy nie powinna powstac. W tym miejscu powinnien stac kwitnacy zaklad produkcji statkow, czyli historyczna stocznia gdanska. Mozni tego swiata postanowili inaczej.Zniszczyli obiekt w ktorym wszystko sie zaczelo!!!

    • 4 3

  • z innej beczki

    P Naskręt pokaż pan rondo na ul Toruńskiej cud myśli technicznej jakiegoś urbanisty polecam.

    • 4 2

  • Droga dla dewelopera.

    Gdzie są ekrany ? Estakada przebiega na wysokości 3 piętra, tak blisko budynku przy ul Jana z Kolna, że kiedy będzie padał deszcz, samochody będą chlapały ludziom PO oknach. Na miejscu tych mieszkańców zablokowałbym drogę.

    • 2 4

  • Bezedura

    Trasa rośnie w oczach a obok zlikwidowana pętla autobusowa . Od kilku miesięcy nic tam się nie dzieje . A przecież do tej pory mogły jeździć tam autobusy ułatwiając życie mieszkańcom . Typowo gdańskie dziadostwo . Włodarze miasta sprzed kilkuset lat w grobach się przewracają .

    • 2 6

  • Jana z Kolna

    kto naprawi?

    • 2 2

  • Będzie droga ...

    a po jej dwóch stronach piękne, funkcjonalne i bardzo potrzebne ekrany dźwiękochłonne!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane