Fakty i opinie

Remont dworca SKM w Gdyni za 62 mln zł

Najnowszy artukuł na ten temat

Większe utrudnienia na DK6 do Gdyni

Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku.
Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku. materiały prasowe

Potrzeba było dwóch lat i trzech przetargów, by wybrać wykonawcę modernizacji dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z remontem peronu SKM Gdynia Główna i stworzeniem centrum monitoringu. Od początku zainteresowanie tym projektem wykazywała jedna firma, która ostatecznie została wybrana, chociaż jej ostatnia oferta była wyższa od budżetu o niespełna 3 mln zł. Prace budowlane ruszą jesienią 2021 roku.



W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na "Budowę zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Potem był on ponawiany w kwietniu 2019 i 2020 roku. Za każdym razem ofertę składała firma T4B z Warszawy, ale wyraźnie rozmijała się ona z budżetem kolejarzy, choć z czasem coraz mniej.

Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni?

jestem tam prawie codziennie 20%
najwyżej kilka razy w miesiącu 17%
kilka razy w roku 32%
raz na kilka lat 26%
nigdy tam nie byłe(a)m 5%
zakończona Łącznie głosów: 1190
2018

  • budżet SKM - 34,4 mln zł
  • oferta - 59,3 mln zł
  • różnica - 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM - 59,3 mln zł
  • oferta 73,7 mln zł
  • różnica - 14,4 mln zł

2020

  • budżet SKM - 59,4 mln zł
  • oferta - 62,361 mln zł
  • różnica - 2,952 mln zł


W ostatnim przetargu udział wzięły dwa konsorcja, obok T4B i MAXTO Technology propozycję złożyło także Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł.

Odtworzą wygląd dworca sprzed 60 lat



Władze SKM zdecydowały się ostatecznie przyjąć korzystniejszą finansowo ofertę.

- Dostaliśmy zgodę właścicieli na podniesienie budżetu inwestycji i w końcu mogliśmy wybrać wykonawcę - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Po podpisaniu umowy pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na opracowanie projektu. Potem rozpoczną się prace budowlane, które muszą się zakończyć do 31 marca 2023 roku.

Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

34 dni całodobowych utrudnień na torach



Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe oraz dało 11 lat gwarancji jakości i rękojmi za wady systemu integrującego.

Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów.
Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (128) 3 zablokowane

  • Niezły przekręt

    62mln za remont jednego budynku:):):).38mln za kilka ławeczek na Piłsudskiego,230tys pln za napis Arka Gdynia na bulwarze,5 hamakow dla 300tys mieszkańców Gdyni za 125tys pln,zamknięte i na sprzedaz lotnisko w Kosakowie za blisko 100mln.Gdynia to stan umysłu,martwiący jest ślepota mieszkańców Gdyni na niszczenie miasta.

    • 0 0

  • 62 mln

    Pan Szczurek to umie zadbać o porządne ceny,ponad 2 lata niby szukał najdroższej firmy remontowej.Za te pieniądze to można kilka kilometrów dróg naszego miasta wyremontować.Potrzeby prezydenta jednak są olbrzymie,ciekawe ile z tych 62mln będzie do podziału.Przecież jest jeszcze pan Guć,który podróżuje po Afryce i opowiada bzdury ze murzyni są czarni od brudu.

    • 0 0

  • SKM?

    A co dworcem głównym?22 lata rządów pana Szczurka a dworzec główny wyglada jak w Rumuni.Całe miasto jest zaniedbane,większość kamienic na Swietojanskiej jet do remontu,drogi do remontu.Nie przeskadza to panu prezydentowi zalewać centrum miasta betonem dla warszawki i badylarzy kosztem miejskich parków.Dopóki nie zmieni się prezydent i jego 2 kolesi Guć i Łucyk to miasto będzie trwało w marazmie inwestycyjnym.

    • 0 0

  • Znowu remont

    Niedawno byl...

    • 1 2

  • Za te pieniądze można wybudować kilka budynków

    • 1 1

  • Marek by temat farbą ogarną (4)

    • 46 4

    • dworzec

      Nareszcie będzie wizytówka Gdyni

      • 1 0

    • Ogarnal madralo, ogarnal a nie ogarna

      • 0 2

    • ogarnął

      • 3 0

    • Uff, zdążyłeś/as na pierwszą

      Już się bałam, że nic o farbie nie będzie...

      • 4 1

  • Likwidacja kurczaków? (4)

    Nigdy!!! Czekajcie na protesty

    • 9 6

    • (1)

      A takie dobre?

      • 0 0

      • zarąbiste

        • 0 0

    • Kurczaki będą protestować?

      • 0 0

    • Może się przeniosą obok

      Na drugą stronę ulicy Dworcowej, albo do któregoś z lokali w pasażu między Dworcem PKP a Dworcem Podmiejskim SKM - które obecnie wszystkie stoją puste.

      • 1 0

  • 62 mln ???????????????????? ze złota ten dworzec będzie? (2)

    • 13 10

    • Dworzec pewnie tańszy... (1)

      ... chociaż wymogi konserwatora zabytków podniosą koszt. Będzie tam centrum monitoringu na co mało kto chyba zwrócił uwagę. To mocno winduje cenę.

      • 3 0

      • I co to centrum da? Ktoś w to będzie patrzył?

        • 1 0

  • Może będzie przez pewien czas tak ład i porządek (2)

    Oby po kilku latach znowu nie było jak teraz, bo to co się tam dzieje to przechodzi ludzkie pojęcie.

    • 23 4

    • Na górze jest siedziba SOK ... (1)

      A na schodach prowadzących do ich siedziby leżą odojeni menele albo małolaty zielsko palą. Czym zajmuje się SOK w tym czasie...? Zna ktoś odpowiedź na to pytanie?

      • 4 2

      • Czepianiem się ludzi za brak maseczki i orzeczeniem uspokoj sie

        • 0 1

  • Za tą cenę 3 nowe by wybudowali. (7)

    Coś tu nie tak.

    • 85 27

    • Czyli co proponujesz... zburzyć zabytkowy budynek ? (1)

      A w jego miejsce postawić jakiegoś "szklaka" ?

      • 7 2

      • Trawnik by wystarczył . Taki do parkowania.

        • 0 0

    • Co stanelo na przeszkodzie abys wystartowal w przetargu i zaoferowal trzykrotnie nizsza cene? Miales szanse w 2018, 2019 i w 2020.

      • 6 0

    • (1)

      Jak zwykle w Gdyni...

      • 7 8

      • Pie*dolisz tak jak to Gdynia byla inwestorem. Wez moze zacznij czytac ze zrozumieniem zanim sie wezmiesz za komentowanie.

        • 5 1

    • Farba ostatnio podrożała

      • 3 4

    • pewnie główny koszt

      to modernizacja torowiska

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.