Fakty i opinie

stat

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

świetnie, to dobry krok w kierunku poprawy ruchu pieszych i rowerzystów 25%
przeciętnie, jest wiele miejsc, gdzie można wprowadzić lepszą organizację ruchu 9%
fatalnie, ten pomysł doprowadzi do całkowitego paraliżu komunikacyjnego 66%
zakończona Łącznie głosów: 3415
- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. mat. prasowe

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. fot. Anna Rezulak/KFP

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Opinie (1037) ponad 100 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.