• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • O Panie (1)

    Metr konstrukcji wzdłuż wszerz czy w głąb?
    Jak niby przez zatokę droga do przystanku ma się wydłużać? Nie będę czytać do końca, dramat

    • 68 1

    • Logika samochodozy

      Nie próbuj zrozumieć. Zatoki są narzędziem uciśnienia pieszych i rowerzystów i niepełnosprawnych tak jak przejścia podziemne (a przynajmniej tak jest wg logiki szurowej samochodozy

      • 0 0

  • Patoaktywiści (1)

    Jak zawsze w formie

    • 115 14

    • Dokładnie

      Patoaktywiści i ich samochodoza umysłowa. Przykre jest że nie potrafią się zabrać do uczciwej pracy

      • 1 0

  • Aktywiści. Aktywiści kojarzą mi się jednoznacznie z działaczami partyjnymi (5)

    Jedno i drugie to największy rak tego społeczeństwa.

    • 183 29

    • To nie aktywiści

      To patoaktywiści promujący samochodozę. Ich celem jest zakorkowanie miasta

      • 1 0

    • To taka nowoczesna (1)

      wersja ORMOwca

      • 5 1

      • raczej misjonarza

        • 0 3

    • A żebyś Pan wiedział... (1)

      Akurat jestem kierowcą takiego autobusu i tak zatoki są potrzebne. Zdarza się przecież, że sprzedaje bilety albo asystuje osobie na wózku. Postój potrafi trwać ponad minutę. Bywa, że do odjazdu z danego przystanku brakuje minuta. Również trzeba oczekiwać. Miejscy aktywiści to takie potworki które są na krucjacie zmieniania otoczenia wokół siebie - niekoniecznie na lepsze... Mam też wrażenie, że ich pewna część to po prostu ludzi nienawidzący samochodów. Aktywiści, jeśli chcecie zrobić coś dobrego to zacznijcie od posprzątania pokoju albo zrobienia starszej sąsiadce zakupów. Waszego uszczęśliwiania nas na siłę mamy dość.

      • 69 4

      • Brawo! Bardzo słusznie napisane!

        • 30 3

  • Autobusy blokują drogę? A ja myślałem, że to samochody ją blokują.

    Najwyraźniej 80% respondentów ma zaburzenia myślenia. Jeśli chcemy jeździć płynnie - znaczna większość osób musi się przesiąść do komunikacji zbiorowej. A żeby tak się stało komunikacja musi mieć jeśli nie priorytet, to przynajmniej równe prawa. Czy na zakorkowanej ulicy cokolwiek zmieni to że autobus zjedzie do zatoki? Prywatne auto przejedzie 12, 15 lub 18 metrów do przodu - długość autobusu i zyska 5, może 8 sekund w drodze do domu. Ale autobus, który przepuszcza za każdym razem kilka samochodów dojeżdża do celu kilka - kilkanaście minut później, co powoduje, że oferta zbiorkomu wydaje się nieatrakcyjna. A teraz pomyślmy co będzie gdy brak jest zatok - autobus blokuje drogę przez 20 sekund, następnie rusza i dojeżdża do końca korka przed nim. To wszystko!

    • 1 5

  • Polak zawsze najmądrzejszy (2)

    Każdy ma doktorat ze wszystkiego i zna się na wszystkim. Wszystko widział, wszędzie był i wszystko wie. Każdy kto rzeczywiście ma jakieś pojęcie o czymś jest tępakiem, biedakiem i nie warto go słuchać, nawet gdy ma rację.

    Ankieta dobitnie pokazuje dlaczego przy planowaniu miasta nie należy pytać mieszkańców o zdanie.

    • 6 5

    • pierwszy akapit doskonale opisuje 1000 gdyńskich urzędników

      zwykli ludzie mogą sobie pogadać na forum, nawet jeśli głupio, nikogo to nic nie kosztuje.

      a butne urzędasy utopiły 100 baniek w lotnisku, kilkaset w piarze i miliard w długach. i co? dalej mają sie za nieomylnych i żąden za głupoty nie odpowiada.

      a kaska co miesiąć leci urzędaski, a co.

      • 0 0

    • Dokładnie!

      Jak spytasz ludzi czego chcą powiedzą: więcej parkingów. A potem każdy kto wraca południa, północy czy zachodu Europy zastanawia czemu u nas jest tak brzydko, bez sensu i korki.

      • 1 1

  • (2)

    Co ten Łucyk może wiedzieć o transporcie miejskim, jak codziennie spogląda na przystanki jadąc sobie w nowej Skodzie Superb ze skórzaną tapicerką która masuje mu plecki za 200 tysięcy....

    • 7 0

    • (1)

      A ty napewno też na wszystkim się znasz

      • 1 0

      • on nie bierze kupy kasy za ustawianie znajomych po urzędach

        • 1 0

  • (4)

    Pewnie, że potrzebne. A co już chcecie pas dla rowerzystów wydzielić?

    • 144 16

    • autobusy mają problem z włączaniem się do ruchu? (2)

      a czy ci patoktywiści znają przepisy chociaż? Autobus w terenie zabudowanym ma pierwszeństwo na wyjeździe i tyle. Wiele jeżdżę i widzę, że zdecydowana większość kierowców ustępuje im miejsca. To logiczne - w przypadku stłuczki to oni, a nie kierowca autobusu, mieliby winę. Czyli argument o spowalnianiu ruchu wiadomo skąd wystrzelony. Podobnie jak inne kretyńskie pomysły utrudniaczy życia mieszkańców

      • 6 4

      • Prawda

        Kultura w Gdyni jest na wysokim poziomie.

        • 1 0

      • Trochę mijasz się z prawdą. Owszem, przy wyjeżdżaniu są uprzywilejowani ale to kierowca włączający się do ruchu

        jest winien ewentualnej kolizji (czyli autobusu).
        Nie zmienia to jednak faktu, że zatoki autobusowe powinny być wszędzie, gdzie to tylko możliwe.

        • 1 0

    • To ze sobą nie koliduje

      Np. naprzeciwko Klifu DDR leci przez zatoczkę. I tak, na ulicach z większym ruchem są potrzebne. Na takich jak Legionów (GA) ich nie ma, bo nie było miejsca - i nie ma z tym żadnego problemu.

      • 6 4

  • ,,Najbardziej,,potrzebną zatoke autobusową robią 3ci miesiąc na al.Piłsudskiego na jeden autobus 128

    Panie Łucyk nie zapomnijcie o wyświetlaczach bo ludzie czekający na autobus żeby podjechać 200metow na końcowy przystanek będą zagubieni. Przypominam że Gdynia ma juź zadłużenia na miliard zł, nie swoje to się wydaje ps do zrobienia zatoki zlikwidowali trawnik z krzewami na odcinku 50 m

    • 5 1

  • (1)

    Komunikacja miejska = drogo drogo drogo coraz drożej nie opyla się na jeździć

    • 6 1

    • Najtańszym środkiem,są twoje nózki wszędzie dojdziesz nanich . A drugim najtańszym jest rower własny którym też dojedziesz wszędzie

      • 1 1

  • Zatoki spowalniają ruch? (5)

    Geniusz, po prostu geniusz to wymyślił.

    • 57 6

    • Spowalniają komunikację zbiorczą a ta powinna mieć wyższy priorytet niż transport indywidualny (1)

      • 4 2

      • Szczegolnie zbiorczą :)

        • 1 1

    • (1)

      Ruch drogowy rządzi się swoimi prawami a nie logiką typowego Janusza. To właśnie z tego powodu koleś który wyprzedza wszystko co może i pałuje gaz do dechy i tak zostanie dogoniony na najbliższych światłach przez kierowcę, który jedzie "wolno".

      • 3 11

      • Nie rządzi się też logiką typowego aktywisty.

        • 4 0

    • Oczywiscie bo komunokacja miejska marnuje czas by wlączyc sie do ruchu

      • 3 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane