- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (78 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (180 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (79 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (255 opinii)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (41 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (416 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 07:13
Ten Most Weisera jest tak cudowny, że należy go wysłac do konkursu miedzynarodowego. (2)
- 11 3
-
2013-03-13 07:34
(1)
Konkurować z nim może chyba tylko most na rzece Kwai.
Ewentualnie most do Terabithii.- 6 0
-
2013-03-13 09:49
albo przystanek autobusowy w Mostach k/Rewy
- 4 0
-
2013-03-13 07:17
Dlaczego niszczą most Weisera?
Ten obiekt powinien być wkomponowany w otoczenie nowej linii. Dlaczego wszystko trzeba zniszczyć? Mostów o takiej architekturze dzisiaj i konstrukcji dzisiaj nikt nie buduje.
- 20 16
-
2013-03-13 07:31
Most Weisera (6)
Miał on prowadzić do Szkoły Oficerskiej Wermachtu, której nie zbudowano. Więźniowie z lagrów (z terenu obecnego Osiedla VII Dwór), zdażyli tylko zniwelować teren w pobliskim lesie. Powykopywali wielgachne kamienie, poprzesówali je na boki, wyrównali grunt. Nazywaliśmy ten teren kamieniołomami. Nie wierzę, że ten most odbudują w tym samum miejscu, bo prowadzi on w zasadzie donikąd. Szkoda..
- 21 3
-
2013-03-13 12:04
autoChton, ale chyba raczej od tych z wermachtu, albo na lekcjach polskiego przesÓwał te wielgachne kamienie (5)
bo coś ma z ortografią na bakier
poprzesÓwany AUTOcHTON- 4 7
-
2013-03-13 12:28
Że, też zawsze (4)
znajdzie się idiota, specjalista od ortografii ...
- 7 5
-
2013-03-13 13:13
Na pewno to nie ty,blondi... (2)
Nie z tym przecinkiem między "że" i "też". Ale cóż,nie można za wiele wymagać od dzieci ludności wiejskiej napływowej,tudzież miejskiej wykluczonej.
- 6 4
-
2013-03-13 19:01
Ale pojechałeś, szkoda, że nie na temat. (1)
Autohton przynajmniej coś ciekawego powiedział.
- 5 2
-
2013-03-13 23:57
może j pojechał, ale miał rację. !
Nie ważne, autohton napisał coś ciekawego czy nie,chodzi o to JAK napisał!
Może jest dyslektykiem (ale tu raczej ksero zaświadczenia nie przedstawi), ale to go nie tłumaczy ze śmierdzącego lenistwa i braku poszanowania języka w jakim się wypowiada. Na tej stronie błdąd gramatyczny automatycznie podświetlany jest na czerwono, więc nic nie tłumaczy autohtona z lenistwa i ignorancji!- 1 1
-
2013-03-13 15:52
że też zawsze znajdzie się "iDiODkA" ;) która wyzwiskami podpiera swój zerowy poziom
- 4 1
-
2013-03-13 07:32
Prace ziemne to wielki przekret
- 16 1
-
2013-03-13 07:32
Chetnie przyjme ziemie
Na podwyzszenie terenu :)
- 7 0
-
2013-03-13 07:33
Most
Na tym moście powiesiło się wiele osób. Między innymi ojciec mojego kolegi.
- 11 0
-
2013-03-13 07:37
Burzyc ta zgnilizne i ten smrod
- 6 14
-
2013-03-13 07:41
Gratulacje !!!!!!!!!!????? (2)
Jak to sie dzieje , że przetarg na realizację jeszcze nie został rozstrzygnięty a prace na nasypach już rtrwają ????? !!! Może zgodnie z doktryną PO już został koleś ze spółki XYZ wytypowany jako wygrywający przetarg - formalności musi stać się zadość ! Pozdrawiam wszystkich dozgonych "miłośników" PPPPPPPPPPPOOOOOOOOOOOOOOOOO .
- 18 15
-
2013-03-13 08:23
bolek ..
Nie uważasz, że powinieneś pilnie leczyć głowę ? A tak na marginesie. Może podasz, co w okresie swoich rzadów wybudował Kaczyński z PiSem ? O peronie Włoszczowa wiem.
- 8 2
-
2013-03-13 11:28
jak masz dowod
idz do prokuratury, a nie medzisz na jakims forum...
- 0 0
-
2013-03-13 07:44
ciężkie samochody na nowych drogach (2)
i szlag trafi nowe nawierzchnie
- 37 1
-
2013-03-13 13:37
nm
i trzeba będzie WAKOZ reaktywować !!!!!!!
- 3 0
-
2013-03-14 01:27
Jedynym rozwiązaniem na transport gruntów to kolei wąskotorowa!
Jedynym rozwiązaniem na transport gruntów to kolei wąskotorowa , która mogła by przynajmniej zwozić grunt do ul Słowackiego z Strzyży...tak żeby ciężarówki nie musiały jeżdzic przez mniejsze ulice takie jak Chrzanowskiego!
- 0 0
-
2013-03-13 07:45
jak zwykle niedoszacowane prac (2)
"Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac" - TO NA JAKIEJ PODSTAWIE WYKONAWCA WYCENIŁ PRACE? Może firmy które złożyły droższe oferty mają lepsze umiejętności szacowania objętości ziemii do wywiezienia? Czego jeszcze nie doszacowano???? Oj szykuje się upadłość wykonawcy...
- 48 3
-
2013-03-13 09:50
pisowska młodzieżówka w liczbe 17 osób działa (1)
..heheh
- 1 0
-
2013-03-13 11:19
Młodzi, wykształceni z wielkich ośrodków jak widać też nie próżnują.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.