• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • Zatoki też mają zastosowanie przy awarii samochodu, zawsze jest miejsce aby zjechać i nie blokować ruchu

    • 40 4

  • A co z zatokami na przystanku Energetyków?

    Tam jest dramat

    • 18 0

  • Najgorsze są zatoki zrobione z kostki. Kto to projektował? Autobus swoje waży i wszystko się rozpada

    • 25 0

  • Zatoki spowalniają ruch? (5)

    Geniusz, po prostu geniusz to wymyślił.

    • 57 6

    • Oczywiscie bo komunokacja miejska marnuje czas by wlączyc sie do ruchu

      • 3 14

    • (1)

      Ruch drogowy rządzi się swoimi prawami a nie logiką typowego Janusza. To właśnie z tego powodu koleś który wyprzedza wszystko co może i pałuje gaz do dechy i tak zostanie dogoniony na najbliższych światłach przez kierowcę, który jedzie "wolno".

      • 3 11

      • Nie rządzi się też logiką typowego aktywisty.

        • 4 0

    • Spowalniają komunikację zbiorczą a ta powinna mieć wyższy priorytet niż transport indywidualny (1)

      • 4 2

      • Szczegolnie zbiorczą :)

        • 1 1

  • Szanowni aktywiści (1)

    Autobus wyjeżdża dłużej z zatoczki, nie z powodu jej istnienia a z powodu niechęcią kierowców do wypuszczania autobusu z zatoczki, mimo przepisów.

    • 36 6

    • Po co ma w ogole wyjezdzac z jakiejs zatoki

      jak kierowcy sobie poczekają to im korona z głowy nie spadnie

      • 8 13

  • Aktywiści i ich 'mądrości' Moglibyście nie przytaczać tego typu wypowiedzi, od tego typu ludzi... (2)

    Zatoczki mają wiele wad. Ale wymyślił jedną - zabierają czas na wjazd(!) i wyjazd. Wymień wiecej 'wad' 'aktywisto'! Stojące 2-3 autobusy na prawym pasie - no problem dla tego pana. Kierowcy sprzedaja bilety - no problem, czasu w bród. Wysiada ktoś z wózkiem - no problem dla tego pana. Problemem zaś, jest ten koszmarny czas wjazdu.... Masakra!

    • 45 5

    • (1)

      I jaki jest efekt tego, że kierowcy poczekają te 30 sekund za autobusem? Efekt jest taki, że przed autobusem powstaje pusta przestrzeń, która po ruszeniu autobusu umożliwia sprawne poruszanie się wszystkich. A co Ci po ominięciu autobusu, który stoi w zatoczce, jeśli przed autobusem jest korek?

      • 3 17

      • Prosze przemyslec swoje opinie

        Kazdy zator powoduje zwiekszenie zatorow za nim, na ich rozladowanie potrzeba czasu, w miescie jest tez ograniczenie predkosci i czesto zakaz wyprzedzania lub 2 pasy i o zadnej wolnej przestrzeni przed mowy w tym wypadku nie bedzie

        • 10 1

  • Piesiewicz! Skąd ty się tu wziąłeś?

    To, że w twojej wiosce pks zatrzymuje się na środku jezdni nie oznacza, że u nas w Gdyni też musi.

    • 28 5

  • A gdyby tak zrobić zatokę autobusową na całej długości ulicy? Krótko mówionc dodatkowy pas. Byłby korek, ale autobus by go po ludzku ominął.

    • 15 2

  • Głupich ludzi to i poczytać warto

    Mało było wypadków gdzie była masakra na przystanku gdzie pojazdy po kolizji wpadały na przystanek?
    Odsunięcie pieszych od krawędzi jezdni zmniejsza w znaczący sposób możliwość odniesienia obrażeń od rykoszetujących pojazdów mało tego zatoki powinny być wyposażone w bariery energochłonne z przerwami na wsiadanie do pojazdów

    • 29 4

  • Najgorszy nowotwór toczący polskie miasta (8)

    Aktywiści miejscy

    • 58 6

    • A ja tam myśle że ideowi kierowcy. (3)

      To z rur wydechowych kierowców leci trujący smród.

      • 1 21

      • Aktywiści to najgorsze zło!Zostawcie ludzi w spokoju !

        • 18 1

      • (1)

        Z rur wydechowych autobusów leci fiołkowa mgiełka.

        • 10 1

        • Jak fiołkowa to niedobrze, bo olej ciągnie.

          • 3 0

    • Bo chcą wprowadzać sprawdzone rozwiązania z nowoczesnych miast (Gdynia taka na pewno nie jest)? (1)

      • 0 7

      • Ok, trudne pytanie, jakich miast? Konkretnie.

        • 5 0

    • A ja uważam że kierowcy w samochodach są o wiele gorsi (1)

      Gdzie się nie ruszysz wszystko zawalone. Parkingi ,chodniki, przejścia a na drogach korki. To jest prawdziwa zmora.

      • 0 7

      • Nic nie stoi na przeszkodzie w dołączeniu do grupy dorosłych i niezależnych zmotoryzowanych.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane