- 1 Mała uliczka, duży problem (170 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (443 opinie)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (119 opinii)
- 4 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (45 opinii)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (281 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 09:19
Ja obstawiałem na gruby przewał na drewnie, a to o kasę na nasypy chodzi.
Nie mam nosa. Nie nadaję się na biznesmena.
- 29 0
-
2013-03-13 09:21
A co z drogami??
Taka ilość wywiezionej i ziemi i nawiezionej nowej spowoduje znaczne uszkodzenia w infrastrukturze drogowej..
- 16 0
-
2013-03-13 09:26
Nie możecie tego mostu Weisera , gdzieś przenieść ? (2)
Na E-7 tuż za zjazdem na Grunwald , jest taki bunkier, który wadził budowanej S-7 .
Przeniesiono go z 40 metrów w bok. Operacja kosztowała 2 mln zł.
Konserwator to nakazał. Ciekawe czy tamten konserwator jest nadgorliwy czy Gdańśki konserwator jest zbyt ulegliwy...
Jeden kraj , jedne przepisy .
"A pieniądze jednakowo cięzkie. "
Kilka kilometrów za zjazdem na Grunwald jest stacja bezynowa, przy niej stoi T-34 I Skot , obok jest w/w bunkier.- 7 4
-
2013-03-13 09:39
Odpowiadam : tak most można przenieść pod Grunwald (1)
można przenieść pod Moskwę lub pod Berlin, a nawet i pod Giewont. W swej głębokiej mądrości Salomon jednak nie wskazuje kto za to zapłaci. Może on sam.
- 3 2
-
2013-03-13 09:42
Jak to kto ?
Polacy zapłacą.
- 1 1
-
2013-03-13 09:27
spalinowa w XXI w. Śmiech na sali (3)
Kolej spalinowa w XXI W. buahahahahahhaaaaaaa !!!!!! tylko, ze kurka za nasze pieniądze. I nie mówcie, że pieniądze z UE, bo to tez nasze !
- 20 5
-
2013-03-13 10:01
A co masz przeciwko kolei spalinowej?
Takowej w innych krajach nie ma?
Popatrz choćby za Odrę przyjemniaczku i pomyśl, pomyśl - to nie boli- 7 3
-
2013-03-13 10:16
bo tramwaj też będzie spalinowy
i to wytłumaczenie
- 1 4
-
2013-03-13 12:41
Żebyś Ty,robaczku, widział,jak szybko i równo popylają nowoczesne diesle w Anglii np.
No,ale jak się w życiu nie wyjechało za Bytów, to się nie ma wiedzy o świecie...
- 6 1
-
2013-03-13 09:27
zabytki
a te mosty i wiadukty na nasypach PKM to przypadkiem nie sa zabytki? Szczegolnie most Weisera?
- 17 1
-
2013-03-13 09:31
Już dawno zauważyłem, że Gdańską kulturę - sprzed 1939r. celowo się niszczy. (5)
Dlaczego? Bo jest świadkiem swojej wyższości nad bolszewią, dlatego też Stalin nakazał palić miasta po wyzwoleniu i zdobyciu.
Co ciekawe, często palono znaczniejsze kamienice a byle jakie domy zostawiano np. we Wrzeszczu , reprezentacyjne domy spalono a całe kwartały "mniej ciekawych" domów zostawiono.
Podobnie dzisiaj, z nienawiścią niszczy się tamtą kulturę, wycina się ją w pień pod byle pretekstem.
Zarazem dbają o "zabytki" z lat 1950-tych jak np kamieniczki na Długiej.
Chyba po to by koledzy Adamowicz cukiernicy zarabiali na turystach i miejscowych spacerowiczach .- 18 6
-
2013-03-13 09:36
z tego samego powodu żołnierze niemieccy spalili Warszawę po Powstaniu. (2)
- 3 1
-
2013-03-13 09:44
Nie do końca z tego samego powodu. (1)
Chyba , że sądzisz iż Warszawa przwyższała Berlin.
- 3 1
-
2013-03-13 09:56
Oczywiscie, że tak. Nie było tam tylu przyszłych morderców co w Berlinie.
Europa jest otwarta, możesz w każdej chwili wyjechac do Niemiec poodychać powietrzem wyższej nacji i przestać zawracać du..ę pierdołami.
- 2 4
-
2013-03-13 10:57
(1)
Jestem inżynierem transportu lądowego. Od 20 minut czytam te komentarze i nie mogę przestać się śmiać.
A teorie spiskowe tego typu niesamowicie podnoszą moją samoocenę. Na tle przekroju społeczenstwa wychodze na geniusza :D- 3 4
-
2013-03-14 16:29
Nie żartuj
nawet nie widziałeś Geniusza na oczy.
- 1 0
-
2013-03-13 09:32
cala trasa pkm bedzie szczelnie otulona ekranami. efekt jak w metro.
- 11 0
-
2013-03-13 09:35
" Te stuletnie obiekty się sypią..." - Dlatego rozbiorą most i inne obiekty. (1)
a ile lat ma dworzec PKP w Gdańsku ? Budynek Politechniki ? Budynek AMG ? - tyle samo co mój dom
- Anno Domini 1900
I nikt ich nie rozbiera- 13 2
-
2013-03-13 10:49
" Te stuletnie obiekty się sypią..."
Budynki Dworca PKP, PG i AMG się nie sypią póki co. Potrafisz to zrozumieć, czy - mówiąc Miałczyńskim - masz za daleko do łba?
- 1 4
-
2013-03-13 09:37
Co? Pod tym mostem nie zmieszczą się dwa tory na spalinówkę?!?! (3)
przecież trakcji nie będzie więc można most zostawić w spokoju, ale oczywiście! łatwiej zaorać...
- 12 3
-
2013-03-13 10:10
trakcje bedzie nieco pozniej. (1)
- 4 2
-
2013-03-13 16:52
nieco później za 50 lat... nowych składów nie kupuje się w Polsce na krótsze terminy więc daruj te fantazje.
- 3 2
-
2013-03-13 10:51
Pod tym mostem to sobie możesz puścić
co najwyżej kolejkę PIKO
- 3 3
-
2013-03-13 09:37
Skoro to ma być zarazem atrakcją turystyczną to po co te ekrany ?
Metro robicie?
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.