• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni za 62 mln zł

Michał Brancewicz
25 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku. Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku.

Potrzeba było dwóch lat i trzech przetargów, by wybrać wykonawcę modernizacji dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z remontem peronu SKM Gdynia Główna i stworzeniem centrum monitoringu. Od początku zainteresowanie tym projektem wykazywała jedna firma, która ostatecznie została wybrana, chociaż jej ostatnia oferta była wyższa od budżetu o niespełna 3 mln zł. Prace budowlane ruszą jesienią 2021 roku.



W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na "Budowę zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Potem był on ponawiany w kwietniu 2019 i 2020 roku. Za każdym razem ofertę składała firma T4B z Warszawy, ale wyraźnie rozmijała się ona z budżetem kolejarzy, choć z czasem coraz mniej.

Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni?

2018

  • budżet SKM - 34,4 mln zł
  • oferta - 59,3 mln zł
  • różnica - 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM - 59,3 mln zł
  • oferta 73,7 mln zł
  • różnica - 14,4 mln zł

2020

  • budżet SKM - 59,4 mln zł
  • oferta - 62,361 mln zł
  • różnica - 2,952 mln zł


W ostatnim przetargu udział wzięły dwa konsorcja, obok T4B i MAXTO Technology propozycję złożyło także Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł.

Odtworzą wygląd dworca sprzed 60 lat



Władze SKM zdecydowały się ostatecznie przyjąć korzystniejszą finansowo ofertę.

- Dostaliśmy zgodę właścicieli na podniesienie budżetu inwestycji i w końcu mogliśmy wybrać wykonawcę - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Po podpisaniu umowy pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na opracowanie projektu. Potem rozpoczną się prace budowlane, które muszą się zakończyć do 31 marca 2023 roku.

Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

34 dni całodobowych utrudnień na torach



Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe oraz dało 11 lat gwarancji jakości i rękojmi za wady systemu integrującego.

Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów. Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (138) 3 zablokowane

  • stary mieszkaniec gdyni

    cieszy mnie nowy remont ale jak czytam co ma być wykonane to mnie szlak mnie trafia gdynia to młode nowoczesne miasto tu powinno być wszystko nowoczesne nowe po co ta ochydna staroświecka stolarka drzwi i okien tu powinny być lekkie szklane przestronne na perony powinny prowadzić ruchome schody tak teraz remontują stare dworce i dużo dużo nowoczesnego oświetlenia ledowego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane