• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Długiego Targu: nawierzchnia z szarego granitu

Michał Stąporek
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Sporych rozmiarów szara kostka z granitu strzegomskiego ma stanowić nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu - taką propozycję przedstawili konserwatorowi zabytków gdańscy urzędnicy.



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być wykonana z:

Solidny bochen foremkowego chleba - takie skojarzenie wywołuje pierwszy rzut oka na kostkę, z której wykonana może zostać nawierzchnia Długiego Targu. Jest szara, ma łupane boki i szorstką, tzw. płomieniowaną nawierzchnię. Długa na 18 i szeroka na 12 centymetrów, pochodzi ze Strzegomia na Dolnym Śląsku. Miejscu pochodzenia zawdzięcza swoją nazwę materiał, z którego ją wykonano - to granit strzegomski.

Konserwator zabytków ma wątpliwości



Kostka została wykonana na podstawie wytycznych wojewódzkiego konserwatora zabytków. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać. Jednak, jak się okazuje, kostka może nie zostać zaakceptowana.

- Zaprezentowane kostki są łupane, tymczasem powinny one mieć bardziej gładką nawierzchnię, tzw. groszkową. Podobne rozwiązanie zastosowano na rynku w Krakowie, gdzie się dobrze sprawdza. Kolor kostek powinien być też nieco ciemniejszy, bardziej podobny do obecnej nawierzchni Długiego Targu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
Jeśli po zmianie parametrów kostki konserwator zaakceptuje przedstawioną mu w czwartek, 23 stycznia, koncepcję, długo oczekiwany remont popękanej nawierzchni Długiego Targu będzie mógł się rozpocząć.

- Jeśli tak się stanie, to od razu bierzemy się do pracy - deklaruje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej ilości kostki i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.

Duża kostka pośrodku Długiego Targu, mała wzdłuż kamienic



Szara kostka wypełniłaby nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu, mieszczącą się między liniami stojących tam ulicznych latarni. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego. Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu sezonu letniego w tym roku i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Na razie remont, a nie gruntowna modernizacja



Trzeba jednak pamiętać, że te prace nie odbędą się w ramach zapowiedzianej kilka lat temu gruntownej modernizacji Drogi Królewskiej, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Dla niej zaplanowano bowiem znacznie więcej zmian niż tylko remont nawierzchni. Przebudowane miały zostać podziemne instalacje, oświetlenie, zieleń i mała architektura.

Projekt okazał się jednak zbyt drogi - jego koszt szacowano kilka lat temu na co najmniej 50 mln zł.

Zaplanowane na najbliższe miesiące prace będą znacznie tańsze. Ich wartość wstępnie szacuje się na kilka milionów - może 4, może 5.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • A czy położą ścieżkę choćby z płyt OSB (4)

    dla turystów bez twardego obuwia?

    • 16 3

    • I koniecznie ścieżkę rowerową !! (2)

      • 1 0

      • i ścieżkę dla ludzi z wózkami, na wóżkach

        i turystów z walizami na kółkach

        • 1 0

      • I dużo miejsc parkingowych za darmo.

        • 0 0

    • Turysci niech spadaja i nie robia tloku

      • 1 2

  • Osobiście uważam

    Że ze względów kompozycyjnych dobre było podzielenie posadzki Długiego Targu na kwadraty - tak jest teraz. Jeden długi pas z bruku granitowego zuboży Trakt do zwykłego pospolitego deptaka w przysłowiowym Pcimiu....

    • 12 4

  • robta co chceta

    zalac asfaltem bedzie jak za komuny.

    • 4 7

  • W Toruniu jakoś dali radę (2)

    i estetycznie i funkcjonalnie i tradycyjnie.
    W Gdańsku tradycyjnie problem i wstyd, prowizorka na głównej atrakcji miasta.
    Ale kładki na Motławie to konserwator klepną........

    • 18 5

    • Rynek w Toruniu to kocie łby, koszmarne do chodzenia po nich.

      To ten gładki granit strzegomski będzie lepszy.

      • 3 3

    • W Toruniu tandeta. Remontują co 5 lat.

      • 2 2

  • Ta, ze zdjęcia - tragedia. (4)

    Ta, która jest w Krakowie, jest 10x lepsza. Dlaczego nie można u nas użyć identycznej?

    • 13 1

    • (1)

      Bo nie jestesmy Krakowem

      • 2 2

      • Czyli nie ważne, że gorzej, byle było inaczej?

        Pokrętna logika.

        • 1 1

    • magistrat ma nieustajace problemy z nieudolnością

      • 5 0

    • Czytałeś artykuł ?

      Ta kostka ma być bardziej gładka taka właśnie jak w Krakowie

      • 0 1

  • (1)

    Mam wątpliwości. Musiałbym przetestować te kostki moim rowerkiem. Nie chcę aby podczas jazdy wypadła mi sztuczna szczęka.

    • 12 4

    • rowerem po Długiej, wstyd

      • 3 3

  • Po tym źle się chodzi. (2)

    Strasznie sie po tym chodzi. Głupi pomysł. To jest materiał dobry na jezdnię, ale nie na deptak...

    • 23 6

    • Na jezdnie chyba dla wozu konnego.

      • 2 0

    • Główny Pkp

      To sie przejdź po schodach na perony na głównym. Też jego pomysł.
      Kiedyś budowali z lokalnych materiałów teraz nawet rzeczy historyczne buduja z materiałów z drugiego końca kraju. A milion w ta czy tamtą i tak nir moje wiec wydam.

      • 1 0

  • Miasto schodów.

    Zróbcie schody od zielonej bramy do złotej. I wyższe krawężniki żeby niepełnosprawni zostali w domu

    • 15 3

  • Po co wydawać teraz kasę jeżeli za chwilę trzeba będzie to powtarzać brak sęsu !!! (1)

    Poczekać na gruntowny remont.

    • 12 6

    • ratunku!

      Co to jest sęsu. Wertuję wszelkie wydawnictwa i już dostaję zajoba.

      • 4 0

  • Kiedy remont skweru Kościuszki? (1)

    • 1 2

    • U Szczurka?

      Nigdy!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane