• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • A my im płacimy pensje. (3)

    • 116 39

    • A my im płacimy (2)

      Jak się tak interesują rowerzystami to dlaczego zlikwidowali ścieżkę rowerową na Wita Stwosza przy parku? A autobusy stojące na pasach przed dworcem Gdańsk Wrzeszcz to im nie przeszkadzają? Tam nie ma ludzi, nie jeżdżą rowery? Za to na stogach, kiedy wreszcie otworzą nową drogę, nie zobaczysz rowerów na jezdni. Dziwnym trafem aż do plaży wymyślili ścieżkę rowerową. Działania naszych władz to jakaś wielka improwizacja. To już wolałem jak za politykę się brali.

      • 1 1

      • Developerzy im kazali to mówią , sami nic nie robią

        • 0 2

      • to, czy interesują się rowerzystami jest dyskusyjne

        Jak na razie wreszcie zaczęli głośniej mówić o wychodzeniu na przeciw oczekiwaniom rowerzystów i pieszych. Na WIta Stwosza zlikwidowali pas rowerowy na jezdni ponieważ ciśnienie rady dzielnicy na pozostawienie tam miejsc do parkowania samochodów na jezdni było zbyt duże. (szef tamtejszej rady dzielnicy sam zresztą jest nieświadomie chory na samochodozę). Mam wrażenie, że dobierasz argumenty pod z góry założoną tezę: władze miasta są do d**py, zamiast zauważyć, że wykonują małe kroki w odważną stronę: przeciwstawiając się dominującym w tej dyskusji opiniom samochodowcom.

        • 1 2

  • "We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione......" (6)

    a w jakim celu te pseudo działania - przecież jest tam szeroki chodnik... i przeważnie pusty

    • 200 39

    • Bo to jest chodnik, a nie parking

      • 23 9

    • (3)

      Chodnik nie jest od parkowania. Won ze szrotami na jezdnię. Będzie miejsce wreszcie na drzewa!!!

      • 25 13

      • Będzie miejsce wreszcie na drzewa!!! (1)

        Drzewa? Chyba handel tam szybciej zakwitnie.

        • 11 4

        • zanim zakwitną drzewa, upłynie trochę czasu. W każdym razie warto robić miejsce by mogły zakwitnąć.

          • 4 3

      • Szkoda tylko, że po autach zostaną plamy oleju na chodniku...

        • 4 0

    • Pusta jest twoja głowa

      • 3 2

  • Piramowicza odwrotnie? (8)

    Zjadę ze Zwycięstwa, żeby wjechać na Zwycięstwa...

    • 51 14

    • Możesz pojechać w Uphagena lub Hallera (5)

      • 5 4

      • I skrece w prawo w hallera w strone opery (4)

        Czyli tam gdzie bylem...

        • 6 3

        • To skręć w lewo (3)

          • 1 4

          • Lewoskret w tym miejscu zablokuje tramwaje. (2)

            Myslicie w tym urzedzie czy nie?

            • 7 4

            • Większość aut i tak skręci wcześniej przy operze (1)

              Nikt nie będzie jechał do Piramowicza żeby jechać w stronę Hallera skoro może to zrobic już na 2 ulicach wcześniej

              • 6 2

              • A co z ludzmi wracajacymi ze stoczni? Zobaczcie ile samochodów skręca w piramowicza i dalej w zwycięstwa.

                Korek na Hallera i Klinicznej będzie liczony w kilometrach

                • 11 1

    • z Piramowicza będzie można zrobić strefę zamieszkania

      tylko parkowanie i lokalny ruch pojazdów, ulica dla pieszych i rowerzystów.

      • 0 3

    • Wiele osób tam skręcało, czyli Hallera też się zakorkuje.

      • 3 0

  • I trzeba po jednym pasie na a1 (2)

    Przeznaczyć dla pieszych i rowerzystów.

    • 152 9

    • zieew

      który to już suchar w tym temacie?

      • 2 1

    • Pomysł jest tak głupi, że należy oczekiwać na rychłe zrealizowanie .....

      • 1 0

  • likwidacja przycisków na przejściach ? (5)

    czyli co ?
    będziemy dłużej czekać ?

    • 89 15

    • i prawidłowo. (4)

      skoro piesi i rowerzysci musza czekac to i kierowca sobie poczeka

      • 11 11

      • i prawidłowo (1)

        Teraz, jak na JPII, przed każdymi światłami trzeba czekać, nawet jak pieszych brak. Ale cyrk

        • 8 6

        • Sami kierowcy do tego doprowadzili

          Ile było śmiertelnych potrąceń na Jana Pawła przez wyprzedzanie na pasach?

          Teraz macie grzecznie zatrzymywać się na każdych światłach i kropka, bo to środek miasta a nie autostrada

          • 6 11

      • Będzie czekał

        Ale w zamian będzie generował więcej spalin, pyłu z klocków, hałasu

        • 5 1

      • Fajnie ale...

        Pieszy poczeka na zielone niezależnie czy są przyciski czy nie. Jak są przyciski to przynajmniej wiedziałem za ile czasu mi się zielone zapali ok 30sekund. A bez przycisków to raz 10 sekund a raz 5 minut.

        • 0 0

  • To jest tak straszne (1)

    Że aż żal już się odzywać. Durnota i brak pomysłu, utrudnianie ruchu i życia. A te malowane ścieżki rowerowe na naszych pożal się B drogach to już szczyt ułomności, skapstwa, braku odpowiedzialności i bezczelność urzędników-co zrobić by zarobić i się nie narobić, bo jakoś to będzie, papier przyjmie wszystko. Eh

    • 172 31

    • ułatwianie ruchu ludzi

      zmiana warunków poruszania się pojazdów, które i tak najbardziej utrudniały życie innym pojazdom.

      • 3 3

  • A w Gdańsku pod dworcem głównym to (1)

    Można tylko 1 pas zostawić zmotoryzowanym.

    • 103 3

    • oj tam zlikwidujcie ulice zróbcie deptak i cały ruch 3 maja puścić

      • 14 0

  • Jakis krok w dobrym kierunku (4)

    Wreszcie miasto się uczy

    • 52 202

    • Szczekać na psy

      • 4 8

    • po ilości dislajków wyraźnie widać, że nauka potrzebna jest jeszcze wielu jego mieszkańcom (1)

      • 4 8

      • Takich rzeczy się nie edukuje. Po prostu prowadza się zmiany a ludzie się przyzwyczajają. Tak to działa na całym świecie. Gdyby to ludzie mieli decydować jak wygląda infrastruktura drogowa, to aż lepiej nie pisać jakby to wyglądało...

        • 2 7

    • Taaa

      kretyn

      • 4 2

  • Co tak skromnie Szanowni Użendnicy? (7)

    Proponuje pójść szerzej i zwęzić Obwodnicę bo zdecydowanie za szeroka i niebezpieczna. Zwężenie wpłynie na pewno na uspokojenie ruchu. Następnie Spacerową, kurczę już wąską, no to walniemy jeden kierunek, a co. Co dalej? Armii Krajowej! Koniecznie zwęzić przy cmentarzu łostowickim. No i nie zapominajmy o bezczelnie szerokiej Żołnierzy Wyklętych i Słowackiego. Po 1 pasie w każdą stronę! Będzie piękny leśny deptak i ścieżka rowerowa.

    • 223 23

    • A teren po zwężeniach sprzedać deweloperom

      I cyk... nowe bloki. Niech się miasto rozwija!

      • 23 3

    • To prawda - na wymienionych 2-pasmowkach

      powinni szybko przerobic prawy pas na buspas.

      • 6 9

    • zieew

      kolejny zjełczały suchar w tym temacie. Nie potraficie wymyślić czegoś bardziej oryginalnego?

      • 1 4

    • Ale jeszcze koniecznie garby co kilkaset metrów. Albo gęściej. Szwagier produkuje i chętnie podrzuci.

      • 8 0

    • (1)

      Armii Krajowej będzie zwężona, bo tak przewiduje wygrany projekt BO :D Także płacz i szykuj rower.

      • 0 6

      • Na którym odcinku?

        • 0 0

    • nie podpowiadaj tym i**otom

      bo jeszcze wezma to na powaznie :|

      • 0 0

  • Wow

    Super

    • 31 51

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane