• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • Tak warto. Zatoki nic nie spowalniają a udrazniaja ruch.

    • 8 0

  • Potrzebne

    Oczywiście że tak, bezpieczniej na drodze

    • 3 5

  • To mało. A witomino w ogóle mało ma zatoczek autobusowych

    • 5 0

  • Pytanie raczej retoryczne.

    Bez zatoczek na drogach bez wydzielonego buspasa cały jeden pas byłby sparaliżowany.

    • 6 0

  • Zobaczcie jak wspaniale ruch się blokuje na Sobieskiego i Schuberta w Gdańsku z powodu braku zatok

    Powinien być absolutny zakaz robienia przystanków bez zatok i w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowania. Poza tym powinien być nakaz aby autobus "wygubiał" nadróbki czasowe stojac na przystanku w zatoce a nie jadąc 20 km/h jak to się czasem widzi poza godzinami szczytów komunikacyjnych.

    • 7 0

  • (1)

    Komunikacja miejska = drogo drogo drogo coraz drożej nie opyla się na jeździć

    • 6 1

    • Najtańszym środkiem,są twoje nózki wszędzie dojdziesz nanich . A drugim najtańszym jest rower własny którym też dojedziesz wszędzie

      • 1 1

  • (2)

    Co ten Łucyk może wiedzieć o transporcie miejskim, jak codziennie spogląda na przystanki jadąc sobie w nowej Skodzie Superb ze skórzaną tapicerką która masuje mu plecki za 200 tysięcy....

    • 7 0

    • (1)

      A ty napewno też na wszystkim się znasz

      • 1 0

      • on nie bierze kupy kasy za ustawianie znajomych po urzędach

        • 1 0

  • ,,Najbardziej,,potrzebną zatoke autobusową robią 3ci miesiąc na al.Piłsudskiego na jeden autobus 128

    Panie Łucyk nie zapomnijcie o wyświetlaczach bo ludzie czekający na autobus żeby podjechać 200metow na końcowy przystanek będą zagubieni. Przypominam że Gdynia ma juź zadłużenia na miliard zł, nie swoje to się wydaje ps do zrobienia zatoki zlikwidowali trawnik z krzewami na odcinku 50 m

    • 5 1

  • Autobusy blokują drogę? A ja myślałem, że to samochody ją blokują.

    Najwyraźniej 80% respondentów ma zaburzenia myślenia. Jeśli chcemy jeździć płynnie - znaczna większość osób musi się przesiąść do komunikacji zbiorowej. A żeby tak się stało komunikacja musi mieć jeśli nie priorytet, to przynajmniej równe prawa. Czy na zakorkowanej ulicy cokolwiek zmieni to że autobus zjedzie do zatoki? Prywatne auto przejedzie 12, 15 lub 18 metrów do przodu - długość autobusu i zyska 5, może 8 sekund w drodze do domu. Ale autobus, który przepuszcza za każdym razem kilka samochodów dojeżdża do celu kilka - kilkanaście minut później, co powoduje, że oferta zbiorkomu wydaje się nieatrakcyjna. A teraz pomyślmy co będzie gdy brak jest zatok - autobus blokuje drogę przez 20 sekund, następnie rusza i dojeżdża do końca korka przed nim. To wszystko!

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane