- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (47 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Remontują cmentarz, ale nie groby Rosjan
Nowe alejki i nawierzchnia dwóch placów - wszystko to powstaje w ramach remontu cmentarza wojennego w Redłowie. Odnawiana jest jednak tylko polska część nekropolii. Inwestycja nie obejmuje w ogóle radzieckiej części cmentarza. Dla części mieszkańców i społeczników to dobry moment, aby zastanowić się nad zmianą charakteru tego miejsca.
Są tu pochowani m.in. generał Stanisław Dąbek, dowódca Lądowej Obrony Wybrzeża w 1939 roku oraz pułkownik Ignacy Szpunar, dowódca II Morskiego Pułku Strzelców.
Poza polską częścią cmentarza jest też sowiecka. Kwatera żołnierzy Armii Radzieckiej znajduje się w niżej położonej części nekropolii. Spoczywa na niej 1325 żołnierzy poległych w walkach o "wyzwolenie" Gdyni w 1945 roku.
Kilka lat temu nekropolię oświetlono i objęto monitoringiem (m.in. po serii dewastacji radzieckiej części). W ostatnim czasie Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował zaś o renowacji polskiej części cmentarza.
Remont trwa, ale prace obejmują tylko polską część cmentarza
Prace już trwają, a tak komentują je władze miasta.
- To ważne miejsce pamięci zyska zupełnie nowy wygląd. Zadanie polega na wymianie nawierzchni ścieżki prowadzącej od strony ul. Lucjana Cylkowskiego, ścieżek i stopni schodów okalających polską część cmentarza, placu głównego przy krzyżu oraz wymianie nawierzchni placu głównego otoczonego tablicami upamiętniającymi ofiary wojny i pomnikiem. Nowa nawierzchnia pojawi się również na placu poniżej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Prace, które rozpoczęły się w listopadzie, potrwają do grudnia. Finansuje je Wojewoda Pomorski, to on bowiem przekazał Gdyni na remont 500 tys. zł.
Społecznicy: część radziecka w ogóle nie jest potrzebna
Wśród mieszkańców okolic oraz społeczników z Miasta Wspólnego oraz Inicjatywy Redłowo pojawiła się jednak ostatnio dyskusja dotycząca ich zakresu. Sugerują oni, że aktualnie wykonywane prace nie są wystarczające, a najwięcej kontrowersji budzi kwestia radzieckiej części nekropolii.
- Czas już pomyśleć - w kontekście tego, co robi Rosja obecnie i na Ukrainie i z polskimi miejscami pamięci u siebie - by zmienić charakter tego miejsca. Sowiecka część cmentarza nie jest remontowana i niekoniecznie jest potrzebna. Można lepiej zreorganizować tę przestrzeń, tworząc np. jedną, zbiorową kwaterę z płytą z adnotacją o pochowanych żołnierzach radzieckich. Z szacunkiem, ale też bez potrzeby utrzymywania rozległej nekropolii - napisali działacze Inicjatywy Redłowo.
Nie rozstrzygają przy tym, co powinno się znaleźć na "uwolnionej" w ten sposób części terenu.
Opinie wybrane
-
2022-11-24 20:07
Problem nie tylko Gdyni (29)
Tu należy podjąć jedna i podstawowa decyzję. Czy Rosjanie uwalniali Polske czy przejmowali. Jeśli ktoś dojdzie w końcu do wniosku że należy mówić otwarcie o tym co Rosja robiła Polakom to należałoby kwaterę zlikwidować.
Niestety ale na przeszłość nie może mieć wpływu sytuacja aktualna. Nie zmieniajmy historia bo Rosja atakuje Ukrainę.- 177 47
-
2022-11-25 18:37
Problem nie tylko.
Jakim kmiotkiem trzeba być , by na rozkaz ,,,,, ,,, ,,, niszczyć groby. Myślę że z chęcią byś widział pomnik dla wojów dywizji galizjen , a tak poważnie to szkoda że ci komuniści walczyli byś mógł rzyć , bo ci obecni bracia to na wołyniu pokazali . Twoi rodzice mieli farta że nie mieszkali tam . Madziary mieli swój i wyznawcy judy tak samo . Tylko dlaczego nasi tak ochoczo tam działają, pomyśl , nie boli.
- 1 0
-
2022-11-25 01:22
(2)
Ruskie przejmowali i traktowali te ziemie jak niemieckie.
Z resztą te tereny zostały włączone do III Rzeszy i de facto były III Rzeszą.
"Zazwyczaj, gdy mówimy o masowych gwałtach, których dopuszczali się żołnierze Armii Czerwonej w 1945 roku, uznajemy, że problem ten pozostaje w sferze historycznych rozliczeńRuskie przejmowali i traktowali te ziemie jak niemieckie.
Z resztą te tereny zostały włączone do III Rzeszy i de facto były III Rzeszą.
"Zazwyczaj, gdy mówimy o masowych gwałtach, których dopuszczali się żołnierze Armii Czerwonej w 1945 roku, uznajemy, że problem ten pozostaje w sferze historycznych rozliczeń rosyjsko-niemieckich. Tymczasem to nie do końca jest tak W marcu 1945 roku, po wkroczeniu wojsk radzieckich, gwałty na polskich Kaszubkach były tak samo powszechne i masowe, jak na Niemkach."
"W marcu 1945 roku, gdy zbliżał się front, dwudziestoletnia Gertruda postanowiła uciekać przed Rosjanami - udała się do rodziny w Gdyni. Tu jednak została zaaresztowana (w zasadzie należałoby powiedzieć: porwana) przez żołnierzy Armii Czerwonej. Następnie jako branka - czyli niewolnica, jechała za frontem, w autobusie podobnych jej kobiet W ten sposób przemierzyła szlak bojowy i dotarła do Berlina.
W tych krótkich zdaniach zawiera się koszmar, który wprost trudno sobie wyobrazić. Branka. Niewolnica. W autobusie. Za frontem.
Ale to nie koniec tej tragicznej historii Chcąc wrócić w rodzinne strony, Gertruda wsiada w pociąg i jedzie z Berlina na wschód, do Polski, na Pomorze. I wtedy po raz drugi dochodzi do jej porwania przez wracających do ZSRR żołnierzy. Tak, znowu jest traktowana jako wojenny łup. I nie pozwalają jej wysiąść, gdy pociąg przejeżdża koło Chojnic.
Dość powiedzieć, że Gertruda trafia do ZSRR, zostaje zesłana na Syberię. W rodzinne strony wraca po pięćdziesięciu trzech latach, jako staruszka.
Czasem w soczewce jednostkowego losu przegląda się los społeczeństwa, narodu. Tak jak w kropli wody możemy dostrzec ocean. W tym przypadku - ocean nieszczęścia, bólu, strachu, jaki fundowali Kaszubom oswobodziciele.- 15 3
-
2022-11-25 19:05
Ruskie
toś naćpał się , wozili autobusem , znani są tacy co do 3 miasta w pod koniec 46 przyjechali z akcji wisła i ci widzieli jak '' ruskie palą '' a tak to oni rabowali szabrowali , bo to było germańskie , ślady rabunku zacierali podpalając .Widać kim jesteś , a zniszczone było tylko to co było z murów pruskich .
- 0 0
-
2022-11-25 12:09
masz rację
wynika o z narracji władz sowieckich, która to mówiła jasno co "do Wisły to nasze" dalej tylko niemcy. Tereny kiedyś należące do Rosji carskiej traktowano jak własne, tak jak wejście na kresy - wyzwalali narody rosyjsko-języczne z okupacji polskiej. Pomijam nienawiść do Polaków za to iż zasiadaliśmy na kremlu (1610-1612) , gdyby nie waśnie
wynika o z narracji władz sowieckich, która to mówiła jasno co "do Wisły to nasze" dalej tylko niemcy. Tereny kiedyś należące do Rosji carskiej traktowano jak własne, tak jak wejście na kresy - wyzwalali narody rosyjsko-języczne z okupacji polskiej. Pomijam nienawiść do Polaków za to iż zasiadaliśmy na kremlu (1610-1612) , gdyby nie waśnie ojciec-syn bylibyśmy Rzeczpospolitą Trojga Narodów. Niestety Zygmunt III Waza obraził się iż obwołano carem Władysława, dalsze walki (np. o Smoleńsk zrównany z ziemią) i krwawe represje doprowadziły do pospolitego ruszenia i wygnania wojsk polskich z Moskwy. Od 2004 dla upamiętnienia tego zwycięstwa 4 listopada jest świętem....
- 3 0
-
2022-11-24 23:50
PRL to była ruska okupacja Polski do 1989 roku (4)
- 10 6
-
2022-11-25 13:16
a czemu wobec tego nie piszesz cyrylicą ?
- 0 0
-
2022-11-24 23:54
(2)
fajna okupacja gdzie naród się rozradzał teraz się zwija w tempie niespotykanym nigdzie
- 7 11
-
2022-11-25 18:56
Fajna okupacja ?
Jak by nie było takiej okupacji , byś mieszkał w oborze u dziedzica pasał świnie , po tym wyzwoleniu twoi starzy nauczyli się pisać czytać , a do normalnego mieszkania się wprowadzili . Kraj został odbudowany , a ty łachu do szkół za darmo chodziłeś gnojku obsr*ny . Poszukaj jak było w tej przedwojennej , bezrobocie choroby prostytucja brak wykształcenia , czyli analfabetyzm , szukaj szukaj , nie słuchaj bredni z bbc i tym podobnych .
- 2 0
-
2022-11-25 04:45
a kosciolow nabudowano tyle jak nigdy wczesniej w calych dziejach polski
- 8 3
-
2022-11-24 23:41
Czy Rosjanie uwalniali Polskę czy przejmowali? Zależy w jakim okresie
W latach 1939-1941 mieliśmy z nimi kosę. Trochę naszych ludzi wywieźli do siebie, aczkolwiek było dość słabo u nich z gościnnością. Po 1941 roku było różnie. Nie chcieliśmy się z nimi zbytnio kumplować, bo Katyń i takie tam. Niestety nasi "sojusznicy" z zachodu mieli na nas głęboko wywalone i wyszło tak jak wyszło. Generalnie, ja bym ich przyjaciółmi za całokształt nie nazwał.
- 5 8
-
2022-11-24 23:45
Sowieci (czyli wszystkie narody ZSRR), a nie Rosjanie.
- 6 2
-
2022-11-24 22:47
(14)
Moją rodzinę uwolnili. Nie wiem, jak Twoją, ale nawet Niemcy pielęgnują radzieckie cmentarze.
- 21 8
-
2022-11-25 12:10
Uwolnili???A w którym roku
sowieci wyjechali czołgami z Polski??Ilu sowieci zamordowali bohaterów II WŚ???Ty masz kompletnie pusty łeb i poważne braki w wiedzy z historii.Może lepiej dalej kieruj tym wózkiem widłowym w Castoramie zamiast pisać głupie wypociny na forach.
- 0 2
-
2022-11-25 11:19
A później ojciec w UB pracował?
- 1 3
-
2022-11-25 01:37
(6)
Moja rodzina z Pomorza i Śląska, zawsze mówiła, że Ruskie i Ukraińce to gorsze od Niemca.
- 10 8
-
2022-11-25 07:42
a moja pochodzi z Pomorza i Wielkopolski (5)
do Ukraińców nigdy nic nie miała chociaż znali wielu i z niektórymi się przyjazniła. zawsze mówili że rusek i niemiec to twój wróg.
- 4 6
-
2022-11-25 11:35
rusek czy ukrainiec
- 0 0
-
2022-11-25 10:56
jeszcze się wiele dowiecie (1)
o ukrach.
- 5 0
-
2022-11-25 18:46
Jeszcze wiele ??
A poszukaj w ukrowskich podręcznikach o ziemiach południowo wschodnich i jakie muszą być granice , bo są tymczasowo w innych państwach , Rzeszów Lublin ?
- 1 0
-
2022-11-25 08:33
(1)
Moi dziadkowie że strony mamy pochodzili z lubelskiego i o ukraincach mówili straszne rzeczy. Najgorsza obelga było nazwanie ty ukraincu! To było gorsze niż skur....synu. Dziadek zawsze mowil, że Niemiec strzelił w głowę i tyle jak coś. Ukraincy zanim zabili to się pastwili i męczyli ludzi. Twoi byli od nich daleko stąd taka narracja.
- 13 2
-
2022-11-25 13:14
sama prawda,
wystarczy obejrzeć dwa filmy ( Wołyń i Ogniomistrz Kaleń ) oraz przeczytać kilka książek
- 5 0
-
2022-11-24 23:50
Przecież Niemiec i Rusek to jeden Ch
- 18 4
-
2022-11-24 22:56
(3)
ribentropp molotow
- 12 7
-
2022-11-24 23:20
(2)
Ale co to ma do 1944/1945? Zresztą R-M zawrali pod sam koniec sierpnia, gdzie już było wszystko pozamiatane i przesądzone. A wykonali z poślizgiem, gdy już państwa polskiego właściwie nie było
- 8 8
-
2022-11-25 11:36
Pod koniec sierpnia 1939 roku podpisano układ Niemiecko- Sowiecki którego tajny protokół zawierał ostateczną likwidacje Polski.
Pomysł tego układu i negocjowanie szczegółów zaczęło się jeszcze w 1938 roku. To wtedy Niemcy i Sowieci uznali iż istnienie państwa Polskiego jest zbyteczne a naród Polski to podludzie którzy powinni wyginąć pracując na rzecz państw okupantów.
Przypomnę tylko iż istotą tego układu nie było wyłącznie usunięcie państwa Polskiego z mapy Europy co już w historii miało kiedyś miejsce. Ale tym razem chodziło o likwidację państwa razem z narodem i obywatelami tego Państwa różnej narodowości.- 1 1
-
2022-11-25 09:57
Pod koniec sierpnia już było pozamiatane? To ciekawe, bo zawsze myślałem Niemcy rozpoczęli II wojnę światową dopiero we wrześniu, czyli po sierpniu.
- 0 3
-
2022-11-24 22:02
ruski pisze sie z malej litery (2)
- 10 23
-
2022-11-24 23:49
Moskwa w mule na dnie
- 4 4
-
2022-11-24 22:08
pieróg?
- 6 3
-
2022-11-25 11:13
(2)
Jeżeli można było pochować Jaruzelskiego na Powązkach, to można też wyremontować rosyjską część cmentarza.
- 32 21
-
2022-11-25 19:23
To za ryżego zakopali go na Powązkach (1)
- 2 0
-
2022-11-28 18:19
Karakan miał 7 lat na wykopanie Jaruzela. I co zrobił? Schody do brata.
- 0 0
-
2022-11-25 07:51
(7)
Dla tych co się tak martwią o groby Rosjan, to pragnę przypomnieć, że to kosztuje. Z jakiej racji w trudnej sytuacji gospodarczej jeszcze mamy ponosić koszty. Jak do tej pory Rosjanie sami się nie zatroszczyli o swoich, to dlaczego my mamy to robić. Jako naród utrzymujemy swoje groby na całym świecie nie prosząc nikogo, żeby to za nas robił. Każdy naród dba o swoich bohaterów.
- 23 17
-
2022-11-28 14:31
gdyby nie rosjanie, twoja rodzina bylaby dymem z komina
- 0 0
-
2022-11-25 10:55
ok, lecz nie chcę słyszeć za parę lat że w Katyniu spychacze jeżdżą po grobach.. zastanówcie się do czego doprowadzacie ...
no tak lecz zawsze super Polacy z Kielc, Radomia i Lublina robią sobie wrogów wszędzie...- 3 1
-
2022-11-25 10:27
Masz rację
Więc należy wystąpić do Rosji o pokrycie kosztów remontu, nie to nie remontować. Zawsze jednak będzie dyplomatyczna podkładka.
- 1 2
-
2022-11-25 09:20
Zełenski powiedział że połowa żołnierzy sowieckich to byli ukraińcy .
W takim razie to dobrze że się go nie remontuje .
- 7 1
-
2022-11-25 09:19
to tyle (2)
Pełna zgoda, poza jednym. Poprawnie po polsku piszemy, że przypominamy komu, czemu?, a nie przypominamy dla kogo, czego?
- 1 0
-
2022-11-25 11:28
W 1939 roku broniliśmy się przeciwko najazdowi sojuszniczych armii 3 rzeszy Niemieckiej i Związku Sowieckiego.
Żołnierze Sowieccy polegli w 1945 roku nigdy nie powinni się na nim znaleźć. Ale nie dlatego iż ich śmierć była mniej ważna. Ale dlatego iż to miejsce jest dedykowane komu innemu z innego okresu.
Uważam że Sowieccy żołnierze polegli w 1945 roku powinni być z tego miejsca usunięcie ich szczątki z honorami przeniesione do wspólnej mogiły ( takaŻołnierze Sowieccy polegli w 1945 roku nigdy nie powinni się na nim znaleźć. Ale nie dlatego iż ich śmierć była mniej ważna. Ale dlatego iż to miejsce jest dedykowane komu innemu z innego okresu.
Uważam że Sowieccy żołnierze polegli w 1945 roku powinni być z tego miejsca usunięcie ich szczątki z honorami przeniesione do wspólnej mogiły ( taka jest przecież Rosyjska tradycja ) i upamiętniona tablicą informacyjną. Ale w innym miejscu.
Miejsce pamięci o bohaterskich obrońcach wybrzeża z 1939 roku powinno dotyczyć tylko tych którzy w tym uczestniczyli a my Polacy możemy okazywać im pamięć tak jak to umiemy.
Natomiast polegli sowieccy żołnierze z 1945 roku którzy wyzwalali nas od konsekwencji współpracy Hitler Stalin z lat 1938-1941 powinni być umieszczeni w innym miejscy ze stosowną tablicą informacyjną Może gdzieś na cmentarzu Witomińskim. Nie musi to być wcale wielkie pole jedna nie duża wspólna mogiła.
Nie było by w tym żadnego odwetu na zmarłych tylko uporządkowanie miejsc pamięci. Nikt przecież nie neguje faktu "wyzwalania" przez sojuszników Hitlera i śmierci tych żołnierzy.
Warto też wspomnieć na tablicy informacyjnej iż wyzwalający Gdynię w 1945 roku i polegli tu Sowieccy żołnierze wcześniej kradli co tylko wpadło im w ręce oraz masowo gwałcili niemal wszystkie napotkane kobiety.
Prawdopodobne jest więc to iż ci polegli nie zgwałci ani nie kradli już nikogo więcej.
Bo prawda o "wyzwolicielach z 1945 roku daleka jest od propagandy komunistycznej.- 0 0
-
2022-11-25 11:08
Dobre rozwiązanie ponieważ. Jest to cmentarz bohaterskich obrońców wybrzeża.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.