• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • likwidować slumusy i budować (2)

    A jak nie chcą dobrowolnie opuścić terenu podwyższyć rentę gruntową i sami się wyniosą.

    • 13 8

    • Zrewitalizować - Ogniem i Mieczem jak Grabówek. (1)

      • 3 2

      • rewitalizacja Grabówka? Chyba jednej lub dwóch ulic.

        • 3 1

  • 30 000m2 p.u. to niewielki kurnik. Mamy takich w Gdyni parę tuzinów, (2)

    a w Gdańsku mają ich setkę lub dwie.
    Najgłośniej przeciwko zabudowie biurowej protestują ci, którzy albo nie mają już zamiaru pracować (emeryci i renciści, osoby na zasiłkach, w tym 500+), albo mają "dożywotnią posadkę" w instytucjach państwowych i municypalnych. Tych nie interesuje, czy ktoś inny w Gdyni pracę znajdzie, czy nie. Ważne dla nich jest jedynie to, aby mieli gdzie sr*jącego pieska wyprowadzić.
    Za mały parking? Po pierwsze nie trzeba ludzi wyrzucać ze śródmieścia dając im tanie działki na obrzeżach miasta (lub poza jego granicami), a potem budując im 4-pasmówki za pieniądze, które można było lepiej wydać na lepszą komunikację miejską.
    Kłaniają się urbanistyczne absurdy Szczurka i świty forsowane przez ostatnie 20 lat (tak, W. Szczurek jest prezydentem Gdyni już 20 lat! Mamy całe pokolenie osób w wieku produkcyjnym nie pamiętające innych rządów w mieście!).

    • 18 3

    • protestuja **** z dzialek przy torach

      Szczur dawno powinien ich wykwaterowac a nie legalizowac samowole pobudowane na dzialkach

      • 8 0

    • absurdalne jest to, że ktoś taki utrzymuje się przy korycie 20 lat. szczur to wydmuszka, pijarowy produkt, zero pożytku dla

      • 8 0

  • Tylko narzekasz? A pójdziesz na wybory samorządowe i dasz wyraz swojej dezaprobacie dla Samorządności? (1)

    • 14 1

    • tak. nigdy już nie zagłosuję na tę sitwę.

      • 8 0

  • Powinny być max. 4 miejsca parkingowe. Cztery.

    Co najmniej trzy poziomy parkingów podziemnych.

    • 11 1

  • Nie ma żadnych kontrowersji odnośnie miejsc parkingowych. Prosta zasada: stać mnie na dojazd (1)

    samochodem do pracy - stać mnie na opłacenie parkingu. Problemy dla mieszkańców stwarza dziadowanie: "przyjadę na darmowe miejsce z rana i zajmę je 10 innym kierowcom na cały dzień".

    • 24 3

    • nikt nie pisze o parkingach darmowych!

      • 3 0

  • wykurzyc ***** zamieszkujacych dzialki i nie bedzie problemu

    "Ten projekt wywołał dyskusję, w której uczestniczyła także pani Hanna Lorkowska – Osicka,
    prezes Stowarzyszenia Działkowców, zamieszkujących w sąsiedztwie omawianego planu."
    Szczur ma teraz to co chcial - cackal sie z tymi dziadami z dzialek i teraz d****dy rzadza.... Na dzialkach nie powinno byc budynkow mieszkalnych - caly ten pas pomiedzy Al.Zwyciestwa a torami to powinna byc zabudowa biurowa

    • 27 4

  • Hanna Lorkowska-Osicka - kim ty jesteś że masz decydować o Redłowie w sposób tobie wygodny ? (1)

    Bo jak traktować twoje (?) wspomnienie o obwodnicy ? Wracasz nią do domu w Redłowie i nic po drodze nowego ma nie być, bo dla ciebie Chwaszczyńska, Wielkopolska i Zwycięstwa mają być twoją autostradą miejską ?

    Dobre sobie, kolejna osoba, dla której miasto niech rozwija się z dala od jej miejsca zamieszkania.

    • 20 6

    • to baba z ogrodkow dzialkowych

      udaje mieszkanca

      • 2 1

  • 500 miejsc parkingowych dla jednego budynku

    Dla niektórych to mało...
    Masakra. Zapchajcie miasto całkowicie.
    Niech się ta Pani nie martwi o to, jak inwestor przekona najemców do wynajmu biura bez miejsc parkingowych. Idąc jej logiką, ten budynek będzie wiecznie pusty i nie spowoduje żadnych problemów...

    • 13 5

  • (1)

    zaorać buldożerami te slamsy i działeczki za stacja paliw i budować 15 piętrowe budynki (obojętnie biurowce czy mieszkaniówka). Dość zastoju, miasto musi sie rozwijać.

    • 18 5

    • Działeczki? Działeczki są całe w strefie zagrożenia powodziowego ze strony rzeki Kaczej. Jedna większa ulewa i Kacza jest od razu poza korytem.
      Chcesz budować domy? Po to aby zaraz potem Państwo wydawało Twoje pieniądze na pomoc dla powodzian, którzy z pełną świadomością postawiali domy w strefie bezpośredniego zagrożenia powodziowego?
      Skąd Ty się urwałeś?

      • 2 3

  • Budowac i to wysoko

    Większości wydaje się że jego własnością jest ulica czy chodnik na którym zostawia swój samochód, że jego własnością jest trawnik na który wyprowadza psa, że jego własnością jest altanka dzierżawiona i droga dojazdowa i tacy blokują wszystkie pomysły na rozwój miasta.

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane