• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Długiego Targu: nawierzchnia z szarego granitu

Michał Stąporek
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Sporych rozmiarów szara kostka z granitu strzegomskiego ma stanowić nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu - taką propozycję przedstawili konserwatorowi zabytków gdańscy urzędnicy.



Nawierzchnia Długiego Targu powinna być wykonana z:

Solidny bochen foremkowego chleba - takie skojarzenie wywołuje pierwszy rzut oka na kostkę, z której wykonana może zostać nawierzchnia Długiego Targu. Jest szara, ma łupane boki i szorstką, tzw. płomieniowaną nawierzchnię. Długa na 18 i szeroka na 12 centymetrów, pochodzi ze Strzegomia na Dolnym Śląsku. Miejscu pochodzenia zawdzięcza swoją nazwę materiał, z którego ją wykonano - to granit strzegomski.

Konserwator zabytków ma wątpliwości



Kostka została wykonana na podstawie wytycznych wojewódzkiego konserwatora zabytków. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać. Jednak, jak się okazuje, kostka może nie zostać zaakceptowana.

- Zaprezentowane kostki są łupane, tymczasem powinny one mieć bardziej gładką nawierzchnię, tzw. groszkową. Podobne rozwiązanie zastosowano na rynku w Krakowie, gdzie się dobrze sprawdza. Kolor kostek powinien być też nieco ciemniejszy, bardziej podobny do obecnej nawierzchni Długiego Targu - potwierdza Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
  • Taką granitową kostkę o rozmiarach 18 na 12 centymetrów zaproponował GZDiZ jako nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu. Konserwator uznał jednak, że powinna ona być bardziej gładka.
Jeśli po zmianie parametrów kostki konserwator zaakceptuje przedstawioną mu w czwartek, 23 stycznia, koncepcję, długo oczekiwany remont popękanej nawierzchni Długiego Targu będzie mógł się rozpocząć.

- Jeśli tak się stanie, to od razu bierzemy się do pracy - deklaruje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W ciągu miesiąca powstanie projekt budowlany, który przedstawimy konserwatorowi do zatwierdzenia. Po wydaniu przez niego decyzji zamówimy projekt wykonawczy oraz rozpiszemy przetarg na remont nawierzchni Długiego Targu. Wykonawca będzie musiał zacząć od zamówienia odpowiedniej ilości kostki i gdy ją otrzyma - przystąpi do prac.

Duża kostka pośrodku Długiego Targu, mała wzdłuż kamienic



Szara kostka wypełniłaby nawierzchnię centralnego pasa Długiego Targu, mieszczącą się między liniami stojących tam ulicznych latarni. Z kolei zewnętrzna przestrzeń między latarniami a fasadami budynków zostałaby wyłożona granitowymi kostkami o rozmiarach 11 na 9 centymetrów. Dziś stanowią one wypełnienia po pękających płytach obecnej nawierzchni tej ulicy.

Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego. Drobna kostka, która dziś stanowi wypełnienie po pękających płytach, zostanie przeniesiona na pas między latarniami a fasadami kamienic. Pośrodku zostanie ułożona nawierzchnia z dużej, szarej kostki, wykonanej z granitu strzegomskiego.
Zdaniem dyrektora GZDiZ brukarze weszliby na Długi Targ po zakończeniu sezonu letniego w tym roku i zeszliby z niego przed latem 2021 roku.

Na razie remont, a nie gruntowna modernizacja



Trzeba jednak pamiętać, że te prace nie odbędą się w ramach zapowiedzianej kilka lat temu gruntownej modernizacji Drogi Królewskiej, czyli ul. Długiej i Długiego Targu. Dla niej zaplanowano bowiem znacznie więcej zmian niż tylko remont nawierzchni. Przebudowane miały zostać podziemne instalacje, oświetlenie, zieleń i mała architektura.

Projekt okazał się jednak zbyt drogi - jego koszt szacowano kilka lat temu na co najmniej 50 mln zł.

Zaplanowane na najbliższe miesiące prace będą znacznie tańsze. Ich wartość wstępnie szacuje się na kilka milionów - może 4, może 5.

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Czy decydenci nie mogą skorzystać z rozwiązań sprawdzonych w innych miastach?

    Tylko nie warto jechać pociągiem do Gdyni bo kostka przed dworcem to dopiero masakra.

    • 6 1

  • żyjemy w 21 wieku, nie chodzimy już w drewniakach (3)

    chodzą piękne kobiety na szpilkach, jeżdżą mamy z wózkami, inwalidzi na wózkach, turyści ciągną swoje walizy na kółeczkach, dzieci jeżdżą na hulajnogach i ja też jako mieszkaniec chciałbym chodzić po przyjaznej nawierzchni.
    Ta nawierzchnia ma być dla nas mieszkańców tego miasta.

    • 38 7

    • Popieram

      Popieram

      • 7 2

    • Niedługo w tym chorym kraju będziecie nosić opaski

      • 3 3

    • Jakos developerzy nie mają problemu

      Z ułożeniem estetycznych, funkcjonalnych (nie śliskich) chodników...np. na Rajskiej ostatnio - bardzo dobrze się chodzi.
      To miasto to jest jeden wielki problem

      • 3 1

  • Zróbcie nam kawałek prototypowej nawierzchni. Przetestujemy i ocenimy. W końcu to my płacimy za błędy urzędników i brukarzy.

    • 14 0

  • Odbudujmy tramwaj i .... (1)

    zniszczmy te repliki kamieniczek w 3/4 starego miasta.

    • 4 4

    • To jest Główne miasto. Stare jest zupełnie gdzie indziej.

      • 3 0

  • Powinny być przywrócone tory tramwajowe.

    • 4 5

  • Może chociaż wypożyczalnia drewniaków na Długim Targu?

    Jak już padł pomysł z MEVO .

    • 12 1

  • Po co ta prowizorka? (1)

    Od razu zrobić generalny remont. Nie marnujcie pieniędzy.

    • 24 3

    • Kiedy to ich misja, marnować pieniądze.

      • 1 0

  • Dajcie spokój z tym brukiem

    Przecież po bruku bardzo niewygodnie się chodzi.
    Wolę gładkie płyty niż te chropowate jak w średniowieczu kamienie.
    Nigdzie w Gdańsku nie ma równo położonego bruku.
    Jeden wyjątek. Koło hali Targowej wzdłuż murku koło Kościoła Św. Mikołaja.

    • 10 3

  • proponuje rózowy polbruk jak w Sopocie

    nie ma nic bardziej prestizowego

    • 3 0

  • przywrócić rynsztoki i smród ryb, żeby pan pisowski wiejski konserwator był zadowolony

    • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane