• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
13 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Istniejący wał ziemny zostanie rozebrany, ponieważ ma zbyt słabą nośność. Zostanie usypany nowy o podobnych gabarytach. Nz. widok z ul. Słowackiego w okolicach skrzyżowania z ul. Potokową. Istniejący wał ziemny zostanie rozebrany, ponieważ ma zbyt słabą nośność. Zostanie usypany nowy o podobnych gabarytach. Nz. widok z ul. Słowackiego w okolicach skrzyżowania z ul. Potokową.

Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.



W zeszłym tygodniu informowaliśmy, że spółka Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Wygrało go polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Za realizację przedsięwzięcia zainkasują ok. 716 mln zł. Jeśli nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu, umowa zostanie podpisana na przełomie marca i kwietnia.

Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.

- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.

- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.

Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera zobacz na mapie Gdańska ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.

- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.

Miejsca

Opinie (264) 8 zablokowanych

  • Ja obstawiałem na gruby przewał na drewnie, a to o kasę na nasypy chodzi.

    Nie mam nosa. Nie nadaję się na biznesmena.

    • 29 0

  • A co z drogami??

    Taka ilość wywiezionej i ziemi i nawiezionej nowej spowoduje znaczne uszkodzenia w infrastrukturze drogowej..

    • 16 0

  • Nie możecie tego mostu Weisera , gdzieś przenieść ? (2)

    Na E-7 tuż za zjazdem na Grunwald , jest taki bunkier, który wadził budowanej S-7 .

    Przeniesiono go z 40 metrów w bok. Operacja kosztowała 2 mln zł.

    Konserwator to nakazał. Ciekawe czy tamten konserwator jest nadgorliwy czy Gdańśki konserwator jest zbyt ulegliwy...

    Jeden kraj , jedne przepisy .

    "A pieniądze jednakowo cięzkie. "

    Kilka kilometrów za zjazdem na Grunwald jest stacja bezynowa, przy niej stoi T-34 I Skot , obok jest w/w bunkier.

    • 7 4

    • Odpowiadam : tak most można przenieść pod Grunwald (1)

      można przenieść pod Moskwę lub pod Berlin, a nawet i pod Giewont. W swej głębokiej mądrości Salomon jednak nie wskazuje kto za to zapłaci. Może on sam.

      • 3 2

      • Jak to kto ?

        Polacy zapłacą.

        • 1 1

  • spalinowa w XXI w. Śmiech na sali (3)

    Kolej spalinowa w XXI W. buahahahahahhaaaaaaa !!!!!! tylko, ze kurka za nasze pieniądze. I nie mówcie, że pieniądze z UE, bo to tez nasze !

    • 20 5

    • A co masz przeciwko kolei spalinowej?

      Takowej w innych krajach nie ma?
      Popatrz choćby za Odrę przyjemniaczku i pomyśl, pomyśl - to nie boli

      • 7 3

    • bo tramwaj też będzie spalinowy

      i to wytłumaczenie

      • 1 4

    • Żebyś Ty,robaczku, widział,jak szybko i równo popylają nowoczesne diesle w Anglii np.

      No,ale jak się w życiu nie wyjechało za Bytów, to się nie ma wiedzy o świecie...

      • 6 1

  • zabytki

    a te mosty i wiadukty na nasypach PKM to przypadkiem nie sa zabytki? Szczegolnie most Weisera?

    • 17 1

  • Już dawno zauważyłem, że Gdańską kulturę - sprzed 1939r. celowo się niszczy. (5)

    Dlaczego? Bo jest świadkiem swojej wyższości nad bolszewią, dlatego też Stalin nakazał palić miasta po wyzwoleniu i zdobyciu.

    Co ciekawe, często palono znaczniejsze kamienice a byle jakie domy zostawiano np. we Wrzeszczu , reprezentacyjne domy spalono a całe kwartały "mniej ciekawych" domów zostawiono.

    Podobnie dzisiaj, z nienawiścią niszczy się tamtą kulturę, wycina się ją w pień pod byle pretekstem.

    Zarazem dbają o "zabytki" z lat 1950-tych jak np kamieniczki na Długiej.

    Chyba po to by koledzy Adamowicz cukiernicy zarabiali na turystach i miejscowych spacerowiczach .

    • 18 6

    • z tego samego powodu żołnierze niemieccy spalili Warszawę po Powstaniu. (2)

      • 3 1

      • Nie do końca z tego samego powodu. (1)

        Chyba , że sądzisz iż Warszawa przwyższała Berlin.

        • 3 1

        • Oczywiscie, że tak. Nie było tam tylu przyszłych morderców co w Berlinie.

          Europa jest otwarta, możesz w każdej chwili wyjechac do Niemiec poodychać powietrzem wyższej nacji i przestać zawracać du..ę pierdołami.

          • 2 4

    • (1)

      Jestem inżynierem transportu lądowego. Od 20 minut czytam te komentarze i nie mogę przestać się śmiać.
      A teorie spiskowe tego typu niesamowicie podnoszą moją samoocenę. Na tle przekroju społeczenstwa wychodze na geniusza :D

      • 3 4

      • Nie żartuj

        nawet nie widziałeś Geniusza na oczy.

        • 1 0

  • cala trasa pkm bedzie szczelnie otulona ekranami. efekt jak w metro.

    • 11 0

  • " Te stuletnie obiekty się sypią..." - Dlatego rozbiorą most i inne obiekty. (1)

    a ile lat ma dworzec PKP w Gdańsku ? Budynek Politechniki ? Budynek AMG ? - tyle samo co mój dom

    - Anno Domini 1900

    I nikt ich nie rozbiera

    • 13 2

    • " Te stuletnie obiekty się sypią..."

      Budynki Dworca PKP, PG i AMG się nie sypią póki co. Potrafisz to zrozumieć, czy - mówiąc Miałczyńskim - masz za daleko do łba?

      • 1 4

  • Co? Pod tym mostem nie zmieszczą się dwa tory na spalinówkę?!?! (3)

    przecież trakcji nie będzie więc można most zostawić w spokoju, ale oczywiście! łatwiej zaorać...

    • 12 3

    • trakcje bedzie nieco pozniej. (1)

      • 4 2

      • nieco później za 50 lat... nowych składów nie kupuje się w Polsce na krótsze terminy więc daruj te fantazje.

        • 3 2

    • Pod tym mostem to sobie możesz puścić

      co najwyżej kolejkę PIKO

      • 3 3

  • Skoro to ma być zarazem atrakcją turystyczną to po co te ekrany ?

    Metro robicie?

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane