• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gruntowny remont chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m. Na wysokości tzw. wysepki piesi wreszcie odzyskają pełną szerokość chodnika. Obecnie auta nie pozostawiają im przepisowego przejścia o szerokości 1,5 m.

Wymiana nawierzchni, poszerzenie chodnika i dopuszczenie ruchu rowerowego. Chodnik wzdłuż alei Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu przejdzie do końca lipca metamorfozę. Znikną też wąskie gardła, w których trzeba było przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia ruchu rowerowego na wspólny chodnik z pieszymi we Wrzeszczu?

Aleja Grunwaldzka we Wrzeszczu ma dwa oblicza - północną stronę zobacz na mapie Gdańska (po stronie torów kolejowych), gdzie kilka lat temu wyremontowano chodnik i wydzielono tuż obok drogę rowerową oraz południową zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie) z chodnikami w różnym stanie technicznym i rowerzystami, którzy już teraz jeżdżą między pieszymi.

I to właśnie chodnik po południowej stronie doczeka się wkrótce kapitalnego remontu na odcinku od ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska do ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Remontem pominięte zostaną odcinki m.in. w rejonie centrum handlowego Manhattan zobacz na mapie Gdańska czy odrestaurowanego budynku dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska, czyli tam, gdzie już wcześniej wymieniono nawierzchnię.

Trzy metry dla pieszych i rowerzystów

Szerokość chodnika na całej długości będzie wynosiła co najmniej trzy metry i zostanie na nim dopuszczony w pełni ruch rowerowy w ramach tzw. ciągu pieszo-rowerowego.

Nie będzie to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ wspólny ruch pieszych i rowerzystów na chodnikach istnieje m.in. na świeżo wyremontowanym deptaku na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska (inwestycja w ramach Budżetu Obywatelskiego), fragmencie chodnika przy City Forum zobacz na mapie Gdańska (mimo że pierwotnie wydzielono tutaj drogę rowerową) czy nawet na ul. Długiej zobacz na mapie Gdańska.

- Na chodniku alei Grunwaldzkiej nadal dominującym ruchem będzie ruch pieszy, a główny ruch rowerowy, w tym przejazd tranzytem przez Wrzeszcz, będzie odbywał się drugą stroną alei, gdzie istnieje wydzielona droga dla rowerów. Jeżeli ktoś ma jednak cel podróży po tej stronie [południowej - dop. red.], to już dzisiaj siłą rzeczy korzysta z tego chodnika - przekonuje Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej, gdański oficer rowerowy.
Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów. Przewężenie przy poczcie. Już teraz spotkać można tutaj rowerzystów.
Znikną "wąskie gardła" dla pieszych

Aby pozostawić co najmniej 3-metrową szerokość chodnika, niezbędna będzie likwidacja kilku miejsc parkingowych. Znikną uciążliwe dla pieszych przewężenia przy poczcie zobacz na mapie Gdańska, na wysokości tzw. wysepki zobacz na mapie Gdańska oraz dawnych koszar wojskowych zobacz na mapie Gdańska. W tym ostatnim przypadku miejsca zostaną "odtworzone" obok budynku al. Grunwaldzkiej 170 zobacz na mapie Gdańska. Trzeba też pamiętać, że miejsc parkingowych nie brakuje na terenie dawnych koszar.

Niemal na całej długości obowiązywać będzie parkowanie równoległe. Miejsca skośne pozostaną częściowo w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa zobacz na mapie Gdańska oraz obok poczty zobacz na mapie Gdańska. Tym samym piesi i rowerzyści będą musieli w tym rejonach poruszać się zygzakiem.

Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów. Remont chodnika na al. Grunwaldzkiej pozwoli także unormować parkowanie samochodów.
Auta na chodnikach w innym kolorze

Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego zostanie wykonana z płytek betonowych koloru jasnoszarego. Parkowanie będzie odbywało się na chodniku, ale na fragmencie z koloru grafitowego. Przestrzeń na postój aut będzie w newralgicznych miejscach odseparowana od części pieszo-rowerowej słupkami.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut

Wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wzbogacone przejazdami rowerowymi i odpowiednimi sygnalizatorami. Obniżone zostaną też krawężniki, a na kilku skrzyżowaniach przejścia i przejazdy będą wyniesione do poziomu okalającego chodnika.

  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą.
  • Propozycja wyprostowania drogi rowerowej pod estakadą - stan istniejący.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej.
  • Utworzenie brakującego przejazdu przez al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej - stan istniejący.
Poprawka skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej w ramach BO

W ramach projektu planowana jest także poprawa organizacji ruchu rowerowego na skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, czyli wdrożenia w życie zwycięskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego. Wyprostowana zostanie droga rowerowa pod estakadą (o jej nieprzemyślanym przebiegu pisaliśmy już w 2012 r.) oraz będzie wykonany nowy przejazd po stronie dawnych koszar zobacz na mapie Gdańska.

W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką. W ramach dokończenia drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina powstanie dwukierunkowy przejazd przez al. Grunwaldzką.
Przejazdy przez al. Grunwaldzką

Projekt przewiduje również wykonanie pasa rowerowego przez skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska na przedłużeniu buspasa w ul. Dmowskiego (z dopuszczeniem rowerów).

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Rowerem po buspasie we Wrzeszczu

- W tym miejscu będzie można przejechać tylko w jednym kierunku - w stronę Manhattanu. Ruch na sąsiednim przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska jest zbyt duży na utworzenie przejazdu rowerowego, a ponadto brakuje tutaj miejsca. Dwukierunkowy przejazd powstanie obok przejścia na wysokości ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja ta będzie realizowana jeszcze w tym roku [wraz z wykonaniem brakującego fragmentu drogi rowerowej - dop. red.] - wyjaśnia Kitliński.
Czytaj też: Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?

Wymiana chodnika na al. Grunwaldzkiej wraz ze wszystkimi zmianami zasad ruchu, a także nowymi elementami małej architektury - w tym montażem stojaków rowerowych, powinna być wykonana do końca lipca br. O wyborze wykonawcy w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska zdecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. długość okresu gwarancji.

Miejsca

Opinie (234) 3 zablokowane

  • Chodnik nie jest dla samochodow ani rowerow!! (4)

    Skoro w 3 metrowy chodnik chca wpasowac ddr to ile zostanie dla pieszych???
    Jaka to bedzie rewolucja dla pieszych?

    Dlaczego nadal robicie uklon w strone parkujacych samochodow?

    Przeciez na chodniku przestrzen nalezy sie przede wszystkim pieszym. Bo chodnik jest do chodzenia, nie dla samochodow, nie dla rowerow.
    Zabrac jeden pas samochodom i tam zrobic DDR, odgrodzic slupkami.
    A chodniki zostawic do CHODZENIA

    • 18 9

    • nie ma nic o DDR (3)

      to będzie ciąg pieszo-rowerowy

      nie przeczytał i pr d ol i

      • 3 5

      • a co za różnica pod jaką nazwą (1)

        ważne że rowerzyści będą jeździc slalomem wśród pieszych
        a nie powinni

        • 3 1

        • powinni mięć pasy rowerowe wzdłuż ulicy...

          tak jest to w każdym cywilizowanym kraju robione. U nas byle taniej byle jak aby było... więc będzie ciąg pieszo rowerowy.

          Nie jest to rozwiązanie dobre ani dla rowerzystów ani pieszych ani nawet kierowców (nie spodziewają się w takim miejscu rowerzysty)

          • 1 1

      • nie no super, piesi i rowerzysci maja sie ocierac o siebie i jeszcze zygzakowac miedzy samochodami. I ty nie widzisz w tym nic dziwnego?

        Samochody na jezdnie, z 3 pasa zrobic parking.

        Z chodnika zrobic odidzielny, porzadny DDR i szeroki chodnik.

        Koniec tej dyktatury samochodowej

        • 3 0

  • Taki nasz narod

    Co z tego że będą robić chodniki i trawniki jak bezmuzgowcy kierowcy to popsuje. Karać i jeszcze raz karać i prawko na 3 miechy zabierać

    • 7 5

  • Czy dożyjemy remontu ul Grunwaldzkiej????

    Odcinki w oliwie, wrzeszczu czy na wysokosci politechniki to skandal

    • 12 0

  • I znowu o rowerzystach.... (1)

    ...rzygać już się chce, jak o nich czytam, niech jeżdzą ulicą, to się szybko nauczą porządku i przepisów

    • 22 7

    • a co, mamuśka nie nauczyła jeździć na hulajnodze?

      jakieś kompleksy?

      Konflikty "wewnątrzgatunkowe" między kierowcami bywają ostrzejsze niż między rowerzystami a kierowcami czy też między pieszymi a kierowcami.

      • 1 1

  • W Gdańsku większosć chodników należy posprzątać i naprawić (1)

    Nawet w centrum jest brud z zimy 2014! A jakość chodników jest już nawet lepsza w Przodkowie niż w Gdańsku! Wywalić prezydenta i powołać sołtysa!

    • 9 5

    • Troll

      • 3 3

  • Ciągi rowerowo -piesze to pomyłka. (8)

    przy deszczowej pogodzie piesi są traktowani błotem spod kół śmigających rowerzystów. totalny niewypał w naszym klimacie przy namawianiu do korzystania z roweru przy każdej pogodzie !!!

    • 16 4

    • (7)

      Rower to ty chyba znasz z obrazka, skoro piszesz takie głupoty. To nie ponad 1-tonowe auta z szerokimi oponami, które rozpędza się do ponad 100km/h (a niektórzy nawet powyżej 200)

      • 2 5

      • ubierz jasne spodnie i pochodź na takim ciągu przy Marynarki Polskiej podczas deszczu i po nim, a potem pogadamy

        • 3 2

      • (3)

        Jeżeli myślisz, że rowerem nie można ochlapać to znaczy, że jesteś typowym osobnikiem, który zamiast nóg ma koła i innych użytkowników dróg glęboko w d@pie.
        Panisko qwa mć. W gu

        • 7 2

        • zeby ochlapać musi stac tam woda (2)

          a jak woda stoi, a nie płynie to pretensje chyba trzeba mieć do urzędników nie do rowerzystów

          • 1 3

          • a jak pada to pretensje do góry, że spada na chodnik

            • 4 1

          • Gucio prawda wystarczy trochę bardziej wilgotny chodnik i brak błotników. Potrafi dziecku twarz pochlapać

            • 1 1

      • co ty powiesz cwaniaczku
        mnie sie już dwa razy zdarzyło i to głownie dlatego że rowerzyście się bardzo spieszyło a to że jechał slalomem wsród ludzi oczywiście w d*pie miał :/

        • 4 2

      • to błotniki rowerowe to fanaberia dla lanserów ??!!

        • 1 2

  • Nie dla samochodow na chodniku!! (1)

    Naprawic a potem dopuscic parkowanie samochodow?? Kupy sie nie trzyma.

    Przeciez chodniki sa zdewastowane przez komunistyczny przepis z 1982 roku umozliwiajacy parkowanie na chodniku.

    Przepis jest do zmiany. Nie dla samochodow na chodniku!!

    • 19 2

    • już dawno powinno być jak chociażby za naszą zachodnią granicą - można tylko parkować w miejscach oznaczonych, bez żadnych wyjątków. Są tam dozwolone miejsca parkingowe także na chodniku ale zgodnie ze znakiem.

      • 3 2

  • potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu (1)

    została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.

    Na Grunwaldzkiej od skrzyżowania z ul. Kościuszki do skrzyżowania z ulicą do Studzienki powinno się wprowadzić ograniczenie prędkości samochodów
    do 30 km/h.

    To radykalnie zmniejszyłoby hałas i poprawiło jakość życia mieszkańców tej ulicy, nie zmniejszając ani na jotę przepustowości tego korytarza ruchu drogowego.

    • 10 6

    • potrzeba likwidacji kilku miejsc do parkowania przed pocztą we Wrzeszczu
      została zidentyfikowana już kilkanaście lat temu.
      teraz gdy poczta upada zlikwidować całkowicie

      • 0 2

  • Nauczcie się myśleć (5)

    Po kiego czorta wpuszczać tam rowery skoro po drugiej stronie jest ścieżka i to w pełni nie wykorzystana. Potem będą kwiatki. Rowerzysta wjedzie, pieszy nie ustąpi. Po co to? To jest nieprzemyślany pomysł.

    • 19 6

    • (1)

      Po to, że jak się robi przejścia co kilometr, to potem trzeba po przekroczeniu Grunwaldzkiej jakoś jeszcze dotrzeć do celu. Autem to pewnie wozisz tyłek do pokoju z tv, ale innym to byś kazał chodzić kilometrami do celu.

      • 3 1

      • a po co jezdzsz grunwaldzką jak jest obwodnica?

        • 1 1

    • jezdnie są dwie w jedną i drugą strone, chodnik jest z jednej i drugiej strony.. (1)

      tory są dla jednego i drugiego kierunku. czemu niby droga rowerowa ma być z jednej strony? Przy głównym ciągu (jakim jest al. grunwaldzka) to nie ma sensu. Nikt specjalnie nie będzie jeździł i szukał drogi rowerowej.

      • 1 6

      • Ponieważ

        rowerzystów jest mniej na ulicach niż pieszych i pasażerów w tramwajach?
        Czy można prościej jeszcze?

        • 0 0

    • Po kiego czorta wpuszczać tam samochody na chodnik?

      • 2 1

  • słupki (5)

    dobrze, że od razu o nich pomyśleli, bo efekt byłyby żaden. Kierowcy w Polsce nie potrafią parkować równolegle.

    • 6 2

    • i po co słupki

      aby parkować równolegle (wjeżdżając przodem) trzeba mieć trochę miejsca słupki to ograniczą - lepiej takie parkowanie wykonać tyłem - ciekawe jakie kombinacje będą wykonywać kierowcy na Grunwaldzkiej żeby zaparkować :)))) powodzenia

      • 7 1

    • słupki to kolejny polski debilizm (2)

      po pierwsze utrudniają normalne parkowanie, bo musisz dalej stać od słupka - a parkowanie tyłem przy Grunwaldzkiej to absurd.
      po drugie - w przypadku przejazdu karetki czy straży skutecznie blokują możliwość zjechania z drogi.
      a są wynikiem tylko beznadziejnej pracy policji i SM.

      • 1 6

      • poki debile parkuja

        Slupki anty-debilne musza byc...

        • 5 2

      • slupki sa objawem totalnej rozpaczy mieszkancow.

        Po prostu w ogole nei powinno byc parkowania na chodnikach.

        • 2 1

    • I na pewno nie odróżnią koloru chodnika, skoro nie odrózniają koloru świateł.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane