W miniony piątek Obwodnicą Trójmiasta w rejonie Osowej przejechało ok. 92 tys. samochodów. To rekordowa liczba pojazdów na tej drodze ekspresowej. Kolejne utrudnienia związane z ogromnym natężeniem ruchu pojawią się prawdopodobnie 26 i 27 lipca.
Kierowcy, którzy w piątek lub sobotę podróżowali Obwodnicą Trójmiasta na długo zapamiętają ten dzień. Samochody poruszały się tam - w godzinach od 11 do 18 - ze średnią prędkością 50 km/h. Były miejsca, gdzie trzeba było zatrzymać się na kilka minut. Utrudnienia w ruchu nie były spowodowane wypadkiem, czy kolizją, do czego już przywykli kierowcy w Trójmieście, a z ogromnym natężeniem ruchu.
Padł rekord na Obwodnicy Trójmiasta. - W rejonie Osowy odnotowaliśmy średniodobowy ruch samochodów sięgający liczby ok. 92 tys. pojazdów. Tydzień wcześniej mieliśmy w tym samym miejscu 88 tys. samochodów - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj też: Po serii wypadków będą zmiany na obwodnicy
Drogowcy zwracają uwagę, że liczba 90 tys. pojazdów to maksymalne obciążenie trójmiejskiej ekspresówki przy jednoczesnym zapewnieniu płynności jazdy. Każde przekroczenie tej liczby powoduje poważne perturbacje w ruchu. Są to jednak wyliczenia czysto teoretyczne, bowiem na drodze pojawiają się kierowcy, którzy spowalniają ruch jadąc wolniej od pozostałych uczestników ruchu lub też zatrzymując się w miejscach do tego niewyznaczonych.
Co było przyczyną tak poważnych sobotnich korków? - Dwie rzeczy. Po pierwsze, wpływ na złą sytuację miała zmiana turnusu. Właśnie minęły dwa tygodnie od chwili rozpoczęcia wakacji szkolnych, część osób kończyła wypoczynek, inni właśnie go zaczynali. Po drugie, nie dopisała pogoda - padał deszcz. Turyści zamiast wypoczywać na plaży szukali atrakcji w centrach miast - Gdyni, Sopocie i Gdańsku - mówi Robert Marszałek.
Zobacz przebieg Obwodnicy Metropolitalnej na wizualizacji.
Jest lekarstwo na wspomniane korki. Problem w tym, że jest bardzo drogie. - To przede wszystkim budowa Obwodnicy Metropolitalnej lub w drugiej kolejności - poszerzenie obwodnicy o kolejne pasy ruchu. Z tym że ostatnia propozycja nie jest ujęta w rządowym programie budowy dróg. Trójmiejskie samorządy powinny także skupić się na eliminowaniu samochodów z centrum miast wzorem zachodnich miast, zniechęcać do przyjazdu autem do śródmieścia - mówi Marszałek.
Przypomnijmy, że Obwodnica Metropolitalna ma rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 - Obwodnicy Trójmiasta i S7 - Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa drogi może pochłonąć nawet 3 mld zł.