Fakty i opinie

stat

Remont tunelu PKP w Gdańsku. Kramy nie wrócą

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdańsk Główny z dworcem tymczasowym

W tunelu PKP w Gdańsku Głównym trwają prace remontowe.
W tunelu PKP w Gdańsku Głównym trwają prace remontowe. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Zero handlu w tunelach na terenie całego województwa - to obecne hasło władz kolei, które prowadzą remont tunelu PKP przy dworcu Gdańsk Główny. Ma on jednak mniejszy zakres niż zapowiadano. Kompleksowy remont wraz z przebudową peronów, budową schodów ruchomych i wind na perony ma nastąpić do 2020 roku.



Czy usunięcie kramów z tuneli PKP to dobry pomysł?

tak, tak jest estetyczniej i wygodniej 73%
kramy powinny być, ale z określonym asortymentem 27%
zakończona Łącznie głosów: 2841
Uporządkowanie tunelu przy dworcu w Gdańsku, PKP planowało od kilku lat. Remont szczególnie potrzebny jest na odcinku od peronów SKM do schodów ruchomych - prowadzących do dworca PKS. Od dwóch tygodni w tunelu pracują robotnicy.

- Głównie będą to prace, które sprawią, żeby ten tunel w końcu lepiej wyglądał. Nie będziemy jednak wykonywać prac, które zakładaliśmy pierwotnie, czyli m.in. izolacji tunelu. Wykonujemy prace związane głównie z wystrojem. Nastąpi oczyszczanie granitowych ścian, będzie przełożona na nowo posadzka, udrożnione odwodnienie. Te zabiegi sprawią to, że tunel przez kilka lat będzie wyglądał ładniej - zapowiada Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Jeżeli zima będzie łaskawa, prace zakończą się na przełomie marca i kwietnia. Ich koszt oszacowano na 600 tys. zł. Lepszy wygląd to nie jedyna pozytywna zmiana.

Tunel od lat przypominał jarmark. Było tam w sumie 30 stoisk, głównie z niedrogą odzieżą. Z tą wstydliwą wizytówką PKP PLK, która zarządza tym odcinkiem, walczyła już w czasie Euro 2012, kiedy boksy zostały na czas rozgrywek zamknięte.

Handlarzy nie można było pozbyć się wcześniej, bo PKP miało zawartą ponad 10-letnią umowę z  PHU Kupiec, która wygasła na początku 2013 roku. Wtedy zniknęło definitywnie ponad 20 kramów. Jednak z  powodu problemów z pozwoleniem na rozbiórkę, kilka z nich funkcjonowało jeszcze do niedawna.

Czytaj też: Kończy się handel "chińszczyzną" w tunelu PKP w Gdańsku

Z tunelu handel zniknął zupełnie i ma już nigdy nie wrócić.
Z tunelu handel zniknął zupełnie i ma już nigdy nie wrócić. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl
- Zero handlu w tunelach, na terenie całego województwa - to jest nasze hasło. Tunel ma być ciągiem komunikacyjnym, dopuszczamy jedynie sprzedaż biletów, napojów z automatów, i to co wiąże się bezpośrednio z obsługą podróżnego. Zero skarpet, majtek, biustonoszy - wyjaśnia Lewiński.

Co istotne, podczas obecnego remontu tunelu nie będą wykonywane - zapowiadane wcześniej - prace związane z jego konstrukcją, obejmujące założenie nowej izolacji. Nie powstaną też windy na perony.

To obecnie zbyt kosztowna inwestycja dla PKP, tym bardziej, że zakres prac miałby być znacznie szerszy, niż przewidywały pierwotne zapowiedzi. Gdański dworzec zalicza się bowiem do tzw. stacji premium, a to oznacza wymóg najwyższej jakości, także pod kątem dostępu dla podróżnego.

Perony w Gdańsku muszą być w przyszłości przebudowane i podwyższone do 76 cm, tak jak jest to standardem na całej linii Warszawa - Gdańsk. Ponadto mają na nie prowadzić nie tylko windy, ale też schody ruchome.

Plany te jeszcze nie mają zapewnionego źródła finansowania, ani nawet projektu. To inwestycja, która ma zostać wpisana w wieloletni plan inwestycyjny i przeprowadzona m.in. z funduszy unijnych. Zakłada się, że kompleksowa przebudowa ma się zakończyć do 2020 roku.

Opinie (241) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.