• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Miejsca

Opinie (79) 2 zablokowane

  • Czekają źeby remont był droźszy

    • 0 0

  • Budować normalną Drogę kończyć z prowizorkami PO

    • 0 0

  • Brama

    Przecież ta brama jest w takim samym stanie, co i spichlerz i tylko patrzeć, jak runie. Tak właśnie Budyń dba o oryginalne zabytki Gdańska. To skandal! Lepiej budowac nowe monstra (roczne utrzymanie ESC będzie kosztować samo miasto ok. 5ml. zł!
    Wybierajmy więc dalej Budynia, niech nas zadłuża na dłuuuuuuuuuuuuuuuugie lata.

    • 0 0

  • piękny obiekt (6)

    Pierwszy zabytek jaki pamiętam z dzieciństwa, mieszkając niedaleko wysłuchałem wiele historii nt. Bramy oraz skarbów ukrytych na bastionach. Takich budowli już się nie robi, nie mam na myśli formy lecz jakość, dzisiejsze budynki nie przetrwają 1/4 tego co ta brama.
    Pozdrawiam
    Marcin

    • 96 3

    • Skąd wiesz, że nie przetrwają (5)

      żelbeton jest bardziej trwały, niż cegła

      • 4 6

      • Nie ma czegoś takiego jak "żelbeton" (3)

        Jest tylko "żelbet". Żelbeton to byłby beton z dodatkiem żelu. Zapewne do włosów...

        • 9 0

        • żelazobeton ?

          • 0 0

        • Żelbet - to od betonu wzmacnianego stalą...

          Skrót do żelbetonu...

          • 0 0

        • ;-)

          Ok , może jak by był z żelem to by tak się nie kruszył :-)

          • 2 0

      • może i jest

        Jednakże, weź proszę pod uwagę że, przez bardzo długi okres jeździły w niedużej odległości pociągi często towarowe, środkiem obiektu przebiega droga prowadząca na tereny raczej przemysłowe a nie do sypialni Gdańska w związku z czym ruch pojazdów ciężarowych jest bardzo duży, dodatkowo brama była zalana na dość znaczna wysokość. Mieszkałem w różnych miejscach i jeśli bloki po 10,20 czy 30 latach rozpadają się a nie są narażone na tak złe warunki to śmiem wątpić w jakość. Możliwe że dom który Ty zbudujesz czy ja będzie trwały ale to dlatego że o to osobiście zadbamy.
        Dodatkowo można wziąć pod uwagę stać nawierzchni ulic, mostowa brukowana jest w lepszym stanie niż mostowa asfaltowa.

        Ps. Mam nadzieję że żelbeton przetrwa bo chciałbym mieć gdzie mieszkać.

        • 14 0

  • Brama Nizinna

    NARESZCIE!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • graffiti..

    moje też tam jest, jak chodziłem tam do szkoły jaraliśmy w niej fajki :)

    • 0 0

  • ta brame jak wiekszosc gdanskich (3)

    kamienic nalezy wyburzyc. to wszystko tylko tamuje przepustowosc. gdy juz nie bedzie budynkow nalezy poszerzyc ulice do minimum osmiu pasow w kazda strone. postuluje tez budowe estakad a zwlaszcza z targu drzewnego prosto do budowanej nowej walowej.ograniczymy w ten sposob korki, piesi beda sie poruszac bezpiecznie pod estakada i w tunelach dla pieszych. dodatkowym plusem tego rozwiazania bedzie unikatowa panorama na nasza strowke rozposcuerajaca sie z estakady dla kierowcow. to wszystko oczywiscie po obligatoryjnym usunieciu drzew zaslaniajacych widok na 3 pozostawione ulice przestarzalego gdanska.

    • 7 6

    • znawca sie znalazl

      Weź młotek i puknij się porządnie w łeb to jest zabytek i powinno się go odrestaurować by pokazać przyszłym pokoleniom jak piękny był niegdyś i jest Gdańsk.

      • 0 0

    • pieknie, ale głupie

      jak nie będzie mista, to i ulic szerokich na osiem pasów nikomu nie będę potrzebne.

      • 2 0

    • "tą bramę jak większość gdańskich kamienic należy wyburzyć."
      Towarzyszu, ten sam pomysł miał też na Gdańsk towarzysz Stalin i prawie skutecznie go zrealizował pod koniec marca 1045 roku. Tylko kilka bram historycznych stojących z dala od centrum przetrwało, tylko chyba dlatego, że to był nocny nalot.

      • 4 0

  • Dobre rozwiązanie (3)

    • 47 3

    • Tak jak "tymczasowy" most na raduni (2)

      Tak, tak "tymczasowy".. Most na Raduni ul. Starogardzka/Trakt Św Wojciecha też miał być tymczasowy po powodzi chyba w 97 roku..

      • 7 5

      • W 1997. roku to była powódź, ale we Wrocławiu! (1)

        Widać niedługo tu mieszkasz...

        • 3 2

        • toć pisze

          Toć mieszkaniec pisze że "chyba w 97 roku".
          widać żeś z Gdańska. My Gdynianie jesteśmy wyrozumiali dla innych :)

          • 0 0

  • a zaorać to, parkingi porobić

    • 1 2

  • nic nie da sie

    *powinno zmienic sie jak Brama N.podnie ze starosci... oby nie.

    *po wybudowaniu tunelu na Wisle polaczy inne czesci miasta Letnica - Westerplatte-Olszynke - Orunie- Pruszcz Gda,a Koscierzyna...

    **wystarczy odnowic polaczenie Orunia ul.Sandomierska - Olszynka - Miałki Szlak-Sucharskiego - tunel Wisla -Letniewo Uczniowska...
    na Olszynce zbudowac nowy most dla aut przez Motlawe polaczyc do Torunskiej.Dlugie Ogrody Elblaska, tunel Wisla...tereny sa pomiedzy bastionami a Lakowa by dolaczyc do ulic istniejacych..
    *bedzie to linia alternatywna do Traktu Wojciecha i do obwodnicy Lipce

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane