• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową. Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową.

Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Trwa betonowanie 200-metrowej estakady. Kończą się prace w świetle ul. Jana z Kolna utrudniające ruch.



Czy Młode Miasto jest atrakcyjną lokalizacją dla nabywców lokali?

Przypomnijmy: w październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

W piątek zwiedziliśmy plac budowy ul. Nowej Wałowej. Zapraszamy na fotorelację.

  • Zachodni przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową.
  • Prace przy wschodnim przyczółku wiaduktu kolejowego.
  • Gotowa podpora budowanej estakady.
  • Gotowa tymczasowa droga dla samochodów jadących w kierunku centrum Gdańska. W drugą stronę kierowcy jeżdżą dawną nawierzchnią.
  • Plac budowy przy wschodnim przyczółku planowanego wiaduktu nad linią kolejową.


Najbardziej spektakularnym odcinkiem ul. Nowej Wałowej będzie wiadukt nad magistralą kolejową, zlokalizowany na północ od Żółtego Wiaduktu. Jego konstrukcja została zaprojektowana na wzór kładki dla pieszych znajdującej się w Karczemkach nad Obwodnicą Trójmiasta.

Na razie wykonawcy udało się wykonać zachodni przyczółek planowanego obiektu. W związku z przebudową licznych instalacji podziemnych budowa wschodniego przyczółka rozpoczęła się nieco później. Aktualnie widać już jego fundament.

Warto zaznaczyć, że kierowcy jadący od strony Nowego Portu do centrum od połowy lipca byli zmuszeni do korzystania z objazdów. Wykonawca zamknął część jezdni z uwagi na budowę podpór planowanej estakady, która w tym rejonie ma się łączyć z wiaduktem. Dodatkowo w miniony weekend przejazd ul. Jana z Kolna w rejonie był zamknięty dla tramwajów, również tory tramwajowe zmienią tam swoją geometrię.

  • Ok. 60-metrowy wybetonowany odcinek estakady w ciągu ul. Nowej Wałowej.
  • Plac budowy estakady na dawnym terenie stoczni.
  • Granica między gotową konstrukcją estakady a tą, która jest betonowana.
  • Szalunek zamontowany jest na ok. 100-metrowym odcinku estakady.
  • Przyczółek estakady na dawnych terenach stoczniowych.
  • 200-metrowa estakada.


Z dnia na dzień zza tymczasowych podpór i szalunków zaczyna się wyłaniać ok. 200-metrowa estakada. To efekt betonowania konstrukcji, która postępuje od strony terenów stoczniowych w kierunku ul. Jana z Kolna. Gotowy obiekt zobaczymy na pewno pod koniec lata.

Do wykonania pozostało jeszcze szalowanie odcinka estakady bezpośrednio nad ul. Jana z Kolna. Natomiast po drugiej stronie wykonawca musi wykonać nasyp wraz z drogą, które zapewnią łagodny zjazd samochodom.

Przypomnijmy, że budowana estakada ma mieć przekrój jednej jezdni po dwa pasy ruchu, każdy w innym kierunku. Nie będzie na niej miejsca dla pieszych ani rowerzystów.

  • W tym miejscu niebawem pojawi się nasyp, który zapewni łagodny zjazd z estakady.
  • Budowa ul. Nowej Wałowej w kierunku wschodnim.
  • Prace ziemne przy dalszym układzie drogowym.
  • Prace ziemne.
  • Na wysokości ul. Rybaki wykonano odhumusowanie, czyli zdjęcie warstwy organicznej gleby.
  • Zarys jezdni na wysokości ul. Rybaki Górne.
  • Prace drogowe tuż za budynkiem ECS.


Najmniej zaawansowane prace toczą się na zapleczu budowy, czyli w okolicach Europejskiego Centrum Solidarności i ul. Nowomiejskiej. Trwają tam roboty ziemne polegające na układaniu kanalizacji i sieci teletechnicznych. W niektórych miejscach można dostrzec już zarys przyszłej jezdni, bowiem zostały tam wyregulowane krawężniki.

Pierwszy etap inwestycji ma być ukończony w kwietniu 2014 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak ma wyglądać ul. Nowa Wałowa w kwietniu 2014 r.

Miejsca

Opinie (89) 4 zablokowane

  • droga do nikąd (15)

    wolałbym nową Jana z Kolna...

    • 164 31

    • (3)

      Popieram. BTW: jest już przejazd od Nowego Portu do Centrum? Artykuł jakby tego nie wyjaśnia.

      • 10 3

      • jezeli ta estakada bedzie (2)

        taka nierowna jak ta na POG to niech to szlag!!!

        • 11 5

        • falowanie (1)

          Albo fale na wiadukcie Slowackiego nad Grunwaldzka ;)

          • 3 2

          • falowanie

            ostatecznie jesteśmy nad morzem :)

            • 3 0

    • (1)

      Niestety, żyjemy w kraju, w którym wszystkim się nie dogodzi

      • 15 8

      • nie ma kraju, w którym można wszystkim dogodzić

        • 3 0

    • (2)

      otwórz oczy na wizualizacji widać wraźnie że Jana z Kolna będzie dwupasmówką

      • 10 2

      • (1)

        ale bez wjazdu na estakadę, więc będziesz stał w korku 150m dalej

        • 14 3

        • ..to sprzedasz samochód i stać nie będziesz. Poniał!!!

          • 3 3

    • A po co 2 pasy Jzk? (4)

      Jana z Kolna będzie pusta jak powstanie tunel.

      • 6 3

      • (3)

        tunelem do centrum i na W-Z nie dojedziesz

        • 4 3

        • (2)

          a po co ?? jak ktoś chce wyjechać z Gdańska to pojedzie drogą zieloną na obwodnice

          • 5 1

          • ktoś powinien tak robić

            ale wiele osób woli jechać koniecznie przez centrum :/

            • 3 1

          • większość pracujących chce dojechać do domu a nie wyjechać z Gdańska

            • 5 2

    • hipokryzja dziennikarzy

      Tak obsmarowywali tutaj pomysl Nowej Walowej a teraz na wyprzodki "spawdzaja postep prac"....

      • 4 1

  • zobaczymy co pokażą architekci

    dnia dzisiejszego mający bajery rowery i inne komputery przyrównami ich ze zdolnościami przedwojennych architektów ograniczonych technicznie.Czekamy !

    • 48 4

  • jaki charakter ma mieć ta dzielnica? (4)

    ktoś może wie?

    • 48 3

    • tranzytowo-biurowy

      po godzinie 18 nie będzie tam po co się pojawiać

      • 24 2

    • parę instytucji na garnuszku podatnika

      ECS, IS Wyspa (kolejne miejsce instalacji i performansów artystów, którzy awansowali z Łaźni) itd.
      padła stocznia bo była nierentowna a paradoksalnie jej miejsce dosłownie zajmą inne pochłaniacze kasy.
      No chyba że wcześniej miasto padnie na pysk za długi i te wszystkie tuby socjalistyczne też zakończą swą działalność.

      • 28 3

    • waterfront (1)

      restauracje, kluby, biura, sklepy i apartamanty. I koniecznie musza byc wysokosciowce - swietnie tu pasuja

      • 6 2

      • juz widze tłumy inwestorow na wysoką zabudowe

        poki co ledwo udaje sie pozyskac tych na parterową. dominującym typem budów w trojmiescie jest mieszkaniowka i to tylko dlatego że nabycie mieszkania jest kredytowane. gdyby nie to nie budowanoby tu zupelnie niczego, bo kto niby mialby to kupic? upadające spóły? ledwie zipiące firemki usługowe? czy moze liczymy na gigakorpo ktore nagle z niebios zejdzie i usadowi na wałowej 100metrową siedzibe na 3000 osob?

        • 0 0

  • Po co ma (7)

    być ta Nowa Wałowa?

    • 57 21

    • nic nie piszą o planach przyszłościowych, czyli o zbudowaniu małej obwodnicy, czyli faktycznie po co

      • 11 3

    • Do ECS dojazd i do Lidla w nim

      • 31 3

    • Pocą (2)

      To się nogi nocą.
      Dosyć już tych ograniczonych intelektualnie komentarzy.
      Skoro powstaje to po coś.

      • 12 33

      • debil...

        • 16 6

      • nie stać nas na sztukę dla sztuki

        • 8 3

    • Źle postawione pytanie

      NIE PO CO? A Dlaczego buduje się Nową Wałową....
      Dlatego że nad tym chaosem nikt nie panuje. Żeby zarobić
      wystaczy a) być w klice b) wymyślić kolejnego misia ze słomy

      • 21 6

    • Spójrz na mapę, Nowa Wałowa ma przebić się przez Motławę

      A i dalej do osi W-Z.

      Ze stogów, czy Sucharskiego nie trzeba się będzie przebijać przez Centrum do Wrzeszcza.

      Niestety - nie nauczyli się niczego i zamiast zrobić drogę miejską, zrobią kolejną po Słowackiego i Podwalu przedmiejskim autostradę.

      Za to ich kiedyś historia rozliczy. Niestety nie ma prawa w Polsce, aby ich rozliczyć jeszcze za życia przed sądem - a szkoda.

      • 6 7

  • WSPÓŁCZUJĘ... (5)

    mieszkańcom domów, obok których jest budowana ta droga. W projekcie nie widać ekranów akustycznych - czy kolejni ludzie usłyszą, że "trzeba było mieszkać gdzie indziej"?

    • 66 50

    • dokładnie tak (3)

      to nie jest autostrada i ekrany akustyczne nie powinno się stawiać w ścisłej miejskiej zabudowie.

      • 39 1

      • (2)

        ostatnie badania i komentarze wskazują że ekrany akustyczne mają minimalne działanie, a czasem mogą nawet podnieść poziom hałasu

        • 19 0

        • (1)

          Została zmieniona norma dotyczącą hałasu i prawdopodobnie wyszło że ekrany są już niepotrzebne. Ciekawe tylko czemu tuż przed największym w historii kraju zrywem budowlanym norma ta została zaostrzona przez co postawiono tysiące km ekranów??

          • 19 0

          • Chciałbym tylko przypomnieć, że normy zaostrzył

            jeszcze rząd PiSu.

            Choć PO nie kwapiło się do zmiany tychże.

            • 11 0

    • I tak mieszkali bezpośrednio przy terenie przemysłu ciężkiego, który jest z definicji głośny.

      To nigdy nie była Kamienna Góra, ni Działki Leśne. Ale przynajmniej spadną ceny nieruchomości. A to oznacza perspektywy, dla tych co nie mają ich i nie mogą wybrzydzać.

      • 8 3

  • Czyli ul. Jana z Kolna tylko pod Zieleniak, na wiadukt nie wjedziemy, tak? (6)

    Czyli jedyny wentyl odkorkowujący ulicę Jana z K. zostanie zamieniony na ścieżkę rowerową i deptak..Gratulacje,panie od planistyki...

    • 73 15

    • tam nie ma miejsca na inne rozwiązania (2)

      • 4 20

      • jak nie ma ?! (1)

        wystarczy starą nastawnię wyburzyć i najazd można zrobić

        • 10 3

        • gdzie Rzym, gdzie Krym?

          Nastawnia jest przy kładce pieszej na peron SKM Stocznia. Najazd do wiaduktu żółtego jest niemożliwy do wykonania przez budowany właśnie filar estakady. Budowa estakady ponad terenami kolejowymi wyłącznie dla zawracających w kierunku Wrzeszcza to byłby za to idiotyzm.

          • 3 0

    • i oczywiscie winnych tak idiotycznej decyzji brak

      to co wyprawiaja planisci i wszelakiej masci urzednicy to jest po prostu kpina z ludzi!!!

      • 17 5

    • w Nowym Porcie adamowicz and company nie mieszka...zjazd niepotrzebny....!!! (1)

      • 8 5

      • niestety mam często wrażenie, że włodarze Gdańska w ogóle nie mieszkają w Gdańsku

        tylko w Kartuzach i budują te autostrady, aby szybciej do domu dojechać :/

        • 10 4

  • vici (2)

    Nikt przy tym nie myśli (władze Miasta i prowadzący budowę)o mieszkańcach przyległej ulicy Robotniczej i Jaracza. Strach wyjść na ulicę i chodnik (samochody ciężarowe i osobowe jadą jak chcą i gdzie chcą z niedopuszczalną prędkością).

    • 16 9

    • (1)

      nie żartuj, ktoś tam jest w stanie przekroczyć 50km/h !?

      • 4 0

      • vici

        Oj, zdziwiłbyś się!!!!!!

        • 1 0

  • Toye szykują spraje.

    Proponuję filary tego wiaduktu pokryć żywicą bo zaraz debile - toy toye posprajują.A tak pokryte będą łatwe do usunięcia te ich bazgroły.

    • 44 3

  • Kolejny błąd planistów - lobby samochodowe trwa (2)

    Planują tylko połączenie samochodowe z nową dzielnicą od al. Zwycięstwa bez możliwości skierowania docelowo komunikacji tramwajowej. Podobny błąd planiści zrobili we Wrzeszczu gdzie brakuje łącznika tramwajowego pomiędzy Galerią Bałtycką a ETC

    • 59 18

    • Bez przesady (1)

      połączenie tramwajowe masz 200m dalej

      • 10 9

      • ja nie rozumiem, dlaczego koniecznie chcieli się włączyć w tym miejscu.

        Mogli połączyć N. Wałową z JzK płasko i mniej - więcej na wysokości GUMedu przebić się do al. Zwycięstwa.

        Tramwaje i drogi w gdańsku są silnie północ-południe. Podróż w innych kierunkach do niedawna była mordęgą. Teraz się za to z całej siły to "poprawia" niszcząć kolejne dzielnice.

        Młode miasto jeszcze nie powstało, a już je zniszczono podwalem przedmiejskim bis. Brawo - urbanistyczna aborcja.

        • 6 3

  • Mam pytanie gdzie ta droga prowadzi? (10)

    bo wiecie towarzysze z PO my stoimy w korkach na Havla tylko dlatego że wasi towarzysze zablokowali budowę wiaduktu nad trasą W_Z a puścili drogę do nikąd.
    Jak przyjdzie ktokolwiek kto obieca że was i waszych kolesi rozliczy ża te wszystkie "inwestycjer PO" za Pusza za Wysypisko i dziurawe drogi to wierzcie że choćby to był nawet Łukaszenko czy inny Kim to wszyscy na niego będą głosowac.

    Widok ELYTY w więzieniu bezcenne za wszystko inne zapłacisz kartą

    • 90 36

    • Trochę zółci, trochę bredni i dzień zaczęty. (1)

      Zamiast jątrzyć i narzekać rusz cztery litery do tramwaju.

      • 18 32

      • d*powłazy w akcji- będzie premia....!

        • 16 10

    • jak ci brakuje wiaduktu to sam wybuduj (2)

      a nie narzekać tylko polacy potrafia

      • 15 26

      • Polacy (1)

        z duzej litery, nie wazne czy piszesz to obrazliwie czy nie.

        • 16 1

        • Nieważne, a nie "nie ważne". I z "wielkiej litery", a nie "dużej".

          • 0 0

    • Codziennie Jeżdżę Havla i jakoś korków nie widzę

      A to, że czasem poczekasz jedną zmianę świateł więcej to nie korek tylko znaczy tyle, że ktoś zaspał podczas ruszania.

      Zrobienie wiaduktu nad trasą W-Z to już byłaby jakaś tragedia. Rozumiem wiadukt dla trasy W-Z, choć i tak byłoby to niepotrzebnym wydatkiem.

      • 8 5

    • ta droga w niedalekiej przyszlości ma sie łączyć z W-Z mniej więcej na wysokości Głębokiej (2)

      • 4 1

      • W jak niedalekiej? (1)

        Od około 10 lat słyszę o połączeniu Wałowej z Elbląską mostem. Ostatnio, że "prawdopodobie tunelem". Dobrze, obojętnie czym, ale kiedy!!!. Obawiam się, że to następne 10 lat, albo więcej.

        • 8 2

        • Co nadal jest niedaleką przyszłością

          Pierwsze plany drogi w tym miejscu pochodzą jeszcze z 30-tych lat.

          Istnieje wiele pilniejszych inwestycji, choćby Nowa Politechniczna czy tunel pod Martwą Wisłą.

          • 6 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane