Fakty i opinie

Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo

Najnowszy artukuł na ten temat

Żółwik i Classic - SKM nadała nazwy pociągom

Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie.
Inwestycja obejmuje m.in. remont peronu SKM i budynku Dworca Podmiejskiego, który jest widoczny po lewej stronie. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl

SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.



zakończona Łącznie głosów: 1011
Od 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłasza w kwietniu przetarg pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:

2018

  • budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł

W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:

  • T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
  • Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł

Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.

Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu.
Od ponad dwóch lat Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni czeka na wyłonienie wykonawcy remontu. materiały prasowe
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?

- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni
Wnętrze Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (76) 8 zablokowanych

  • Rok 2035, SKM udalo sie wylonic wykonawce na remont dworca w Gdyni oraz obiecuje, ze ostatnie 25 uzytkowanych skladow EN57 zostanie przekazanych do muzeum kolejnictwa.

    • 108 3

  • Toż to żyła złota, ledwo był remont peronu SKM, wybudowano wiatę której nie było i znów to samo?

    • 45 11

  • Powiem wam tak. U nas nic się nie opłaca podobno.

    • 35 2

  • Dawać przetarg jeszcze raz.

    Zobaczymy kto pierwszy odpuści negocjacje cenowe. Budowlanka zwalnia, wyjątkowo obstawiam wygraną UM.

    • 15 21

  • no wiesz, jak ciągle czekają aż ktoś odpowiednio "posmaruje", bo pewnie ciągle jest za mało...

    • 2 3

  • To wygląda tak moi drodzy I kochani

    jakbyś poszedł do salonu samochodowego i powiedział że uzbierałeś daną kwotę i chcesz kupić ten samochód nie patrząc na cenę samochodu i mająCi go sprzedać.. Kto w tych urzędach odpowiada za kalkulację kosztów ..

    • 31 5

  • Mi tam się podoba i nic bym nie zmieniał, jak wchodzę na ten dworzec, to przypomina mi się początek lat 90 i przez chwilę czuję się jak nastolatek jadący do szkoły.

    • 14 0

  • kalkulację czego?

    • 2 6

  • Kochani. juz za 5 lat 100-lecie Gdyni, mam nadzieję, że Horała który wówczas będzie prezydnetem zorganizuje

    jakieś super fantyastyczne obchody 100-lecia z fajerwerkami!

    • 22 74

  • "wybudowano wiatę której nie było" Kiedy nie było wiaty? Chyba Ci sie perony pomyliły.

    • 5 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.