• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Brawo, Brawo, Brawo (5)

    FANTSTYCZNA KONCEPCJA, OPTYMALNA JEŚLI CHODZI O STOSUNEK KOSZTÓW INWESTYCJI DO KORZYŚCI JAKIE PRZYNIESIE. TRZYMAM KCIUKI I GRATULUJE URZĘDNIKOM (PIERWSZY RAZ W ŻYCIU:)

    • 0 0

    • OPTYMALNA JEŚLI CHODZI O STOSUNEK KOSZTÓW ??? (4)

      Brawo, Brawo

      drogi urzędniku (z tonu wypowiedzi przypuszczam, że nim jesteś i ciężko pracujesz w tej chwili w Urzędzie Miejskim) to pod co wydawać pieniądze na studium wykonalności z koro z góry wiadomo, że to jest "FANTSTYCZNA KONCEPCJA, OPTYMALNA JEŚLI CHODZI O STOSUNEK KOSZTÓW INWESTYCJI DO KORZYŚCI JAKIE PRZYNIESIE"

      mylisz życzenia z wyliczeniami

      koncepcja jest anachroniczna, nie odpowiada obecnym możliwością budowy, ani nie odpowiada obecnym i przyszłym potrzebom miasta

      jedyną jej zaletą jest brak opracowanego rzetelnego konkurencyjnego projektu szynowego połączenia lotniska poprzez południowe dzielnice Gdańska z centrum.
      W tej sytuacji i rak też ryba - jeśliby powstała będę się cieszył .
      Ale na razie to nadal tylko gdybanie.

      • 0 0

      • (2)

        ciekawe, jak można łączyć centrum Gdańska z zachodem przez południe i nazywać to czymś atrakcyjnym

        • 0 0

        • przez Orunię (1)

          Z godnie ze starą koncepcją. Z nowej stacji Śródmieście przez Orunię, Kowale, Kokoszki, lotnisko, Osowa. Byłby ruch na takiej trasie.

          • 0 0

          • pewnie... rozwal Orunię, rozwal Łostowice.

            Masz kasę, żeby ludzi stamtąd wykwaterować?

            • 0 0

      • Nie jestem architektem, mam własną pracownię. Od kilkunastu lat przeprowadzam analizy opłacalności inwestycji. Kolej metropolitalna jest świetnym pomysłem dzięki temu, że pojawiła by się w miejscu gdzie już kiedyś biegła kolej. Dlaczego? a no dla tego, że urzędnicy nie musieliby już "wytężać swoich umysłów" przy wytyczaniu trasy, co zajęło by im kilkadziesiąt lat.
        No tak, i przepraszam za swój niepolski optymistyczny ton wypowiedzi...ale jestem szczęśliwym człowiekiem, przykro mi::-)

        • 0 0

  • i co wybrać? budowę Baltic Areny czy budowę Kolei Metropolitalnej? na oba projekty to nie ma pieniedzy (3)

    w serialu "Alternatywy 4" pytano ówczesnego decydenta jak rozdysponować energie, czy wyłączyć ogrzewanie, czy wyłączyć zagłuszanie?

    mentalnością obecna władza niczym się nie różni - przy ograniczonych środkach finansowych wybór jest równie oczywisty = budować pomniki splendoru władzy, najważniejsze wśród nich Baltic Arena i ECS !!!

    tak, jak i w tamtych czasach władza znajduje poparcie w klakierach
    dzięki zagłuszarką docierały do Polaków jedynie ciepłe wiadomości

    dzięki Baltic Arenie i ECS powstawać będą w Gdańsku jedynie ciepłe inwestycje, ach jakie liczne, ach jakie wspaniałe ! a pieniądze zarobione dzięki EURO 2012 wielokrotnie, ach wielokrotnie przewyższą wydatki na ..., eee... no jakieś tam wydatki na pewno przewyższą

    • 0 0

    • a doczytałaś że kolej zostanie w części sfinansowana przez UE ? (1)

      • 0 0

      • czy fakt, że tzw "Droga Zielona" ma być finansowana zarówno przez UE jak i przez Sopot przeszkadza Gdańskowi oświadczyć, że

        ma na to pieniedzy; czy zagwarantowane dofinansowanie z UE trasy WZ przeszkodziło włodarzą ze wstrzymaniem jej budowy kied ja widzę wyraźnie jakie priorytety mają nasi włodarze

        wolą wydać miliard na wiecznie deficytową i nieekonomiczną Baltic Arene i ECS, niźli korzystać z dofinansowania z UE i realizować projekty które w ocenie mieszkańców i EU są sensowne i potrzebne

        nie ma pieniędzy na wkład własny rzędu 30-60% na to co niezbędne (np. drogi), ale są pieniądze na 80-100% wkład w inwestycje zbędne i luksusowe

        • 0 0

    • czy tobie mozg amputowali?

      • 0 0

  • Nareszcie tzw. "Gorny Taras" bedzie mial alternatywne polaczenie komunikacyjne (2)

    Dobrze by bylo tak poprowadzic trase by wlaczyc w ta linie jeszcze Kokoszki i dopiero z tamtad do terminalu Lotniska, a nastepnie przez Barniewice, Klukowo dalej do Osowy i Gdyni.
    Tylko tak dalej.
    A dla tych wszystkich frustratow proponuje zrobic zrzute na bilet zbiorowy i niech jada za friko do Minska.
    Tam beda mieli swoj "RAJ".

    • 0 0

    • (1)

      bez sensu , lada chwila tamte rejony będą miały linie tramwajowe :)

      • 0 0

      • Łostowice będą miały tramwaj w najlepszym razie za 3 lata, a tu ktoś p**** że do Barniewic i Osowy lada moment tramwaj pojedzie!!!

        • 0 0

  • ZIELONI (1)

    I tak to sie nie uda. Tak jak w Augustowie. Wejda Zieloni podrzuca pare zab i skonczy sie budowa hehehehe.

    • 0 0

    • Niech spróbują

      to się ich rzuci pod pociag

      • 0 0

  • a mi się podba zdanie (6)

    "Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub"
    pomijam fakt kto do kogo sie zbliży ale z tego zdania wynika, że Trójmiasto i Kaszuby to dwa różne regiony.

    • 0 0

    • (5)

      Trójmiasto i Kaszuby to dwa różne regiony, no chyba że twoim zdaniem np. Sopot leży na Kaszubach ; D

      • 0 0

      • Kaszuby (1)

        Niedawno Kaszubi mieli zlot w swojej stolicy - Gdańsku.

        • 0 0

        • taka to ich stolica, jak Gorzów wielkopolski...

          • 0 0

      • wyobraź sobie że leży!! (2)

        Zobacz sobie mapki kaszubszczyzny, całe 3miasto się do Kaszub zalicza, zresztą przypominam że Sopot leży w krainie Pobrzeża Kaszubskiego, sama nazwa krainy mówi wszystko...

        • 0 0

        • może i leży, ale kaszubski nie jest

          w Gdańsku preferuje się język polski. Kaszubi preferują gwarę i z upodobaniem zaznaczają swoją folklorystyczną inność.

          • 0 0

        • Kaszubi ostatnio przejawiają swój imperializm - w wikipedii np. dla każdej miejscowości na Pomorzu dodana jest nazwa kaszubska - choćby i Kaszubów tam nigdy nie było...

          • 0 0

  • Świetnie!!!

    To wspaniała wiadomość dla wszystkich mieszkańców Trójmiasta, ale również okolic. Zmniejszą się korki w mieście, wzrośnie atrakcyjność terenów za obwodnicą i dalej, szczególnie w pobliżu linii kolejowych. Nareszcie będzie przyzwoite połączenie Osowej i lotniska z Centrum.
    Oby jak najszybciej!
    A może nawet ktoś pomyśli o Park&Ride przy stacjach za obwodnicą?

    • 0 0

  • Inwestycje komunikacyjne (1)

    w latach 60-tych nie wolno było budować wzdłuż torów kolejowych bo miała powstać droga czerwona. W latach 90-tych zabraniano inwestowania bo do 2002 roku powstanie ta droga. Mija 2008 drogi nie widać a najlepsze to , że w miejscu tej drogi przy ul.Kołobrzeskiej powstaje jakiś budynek ( Obok Rozi). U nas tylko burdele powstają planowo.!

    • 0 0

    • Rozi się przygotowuje na Euro 2012

      :p

      • 0 0

  • raj dla wandale

    to bedzie prawdziwe eldorado dla graficiarze i blokowcow i inne sekty

    • 0 0

  • Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

    to se napisali o rewolucji hehehe anj slowa o rozwoju skmki nic o GPKM III,o trasie sucharskiego i slowackiego, dopiero wtedy bedziemy mieli do czynienja z prawdziwa rewolucja, tytul zupelnje nieadekwatny do ubogiej, wybiorczej tresci

    • 0 0

  • LANIE WODY

    Przestańmy tak się cieszyć, ulica Hallera też miała być skończona do końca chyba lipca a ciągle są prowadzone prace i to w żółwim tempie. Gdzieś czytałem, że państwowe roboty będą teraz wykonywane w takim samym tempie jak prywatne inwestycje ale jakoś nie widzę tego po ulicy Hallera w ilości pracujących osób również

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane