• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Miejsca

Opinie (79) 2 zablokowane

  • niewiele osób wie...

    że na Bramie Nizinnej są unikatowe XVII wieczne podpisy Gdańszczan (takie kilkuset letnie graffiti). Polecam zajść i obejrzeć, zanim brama się rozpadnie. Gdańsk nie ratuje zabytków.

    • 7 0

  • nic nie da sie

    *powinno zmienic sie jak Brama N.podnie ze starosci... oby nie.

    *po wybudowaniu tunelu na Wisle polaczy inne czesci miasta Letnica - Westerplatte-Olszynke - Orunie- Pruszcz Gda,a Koscierzyna...

    **wystarczy odnowic polaczenie Orunia ul.Sandomierska - Olszynka - Miałki Szlak-Sucharskiego - tunel Wisla -Letniewo Uczniowska...
    na Olszynce zbudowac nowy most dla aut przez Motlawe polaczyc do Torunskiej.Dlugie Ogrody Elblaska, tunel Wisla...tereny sa pomiedzy bastionami a Lakowa by dolaczyc do ulic istniejacych..
    *bedzie to linia alternatywna do Traktu Wojciecha i do obwodnicy Lipce

    • 2 1

  • a zaorać to, parkingi porobić

    • 1 2

  • graffiti..

    moje też tam jest, jak chodziłem tam do szkoły jaraliśmy w niej fajki :)

    • 0 0

  • Brama Nizinna

    NARESZCIE!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Brama

    Przecież ta brama jest w takim samym stanie, co i spichlerz i tylko patrzeć, jak runie. Tak właśnie Budyń dba o oryginalne zabytki Gdańska. To skandal! Lepiej budowac nowe monstra (roczne utrzymanie ESC będzie kosztować samo miasto ok. 5ml. zł!
    Wybierajmy więc dalej Budynia, niech nas zadłuża na dłuuuuuuuuuuuuuuuugie lata.

    • 0 0

  • Budować normalną Drogę kończyć z prowizorkami PO

    • 0 0

  • Czekają źeby remont był droźszy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane