• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo

Michał Brancewicz
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie. Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie.

SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.



Od 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłasza w kwietniu przetarg pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:

2018

  • budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł

W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:

  • T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
  • Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł

Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu. Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu.
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?

- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (77) 8 zablokowanych

  • Dorzuć Pan te 3mln, podpisujcie ten kontrakt i jadziem

    Ileż można jeszcze czekać ?

    • 5 2

  • ?różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

    • 2 0

  • (1)

    'Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo' Przecież z treści jasno wynika, że jest drożej, a nie taniej. Tylko poprostu zwiększono budżet.

    • 5 0

    • 2019 oferta wynosiła 73,7 mln zł a w 2020 wynosiła 62,361 mln zł. "Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł." Może czas skończyć komentować coś po przeczytaniu tylko nagłówka. Szkoda się ośmieszać.

      • 1 0

  • ?różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł

    M.Gdynia mogłaby wykupić dwa pawilony"handlowe" przy budynku Dworca Podmiejskiego podwyższyć je o dwa piętra(mam nadzieje, że konserwator się zgodzi) wystąpić do Ministerstwa Dziedzictwa narodowego o dofinansowanie stworzenia tam Mini Muzeum"wypędzonych Gdynian'39" Można by wkomponować w niego stylizowany-postawiony na sztorc wagon, który zainteresowałby każdego przyjezdnego. Mam na uwadze przede wszystkim nie tylko budynek ale i otoczenie dworca a to przynosi wstyd zamiast korespondować do pomnika z początku Starowiejskiej. Każdy podróżny ocenia miasto według pierwszego z nim kontaktu czyli poprzez dworzec i jego otoczenie. Dodatki budowane powinny być nowoczesne i dobrze wykończone obok budynku, którego nie musieliby się wstydzić. Przebudowane powinny ulec przystanki autobusowe i trolejbusowe na dworcu. Zamontowane właściwe zadaszenia z fotowoltaicznym zasilaniem. Położona też powinna być nowa nawierzchnia na placu z ciekawymi marynistycznymi wzorami z szlakami dla niewidomych, wózkowiczów ciągnących walizki, itd. odpowiednio wyprofilowane kwietniki, ławeczki, kosze, .... tu musi widać SKM przewozów aglomeracyjnych. To ma być estetyczne i funkcjonalne dopełnienie inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Gdynia Sam główny budynek odremontowała ze środków UE "poza kolejowych", a więc nie obciążył modernizacje dworców, które przeprowadzane są w sposób kompleksowy, nie tylko wewnątrz budynków, ale też ich otoczenie wg ogólnopolskiej rozpiski. Dworce coraz częściej poza funkcją podstawową pełnią również funkcje społeczne i stają się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby. Wielką potrzebą jest zapoznanie ludzi z pierwszym wysiedleniem Gdynian na największą skalę w Europie.
    Forma własnościowa to już zagwozdka dla zarządcy i UM np. służebność, lub podwyższenie udziału w spółce,...

    • 10 0

  • zawsze wydawalo mi sie ze Client lub jego reprezentant znajduje pracownie architektoniczna co wykonuje projekt koncepcyjny (1)

    potem zdobywa wszystkie pozwolenia na budowe, konserwatorskie itp. Wtedy wystawia sie przetarg z pozycja po pozycji a to to co to jest? jakies walki na boku?

    • 2 0

    • Po pierwsze nie Client tylko Klient, a po drugie dobrze mówisz, że ci się wydawało. Koncepcja zaprojektuje i zbuduj od dawna się stosuje i nie jest niczym nowym.

      • 1 0

  • po co remontować peron skoro stosunkowo niedawno był remont (1)

    takie Orłowo, Grabówek czy Leszczynki nie mogą się doczekać remontu od początku swojego istnienia

    • 5 3

    • Orłowo chyba w 2018 miało być remontowane ale jakoś cicho sza.... może czekają aż się peron sam rozpadnie?

      • 1 1

  • Przecież był niedawno remont

    Hm ale jaja ale jaja ale jaja

    • 4 1

  • abstrahując od cyrku z remontem to po remoncie okaże się że położono kostkę która niszczy walizki, w tunelu dalej śmierdzi fekaliami, a wszystkie biznesy zniknęły
    taki model biznesowy PKP a może i Gdyni...
    pustynia

    • 6 0

  • Czy zniknie śmierdząca buda z kurczakami?

    • 3 0

  • tam przy wyjsciu na zew są jeszcze te pyszne kurczaki z rozna?

    I w tym pasazu na zew. w strone dworca głównego pkp pierwsze po lewej jest jeszcze taki bar z hamburgerami?

    Mam nadzieje ze te biznesy jeszcze działają. Pozdr dla przedsiębiorcow!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane