• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • super!

    ja tam się cieszę - będę miał blisko do kolejki

    • 0 0

  • dr Marcin Wołek (11)

    Czy odchodzimy od koncepcji wcześniej przyjętej łączenia koleją dwóch lotnisk Trójmiasta (Gdn.Rębiechowo i Gdy.Kosakowo)?
    Bo jak mniemam taka pierwsza idea przyświecała temu projektowi.

    • 0 0

    • Juz nie długo moze profesor Wołek (1)

      Pytajniku drogi - spytaj sie Pana Wołka dlaczego ...

      • 0 0

      • jestem ciekaw

        sam jestem ciekaw, dlaczego...

        • 0 0

    • (2)

      A co, już tam jakiś samolot wylądował?

      • 0 0

      • Przypomne łaskawie, (1)

        że na długo przed Rębiechowem, gdy jeszcze nawet go nie było w planie, tam już samoloty pasażerskie lądowały:))
        A
        "kolejarzu" widziałaś statek na torach??

        • 0 0

        • statkiem

          Podobno jak ktoś wybiera się do Ostródy, a nie bardzo się spieszy, to ma szansę podróżowaćstatkiem po szynach. Jeszcze nie próbowałem :)

          • 0 0

    • połączenia (2)

      Lotniska łączy się samolotami przeważnie. Pociągi raczej między dworcami jeżdżą.

      • 0 0

      • no tak, ale lotnisko ma DWORZEC również (1)

        mówi się DWORZEC LOTNICZY

        • 0 0

        • dworce

          Sama nazwa "dworzec" nie jest wystarczającym powodem aby łączyć koleją lotniska między sobą. Kto ma potrzebę podróżowania między lotniskami pociągiem? I jak duży ruch będzie generował?

          • 0 0

    • nie odchodzimy (2)

      jednak ze względu na koszty i zwiększenie szans na znalezienie się projektu KM na tzw. liście indykatywnej projektów za kluczowy uznano tzw. "etap 1". osobiście wolałbym całość, ale zacznijmy od najtrudniejszej części zlokalizowanej na terenie Gdańska. z Gdyni do lotniska Gdynia - Kosakowo infrastruktura istnieje - "wystarczy" modernizacja choć z pewnością nie będzie ona tania.

      to była zaledwie jedna z przesłanek podjęcia studiów nad tym projektem. inne ważne to integracja 3 miasta z Kaszubami i obsługa tzw. Górnego Tarasu.

      pozdrowienia

      • 0 0

      • Dziękuje

        szkoda, bo boom na polskim rynku lotniczym wciąż trwa. Od 2004 roku liczba pasażerów obsługiwanych przez nasze lotniska rośnie bardzo dynamicznie. W 2007 r. była ona ponad dwukrotnie większa niż w trzy lata wcześniej. I choć w tym roku wzrost nieco wyhamuje bo jedno to koszty paliw a drugie opłaty lotniskowe jak w Gdańsku b.wysokie, to według prognozy liczba pasażerów urośnie o 7,92 proc. i osiągnie poziom ok.24 mln.

        Włodarze polskich lotnisk doskonale wiedzą, że bez inwestycji w rozbudowę już wkrótce porty lotnicze mogą zostać sparaliżowane. Dlatego zainwestują m.in. w: nowe terminale, parkingi i płyty postojowe dla samolotów, a rywalizacja regiony kontra stolica pozostaną, choć tu Gdynia miałaby szanse, a tak
        zdecydowanym liderem pod względem ilości obsługiwanych podróżnych pozostaje Okęcie, które w tym roku zbliży się do magicznej granicy 10 mln pasażerów. Przez drugi pod względem liczby obsługiwanych pasażerów port Kraków Balice przewinie się 3,5 mln pasażerów, jako Trójmiasto (GDA i GDY) mielibyśmy szanse a tak o trzecie miejsce rywalizują: katowickie lotnisko w Pyrzowicach i port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Z tego pierwszego 2 mln 600 tys. pasażerów. Drugi planuje obsłużyć 2 mln 462 tys. osób. Szkoda wielka bo przez tą KM( i zgodę MS,..) mogliśmy być jako region w czołówce, ale dobry i ten tzw."etap 1"
        Dzięki i POZDRAWIAM oraz miłego weekendu życzę.

        • 0 0

      • Przytoczone argument przez Pana są słuszne, jednak

        pozostaje mały niesmak, ponieważ połowiczne inwestycje mogą spowodować, że infrastruktura ta nie spełni w pełni oczekiwań. Tym bardziej, że Gdańsk dostał 3,5 mld. więcej i prawdę mówiąc nie wiadomo czy je będzie mógł je skonsumować. Jak wiemy nic nie dzieje sie z niczego a więc przepadły ambitne plany Wrocławia, ale i Gdyni. Dotychczas Gdynia b.dobrze sie rozwijała w tym też sprawnie wykorzystywała środki pomocowe z unii. To miasto dużo zrobiła, ale też ma b.dużo do zrobienia jak choćby zintegrowanie rozrzuconych w tak odległych osiedlach gospodarki kanalizy i innych mediów, zabudowanych działek ogrodowych oraz tzw. „Meksyk",.. Otworzenie nowych dróg, które posłużą do nowych inwestycji(jak choćby tę z Lęborkiem-Słupskiem i wprowadzenie jej koło Dąbrowy) oraz tak potrzebnej obwodnicy.
        Rozwiązanie Pl. przed dworcem PKP Gł.Osobowa wprowadzenie ruchu po ziemie oraz dużych parkingów nie wspominając spr.modernizacji dookoła obiektu dworcowego jak i przy nowym ratuszu, itd.
        Gdynia to wspaniałe miasto, ale też przede wszystkim dzięki ludziom co jeszcze nie usiedli na laurach a czegoś im się jeszcze chce, mimo "włożenia" wiele dobrego, jak np.: zakończenie Trasy Kwiatkowskiego( pozostał ew.łącznik z lotniskiem). Dalszego rozwija komunikacji trolejbusowej – a nowa zajezdnia jest wspaniała.
        Aktywne wykorzystywane Muzeum Miasta Gdyni i mobilizowanie Muzeum MW w nowym budynku. Modernizacje Bulwaru i ciągłe jego uatrakcyjnianie. Oddanie tak potrzebnych tras Janka Wiśniewskiego i Drogi Różowej, pozostaje rozwiązanie z prawdziwego zdarzenia ścieżek rowerowych z pełną infrastrukturą. Gdyńskie Muzeum Motoryzacji. Pozostaje także rozbudowa Pomorskiego Miasta Zawodów i Parku N-T. Budowa Stadionu, Kładki, Hotelu, Stacji KM w Redłowie. Nowe rozwiązania komunikacyjne na Wzgórzu i wiele, wiele innych.

        • 0 0

  • Kolej będzie, ale...

    na pewno nie na Euro. Za duży rozmach inwestycji niestety, zeby się wyrobić. A tutaj i linię Warszawa-Gdynia trzeba zmodernizować, i dworce...

    • 0 0

  • chciałam tylko dodać ze jestesmy panstwem ktory najlepiej i efektywniej wydaje fundusze z dotacji UE bo az 95% wiec cieszcie sie ludzie ze w końcu cos zaczyna sie ruszac w naszym kraju ....o kolei metropolitalnej mowi sie od ostatniego czasu dosys duzo ..i widac ze nie sa to tylko plany wiec ...poczekajmy troche....poki co to za Baltic arene mogli by sie wziac konretnie !

    • 0 0

  • zbudujemy....

    szukam w biuletynie informacji publicznych urzedu marszalkowskiego wiadomosci na temat przetargu i znalez nie moge hmmm (oby to byla moja slepota)
    co do komentarzy ze Polacy sa narodem ktory snuje bledne marzenia to jest i w tym troche racji ale jeszcze wiecej jest racji w tym ze Polacy sa narodem ktory narzeka i wszystko widzie 'czarno'. moze przestanmy kombinowac i cwaniakowac a zacznijmy robic wiecej niz robimy.
    napewno zbudujemy ta kolej tylko pytanie kiedy? a sam mysle ze juz niedlugo, zreszta predzej czy pozniej unia wymusi na nas budowe lini kolejowych.
    i to nie tylko trojmiasto bedzie sie rozbudowywac w kwesti kolei, sprobujcie wjechac czy tez przejechac przez warszawe...

    • 0 0

  • gdynia (2)

    A może najpierw skończyc remont dworca w Gdyni ;
    a moze ktoś wie jaki jest termin zakończenia remontu

    • 0 0

    • Remont i modernizacja gdyńskiego dworca

      prawdopodobnie nie będzie miała końca.
      - bo dziś to tylko lifting i peron SKM (ok.30.VIII.br.)
      - jutro inne perony i przejście podziemne
      - pojutrze rozbudowa obok nowego z całą infrastrukturą połączona z Międzytorzem
      - popojutrze .......

      • 0 0

    • to jest pytanie do PKP

      • 0 0

  • nie przymoze tylko zaspa

    Jakie przymoze zacznie sie od stacji PKP na zaspie starym traktem kolejowym (morpak)

    • 0 0

  • Od Oruni po Osowe

    Na Zaspie trzeba wybudować jeszcze jeden peron nowe zejścia z wiaduktu (miejsce jest)
    Od Oruni po Osowe niezle sie zapowiada

    • 0 0

  • A jednak druga linia SKM staje się faktem

    Takich wiadomości było już tutaj kilka. Potem okazywało się, że to tylko plany i że zostały odrzucone. Czy teraz można już powiedzieć, że kolej metropolitalna w Trójmieście na pewno powstanie?

    Ja za tym projektem jestem całym sercem. Zmniejszy się czas dojazdu do/z górnego tarasu, lotnisko zyska normalne połączenie z miastem jak np. Schiphol czy Roissy, łatwiej będzie można się dostać na Kaszuby z rowerem, może nawet nieznacznie zmiejszą się korki w mieście (korkoroba wyjątkowo trudno odkleja się od kierownicy, ale jak zyska 2h dziennie...). Koszty kolei pewnie można zmniejszyć współpracując z centrami handlowymi, robiąc tam przystanki i dzieląc z nimi koszty - Auchan/Leroy Merlin, Matarnia, Géant i co tam jeszcze jest po drodze. To dodatkowo zmniejszy korki.

    • 0 0

  • STOP (2)

    stop zadłużeniu

    Precz z UE!!!!

    Unijne kredyty won!

    • 0 0

    • (1)

      dosc juz powiekszajacej sie biedzie na ulicach

      • 0 0

      • taaaa, poziom promieniowania

        radyjowego osiąga zatrważające rozmiary..

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane