• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM w Gdyni za 62 mln zł

Michał Brancewicz
25 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku. Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni w końcu doczeka się remontu. Prace ruszą jesienią przyszłego roku.

Potrzeba było dwóch lat i trzech przetargów, by wybrać wykonawcę modernizacji dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z remontem peronu SKM Gdynia Główna i stworzeniem centrum monitoringu. Od początku zainteresowanie tym projektem wykazywała jedna firma, która ostatecznie została wybrana, chociaż jej ostatnia oferta była wyższa od budżetu o niespełna 3 mln zł. Prace budowlane ruszą jesienią 2021 roku.



W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na "Budowę zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM na stacji Gdynia Główna".

Potem był on ponawiany w kwietniu 2019 i 2020 roku. Za każdym razem ofertę składała firma T4B z Warszawy, ale wyraźnie rozmijała się ona z budżetem kolejarzy, choć z czasem coraz mniej.

Jak często korzystasz z dworca SKM w Gdyni?

2018

  • budżet SKM - 34,4 mln zł
  • oferta - 59,3 mln zł
  • różnica - 24,9 mln zł

2019

  • budżet SKM - 59,3 mln zł
  • oferta 73,7 mln zł
  • różnica - 14,4 mln zł

2020

  • budżet SKM - 59,4 mln zł
  • oferta - 62,361 mln zł
  • różnica - 2,952 mln zł


W ostatnim przetargu udział wzięły dwa konsorcja, obok T4B i MAXTO Technology propozycję złożyło także Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł.

Odtworzą wygląd dworca sprzed 60 lat



Władze SKM zdecydowały się ostatecznie przyjąć korzystniejszą finansowo ofertę.

- Dostaliśmy zgodę właścicieli na podniesienie budżetu inwestycji i w końcu mogliśmy wybrać wykonawcę - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Po podpisaniu umowy pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na opracowanie projektu. Potem rozpoczną się prace budowlane, które muszą się zakończyć do 31 marca 2023 roku.

Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

34 dni całodobowych utrudnień na torach



Wybrane konsorcjum zadeklarowało, że przez cały okres realizacji, maksymalnie przez 34 dni, trwać będą całodobowe zamknięcia torowe oraz dało 11 lat gwarancji jakości i rękojmi za wady systemu integrującego.

Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów. Wnętrze dworca zostanie zmodernizowane z zachowaniem możliwie jak największej liczby oryginalnych elementów.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Zenada

    I po co to?moze lepiej zatrudnic normalna firme sprzatajaca aby dobrze posprzatala to co jest i bedzie ok,a nie wynajmuja firme do sprzatania ktora wysyla do pracy pijanych facetow ktorzy nie potrafia nic zrobic!!!!!!

    • 5 6

  • Tupet 62 bańki

    to tam chyba będzie jak w St. Petersburgu...

    • 7 3

  • Jaki sens inwestować w ten dworzec?
    Pasażerowie SKM jeśli naprawdę muszą spędzać czas na dworcu to mogą to robić na dworcu dalekobieżnym.
    A ile składów by kupiono za te pieniądze nowych a nie złomem wozić

    • 3 10

  • Ale jaka firma wygrała przetarg? Tajemnica?

    • 2 3

  • Dlaczego nie rozpoczął się remont peronu SKM Leszczynki ?

    ???????????????????

    • 5 0

  • Ciekawe (1)

    czy zadaszenie peronu będzie tak samo badziewiaste jak na peronach Gdynia Główna?

    • 5 1

    • senior

      oooo tak tak słusznie masz racje że zadaszenie gdyni gł to totalny badziew to nie porozumienie ludzie jak kury tłoczą sie pod małą wiatą gdy pada deszcz

      • 0 0

  • jaka modernizacja? Zrównać to z ziemią i postawić nowe.

    tyle kasy w błoto wyrzucić to trzeba być głupkiem.
    To coś to wioska kaszubska, a nie miasto. Zburzyć i zbudować według nowego projektu, który uwzględni dzisiejsze realia i normy.

    • 3 10

  • A kiedy

    Orłowo? Był tam ktoś z szefostwa w przeciągu ostatnich lat i widział jak tam wygląda pseudo peron i pseudo wiaty?

    • 6 0

  • Nie remontują - źle.

    Remontują - też źle.

    Jesteście nienormalni, myślę że nikt nie czyta komentarzy na trojmiasto.pl na poważnie.

    • 6 4

  • zgaduję że w rezultacie definitywnie wywalą drobnych sprzedawców tak jak w pozostałej części dworca
    i pozostaną puste "ekskluzywne" lokale
    ku radości ąę estetów z urzędów
    położą też pewnie kostkę nie nadającą się na dworzec
    itp
    zmiany na lepsze nie oczekujmy
    wszak na "wyremontowanej" części cuchnie fekaliami z jakiejś dziurawej kanalizy...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane