• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty dróg w Gdańsku. Synchronizacja zamiast koordynacji

Maciej Korolczuk
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Korek na ul. Małomiejskiej. Dla kierowców taki widok to tam smutna codzienność. Korek na ul. Małomiejskiej. Dla kierowców taki widok to tam smutna codzienność.

To może być trudny początek roku szkolnego na drogach. Szczególnie na południu Gdańska, gdzie w jednym czasie prowadzone są cztery poważne remonty dróg. Urzędnicy nieskoordynowanie prac tłumaczą zbiegiem okoliczności. A kierowcy co najmniej do listopada muszą uzbroić się w anielską cierpliwość.



Który z remontów na dojeździe do centrum Gdańska jest najbardziej uciążliwy?

Pierwsze symptomy tego, co się może dziać na wyjeździe z Łostowic, Ujeściska, Oruni, Chełmu, Biskupiej Górki i dojeździe od strony Pruszcza Gdańskiego do centrum Gdańska było widać już podczas mijających wakacji. Choć ruch w godzinach porannych jest znacznie mniejszy, niż podczas roku szkolnego, to bywało, że tworzyły się tam duże korki. Swoje uwagi - najczęściej krytyczne - zgłaszali także nasi czytelnicy.

Ich obawy wydają się uzasadnione, bo drogi wyjazdowe z południa Gdańska w kierunku centrum to teraz jeden wielki plac budowy.

Zaczęło się w czerwcu

Najpierw - pod koniec czerwca - drogowcy wyłączyli z ruchu znajdującą się w opłakanym stanie estakadę w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Ruch został skierowany dołem, przez skrzyżowanie z ul. Sikorskiego i choć gigantycznych korków tam nie było, to dla kierowców jadących od strony obwodnicy, oprócz zatorów przed Łostowicką i na dole przed ul. 3 Maja, przybył kolejny przymusowy postój. Taka sytuacja ma się utrzymać do końca roku.

Remonty dróg na południu Gdańska Remonty dróg na południu Gdańska
To była jednak tylko zapowiedź rewolucji, jaka czekała na kierowców kilkanaście dni później. W pierwszej połowie lipca na prawie cztery miesiące zamknięto przejazd przez ul. Hucisko zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy zjeżdżający z ul. Kartuskiej czy Armii Krajowej do centrum Gdańska muszą od tamtej pory jeździć objazdem. Zmieniono także trasy autobusów i tramwajów, a ruch pieszych ograniczyło też zamknięcie podziemnego tunelu pod Wałami Jagiellońskimi. Ruch zostanie w tym miejscu przywrócony dopiero w listopadzie.



Jakby tego było mało, miesiąc po rozpoczęciu prac na Hucisku, drogowcy zajęli kolejny dojazd do centrum Gdańska - Trakt św. Wojciecha (między Gościnną a Sandomierską) zobacz na mapie Gdańska. Remont głównego ciągu z Pruszcza do Gdańska potrwa co prawda tylko 12 tygodni, ale już w sierpniu kierowcy przekonali się, że najbliższe trzy miesiące będą oznaczały w tym miejscu postój w kilkukilometrowych korkach.



Czwarty remont w tej okolicy już od kilku miesięcy prowadzony jest na Zaroślaku zobacz na mapie Gdańska, który jest alternatywną drogą wyjazdową z Chełmu i Biskupiej Górki. Ze względu na kamieniste podłoże prace przy wymianie kolektora sanitarnego są tam mocno utrudnione (w ubiegły piątek zniesiono tam dopiero ruch wahadłowy, a cała inwestycja i związane z nią zwężenie drogi potrwa do końca drugiego kwartału 2016 r.).

Utrudnienia i większe niż zazwyczaj korki przez niemal całe wakacje dawały się we znaki kierowcom na dolnym fragmencie ul. Małomiejskiej. Wąska, jednopasmowa droga nie była w stanie przejąć części ruchu z remontowanych odcinków. A to właśnie na wyjeździe z Oruni kierowcy szukali objazdu korków na Trakcie czy Armii Krajowej.

  • Prace na Zaroślaku i ul. Brzegi potrwają do końca drugiego kwartału 2016 r.
  • Choć nie ma już ruchu wahadłowego na Zaroślaku, droga wciąż jest zwężona i kierowcy muszą w kilku miejscach jechać "wężykiem".
  • Przez zamkniętą estakadę na Armii Krajowej, kierowcy jadący w kierunku centrum muszą zjechać na dół i przeciąć skrzyżowania z Sikorskiego.
  • Zwężenie na dolnym odcinku Armii Krajowej umożliwia włączenie się do ruchu kierowcom jadącym objazdem.
  • Korek na ul. Małomiejskiej. Dla kierowców taki widok to tam smutna codzienność.


Niefortunny zbieg okoliczności

O to, dlaczego prace na głównych arteriach prowadzone są w jednym czasie i czy nie zabrakło ich lepszej koordynacji zapytaliśmy Włodzimierza Bartosiewicza, dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, a więc jednostki, która z ramienia miasta realizuje większość inwestycji drogowych.

- Remonty na Hucisku, Armii Krajowej, Trakcie św. Wojciecha i Zaroślaku prowadzone są przez czterech różnych inwestorów [estakadę na Trasie W-Z remontuje ZDiZ, Hucisko - Forum Gdańsk, Trakt - DRMG, a Zaroślak - GIWK - red.] i być może to jest przyczyna tego, że realizowane są w jednym czasie i mogą powodować utrudnienia dla kierowców. Chciałbym jednak podkreślić, że choć jako DRMG przejęliśmy od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni większość inwestycji drogowych, to nie jesteśmy jednostką, która koordynuje wszystko to, co się dzieje na drogach w mieście. W ogóle nie ma takiej jednostki, bo nie da się objąć wszystkich prac, zarówno tych miejskich, jak i realizowanych przez prywatnych inwestorów. Poza tym samo wejście na budowę to w zasadzie ostatni etap realizacji inwestycji, którą poprzedza faza projektowania, konsultacji, uzyskiwania pozwoleń na budowę itd. Trudno przewidzieć, ile potrwają te formalności. Niestety, w tym przypadku niefortunnie zbiegło się to w jednym czasie - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz.
Dyrektor DRMG podkreśla jednocześnie, że od początku września zdecydowanie poprawi się sytuacja komunikacyjna na Morenie, gdzie ruszą tramwaje. Z czasem na mniejsze korki ma wpłynąć też Pomorska Kolej Metropolitalna, której inaugurację również zaplanowano na początek przyszłego miesiąca.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Ciekawe jak urzędnicy wytłumaczą synchronizację świateł na Morenie? (3)

    Przejazd przez gdańską Morenę stał się po przebudowie koszmarem. Brak rond (???) i megaskomplikowany system dziesiątek swiateł i rozjazdów powoduje mega korki. Mieszkańcy Amundsena i Kolumba przeklinają nową nawrotkę do domu od strony Czecha. Co to k.... ma być?

    • 28 9

    • Jeśli "światła i rozjazdy" są dla Ciebie "megaskomplikowane" i cię przerastają, to sugeruję porzucenie auta na rzecz tego tramwaju, o którym tyle się pisze...

      • 8 8

    • korki powoduje nadmiar samochodów w ruchu

      jak się buduje coraz szersze ulice, to coraz mniej ludzi czuje się bezpiecznie poruszając się po mieście i rodzice zaczynają dowozić dzieci samochodami do szkół nawet z odległości 800 metrów.

      • 4 4

    • Na swiatłach jest dobra przebitka, dam mniej w przetargu a potem trzeba

      to konserwować, ale już bezprzetargowo, bo zleci mnie to znajomy. A rondo, bez świateł? Po co. A myślicie że dlaczego światła palą się całą dobę? Żarówki, przekaźniki się szybciej zużywają

      • 2 0

  • nie remontują -źle, remontują jeszcze gorzej, dużo remontują lament! (1)

    Jeszcze sie taki nie urodził........

    • 17 9

    • jak nie będę dziwny remontować to będą dziury i koleiny jak w Gdyni

      • 7 0

  • Benek

    Czy DRMG sprawdza w jakim tempie i jakimi siłami realizowany jest remont Traktu św. Wojciecha?
    Czy tych robót nie można prowadzić co najmniej na dwie zmiany?
    Ten zakres remontu można zrealizować maksymalnie w jeden miesiąc z poszanowaniem użytkowników dróg. Przez dwa tygodnie zdemontowano kilkaset metrów bieżących krawężników. Tempo przerażające. Asfalt będzie kładziony w najgorszej z możliwych pór roku, a termin już dzisiaj widać, że nie będzie dotrzymany.

    • 22 6

  • Noo Panie Dyrektorze... (4)

    "Dyrektor DRMG podkreśla jednocześnie, że od początku września zdecydowanie poprawi się sytuacja komunikacyjna na Morenie, gdzie ruszą tramwaje" ha, ha, ha :) dooobre, poprawi się komunikacja zbiorowa, ale nie ogólnie, bo drogi jeszcze bardziej się zakorkują.
    Na Bulońskiej zainstalowano 3 komplety świateł, do tego dochodzi ruch tramwajowy na skrzyżowaniu z Rakoczego i to ma zmniejszyć korki? Chłopie, w cuda wierzysz?
    Dodatkowo w tym rejonie mamy nowe światła na przejściu przy Lidlu i światła na przejściu przy PKM 3. Będzie "Sajgon" i tyle.

    • 18 8

    • K - jeśli wierzysz, że poszerzanie ulic rozładuje korki to znaczy że wierzysz w cuda (3)

      i rozumowi bluźnisz. to nie światła korkują miasto, ale nadmiar samochodów, których użytkownicy chcą jednocześnie z nich korzystać.

      Jak każdy chce jechać (samochodem) to wszyscy w mieście stoją (w korkach).

      • 3 4

      • Nie pisałem o poszerzaniu ulic, czytaj dobrze. (2)

        Jestem przeciw budowaniu autostrad w mieście, ale też przeciw nadmiernemu regulowaniu ruchu tam gdzie nie jest to konieczne, po kiego grzyba światła przy każdym przejściu na Bulońskiej, do tej pory nie było świateł i wszystko działało, pojawi się tramwaj, więc kierowcy sami będą musieli bardziej uważać.
        Co innego wielkie skrzyżowanie z Rakoczego.
        Poza tym uważam, że tramwaj to super inwestycja, ale niech tu jakiś urzędas nie mówi, że spowoduje on poprawę płynności ruchu drogowego.

        • 0 1

        • trudno ci wpisywać posty bez używania obraźliwych słów? (1)

          poprawa płynności ruchu drogowego może nastąpić dzięki uspokojeniu ruchu i zmniejszeniu skłonności do korzystania z samochodu: tworzenie połączenia tramwajowego może mieć na płynność ruchu dodatni wpływ.
          Nie wiem, czy to cię przekona, ale przestań jątrzyć.

          • 0 0

          • Ok zobaczymy po np 3 miesiącach

            Jeśli w grudniu będę jeździł Bulońską bez korków to przyznam Ci rację.

            PS
            Czy Ty jesteś urzędasem i to określenie jest dla Ciebie obraźliwe?

            • 0 0

  • wystarczy przysiąść sie do komunikacjj miejskiej (3)

    • 12 21

    • najlepszy symulator życiowego nieudacznika

      raz na ruski rok korzystam, wesołe doświadczenie popatrzeć na te smutne twarze :D

      • 4 10

    • lepiej wybierać opcję rower plus ewentualnie SKM lub PKM

      • 5 5

    • Dla mnie komunikacja miejska to przez Zaroślak, gdzie remont ma potrwać do 2go kwartału 2016. Masz jeszcze jakieś inne porady

      • 1 0

  • powiem wam jak to wygląda w londynie (1)

    skrzyzowanie wielkosci powiedzmy sikorskiego-chalubinskiego na chelmie:

    noc z poniedzialku na wtorek- zrywanie asfaltu, wtorek droga przejezdna po wybojach, noc wtorek/sroda kladzenie asfaltu, sroda niestety wylaczona z ruchu i jazda objazdami, noc sroda/czwartek malowanie pasów, czwartek pelne otwarcie skrzyzowania.

    • 18 6

    • No nie do końca, kolego. Wymiana nawierzchu takiego mostku w Staines przy jego częściowym zamknięciu trwała kilka letnich tygodni. Na koniec, gdy już robotnicy zeszli z placu, a mostek jeszcze nie był otwarty, ustawiono tablicę "Szanowni Kierowcy! Plac budowy jest opuszczony, a most nadal zamknięty, gdyż trwa proces technologiczny twardnienia asfaltu".

      • 8 0

  • i bardzo dobrze ze są te remonty

    • 9 4

  • Moment...

    A kto daje pozwolenie na budowe? Przeciez tam ktos powinien kontrolowac czy dany remont jest mozliwy.

    • 12 6

  • polecam tramwaj z lostowickiej (1)

    Inaczej czeka nas rzeźnia...

    • 16 1

    • Wpierw trzeba jeszcze dotrzeć do tej pętli a ze względu na korki rozkłady jazdy autobusów można rozbić o kant 4 liter. Efekt jest taki, że kiedy autobus dojeżdża wreszcie do pętli to tramwaj, z którym miał być on skoordynowany (a jakże!) właśnie odjeżdża sprzed nosa.

      • 4 0

  • Zbieg okoliczności?

    Tak mozna nazwac wybór tych samych pysków co kadencję.

    • 15 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane