Fakty i opinie

stat

Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł.
Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl

W październiku za przywrócenie dawnego wyglądu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz remont peronu i stworzenie centrum monitoringu firma z Warszawy chciała 48 mln zł (59 mln zł brutto), ale SKM była skłonna wydać o kilkadziesiąt milionów mniej. W lipcu SKM podniosła budżet inwestycji do 59 mln, ale ta sama firma, tyle że w konsorcjum, zażyczyła sobie za te same prace już ponad 73 mln zł.



Czy czujesz, że ceny w Polsce rosną?

tak, wszystko drożeje gwałtownie 82%
tak, ale nie bardziej niż kiedyś 14%
nie, nie dostrzegam tego 4%
zakończona Łącznie głosów: 1930
Szybka Kolej Miejska od zeszłego roku poszukuje firmy, która przywróci zabytkowemu budynkowi dworca wygląd sprzed 60 lat, czyli z czasów jego powstania. Zakres prac obejmuje też remont peronu oraz stworzenie centrum monitoringu.

W październiku zeszłego roku do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy, oferując swoje usługi za 59,3 mln zł (48 mln zł netto). Budżet SKM wyniósł wówczas 28 mln zł netto.

W drugim postępowaniu kolejarze podnieśli budżet inwestycji do 59,4 mln zł (48 mln zł netto). Jakie więc było ich zdziwienie, gdy otworzyli jedyną kopertę, znów od T4B, ale w konsorcjum z firmą Contrast i okazało się, że tym razem wykonawca zażyczył sobie aż 73,8 mln zł brutto.

Zapytaliśmy warszawską firmę, skąd taka duża różnica.

- Nie komentujemy sprawy - ucina Kamila Lorenc z T4B.
SKM przekonuje, że zakres inwestycji się nie zmienił.

- Co więcej, dopuściliśmy też inne technologie jeśli chodzi o ścianę wizyjną i system kamer, żeby był większy wybór w doborze elementów, co pozwoliłoby wykonawcy na pewne oszczędności - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
W tej sytuacji trudno spodziewać się, że kolejarze dołożą brakujące 14 mln zł.

Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:

  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.

  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.

  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".

  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.

  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.

  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.

  • Zmodernizować pomieszczenia kas.

  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.

  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.

  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.

  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.

  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.


Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.