• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont mostu w Sobieszewie za 5,6 mln zł

km
13 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy. Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy.

Z czerech wariantów naprawy mostu w Sobieszewie wybrano ten, który trzykrotnie zwiększy jego nośność do 30 ton i będzie kosztował 5,6 mln zł.



Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie. Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie.
ZDiZ zamówił opracowanie koncepcji remontu po tym, jak ekspertyza stanu technicznego przeprawy wykazała, że jest ona w katastrofalnym stanie i musi przejść remont najpóźniej do połowy przyszłego roku. Cztery warianty remontu opracował Zbigniew Bartnikowski z Gdyni, specjalista konstrukcyjno-inżynieryjny w zakresie mostów.

Pierwszy wariant zakładał odtworzenie istniejącej konstrukcji. Choć był jednym z tańszych, bo miasto musiałoby wydać na niego ok. 5,7 mln zł, to odrzucono go, bo nośność mostu zwiększyłaby się zaledwie z 10 do 15 ton. To oznaczałoby, że nawet po remoncie z przeprawy mogłyby korzystać jedynie autobusy i mniejsze ciężarówki.

Czy naprawa mostu za blisko 6 mln zł ma sens?

Realizacja drugiej koncepcji kosztowałaby 7,4 mln zł. Zakładała ona, że drewniane deski na moście zostałyby zastąpione przez stalowe płyty z nawierzchnią żywiczną. Jednocześnie nośność konstrukcji zwiększyłaby się do 30 ton, więc mogłyby po nim jeździć ciężarówki.

Koncepcja czwarta była podobna do zwycięskiej trzeciej, jednak uwzględniała wymianę wszystkich 14 pontonów tworzących most, co zwiększyłoby koszty remontu do ok. 6 mln zł.

- Wybrano tę wersję, która podniesienie dotychczasową nośności mostu z 10 do 30 ton, oraz przewiduje zamianę jezdni z drewnianej na stalową. Wariant ten umożliwi wykorzystanie poszczególnych elementów przy budowie innych przepraw - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Za zwycięskim wariantem trzecim przemawia parę elementów. Po pierwsze stosunkowo niski koszt, wynoszący 5,6 mln zł. Po drugie wyraźne zwiększenie nośności z 10 do 30 ton, co sprawi, że na most będą mogły wjechać także ciężarówki. Po trzecie istniejąca konstrukcja zostanie zastąpiona elementami już należącymi do gdańskiego ZDiZ-etu. Chodzi o most składanego DMS-65, który był wcześniej wykorzystywany w czasie budowy mostu Siennickiego, a teraz jest używany jako przeprawa przez kanał Raduni w ciągu ulic Starogardzkiej i Borkowskiej.

Mieszkańcy wyspy, po wcześniejszych doświadczeniach, obawiają się, że naprawy mogą być wykonywane w weekendy, kiedy do Sobieszewa przyjeżdża najwięcej gości, a także, że z tego powodu będzie ograniczony lub okrężny ruch autobusów miejskich.

- Pozytywne jest to, że naprawa przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa. Mimo że będzie wykonana to jest to działanie prowizoryczne. Nowego mostu ciągle nie ma w planach inwestycyjnych miasta. Poza tym trudno mi się wypowiadać o koncepcjach, mimo próśb do tej pory nie poznaliśmy ich szczegółów, tylko ogólne założenia - podkreśla Monika Leńska, przewodnicząca Rady Osiedla Wyspy Sobieszewskiej.

Do końca roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosi przetarg na projekt budowlano—wykonawczy nowego mostu. Początek naprawy mostu zakładany jest na wiosnę 2012 roku i ma się zakończyć jeszcze przed wakacjami.

Natomiast budowa nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską ruszy nie wcześniej niż w 2015 roku. Ma pochłonąć 87 mln zł. Jego budową w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Będą też czynione starania by do mostu dołożył się Urząd Marszałkowski. W tym roku deklarował wstępnie kwotę 12 mln zł.

Obiekt w Sobieszewie miałby powstać nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Most pontonowy w liczbach:
Całkowita długość: 166,57 m
Składa się z: części stałej i ruchomej. Część stała to pojedyncze przęsło od strony Gdańska. Część ruchoma składa się z 2 przęseł najazdowych oraz 11 przęseł pontonowych
Szerokość jezdni: 6 m
Szerokość chodnika: 1,5 m
Aktualna nośność: 10 ton
Dopuszczalna prędkość: 10 km/godz.


W takim stanie jest dziś most pontonowy w Sobieszewie.



Taki most powstanie w Sobieszewie dopiero za kilka lat.

km

Miejsca

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • i co z tym remontem ?

    • 0 0

  • Most Sobieszewskii!

    Jest plamą włodarzy Gdańska! Należy przywołać ABW, dlaczego budowa na tę Wyspę Szansy Gdańska wymaganego wysokościowego mostu jest sabotowana!

    • 1 0

  • czapki z głów jak będzie nów (4)

    • 62 4

    • Ten projekt nowego mostu na wstępie ma już wady.

      A mianowicie rondo od strony Sobieszewa jest za blisko szlabanów i w momencie zamknięcia mostu na czas przepraw rondo będzie zapchane i mieszkańcy znów będą "uziemieni". Ruch wzdłuż Sobieszewa będzie nie możliwy. Symulacja graficzna tego nie pokazuje ale zatrzymując filmik w 45 sek. można sobie wyobrazić co będzie się działo.

      • 0 0

    • (2)

      no to mieszkańcy wyspy, krzyczeliście o most, to teraz zrzuta po 1.500 zł (5,6 mln - 3800 osób). Za nowy wyjdzie po 58.000 zł za łeb. mam nadzieję że wam wybudują dopiero jak zapłacicie. chyba że wymarzony Pruszcz zapłaci. pozdro

      • 7 7

      • ta, popłacone

        • 0 0

      • Rozbiora po kawalku ECS i beda miec pieniadze na nowy most

        • 4 2

  • 90 mln za most dla 3 tys. ludzi? (5)

    Może jednak niech Pruszcz Gdański im ten most zasponsoruje?

    • 1 4

    • Most kosztowały 12 mln. reszta

      to koszty "dodatkowe" dla urzędasów budyniowych.

      • 0 0

    • dla 3 tys? (1)

      Naucz sie liczyć cwiercinteligencie/ w sezonie 1mnl. turystów/

      • 0 0

      • ta, 10 mln

        • 0 0

    • Jeżeli tylko dla 3 tysięcy (1)

      to nie waż się przyjeżdżać latem na sobieszewską plażę.

      • 1 2

      • Po co w ogóle miałbym tam przyjeżdżać?

        • 0 0

  • teraz w sąsiedztwie pracuje pogłębiara

    urzędasy dogadajcie się nich zasypie część Wisły od strony Sobieszewa zostawiając
    przesmyk 50 m i most będzie kosztował 12 mln. i będzie w ciągu 1 roku po sprawie.

    • 2 0

  • Rada dla urzędasów:

    Jeśli chcecie wybudować most i macie np 20 mln zł. to zlećcie projektantom taki projekt mostu aby jego cena wyniosła 20 mln.
    Teraz zlecają projekty a gdy dostają jakieś "pomysły" za absurdalną kasę to gadają ,ze nie ma pieniedzy.
    Jak masz 300 tys. na dom to nie kupujesz projektu na dom za 1 mln. w ten sposób nigdy nie wybudujesz domu.

    • 2 0

  • PROKURATORZE ???

    gdzie jesteś ? Tu nikt nie dbał o ten most !!!. Nowy za 10 lat będzie też w takim stanie ?

    • 2 0

  • (4)

    może w końcu przestanę haczyc podwoziem na przesłach! Mój samochód by tego dłużej nie wytrzymał

    • 16 7

    • Wymień w końcu amortyzatory w swoim rzęchu (3)

      po tuningu z trzema rurami, chipem i alufelgami bez opon, bo już sę nie mieszczą w nadkolach.

      • 4 2

      • żal ci pupcie sciska,

        że ja jezdze autem po tuningu a ty cisniesz sie w 112/186 trzymajac zimna rurke!!!

        • 2 0

      • no bez zartow!!

        to jakim samochodem jezdze wydaje mi sie byc bez znaczenia... Kazdy kierowca powinien bez problemu przejechac przez ten most i nie wazne czy jedzie traktorem czy super sportowym niskim autem nie ma prawa o nic haczyc!!! AMEN

        • 1 2

      • co ty pierd... normalnym seryjnym autem bardzo łatwo zahaczyć. Następny idiota co pewnie jest fanem "śpiących policjantów" i innych zarąb.. wysepek, które kosztują w waginu kasy i utrudniają normalny ruch i sprawiają zagrożenie.

        To co zarządcy dróg odpier.... za lipe to porostu żal! Budują po 3 garby na drodze która jest dziurawa jak ser, albo zarąbią 150 m wysepkę z granitu, która utrudnia lewoskręt, na prostej drodze robią jakieś dziwne mijanki... takich przykładów marnowania kasy jest mnóstwo.

        AAA i bym zapomniał Tego co wymyślił i zrealizował projekt wagi przed tym mostem to powiesić za jaja. Co za poroniony pomysł !! Podejrzewam że takich kwiatków w naszym mieście jest cała masa, no ale co zrobić jak idioci są u władzy.

        • 4 0

  • takiej żenady zwanej mostem, to nawet na Ukrainie i w Rumunii nie ma (3)

    wstyd Adamowicz, uj jesteś nie gospodarz

    • 47 13

    • most

      most jest fatalny,ale powiem Tobie jedż na Ukrainę to zobaczysz jak wyglądają drogi i nie tylko(:

      • 0 0

    • (1)

      NIe gadaj o Rumuni jak nie byłeś, jakbyś był to bredni byś nie pisał co do Ukrainy to się zgodzę

      • 1 1

      • A ja byłem i potwierdzam - nie ma tam takiego syfu

        • 1 1

  • Gratuluje kolejnym baranom! (1)

    To kto wziął w łapę aby opóźnić budowę nowego mostu o następne 15lat? Palec do budki! Nie ma to jak czekać aż któregoś bajecznego dnia autobus z mostem na dno pójdzie. Idiotycznie wydane pieniądze.

    • 8 1

    • Przy takim duzym ruchu ten drewniany most nie miał szans. ez jestem ciekaw kto odpowiada z zaniechanie tak powaznej inwestycji. Niech przestana budowac jakies z***ane stadiony teatry i inne guana, a zajma sie infrastruktura drogowa i mieszkaniami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane