• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • budować i nie przejmować się życiowymi krytykantami

    • 18 7

  • Dziwna niepotrzebna dyskusja (1)

    Ta demokracja i wynikające z tego przywileje dla mieszkańców byle jakiej zabudowy wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego to rzeczywiście problem takich dyskusji w ogóle nie powinno się prowadzić w tym miejscu obok skm-ki i komunikacji miejskiej lokalizacja na biurowiec wprost wymarzona budować i nie pytać

    • 22 8

    • Bardzo słuszna uwaga .

      Marzy mi się zamiast " działek " na Al.Zwycięstwa ciąg budynków w stylu gdańskiej Alchemii . W Redłowie proponuję drugi peron SKM od strony biurowca. Chyba będzie to możliwe bo przystanek ma być przebudowywany. No i nie bać się wysokości .

      • 3 0

  • Zamiast rozszerzyć skrzyżowanie i budować drogi to budują domy dla kasy

    • 14 9

  • Wybudowali sobie ludziska chałupy na działkach otrzymanych od miasta praktycznie za bezcen i teraz trzęsą portkami.

    • 26 4

  • znowu jakies stare pryki i byli ubecy z działek podnoszą larum bo nic im się nie podoba. Jakoś cicho wszyscy siedzieli jak sobie na działkach ogrodniczych nielegalnie pobudowali piętrowe domy. Nie przejmować się tylko budować, inaczej zostaniemy lokalną Łomżą albo Skierniewicami. Inwestycji biurowych i tak jak na lekarstwo.

    • 26 3

  • (1)

    budowac to teren najbardziej odpowiedni na zabudowe biurowa

    • 21 1

    • To prawda, ale w odpowiedniej skali

      • 1 1

  • bełkot nowomowa snobistycznych urzedasow z mafii gdynia (2)

    "warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni.
    "

    gdyby urzedas chial byc przyjazny ludziom to by powiedzieal wrpost "Bedzie mało parkingøw, bedziecie jezdzic autobusem i koleja'

    A gdyby urzedash chcial byc urzyteczny to by powiedzial "wybudujemy duzy parking wielo poziomowy aby kazdy wybral czym chce dojechac, samochodem, pieszo, autobusem czy koleja"

    precz z UM gdynia - mafia

    • 23 9

    • gdyby urzędnik

      był kretynem to by tak odpowiedział jak sobie Pan/Pani życzy. Ale nie jest!

      • 4 3

    • oburzajace, nie robia pod "prostych ludzi"

      ktorzy chca swoim zlomem wszedzie wjechac, tylko chca budowac nowoczesne miasto, gdzie komunikacja zbiorowa jest podstaa. Co za chamstwo.

      Ja mam dosyc, ze polacy to takie prymitywy, bez wyksztalcenia, biedne, rozczeniowe i caly czas im sie nalezy. Bo przeciez ty sie znasz, co?

      • 2 3

  • budowac to teren najbardziej odpowiedni na biurowa zabudowe

    • 17 5

  • Za mało miejsc? (1)

    Przecież w ppnt jest pełno wolnych - z abonamentem 120zl chyba, to śmiesznie mało.
    Jak zwiększy się liczbę miejsc to właśnie wtedy zapcha się okolicę. A od pilnowania parkujących wszędzie za darmo buraków, to niech miasto się w końcu weźmie.

    • 11 5

    • Chyba tam nie pracujesz :) w ppnt bez szans na miejsce na parkingu podziemnym, a te które rzekomo są wolne są zarezerwowane dla biur chwilowo pustych, kiedy ktoś je wynajmie..

      • 4 1

  • Niech tylko zbudują parkingi (4)

    Biurowiec (dla firmy) w mieście powinien mieć obowiązek posiadania miejsc parkingowych dla 100% ilości pracowników (ja wiem że nie każdy jeździ samochodem, ale do biurowców przybywają również interesanci).

    W przypadku gdy dany biurowiec będzie służył jako miejsce świadczenia usług (np. gabinety lekarskie, sprzedaż, serwis), ilość miejsc parkingowych powinna wynosić minim 200% planowanej ilości pracowników.

    W przeciwnym wypadku cała okolica, zamienia się natychamist w wielki dziki parking dla pracowników i interesantów biurowca. Z zastawianiem bram, parkowaniem na trawnikach zastawionymi chodnikami itp. itd.

    • 29 8

    • budować parkingi dla 100% zatrudnionych buhehehe ty chyba się z koniem na łby pozamieniałeś. Może jeszcze dla wszystkich klientów tych firm ? Poza tym biurowiec będzie stał obok skm redłowo, pkm stadion i chyba 5 przystanków autobusowych więc będzie świetnie skomunikowany i pracownicy nie będą musieli przyjeżdżać do pracy autami.

      • 9 4

    • Ty chyba nie wierzysz w to co piszesz

      Albo nie zdajesz sobie sprawy, że to zwyczajnie niemożliwe: finansowo, przestrzennie, użytkowo. To by była naprawdę masakra, jakby takie rzeczy powstawały, nawet sobie nie wyobrażasz.

      • 3 2

    • chyba zartujesz, to nie jest w interesie firmy ani miasta (1)

      ruch samochodow prywatnych w centrum miast nalezy ograniczac a nie promowac, poprzez darmowe parkingi. Dlatego jestes Januszkiem-ekspertem z blokowiska z ulamkiem sredniej krajowej, a nie kims kto decyduje.

      • 3 2

      • ?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane