• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opinie (1039)
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Na Hallera niepotrzeby jest pas na jezdni dla rowerów

    Jeżdżę Hallera od wielu lat, ścieżka rowerowa, oddzielona od chodnika, wzdłuż Hallera, w zupełności zaspokaja potrzeby rowerzystów, w tym ich bezpieczeństwo. W mojej opinii pas dla rowerów wzdłuż Hallera jest niepotrzebny, gdyż wszelakie potrzeby rowerzystów na tej ulicy są w pełni zaspokojone. No chyba, że ktoś chce wywijać bicyklem 40-50 km/h i teraz czuje się ograniczony ;) Do 35 km/h obecny układ dróg rowerowych w tym obszarze w zupełności wystarczy rowerzystom nieprofesjonalnym :)

    • 0 0

  • Co tak skromnie Szanowni Użendnicy? (7)

    Proponuje pójść szerzej i zwęzić Obwodnicę bo zdecydowanie za szeroka i niebezpieczna. Zwężenie wpłynie na pewno na uspokojenie ruchu. Następnie Spacerową, kurczę już wąską, no to walniemy jeden kierunek, a co. Co dalej? Armii Krajowej! Koniecznie zwęzić przy cmentarzu łostowickim. No i nie zapominajmy o bezczelnie szerokiej Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego. Po 1 pasie w każdą stronę! Będzie piękny leśny deptak i ścieżka rowerowa.

    • 223 23

    • nie podpowiadaj tym i**otom

      bo jeszcze wezma to na powaznie :|

      • 0 0

    • (1)

      Armii Krajowej będzie zwężona, bo tak przewiduje wygrany projekt BO :D Także płacz i szykuj rower.

      • 0 6

      • Na którym odcinku?

        • 0 0

    • Ale jeszcze koniecznie garby co kilkaset metrów. Albo gęściej. Szwagier produkuje i chętnie podrzuci.

      • 8 0

    • zieew

      kolejny zjełczały suchar w tym temacie. Nie potraficie wymyślić czegoś bardziej oryginalnego?

      • 1 4

    • To prawda - na wymienionych 2-pasmowkach

      powinni szybko przerobic prawy pas na buspas.

      • 6 9

    • A teren po zwężeniach sprzedać deweloperom

      I cyk... nowe bloki. Niech się miasto rozwija!

      • 23 3

  • Proponuję zlikwidować wszystkie jezdnie, dopuścić na nich wyłącznie ruch rowerowy, a tzw. ścieżki rowerowe przeznaczyć dla

    pieszych. Dotyczyć to będzie wszystkich (!!!) pojazdów silnikowych (niezależnie od rodzaju napędu), z policją, służbami specjalnymi i ratowniczymi włącznie. Również urzednicy miejscy i innych służb administracji rządowej / publicznej / państwowej - zacznijcie od siebie. Tylko rowery/ryksze lub pieszo.

    • 1 0

  • Ciekawe (1)

    Pewnie cała trójka jeździ rowerami to sobie wymyślili, że sobie "poprawią". Zamiast słuchać ludzi (nie tylko zaprzyjaźnionych rowerzystów, którzy są bądź co bądź w mniejszości) to "Pan każe a sługa musi" - żenujące, szczególnie , że większość ludzi przesiada się z komunikacji zbiorowej do samochodu bo rowerem to by do północy wracali z roboty.

    • 0 0

    • Wiem, że Agata jeździ rowerem. Tu ma Pan racje! Z Moreny (obok Carrefour) do Wrzeszcza i z powrotem!

      • 0 0

  • likwidacja przycisków na przejściach ? (5)

    czyli co ?
    będziemy dłużej czekać ?

    • 89 15

    • i prawidłowo. (4)

      skoro piesi i rowerzysci musza czekac to i kierowca sobie poczeka

      • 11 11

      • Fajnie ale...

        Pieszy poczeka na zielone niezależnie czy są przyciski czy nie. Jak są przyciski to przynajmniej wiedziałem za ile czasu mi się zielone zapali ok 30sekund. A bez przycisków to raz 10 sekund a raz 5 minut.

        • 0 0

      • Będzie czekał

        Ale w zamian będzie generował więcej spalin, pyłu z klocków, hałasu

        • 5 1

      • i prawidłowo (1)

        Teraz, jak na JPII, przed każdymi światłami trzeba czekać, nawet jak pieszych brak. Ale cyrk

        • 8 6

        • Sami kierowcy do tego doprowadzili

          Ile było śmiertelnych potrąceń na Jana Pawła przez wyprzedzanie na pasach?

          Teraz macie grzecznie zatrzymywać się na każdych światłach i kropka, bo to środek miasta a nie autostrada

          • 6 11

  • Bzdura totalna (25)

    Jaki d**il na to wpadł? Taaak, to powstrzyma epidemię.

    • 605 125

    • Uczmy się od zachodu

      Ruch to zdrowie. Nadmiar spalin i hałasu oraz stres od korków pogarsza odporność na wirusa.

      • 0 0

    • Głosowaliście na Dulkiewicz.....

      To tetaz nie narzekajcie

      • 0 0

    • na pewno przyczyni się do spowolnienia epidemii nadwagi i otyłości (3)

      Nadwaga i otyłość dzieci w Polsce rośnie najszybciej w Europie. Wożenie ich do szkoły samochodem rodzica to sposób na pozbawianie ich normalnego dzieciństwa.

      • 7 10

      • (2)

        Co ty bredzisz? Wozenie ich samochodem powoduje ich otyłość? Kiedy zabrałaś/eś dzieciakowi smartfona, tablet itp, i ppgoniony dziciak pobiegł ganiać za piłką lub skakał na skakance? To jest normalne dzieciństwo.

        • 11 4

        • wożenie dzieci samochodem do szkoły (1)

          pozbawia ich możliwości obcowania z rówieśnikami w przyjaznej przestrzeni miejskiej, co wpływa na ich rozwój emocjonalny. U ciebie symptomy tego widać wyraźnie, chociaż przypuszczalnie już dawno dzieckiem nie jesteś. Tylko współczuć.;-)

          • 2 2

          • Teoretycznie tak...

            Ale z konstrukcji zdan widze, ze nie rozumiesz co mowisz i to wyuczone formulmi z podrecznika. Zupelnie nie wiesz, czego potrzebuje dziecko i na pewno mu tego nie zapewnisz.

            • 0 0

    • Głosowałem zawsze na Adamowicza a ostatnio na Dulkiewicz ale to inna liga (8)

      I już na nią napewno nie zagłosuję bo to jakaś chora baba, co nie rozumie, że nie wszyscy mają tyle zdrowia żeby jeździć wszędzie rowerem albo pieszo.

      • 36 18

      • 100% zgoda, prezydent Adamowicz takich numerów nie robił. (1)

        Wbrew temu co mówili, jego krytycy, bardzo pozytywnie wpłynął na rozwój Naszego miasta, poprzez szereg inwestycji. Jestem bardzo rozczarowany obecnymi władzami, przez te pozorowane działania, które przynoszą same szkody.

        • 4 6

        • Generalnie obecnie prowadzi się prace kontynuując zalecenia poprzedniego prezydenta czyli beton, beton, beton:((

          • 3 0

      • Ty jestes przedewszystkich chory ale na brak mózgu. :) I tobie podobni jak widac też. (4)

        oczywiście dzbanie jeden zagranicą ludzi chorych niema , a takie rozwiązania przyjęli w całej UE

        • 6 14

        • O której Unii mówisz? byłeś? czy słyszałeś? (2)

          Objechałem pół Europy i nie widziałem, by ktoś zwężał newralgiczne dla miasta arterie komunikacyjne. Umówmy się, że Grunwaldzka to nie jest starówka. To są szalone pomysły, które przyniosą opłakany skutek.

          • 15 3

          • te zwężenia i likwidacja estakad i zamiana szerokich pseudoaustrad miejskich

            można obejrzeć w internecie- w realu widać je jedynie wtedy, gdy prace są prowadzone. Jak się zakończy takie działania, miasto zaczyna wyglądać normalnie i człowiek chory na samochodozę nie potrafi ich zauważyć.

            • 1 4

          • Zwężał? Wyłącza się całe kwartały.

            Wprowadza strefy płatnego wjazdu i umweltzony. Chyba te pół Europy to było autostradą do Barcelony i z powrotem.

            • 5 0

        • Nie gadam z dzbanami co zaczynają od obrażania....

          • 3 0

      • Ciężko chora.....

        • 10 4

    • Z Piramowicza na al. Zwycięstwa ograniczona widoczność? Bzdura. Jeżdżę codziennie i wszystko widać (3)

      • 5 10

      • Rowerzystow nie widac. Nie byloby to problemem, gdyby Polacy mysleli. (2)

        • 7 1

        • No tak. Jak wjeżdżają na jezdnię pełną prędkościa to nic dziwnego że nie widać (1)

          Na rowerze tez tamtędy często jeżdżę i nie miałem sytuacji wymuszania czy blokowania przez kierowców.

          • 2 4

          • Jak jedziesz swoją drogą z pierwszeństwem to też zwalniasz do 5 km/h

            bo hrabia z podporządkowanej nie raczy się upewnić przed wykonaniem manewru? Rowerzystę na przejeździe obowiązuje ten sam limit prędkości co na drodze.

            • 6 0

    • Wybierajcie ich dalej.

      • 12 4

    • Pkt.

      No no ładnie a sobie samochody służbowe kupują za darmo leja i jeżdżą na wioski bo tam gdzie chociaż nic nie sknocili. To już lepiej w Gdyni chociaż tam nic nie gwiazdorza i nie przyjmują korzysci... ps. a skoro place tu podatki to parkometry i inne dziwy mnie nie powinny uderzać po kieszeni. Hej owocnych wyborów pamiętajcie to obywatele!

      • 18 5

    • A na Długiej i Długim Targu bedzie scisk! (1)

      Ludzie beda sie kisic i ocierac o siebie? Gdzie logika?

      • 39 11

      • No właśnie.

        Podobno Jarmark Dominikański ma się odbyć.

        • 8 3

    • jak to kto

      Niefortunny grzelak

      • 19 4

    • ale jaka pandemia ?? to chyba było miesiąc albo dwa temu, bo obecnie na drogach jakoś nie widać mniejszego ruchu - no ale nie ma to jak marnować haj$ - polska "miszcz"

      • 37 6

  • (16)

    Nie chce nic mówić ale to pomysły to gotowy plan na paraliż komunikacyjny i tak już zakorkowanego Trójmiasta...brakuje piętrowych parkingów,brakuje ścieżek rowerowych,brakuje rozwiązań systemowych które poprawiłyby sytuację...nie wiem kto za to konkretnie odpowiada ale mam wrażenie że od lat w tym względzie nic się nie dzieje ..ehhh...dust and wind...Darz Bór!

    • 525 167

    • Czekamy na zmiany

      Mało logiki w sugerowaniu, że można sparaliżować komunikację już zakorkowanego miasta.
      Brak działań zmniejszających liczbę aut w centrum prowadzi do zwiększenia ruchu w jego kierunku czyli zwiększenie korków i być może paraliżu na ulicach blisko centrum.
      Z pewnością budowanie tam wielopoziomowych parkingów nie zmniejszy liczby aut. A skoro kierowcy nie chcą płacić za parkowanie to takie parkingi stałyby puste przez co cena biletów musiałaby być wielokrotnie wyższa niż za parkowanie na jezdni. Zastanawia tez dlaczego "ruchem"nazywasz tylko przemieszczanie się aut. W autach porusza się mniejszość mieszkanców miasta a w centrum jeszcze mniej. Im mniejszy ruch aut tym większy ruch pieszych, rowerzystów i KZ , bo przecież ludzie nie przestają się ruszać jak gdzieś autem nie da się dojechać. Jeśli komunikacja będzie sprawna to ruch może być większy niż zwykle, bo poruszanie się przestaje być utrapieniem a staje się przyjemnością. Przykładowo o ile lepiej by się poruszać piechotą gdyby zlikwidować światła.

      • 0 0

    • (7)

      Zakorkowanego? Nie ma w Polsce dużego miasta z mniejszymi korkami niż Gdańsk.

      • 46 19

      • Generalnie mnie nie interesują porównania do innych miast... tu żyję i tu wg mnie są korki i przez ten chory pomysł będą jeszcze większe

        • 3 0

      • Niektórzy uwierzyli w kraj w ruinie, inni, że mamy dużo korków. (5)

        Nie ważne jak znaczące dowody przeciw ich tezie pokażesz. Oszołomy wierzą w swoje. Tak działa umysł plebejski.

        • 27 13

        • Nie mamy korków, a komputer pokazuje mi średnią z dojazdu do pracy między 12 a 14km/h (4)

          Ciekawe, skąd to się bierze? Pewnie za wolno ruszam na światłach, co?

          • 28 11

          • To przesiądź się na rower, będziesz szybciej (2)

            • 13 18

            • (1)

              W zimie też?

              • 15 4

              • Tak. Poprzednia zima to udowodniła.

                • 8 11

          • Nie mieszkaj na rondzie w Chwaszczynie

            • 15 11

    • Jak to kto odpowiada? (1)

      Te niekompetentne osoby ze zdjęcia!

      • 9 3

      • odpowiedzialność jest rozproszona

        za codzienny paraliż przejezdności wielu ulic w Gdańsku odpowiedzialny jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich na małe odległości (do 7 km).

        • 2 6

    • Dokladnie brakuje systemu, zeby moc min. Dojechac rowerem wszedzie + moc go zostawic bezpiecznie. Brakuje tez parkingow ( moze byc mniej, ale musza miec wiecej miejsc, NP pietrowy zamiast na chodniku). Brakuje w koncu chodnikow DLA ludzi tj. Z pasami zieleni, cieniem I lawkami.

      • 9 2

    • Parkingi sie wybuduje w Trojmiejskim Parku Krajoznawczym. Lesnicy tam wycinaja na potege.
      Cale polacie przygotowane pod parkingi.

      • 9 2

    • No to na Boga,kto te adamowicze, dulkiewicze wybiera (1)

      na zasadzie "na złość mamie odmrożę sobie uszy..."

      • 33 17

      • Na złość mamie nie będę się przepychał na szerokości metra, bo parking ważniejszy?

        Ciekawe...

        • 14 12

    • a tak w ogole to zapomnialem o najwazniejszym

      ja i tak malo jezdze autem, bo na ogol jestem - niestety - nietrzezwy. coz poradzic, shadow and dust

      • 20 6

  • Zwezić grunwaldzką do 1 pasa???? No to jest k...wa chyba jakiś żart?

    • 1 0

  • Banda ma-to-łów

    Jakim trzeba być bez mózgiem, żeby coś takiego wymyślić

    • 3 0

  • Ekstra!

    Ból czterech liter u samochodziarzy mnie cieszy.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane