• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej

Maciej Naskręt
1 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz postęp prac przy budowie pierwszego etapu ulicy Wałowej.


Zaledwie kilka dni dzieli wykonawcę od zakończenia prac konstrukcyjnych przy wiadukcie nad magistralą kolejową. Trwa też usuwanie szalunków otulających gotową estakadę na terenach postoczniowych. Sprawdziliśmy, jak idą prace budowlane na ul. Nowej Wałowej w Gdańsku.



Ulica Nowa Wałowa, która połączy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaterenami postoczniowymi zobacz na mapie Gdańska, czyli rozbudowywanym w przyszłości Młodym Miastem, ma być gotowa w kwietniu 2014 r. Do zakończenia robót pozostało więc pięć miesięcy. Wydawać by się mogło, że to niewiele, ale - jak twierdzi wykonawca - nie powinno być opóźnień, tym bardziej, że konstrukcje dwóch najważniejszych obiektów mostowych - 200-metrowej estakady nad ul. Jana z Kolna i 60-metrowego łukowego wiaduktu nad magistralą kolejową - są praktycznie gotowe.

Cała droga ma mieć 1,2 km długości i kończyć się będzie na wysokości ul. Rybaki Górne. Będzie to droga o przekroju jednej jezdni po jednym pasie w każdą stronę. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Aktualnie przy estakadzie trwa usuwanie otulających go szalunków, które formowały obiekt w czasie jego betonowania. W przyszłym tygodniu osoby poruszające się ul. Jana z Kolna powinny ujrzeć całą, odkrytą już konstrukcję obiektu.

Ponadto przy estakadzie od strony stoczni trwa formowanie nasypów i wykonywanie ich ścian oporowych. Rozpoczęto układanie krawężników i technologicznego chodnika, który będzie wykorzystywany głównie przez zarządcę podczas konserwacji obiektu - nie wejdą na niego piesi.

Z kolei konstrukcja wiaduktu nad magistralą wciąż jest asekurowana - dźwigają ją podpory ustawione pomiędzy torami kolejowymi. Wykonawca jednak zapewnia, że potrzebuje już tylko kilku dni, by obiekt samodzielnie przenosił ciężar. Co zatem należy tam wykonać? M.in. spawanie łączników obu łuków obiektu. Wtedy pod łukami zostaną zamontowane wieszaki, które podciągną przęsło i będzie można zlikwidować podpory.

Zobacz ustawianie łuków wiaduktu nad linią kolejową.

Przed wykonawcą jeszcze budowa jezdni ul. Nowej Wałowej, która tuż przy estakadzie zostanie wpięta w ul. Jana z Kolna. Wypoziomowano już krawężniki i ułożono pierwszą warstwę podbudowy jezdni. Jednak drogowcy z dalszymi pracami przy budowie jezdni wstrzymali się, oczekując na cieplejsze dni - technologia bowiem nie pozwala im na wykonanie tego odcinka drogi przy niskich temperaturach tym bardziej, że będą musieli zbudować przejazd, przez wiodącą tędy linię tramwajową.

Natomiast nieco dalej w kierunku stoczni jezdnia ul. Nowej Wałowej posiada już warstwę wiążącą. Pozostaje wyłącznie ułożenie warstwy ścieralnej. Na budowę czekają chodniki. Ponadto wybrukowano kamieniem zatoki autobusowe znajdujące się bezpośrednio za budynkiem Europejskiego Centrum Solidarności.

Przypomnijmy, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod Motławą do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy zależy w pełni od decyzji władz miasta.

Tak wyglądały przygotowania do budowy estakady na terenach postoczniowych.

Zobacz przebieg ul. Nowej Wałowej w pierwszym etapie.

Miejsca

Opinie (130) 1 zablokowana

  • Niestety bez wjazdu z Jana z Kolna będzie pusty przez najbliższe 5 lat (1)

    tak samo jak wiszący most który dopiero po kilku latach się doczekał sensownego połaczenia i od razu nadaje się do remontu. Szkoda kasy !!!

    • 1 2

    • Otóż myslisz się

      Nowa Wałowa kończy się między Wałową i Rybakami Górnymi. Więc część tradycyjnego ruchu kołowego z Podwala Staromiejskiego czy Rajskiej przeniesie się właśnie na Nową Wałową kończącą się wiaduktem.

      • 0 0

  • idą wybory

    i Adamowicz zaczyna swoją politykę informowania narodu grodu nadbałtyckiego jakie to mamy postepy na budowach miejskich aby przy urnie kazdy pamiętał o tunelu i wałowej a nie o jego mieszkaniach...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane