Fakty i opinie

stat

Remont dworca w Gdańsku wciąż za drogi

Gmach dworca w Gdańsku wciąż czeka na rozpoczęcie prac, które przywrócą mu dawny charakter.
Gmach dworca w Gdańsku wciąż czeka na rozpoczęcie prac, które przywrócą mu dawny charakter. materiały prasowe

Nie pomogło ani wydłużenie terminu realizacji, ani to, że tym razem do przetargu zgłosiły się dwie firmy. Nadal różnica między najniższą ofertą a oczekiwaniami PKP jest spora. Chociaż nie jest to już 50, a 16 mln zł.



Czyja propozycja wydaje się najbardziej realna finansowo?

kolejarzy - 83,4 mln zł

22%

Mostostalu - 99,6 mln zł

39%

Budimeksu - 109,1 mln zł

39%
Gdy w październiku kolejarze otworzyli kopertę z jedyną ofertą na remont zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny, okazało się, że propozycja firmy Budimex wynosi blisko 120 mln zł. PKP było skłonne wydać na ten cel 70,6 mln zł.

Przetarg z oczywistych względów musiał zostać unieważniony. Dwa miesiące później kolejarze ogłosili kolejne postępowanie. Przy okazji wydłużony został termin realizacji ze 104 tygodni (równe dwa lata) do 118 tygodni, czyli o ponad trzy miesiące.

- Zaktualizowaliśmy kosztorys inwestorski do bieżących cen - zapowiadał wówczas Tomasz Leś z wydziału prasowego PKP S.A.
I faktycznie budżet inwestycji wzrósł z 70,4 do 83,4 mln zł, ale i to okazało się niewystarczające.

W przetargu oferty złożyły dwie firmy:


  1. Mostostal Warszawa - 99,6 mln

  2. Budimex - 109,1 mln


Mimo że Budimex obniżył cenę o 11 mln zł, a Mostostal zaproponował o kolejnych 10 mln zł mniej, to i tak gołym okiem widać, że wciąż brakuje ponad 16 mln zł.

Co w tej sytuacji zamierzają zrobić kolejarze?

- Jesteśmy na etapie badania otrzymanych ofert. Postępowanie przetargowe jeszcze się nie zakończyło. Po zakończeniu analizy ofert podejmiemy dalsze decyzje dotyczące tej inwestycji - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z wydziału prasowego PKP S.A.
Przypomnijmy. W ramach inwestycji przewiduje się następujące prace:

Na zewnątrz:



  • oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji

  • wymiana stolarki okiennej

  • rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową)

  • powstanie tarasu nad barem McDonald's

  • wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej

  • iluminacja obiektu

  • budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia


Wewnątrz:



  • odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku

  • przywrócenie pierwotnej kolorystyki

  • historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli

  • zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami miast (Chojnic, Tczewa, Słupska, Kościerzyny, Malborka, Starogardu Gdańskiego, Lęborka i Sobowidza)

  • wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami