• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty dróg w Gdańsku. Synchronizacja zamiast koordynacji

Korek na ul. Małomiejskiej. Dla kierowców taki widok to tam smutna codzienność.
Korek na ul. Małomiejskiej. Dla kierowców taki widok to tam smutna codzienność. fot. Maciej Korolczuk/Trojmiasto.pl

To może być trudny początek roku szkolnego na drogach. Szczególnie na południu Gdańska, gdzie w jednym czasie prowadzone są cztery poważne remonty dróg. Urzędnicy nieskoordynowanie prac tłumaczą zbiegiem okoliczności. A kierowcy co najmniej do listopada muszą uzbroić się w anielską cierpliwość.



Który z remontów na dojeździe do centrum Gdańska jest najbardziej uciążliwy?

Zobacz wyniki (659)
Pierwsze symptomy tego, co się może dziać na wyjeździe z Łostowic, Ujeściska, Oruni, Chełmu, Biskupiej Górki i dojeździe od strony Pruszcza Gdańskiego do centrum Gdańska było widać już podczas mijających wakacji. Choć ruch w godzinach porannych jest znacznie mniejszy, niż podczas roku szkolnego, to bywało, że tworzyły się tam duże korki. Swoje uwagi - najczęściej krytyczne - zgłaszali także nasi czytelnicy.

Ich obawy wydają się uzasadnione, bo drogi wyjazdowe z południa Gdańska w kierunku centrum to teraz jeden wielki plac budowy.

Zaczęło się w czerwcu

Najpierw - pod koniec czerwca - drogowcy wyłączyli z ruchu znajdującą się w opłakanym stanie estakadę w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Ruch został skierowany dołem, przez skrzyżowanie z ul. Sikorskiego i choć gigantycznych korków tam nie było, to dla kierowców jadących od strony obwodnicy, oprócz zatorów przed Łostowicką i na dole przed ul. 3 Maja, przybył kolejny przymusowy postój. Taka sytuacja ma się utrzymać do końca roku.

Remonty dróg na południu Gdańska
Remonty dróg na południu Gdańska graf. Trojmiasto.pl
To była jednak tylko zapowiedź rewolucji, jaka czekała na kierowców kilkanaście dni później. W pierwszej połowie lipca na prawie cztery miesiące zamknięto przejazd przez ul. Hucisko zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy zjeżdżający z ul. Kartuskiej czy Armii Krajowej do centrum Gdańska muszą od tamtej pory jeździć objazdem. Zmieniono także trasy autobusów i tramwajów, a ruch pieszych ograniczyło też zamknięcie podziemnego tunelu pod Wałami Jagiellońskimi. Ruch zostanie w tym miejscu przywrócony dopiero w listopadzie.



Jakby tego było mało, miesiąc po rozpoczęciu prac na Hucisku, drogowcy zajęli kolejny dojazd do centrum Gdańska - Trakt św. Wojciecha (między Gościnną a Sandomierską) zobacz na mapie Gdańska. Remont głównego ciągu z Pruszcza do Gdańska potrwa co prawda tylko 12 tygodni, ale już w sierpniu kierowcy przekonali się, że najbliższe trzy miesiące będą oznaczały w tym miejscu postój w kilkukilometrowych korkach.



Czwarty remont w tej okolicy już od kilku miesięcy prowadzony jest na Zaroślaku zobacz na mapie Gdańska, który jest alternatywną drogą wyjazdową z Chełmu i Biskupiej Górki. Ze względu na kamieniste podłoże prace przy wymianie kolektora sanitarnego są tam mocno utrudnione (w ubiegły piątek zniesiono tam dopiero ruch wahadłowy, a cała inwestycja i związane z nią zwężenie drogi potrwa do końca drugiego kwartału 2016 r.).

Utrudnienia i większe niż zazwyczaj korki przez niemal całe wakacje dawały się we znaki kierowcom na dolnym fragmencie ul. Małomiejskiej. Wąska, jednopasmowa droga nie była w stanie przejąć części ruchu z remontowanych odcinków. A to właśnie na wyjeździe z Oruni kierowcy szukali objazdu korków na Trakcie czy Armii Krajowej.



Niefortunny zbieg okoliczności

O to, dlaczego prace na głównych arteriach prowadzone są w jednym czasie i czy nie zabrakło ich lepszej koordynacji zapytaliśmy Włodzimierza Bartosiewicza, dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, a więc jednostki, która z ramienia miasta realizuje większość inwestycji drogowych.

- Remonty na Hucisku, Armii Krajowej, Trakcie św. Wojciecha i Zaroślaku prowadzone są przez czterech różnych inwestorów [estakadę na Trasie W-Z remontuje ZDiZ, Hucisko - Forum Gdańsk, Trakt - DRMG, a Zaroślak - GIWK - red.] i być może to jest przyczyna tego, że realizowane są w jednym czasie i mogą powodować utrudnienia dla kierowców. Chciałbym jednak podkreślić, że choć jako DRMG przejęliśmy od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni większość inwestycji drogowych, to nie jesteśmy jednostką, która koordynuje wszystko to, co się dzieje na drogach w mieście. W ogóle nie ma takiej jednostki, bo nie da się objąć wszystkich prac, zarówno tych miejskich, jak i realizowanych przez prywatnych inwestorów. Poza tym samo wejście na budowę to w zasadzie ostatni etap realizacji inwestycji, którą poprzedza faza projektowania, konsultacji, uzyskiwania pozwoleń na budowę itd. Trudno przewidzieć, ile potrwają te formalności. Niestety, w tym przypadku niefortunnie zbiegło się to w jednym czasie - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz.
Dyrektor DRMG podkreśla jednocześnie, że od początku września zdecydowanie poprawi się sytuacja komunikacyjna na Morenie, gdzie ruszą tramwaje. Z czasem na mniejsze korki ma wpłynąć też Pomorska Kolej Metropolitalna, której inaugurację również zaplanowano na początek przyszłego miesiąca.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Brawo, w żadnym mieście nie ma tylu inwestycji (21)

    drogowych co w Gdańsku. Ważne, że płyną miliony euro z UE. Gdańsk pod względem inwestycji to czołówka światowa.

    • 128 85

    • trochę przesadzasz ale ważne ze powstają nowe drogi i zabierają sie za remonty starych

      • 31 6

    • slaba prowokacyja

      • 15 21

    • dokładnie, najlepiej wszystkie zrobić na raz (3)

      wtedy ciężko będzie stwierdzić kto dokładnie sparaliżował miasto
      i odpowiedzialność się rozmyje
      a miasto umyje ręce i wszyscy zadowoleni,
      oprócz mieszkańców
      ale kogo jacyś mieszkańcy obchodzą

      • 13 27

      • idź i sam buduj drogi - i zrób to tak, żeby nikt w korku nie stał (1)

        LUDZIE POTRAFIĄ TYLKO NARZEKAĆ!!!!!!!

        • 10 6

        • nie kolego, jesteś przyzwyczajony do robienia na odpierdol

          dlatego się z was cały świat śmieje bo jesteście niezorganizowanymi prostakami,
          takie małpy z brzytwami
          i czego się nie tkniecie to spitolicie
          i tak to kolego szympansyczny wygląda

          • 5 4

      • Budują - źle, nie budują - żle

        Jakby budowali po kolei a nie naraz to pewnie byś narzekał "czemu w takiej kolejności a nie w innej"

        • 5 4

    • ważne, by w mieście prowadzono nie tylko inwestycje drogowe (2)

      ale również myślano o inwestowaniu w infrastrukturę transportu szynowego i poprawę dostępu pieszych i rowerzystów do jego przystanków.
      Skądinąd lepiej remontować istniejące drogi niż budować nowe.
      Miasto bez dbania o alternatywy przejazdów samochodami prywatnymi dusi się dosłownie i w przenośni.

      • 9 11

      • hmm.. (1)

        Kolej metropolitalna? Tramwaje na Morene? Chelm? ..
        Malo? Pokaz gdzie masz wiecej tego typu inwestycji...

        • 5 1

        • owszem, miasto rozbudowuje sieć komunikacji zbiorowej

          ale szans na poprawę dostępu do jej przystanków nie zawsze wykorzystuje: nadal brakuje projektów zorganizowania przejścia dla pieszych przez Wały Jagiellońskie na poziomie jezdni po oddaniu tunelu pod Martwą Wisłą.
          Nadal władze Gdańska myślą o budowie drogi czerwonej, zielonej i tunelu pod Pachołkiem, całe szczęście że radni z komisji przyblokowali euforię drogowców chorych na samochodozę.

          • 0 0

    • (6)

      To niech robia na 3 zmiany. Ale nie. Bedziemy dziadowskie oszczednosci robic kosztem mieszkancow. Oni moga przez kilka lat w korkach postac i tak beda wdzieczni. Oto nie nie bedziemy!

      • 8 9

      • 3 zmiany (3)

        Ale to mieszkańcy protestują przeciw pracy na 3 zmiany. Każdy nocny remont kończy się po 3 nocy skarg.

        • 11 3

        • gdzie można tam można (2)

          nikt nie robi trzeciej zmiany w centrum miasta,
          udajesz debila czy jesteś pijanym trolem?

          • 3 1

          • Widziales jak sie buduje poza Polska pija debilny trolu?

            • 0 0

          • To niech zap*** dalaja od 6 do 22 i w weekendy chociaz. Ale nie za drogo lepiej 2 lata dluzej bo w dpie z mieszkancami. Oni postaja.

            • 1 0

      • Wtedy byś narzekał że za drogo

        I że tą kasę można by dwa razy więcej dróg wyremontować

        • 2 3

      • gdzie mieszkasz? bo napewno nie w pobliżu tych remontów

        inaczej byś wtedy piszczał trollu hejterze

        • 0 1

    • (2)

      Te pseudominweztycje to ch%j pupa i kamieni kupa

      • 7 6

      • (1)

        Napisalem dópa przez u a zmienilo na pupa. Ale jaja

        • 6 0

        • zdupa

          zdupa

          • 1 0

    • Najważniejszy jest tunel pod pachołkiem

      ole

      • 0 0

    • Ciekawe że władze w każdym mieście tak mówią hehe

      propaganda internetowych najemników.

      • 0 0

  • Ludzie takie roboty trzeba zaczynać na koniec czerwca i kończyć w sierpniu (14)

    Czemu ludzie którzy odpowiadają za takie roboty nie myślą ?
    I jeszcze jedno takie prace trzeba wykonywać intensywnie np. 2 frezarki do nawierzchni, 3 razy więcej koparek, 2 razy wiecej ludzi i 2 zmiany.
    Lotnisko zrobili w 48 godzin. Jak chcą to potrafią!

    • 146 31

    • Co do okresu robót... (2)

      Jeśli chodzi o nasz region, to prace nie powinny być wykonywane w ścisłym sezonie, bo nie dość, że ulice zapychają turyści to jeszcze remonty spotęgowałyby zatory. A co do lotniska to inna bajka niż kompletne zamknięcie ulic dojazdowych...

      • 10 8

      • Asfalt (1)

        do kładzenia potrzebuje odpowiednich warunków, w tym minimalnej temperatury

        • 6 2

        • Dlatego napisane jest o ścisłym sezonie a nie zimie....

          • 3 2

    • (1)

      A 9 kobiet rodzi jedno dziecko w miesiąc.

      • 17 5

      • zły przkład

        proces technologiczny trwa min. 9 miesięcy:)
        ale 9 kobiet może w ciągu 9 miesięcy urodzić 9 dzieci zamiast 1.
        w przypadku budowy dróg proces zwykle można przyspieszyć zwiększając przeznaczone nań zasoby. co oczywiście kosztuje. ale jest to możliwe. i jakoś na zachodzie wykonywane.

        • 6 1

    • I każdy wyrabia 150% normy

      • 1 1

    • "Hucisko"

      ...według informacji min z waszego portalu , miały być prowadzone na 3 zmiany przez cały tydzień,a są od poniedziałku do soboty przez 10 godz.No ale jak termin wykonania zgodnie z umowa to 4 miesiace to po co sie spieszyć.....

      • 15 0

    • nie myślą ci, którzy myślą, że samochód jest jedynym sposobem poruszania się po mieście (1)

      • 3 8

      • Nie myślą Ci, którzy nie potrafia zmienić punktu widzenia.

        Chciałbym Cię widzieć, jak rowerem dziecko odwozisz do szkoły/przedszkola mokrą jesienią albo mroźną zimą.

        • 12 5

    • Trochę tak jakbyś do komara strzelał z armaty.

      • 0 0

    • tylko narzekać potraficie (1)

      Lepiej tak, niż żeby nic sie nie działo, jak w Gdyni czy Sopocie. Tylko dziury łatają...

      • 5 5

      • nie myl narzekania z konstruktywną krytyką

        chyba, że próbujesz się wymigać
        bo krytyka pokazała ile jeszcze jest do poprawienia?

        krytyki zatem się boimy, oj titititit robczaku.

        • 1 1

    • w miescie, gdzie w okresie letnim zjezdzaja miliony turystow? (1)

      jednak okres letni to kiepski pomysl na remonty drog

      • 0 4

      • w tym samym czasie

        miliony mieszkańców lokalesów wyjeżdża na wakacje, więc jednak lepiej teraz...

        • 0 1

  • Na Kołobrzeskiej też remont idzie jak po grudzie (4)

    nie dość że zaczeli od końca który był w najlepszym stanie - dziury zostały na następny rok lub dłużej - to pracują max. dwójkami: dziś dwóch, jutro dwóch...

    • 65 9

    • to prawda

      O ile w Gdańsku jest sporo sensownych remontów na których coś się dzieje o tyle Kołobrzeska to jest kompletna porażka. Przez miesiąc taki sam syf jak na początku, żadnych postępów nie widać.

      • 8 2

    • Kołobrzeska to porażka

      robią z du*y strony, na zakręcie, tam gdzie nie było wypadków, wszyscy jada wolno i nikomu to nie jest potrzebne, a ten odcinek najbardziej niebezpieczny od Chłopskiej do Olsztyńskiej zostawili na nie wiadomo kiedy
      Jak zawsze decyzje urzędnicze nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i prawdziwymi problemami mieszkańców Czasami wydaje mi się że Oni wydają te decyzje specjalnie na złość mieszkańcom

      • 7 3

    • hot

      Potwierdzam, tempo prac iście imponujące.

      • 6 0

    • tak przeważnie wszędzie jest, wyślą kilku gdzie jeszcze tylko jedne wie co robić
      wysłać tych baranów co tym zarządzają do Niemiec to ich nauczą postępu prac

      • 0 1

  • NIK potwierdza, że remnonty dróg są robione od czapy, bez uwzględnienia utrudnień dla kierowców (3)

    Nikt z władzy sobie tym nie zaprząta głowy, niech motłoch się cieszy że cokolwiek jest robione

    • 61 12

    • za głupi są na to (2)

      no ale jak się pozwoliło ruskim i klerowi wytępić waszą inteligencję
      to macie co macie,
      nie orzeł tylko bezgłowy kurczak,
      tym jesteście narazie

      • 0 0

      • Całe szczęście resztki inteligencji zostały na tym portalu, żeby komentować. (1)

        Jesteśmy uratowani.

        • 1 0

        • dobrze ,ze jesteś Dziękujemy

          • 0 0

  • Guzik ludzi korki powinny obchodzic!!! (8)

    Wazne, ze miasto inwestuje i ze ulice z katastrofalnego stanu wychodza patrz - Traugutta, Sobieskiego, Sandomierska, Trakt Sw. Wojciecha. Moga miasto na rok czasu zamknac - wazne aby komfort byl.

    • 45 55

    • A kto je w ten katastrofalny stan wprowadził przez lata zaniedbań? (4)

      wydaje mi się, ze to samo miasto

      • 14 9

      • Tak, burgmajster osobiście wydłubywał asfalt. A tiry to tak naprawdę poduszkowce.

        • 10 4

      • katastrofalny stan dróg w mieście jest często wynikiem nadmiaru samochodów (2)

        oraz niedocenianiem sensu uspokajania ruchu - ruch wolniejszy i bardziej płynny mniej niszczy nawierzchnię.

        • 6 7

        • samochód nie ma wpływu na stan nawierzchni (1)

          na stan nawierzchni ma wpływ jakość materiałów i wykonania,
          jeśli są nieodpowiednie będziesz miał koszty i remonty, przestoje, korki itd.

          Pytanie brzmi, czy stać nas na tanie rozwiązania
          jakich używaliśmy do tej pory
          i czy potrafimy wyegzekwować usunięcię przeładowanych tirów
          z niedostosowanych dla nich dróg
          bo to one powodują dewastację nawierzchni

          • 1 1

          • "samochód nie ma wpływu na stan nawierzchni"

            Proszę napisz to jeszcze raz, bo nie wierzę, że jesteś takim ignorantem. Myślisz, że osobowy samochód jest za lekki, aby drogę uszkodzić? Kropla wody też jest zbyt delikatna by wydrążyć w skale otwór?
            Jak pisał twój przedmówca: "katastrofalny stan dróg w mieście jest często wynikiem nadmiaru samochodów".

            • 1 1

    • (1)

      A na ktorym odcinku Sobieskiego madralo remontuja?

      • 4 0

      • Niby maja w planie jesienia...

        • 0 1

    • Oczywiscie zamknac miasto i zaorac

      • 0 0

  • (1)

    Jak to się nie da wszystko się da? Za co wam place. Ja sir pytam. Żeby później czytać w mediach ze się nie da, bo znowu wśród setek dublujacych swoją pracę i rozmywajacych odpowiedzialność stanowisk nie ma tego jednego, które odpowiedzialne jest za uniknieciecie komunikacyjnego Armageddonu?

    Podaj się Pan do dymisji zamiast spuszczac głowę ze słowami nie da się.

    PsTramwaj i pkm w niczym nie poga

    • 50 8

    • koszty budowy i utrzymania przewymiarowanej infrastruktury samochodowej

      są tylko w części pokrywane z podatków płaconych przez użytkowników samochodów.
      Bez sieci komunikacji szynowej miasto upada.

      • 0 4

  • Skoordynowanie 5 robót (2)

    To rzeczywiście trudne.Przerasta ni tylko kompetencję, ale i wyobraźnię.
    Gdyb y był jeszcze 6. rempot, to by był katalklizm. 7. - to już koniec.

    • 59 9

    • Słusznie prawisz. (1)

      Kataklizmy najczęściej powodowane są rempotami.

      • 7 0

      • albo ankh morporkiem

        z toporkiem gildii skrytobójców
        i parówkowych skrytożerców

        • 1 0

  • Ogólnie myślałem że będzie gorzej (3)

    na razie jest Ok wszędzie jeździ się całkiem dobrze. Weryfikacja nastąpi 1 września...

    • 30 19

    • co ma do tego 1września?? (2)

      bachory i tak jezdzą komunikacją wiejską a inny jadą z rodzicami.

      • 0 9

      • całe szczęście miasto promuje dojeżdżanie rowerami do szkół

        mogłoby to robić bardziej zdecydowanie - informując rodziców o zgubnych skutkach dowożenia dzieci do szkół samochodami.

        • 8 2

      • Nie wiesz czemu ?

        Chodzi o nauczycieli, każdy z nich ma 10 aut, które robią korki.

        • 1 0

  • (1)

    Lepiej niech zablokują miasto raz, ale dużo zrobią, niż co roku po kawałku.

    • 23 15

    • Ty sie chyba z ch***jem na lby pozamieniales?

      • 1 1

  • co za różnica kiedy i jak czy osobno czy w jednym czasie

    Zawsze znajdą się niezadowoleni

    • 38 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane