• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont mostu w Sobieszewie za 5,6 mln zł

km
13 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy. Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy.

Z czerech wariantów naprawy mostu w Sobieszewie wybrano ten, który trzykrotnie zwiększy jego nośność do 30 ton i będzie kosztował 5,6 mln zł.



Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie. Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie.
ZDiZ zamówił opracowanie koncepcji remontu po tym, jak ekspertyza stanu technicznego przeprawy wykazała, że jest ona w katastrofalnym stanie i musi przejść remont najpóźniej do połowy przyszłego roku. Cztery warianty remontu opracował Zbigniew Bartnikowski z Gdyni, specjalista konstrukcyjno-inżynieryjny w zakresie mostów.

Pierwszy wariant zakładał odtworzenie istniejącej konstrukcji. Choć był jednym z tańszych, bo miasto musiałoby wydać na niego ok. 5,7 mln zł, to odrzucono go, bo nośność mostu zwiększyłaby się zaledwie z 10 do 15 ton. To oznaczałoby, że nawet po remoncie z przeprawy mogłyby korzystać jedynie autobusy i mniejsze ciężarówki.

Czy naprawa mostu za blisko 6 mln zł ma sens?

Realizacja drugiej koncepcji kosztowałaby 7,4 mln zł. Zakładała ona, że drewniane deski na moście zostałyby zastąpione przez stalowe płyty z nawierzchnią żywiczną. Jednocześnie nośność konstrukcji zwiększyłaby się do 30 ton, więc mogłyby po nim jeździć ciężarówki.

Koncepcja czwarta była podobna do zwycięskiej trzeciej, jednak uwzględniała wymianę wszystkich 14 pontonów tworzących most, co zwiększyłoby koszty remontu do ok. 6 mln zł.

- Wybrano tę wersję, która podniesienie dotychczasową nośności mostu z 10 do 30 ton, oraz przewiduje zamianę jezdni z drewnianej na stalową. Wariant ten umożliwi wykorzystanie poszczególnych elementów przy budowie innych przepraw - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Za zwycięskim wariantem trzecim przemawia parę elementów. Po pierwsze stosunkowo niski koszt, wynoszący 5,6 mln zł. Po drugie wyraźne zwiększenie nośności z 10 do 30 ton, co sprawi, że na most będą mogły wjechać także ciężarówki. Po trzecie istniejąca konstrukcja zostanie zastąpiona elementami już należącymi do gdańskiego ZDiZ-etu. Chodzi o most składanego DMS-65, który był wcześniej wykorzystywany w czasie budowy mostu Siennickiego, a teraz jest używany jako przeprawa przez kanał Raduni w ciągu ulic Starogardzkiej i Borkowskiej.

Mieszkańcy wyspy, po wcześniejszych doświadczeniach, obawiają się, że naprawy mogą być wykonywane w weekendy, kiedy do Sobieszewa przyjeżdża najwięcej gości, a także, że z tego powodu będzie ograniczony lub okrężny ruch autobusów miejskich.

- Pozytywne jest to, że naprawa przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa. Mimo że będzie wykonana to jest to działanie prowizoryczne. Nowego mostu ciągle nie ma w planach inwestycyjnych miasta. Poza tym trudno mi się wypowiadać o koncepcjach, mimo próśb do tej pory nie poznaliśmy ich szczegółów, tylko ogólne założenia - podkreśla Monika Leńska, przewodnicząca Rady Osiedla Wyspy Sobieszewskiej.

Do końca roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosi przetarg na projekt budowlano—wykonawczy nowego mostu. Początek naprawy mostu zakładany jest na wiosnę 2012 roku i ma się zakończyć jeszcze przed wakacjami.

Natomiast budowa nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską ruszy nie wcześniej niż w 2015 roku. Ma pochłonąć 87 mln zł. Jego budową w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Będą też czynione starania by do mostu dołożył się Urząd Marszałkowski. W tym roku deklarował wstępnie kwotę 12 mln zł.

Obiekt w Sobieszewie miałby powstać nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Most pontonowy w liczbach:
Całkowita długość: 166,57 m
Składa się z: części stałej i ruchomej. Część stała to pojedyncze przęsło od strony Gdańska. Część ruchoma składa się z 2 przęseł najazdowych oraz 11 przęseł pontonowych
Szerokość jezdni: 6 m
Szerokość chodnika: 1,5 m
Aktualna nośność: 10 ton
Dopuszczalna prędkość: 10 km/godz.


W takim stanie jest dziś most pontonowy w Sobieszewie.



Taki most powstanie w Sobieszewie dopiero za kilka lat.

km

Miejsca

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • czapki z głów jak będzie nów (4)

    • 62 4

    • (2)

      no to mieszkańcy wyspy, krzyczeliście o most, to teraz zrzuta po 1.500 zł (5,6 mln - 3800 osób). Za nowy wyjdzie po 58.000 zł za łeb. mam nadzieję że wam wybudują dopiero jak zapłacicie. chyba że wymarzony Pruszcz zapłaci. pozdro

      • 7 7

      • Rozbiora po kawalku ECS i beda miec pieniadze na nowy most

        • 4 2

      • ta, popłacone

        • 0 0

    • Ten projekt nowego mostu na wstępie ma już wady.

      A mianowicie rondo od strony Sobieszewa jest za blisko szlabanów i w momencie zamknięcia mostu na czas przepraw rondo będzie zapchane i mieszkańcy znów będą "uziemieni". Ruch wzdłuż Sobieszewa będzie nie możliwy. Symulacja graficzna tego nie pokazuje ale zatrzymując filmik w 45 sek. można sobie wyobrazić co będzie się działo.

      • 0 0

  • Widocznie... (2)

    mają w magistracie oficjalne przecieki o tym końcu świata za kilkanaście dni, skoro podpisali umowę na ten most, to jest coś nieprawdopodobnego, czyżby 13 grudnia został ogłoszony dniem wolnym od pracy???

    • 19 2

    • koniec świata dopiero za rok i kilkanaście dni

      Ale muzyka w wizualizacji powala :D

      • 3 0

    • Tak, ale nie dla lewaków

      więc nie licz na wolne

      • 0 0

  • I oby budowa szła jak najszybciej a warunki były sprzyjające - tego życzę wykonawcy (1)

    • 14 4

    • Warunki?? Sprzyjajace?? Oby najpierw pokonal wszechobecny beton urzedniczy a pogoda juz nie bedzie taka straszna...

      • 3 2

  • Ale ten most wygląda na prowizorke (4)

    • 16 4

    • I to za taka kase...paranoja;)

      • 3 3

    • Ten z wizualizacji jest nieprzemyślany (1)

      Od strony wyspy, tam gdzie jest rondo, będą tworzyć się kolejki, gdy most będzie podnoszony. To oczywiste = lecz czekające na przejazd samochody będą blokować rondo co będzie blokowało całe skrzyżowanie!

      • 7 1

      • nauczą się

        W takim Pruszczu na rondzie gdzie jest wieczny korek,nikt nic nie blokuje, wszyscy wiedzą jak jechać. muszę stwierdzić, że to najlepiej funkcjonujące zakorkowane rondo jaki widziałem.

        • 4 1

    • bo takie było założenie

      miał byc na krótko, a ma kilkadziesiąt lat!! teraz wyłożą na remont pare milionów, niby to na pare lat dopóki nie ruszy budowa docelowego, ale jak znam życie to będzie musiał słuzyć kolejne kilkadziesiąt lat.

      • 5 0

  • (4)

    może w końcu przestanę haczyc podwoziem na przesłach! Mój samochód by tego dłużej nie wytrzymał

    • 16 7

    • Wymień w końcu amortyzatory w swoim rzęchu (3)

      po tuningu z trzema rurami, chipem i alufelgami bez opon, bo już sę nie mieszczą w nadkolach.

      • 4 2

      • co ty pierd... normalnym seryjnym autem bardzo łatwo zahaczyć. Następny idiota co pewnie jest fanem "śpiących policjantów" i innych zarąb.. wysepek, które kosztują w waginu kasy i utrudniają normalny ruch i sprawiają zagrożenie.

        To co zarządcy dróg odpier.... za lipe to porostu żal! Budują po 3 garby na drodze która jest dziurawa jak ser, albo zarąbią 150 m wysepkę z granitu, która utrudnia lewoskręt, na prostej drodze robią jakieś dziwne mijanki... takich przykładów marnowania kasy jest mnóstwo.

        AAA i bym zapomniał Tego co wymyślił i zrealizował projekt wagi przed tym mostem to powiesić za jaja. Co za poroniony pomysł !! Podejrzewam że takich kwiatków w naszym mieście jest cała masa, no ale co zrobić jak idioci są u władzy.

        • 4 0

      • no bez zartow!!

        to jakim samochodem jezdze wydaje mi sie byc bez znaczenia... Kazdy kierowca powinien bez problemu przejechac przez ten most i nie wazne czy jedzie traktorem czy super sportowym niskim autem nie ma prawa o nic haczyc!!! AMEN

        • 1 2

      • żal ci pupcie sciska,

        że ja jezdze autem po tuningu a ty cisniesz sie w 112/186 trzymajac zimna rurke!!!

        • 2 0

  • To niech na Przeróbce też odrazu zrobią:) (1)

    Będzie z głowy:)

    • 15 1

    • heh... DMS-65 na Przeróbce już był w 1989...

      ... jak remontowali most Siennicki. Były nawet dwa DMS-65 i nowy Siennicki, po DMS zostały pamiątki takie jak dojazd dwujezdniowy asfaltowy do Gedanii i plac asfaltowy aka "boisko do kosza"... Z drugiej strony jest nowy budynek i przystań AZS ale dojazd asfaltowy z przejazdem kolejowym to pamiątka po tymczasowym moście.

      • 2 0

  • 1500 zł na jednego mieszkańca wyspy (2)

    • 13 4

    • Cicho bo się jeszcze wyda... (1)

      że w przypadku budowy mostu za 87mln będzie to kosztowało podatników ponad 25.000zł na mieszkańca wyspy :)

      • 14 1

      • Debilku z Sopoćkowa

        Oni to sfinansują, a mieszkańcom kurk...rtu każą płacić za przejazd mostem, tak jak wy każecie innym płacić za swoje zakichane molo.

        • 0 1

  • takiej żenady zwanej mostem, to nawet na Ukrainie i w Rumunii nie ma (3)

    wstyd Adamowicz, uj jesteś nie gospodarz

    • 47 13

    • (1)

      NIe gadaj o Rumuni jak nie byłeś, jakbyś był to bredni byś nie pisał co do Ukrainy to się zgodzę

      • 1 1

      • A ja byłem i potwierdzam - nie ma tam takiego syfu

        • 1 1

    • most

      most jest fatalny,ale powiem Tobie jedż na Ukrainę to zobaczysz jak wyglądają drogi i nie tylko(:

      • 0 0

  • Po co nowy most ważne że w centrum miasta budują ECS

    Miasto potrzebuje nowego wizerunku, który będzie przypominał o historii a to że będzie trzeba kilkanaście mln zł co roku dokładac na utrzymanie to juz drugorzędna sprawa. Dziś publicznie możemy dowiedzieć się że przez najbliższe 2 lata będziemy dopłacać do PGE Areny.

    • 47 8

  • Zapomnijcie o nowym moście! (2)

    Po wyremontowaniu przez najbliższe lata będą informować że most jest po remoncie i może jeszcze służyć mieszkańcom przez najbliższe 15 lat.

    • 58 4

    • Zapomniałes dodać z tyłu zera

      • 4 0

    • i dobrze, skoro nie grozi katastrofą, to chyba wszystko w porządku?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane