• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

Michał Brancewicz
14 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy. Po remoncie na Św. Ducha powstała zróżnicowana nawierzchnia, która nie ułatwia poruszania się po ulicy.

Stągiewna, Św. Ducha, Chmielna czy Złotników - przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje wyszły z pewnością na dobre tym ulicom, przynajmniej pod względem wizualnym. Jednak w większości przypadków nie udało się pogodzić przywrócenia dawnego charakteru ze współczesnymi wymogami komfortu, którego oczekują spacerujący nimi przechodnie. Czy taki kompromis jest w ogóle możliwy?



Jak aranżować przestrzeń w historycznych dzielnicach?

Punktem wyjścia tych przemyśleń niech będzie remont ulicy, który jeszcze nie został przeprowadzony, a powodem jest właśnie, nazwijmy to, spór o to, czy należałoby go przeprowadzić zwracając się ku historii miejsca, czy z myślą o teraźniejszych użytkownikach. Tą ulicą jest Ogarna, która biegnie równolegle do ul. Długiej i Długiego Targu.

Planowana na zeszły rok przebudowa została przełożona, bowiem konieczne było przeprowadzenie dodatkowych prac projektowych uwzględniających pasy rowerowe o szerokości 1,5 m, pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny.

Na Ogarnej najważniejszy jest XIX-wieczny bruk



Projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową.

Na takie rozwiązanie nie przystał jednak Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia. Remont ul. Ogarnej został odłożony w czasie ze względu na różnice w podejściu do tego, jak ma wyglądać nowa nawierzchnia.
- Pod asfaltem znajduje się oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku. Według konserwatora, planowane przez miasto działania zmieniłyby charakter i wygląd tej ulicy, dlatego stanął na stanowisku, że należy odsłonić oryginalny bruk oraz zachować granitowe krawężniki - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Zobacz także: - Nie jestem od automatycznego zatwierdzania projektów. Rozmowa z Igorem Strzokiem, Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków

I tutaj dochodzimy do sedna sprawy - jak należy planować remonty historycznych ulic. Czy dobrym podejściem jest bezkrytyczne patrzenie wstecz, czy dostosowanie przestrzeni do współczesnych wymogów i oczekiwań?

Zobacz także: Metamorfozy ulic w centrum Gdańska

Dotychczasowe przykłady ze Śródmieścia Gdańska pokazują, że trudno jest pogodzić obie opcje.

Cztery różne nawierzchnie na Św. Ducha



  • Ul. Św. Ducha po remoncie
  • Ul. Św. Ducha przed remontem
Przykładem może tu być ul. Św. Ducha, której remont zakończył się pod koniec 2017 roku. Nawierzchnia ulicy zmieniła się z asfaltowej w brukowaną. Co prawda część chodników została wyłożona wygodnymi, płaskim płytami kamiennymi, jednak na przeważającej długości piesi muszą poruszać się po kostce. Jest ona co prawda ścięta, ale ułożono ją z dużymi odstępami.

Czytaj też: Oceniamy remont ulicy Św. Ducha

Prawdziwy miks nawierzchni znajdziemy natomiast w okolicy skrzyżowania z ul. Grobla I, gdzie ułożono płyty kamienne, kostkę łupaną o nieregularnym kształcie, większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.

Dobry przykład ul. Stągiewnej



  • Ul. Stągiewna po remoncie
  • Stągiewna, która stała się deptakiem ożywiła Wyspę Spichrzów.
Inaczej jest w przypadku nagradzanej w konkursach na najlepszą przestrzeń publiczną ulicy Stągiewnej. Jej remont zakończył się latem 2016 roku. Tutaj udało się znaleźć kompromis między oczekiwaniami spacerowiczów i rowerzystów a wymogami wynikającymi z poszanowania historii miejsca.

Po pierwsze zrównana została wysokość nawierzchni ulicy i chodnika. Ta pierwsza zmieniła się co prawda z asfaltowej w brukowaną, ale chodnik wyłożony został płaskimi płytami. Inna sprawa, że w dużej mierze jest on w sezonie zajęty przez ogródki gastronomiczne, ale przecież właśnie o to chodzi w przestrzeń współdzielonej - miejsce jest dla każdego.

Meandrowanie wózkiem po Drodze Królewskiej



Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu. Kostka brukowa utrudnia poruszanie się po Długim Targu.
Podobnie jest na Długiej czy Długim Targu, czyli ulicach Śródmieścia, które czekają na modernizację. Tam również wózek skacze jak na wybojach i każdy rodzic gorączkowo szuka jak najrówniejszej ścieżki, co kończy się tym, że musi meandrować od prawa do lewa na całej szerokości Traktu Królewskiego.

A warto przypomnieć, że latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo. Znów poszło o rodzaj nawierzchni. Jasnoszare płyty granitowe, a między nimi czerwona, kamienna kostka nie zyskały aprobaty.

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • Komfort z tradycją można łączyć. Przykłady można mnożyć i dobrze o tym wie konserwator. Nie wiem, czy go to przerasta, czy ma takie polecenia z Warszawy?!

    • 3 3

  • Kolejne brednie Stągiewna jest najlepszym przykładem głupoty i jak niepowinna byc wykonana! (2)

    Przypominam ze na Stągiewna zlikwidowali drogę rowerową! ludzie się tam tłoczą na chodnikach z rowerzystami i hulajnogami

    • 1 7

    • dokładnie (1)

      Przed remontem było swojsko i prawilnie. Teraz jakieś lewackie płyty granitowe zamiast naszego polskiego patriotycznego połatanego asfaltu

      • 0 0

      • Płyty granitowe masz na chodniku, a mówimy o rowerzystach.

        • 1 0

  • Proste...

    Miasto dla turystów i deweloperów - > wygląd;
    Miasto dla mieszkańców - > wygoda.

    • 3 5

  • Tak najeżdżacie na Wojewódzkiego Konserwatora (9)

    Zabytków, a zapominacie, że to on wystąpił przeciwko Forum Gdańsk i jego zabetonowaniu Raduni. Zablokowanie remontu Długiego Targu także była słuszna - remont miał być tylko częściowy i zupełnie niespójny.

    Ja rozumiem, że to człowiek PiSu, ale czasami warto pomyśleć, czy to co mówi i robi, nie jest sensowne. Bo jak na razie ja jestem po jego stronie. Są obszary, w których się z nim zgadzam i mnie wkurza, ale hej! To człowiek, który przynajmniej nie klęka przed deweloperami.

    • 14 5

    • (5)

      W tym przypadku ma gdzieś mieszkańców, bo narzuca rozwiązania utrudniające codzienne życie. Do tego podając bzdurne argumenty dotyczące "nawierzchni historycznej" dla części miasta, która niemal cała jest niezbyt wierną rekonstrukcją

      • 4 3

      • Może właśnie dlatego zależy mu (4)

        na tym, by przystopować bylejakość? Widziałeś jak miał wyglądać Długi Targ po remoncie? Dziwisz się konserwatorowi?

        Mam jeszcze nadzieję, że będzie miał coś do powiedzenia w sprawie Białej Floty i pozostanie ona na swoim tradycyjnym miejscu.

        • 4 4

        • Tak dziwie sie (1)

          Na szerokiej było podobnie. Konserwator sie zgadzał a pozniej się wycifywał że swoich ustaleń. Tu chodzi tylko o blokowanie i opróżnianie inwestycji

          Remonty elewacji też wstrzymal

          • 2 3

          • Nie, nie wstrzymał żadnych remontów

            elewacji. Wstrzymał artystyczne malowanie, a nie remonty.

            • 3 1

        • Pewnie tak bo jest zwolennikiem syfu a biała flota to złom!

          • 2 3

        • Widzę, jak wygląda Długi Targ teraz. I obecny stan nie zasługuje na żadną ochronę mi ma nic wspólnego z nawierzchnią historyczną. Więc tak - dziwię się konserwatorowi, że pozwala na utrzymanie "bylejakości".
          A co do Białej Floty - to na szczęście nie jego branża, chyba że uznać te stateczki za zabytki techniki.

          • 1 2

    • (1)

      Ciekawe gdzie ty mieszkasz? Poza tym bez deweloperów nie rozwija się żadne miasto na Świecie!!!!!!!!!!!

      • 1 2

      • W ścisłym centrum, tuż obok

        Forum Gdańsk, a dlaczego pytasz? Chcesz wpaść na kawę?

        • 3 0

    • I co? Kanal Radunii jest? Nie ma, nadal jest zaberonowany

      • 1 1

  • Każdy bruk można ułożyć dobrze albo źle. (2)

    Zawodowy brukarz z praktyką zrobi to dobrze. Człowiek z łapanki po godzinnym przeszkoleniu zatrudniony przez firmę, która wygrała przetarg po najniższej cenie raczej nie da rady.

    • 10 2

    • Po ciosanym bruku nigdy nie bedzie sie dobrze jezdzic wozkiem bo jest nierowny (1)

      • 2 1

      • Można, tylko trzeba kostkę umiejętnie dobierać

        A nie kłaść jak leci

        • 1 1

  • wygoda???

    Chetnie posadziłabym osoby decyzyjne na wózku inwalidzkim. Przejażdżka po gdańsku dla osoby niepełnosprawnej t "niezapomniane " przeżycie... Brak jakiejkolwiek wyobraźni , empatii

    • 7 3

  • Niech ten konserwator pojezdzi sobie przez tydzien na wozku po ciosanej kostce (3)

    Gwarantuje, że zmieni zdanie. No chyba że blokuje bo mu tak PiS rozkazał..

    • 10 4

    • rządy mniejszości nad większością? Nie, (2)

      oszołomie.

      • 0 4

      • sam jesteś oszołomem

        spójrz chociażby na ankietę, może coś zrozumiesz i zobaczysz czego chce większość

        • 3 0

      • przecież właśnie ty popierasz mniejszość i wołasz nie ?

        i jeszcze wyzywasz, zmień dila

        • 0 0

  • Stągiewna to jest jakiś koszmar. (1)

    Ruszcie tyłki i zobaczcie jak się to robi choćby w Danii.

    • 3 5

    • niech ruszą tyłki

      i zobaczą, jak to się robi dosłownie gdziekolwiek, bo nigdzie nie kładą bruku tak partacko, jak w Gdańsku

      • 0 3

  • Rower (1)

    Spróbujcie przejechać po tych brukowanych ulicach rowerem... Mam zwykłego mieszczucha, a zęby zgubić można.

    • 7 4

    • Pan konserwator nie zniża się do jeżdżenia na rowerze - może zaproponuje nam, byśmy korzystali z lektyk? Do tego trochę gnoju na ulicach i pomyje w rynsztokach.

      • 4 1

  • a rowerem jak nie dało się Śródmieścia przejechać tak się nie da.

    Stolica rowerowa w pełnej okazałości.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane