• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont mostu w Sobieszewie za 5,6 mln zł

km
13 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy. Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy.

Z czerech wariantów naprawy mostu w Sobieszewie wybrano ten, który trzykrotnie zwiększy jego nośność do 30 ton i będzie kosztował 5,6 mln zł.



Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie. Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie.
ZDiZ zamówił opracowanie koncepcji remontu po tym, jak ekspertyza stanu technicznego przeprawy wykazała, że jest ona w katastrofalnym stanie i musi przejść remont najpóźniej do połowy przyszłego roku. Cztery warianty remontu opracował Zbigniew Bartnikowski z Gdyni, specjalista konstrukcyjno-inżynieryjny w zakresie mostów.

Pierwszy wariant zakładał odtworzenie istniejącej konstrukcji. Choć był jednym z tańszych, bo miasto musiałoby wydać na niego ok. 5,7 mln zł, to odrzucono go, bo nośność mostu zwiększyłaby się zaledwie z 10 do 15 ton. To oznaczałoby, że nawet po remoncie z przeprawy mogłyby korzystać jedynie autobusy i mniejsze ciężarówki.

Czy naprawa mostu za blisko 6 mln zł ma sens?

Realizacja drugiej koncepcji kosztowałaby 7,4 mln zł. Zakładała ona, że drewniane deski na moście zostałyby zastąpione przez stalowe płyty z nawierzchnią żywiczną. Jednocześnie nośność konstrukcji zwiększyłaby się do 30 ton, więc mogłyby po nim jeździć ciężarówki.

Koncepcja czwarta była podobna do zwycięskiej trzeciej, jednak uwzględniała wymianę wszystkich 14 pontonów tworzących most, co zwiększyłoby koszty remontu do ok. 6 mln zł.

- Wybrano tę wersję, która podniesienie dotychczasową nośności mostu z 10 do 30 ton, oraz przewiduje zamianę jezdni z drewnianej na stalową. Wariant ten umożliwi wykorzystanie poszczególnych elementów przy budowie innych przepraw - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Za zwycięskim wariantem trzecim przemawia parę elementów. Po pierwsze stosunkowo niski koszt, wynoszący 5,6 mln zł. Po drugie wyraźne zwiększenie nośności z 10 do 30 ton, co sprawi, że na most będą mogły wjechać także ciężarówki. Po trzecie istniejąca konstrukcja zostanie zastąpiona elementami już należącymi do gdańskiego ZDiZ-etu. Chodzi o most składanego DMS-65, który był wcześniej wykorzystywany w czasie budowy mostu Siennickiego, a teraz jest używany jako przeprawa przez kanał Raduni w ciągu ulic Starogardzkiej i Borkowskiej.

Mieszkańcy wyspy, po wcześniejszych doświadczeniach, obawiają się, że naprawy mogą być wykonywane w weekendy, kiedy do Sobieszewa przyjeżdża najwięcej gości, a także, że z tego powodu będzie ograniczony lub okrężny ruch autobusów miejskich.

- Pozytywne jest to, że naprawa przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa. Mimo że będzie wykonana to jest to działanie prowizoryczne. Nowego mostu ciągle nie ma w planach inwestycyjnych miasta. Poza tym trudno mi się wypowiadać o koncepcjach, mimo próśb do tej pory nie poznaliśmy ich szczegółów, tylko ogólne założenia - podkreśla Monika Leńska, przewodnicząca Rady Osiedla Wyspy Sobieszewskiej.

Do końca roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosi przetarg na projekt budowlano—wykonawczy nowego mostu. Początek naprawy mostu zakładany jest na wiosnę 2012 roku i ma się zakończyć jeszcze przed wakacjami.

Natomiast budowa nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską ruszy nie wcześniej niż w 2015 roku. Ma pochłonąć 87 mln zł. Jego budową w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Będą też czynione starania by do mostu dołożył się Urząd Marszałkowski. W tym roku deklarował wstępnie kwotę 12 mln zł.

Obiekt w Sobieszewie miałby powstać nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Most pontonowy w liczbach:
Całkowita długość: 166,57 m
Składa się z: części stałej i ruchomej. Część stała to pojedyncze przęsło od strony Gdańska. Część ruchoma składa się z 2 przęseł najazdowych oraz 11 przęseł pontonowych
Szerokość jezdni: 6 m
Szerokość chodnika: 1,5 m
Aktualna nośność: 10 ton
Dopuszczalna prędkość: 10 km/godz.


W takim stanie jest dziś most pontonowy w Sobieszewie.



Taki most powstanie w Sobieszewie dopiero za kilka lat.

km

Miejsca

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • Mieszkańcy nie zdają sobie sprawy ile musimy wszyscy na to dołożyć (2)

    niech lepiej siedzą spokojnie.

    • 3 9

    • lepiej ?

      • 0 1

    • a najwięcej na ten temat zawsze mają do powiedzenia

      żyjący z zasiłków albo z renty

      • 0 0

  • czas na zmianę w urzędach chyba co ?

    • 6 1

  • Rajd szlakiem ruin i zgliszczy - od Wyspy Sobieszewskiej do Wyspy Spichrzów

    a po drodze rzut okiem w Wieldzią Dziurę wedle NOT-u. Dla zestresowanych bezpłatny bilet na mecz Lechii na Baltic Arenie

    • 10 1

  • Nic nie rozumiem (1)

    Przeczytajcie jeszcze raz wszystkie 3(czy 4?) warianty i mi napiszcie ile kazdy kosztuje i na czym polega. Ja nic z tego artykulu nie rozumiem albo cos im sie pomieszalo.

    • 6 0

    • ewidentnie coś się im pomieszało

      Jest opis wariantu pierwszego, drugiego i czwartego(że podobny do trzeciego). Dopiero potem kilka szczegółów na temat trzeciego (pewnych też można się domyśleć na podstawie opisu czwartej koncepcji), ale sprawiających wrażenie jakby były tylko uzupełnieniem. Właściwie to są ona napisane w formie uzasadnienia wyboru tej właśnie koncepcji, jej właściwego opisu brak.

      • 1 0

  • poco remontowac stare ???? odpowiedz jest w tresci artykulu (1)

    5,6 mln zł - remonto/modernizacja , 87 mln zł - nowy

    • 5 1

    • ale modernizacja sie zara rozwali i znowu trza modenizować jeno znowu fakturka bydzie jo wita przeca ni ?

      • 0 0

  • No no wizualizacje to mamy pierwszorzędne

    gorzej z realizacja. Ale co tam, można żyć wyobrażeniami i nadziejami

    • 1 0

  • Niedługo w Urzędzie Miejskim zabraknie miejsca w archiwum na wizualizację i będą musieli po-stawić nowy pałac

    By ludziom żyło się lepiej, a Polska zmieniała się drugą Irlandię

    • 4 0

  • Fajny podpis zdjęcia (1)

    Autokary (z turystami) - a jak jest teraz? Turyści wysiadają przed mostem, autokar jedzie pusty przez most, turyści pieszo za nim i po drugiej stronie wsiadają i jadą dalej?

    • 7 0

    • ano jo

      • 2 0

  • Autobusy

    No może w końcu puszczą normalne autobusy do sobieszewa a nie te krótkie, ciągle zatłoczone guana

    • 1 0

  • Tragedii niema do 15 by wytrzyma napewno. (1)

    To tylko rdza na powierzchni. Jest spęczniała i pokryta kilkoma warstwami farby, dlatego taka gruba. Sam rdzeń jest gruby. Aczkolwiek stal w kontakcie z solą przez tyle lat robi się gliniasta i traci na wytrzymałości. Najtaniej to zrobić prubę obciążyć go więkrzym ciężartem i zobaczyć. Bezsensu wydawać 5 milionów na prowizoryczne naprawy lepiej zrobić raz a dobrze.

    • 3 1

    • słownik

      najtaniej to będzie jak sobie kupisz słownik ortograficzny i sprawdzisz jak się pisze "pruba" a jeszcze taniej to jest taka opcja "sprawdź pisownię" i zacznij korzystać

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane