• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Pora zrobic przejazd dla rowerów na Słowackiego do samej góry i zrobic porzadek z samochodami na starówce np na Podwalu (3)

    Oby to się nie skończyło jak zwykle na obietnicach.czyli pogadaliśmy sobie ,a będzie po staremu

    • 31 31

    • Na Podwalu Przedmiejskim (1)

      Juz dawno miał byc ruch rowerów na bus pasie.No i scieżka rowerowa na Armii Krajowej

      • 9 0

      • No obiecywali ze zrobią po otwarciu tunelu

        wciaz czekamy

        • 4 1

    • Na starówce w Warszawie czy Toruniu?

      • 0 1

  • a co z dolnym odcinkiem Myśliwskiej??? (4)

    jako strefa zamieszkania, pozwala pieszemu poruszać się całą szerokością drogi a kierowcy poruszać maksymalną prędkością jazdy 20 km/h ale to zwykła ściema. Władze Miasto to
    wiedzą, rozkładają bezradnie ręce, bo nie maja którędy puścić ruchu przez Morenę. Od lat na tym odcinku pieszemu strach poruszać się po drodze, bo kopciuchy z/na Kartuską prują dwoma pasami. Nie ma pobocza i chodnika a komu życie drogie, przeciska się boczkiem po krzaczorach , żeby nie być potrąconym. Te wasze innowacje nic nie pomogą, bo nie strefa zamieszkania, tylko bezwzględny zakaz ruchu!

    • 13 29

    • A cóż to

      Te twoje ludzie to niby czemu się po Myśliwskiej szwendają? Mają przecie siedzieć w domu i już!

      • 0 3

    • przejść się tą drogą pseudo zamieszkania na przystanek na Kartuską = stracić życie

      • 2 1

    • na myśliwskiej głównym problemem są rowery a nie kierowcy

      • 1 1

    • a może zrobić chodnik i ścieżkę z drugiej strony

      żeby pieszy i rowerzysta miał gdzie się poruszać, ludzie drogi dla pojazdów chodniki dla pieszych itd, bo przyjdzie nowa władza i powie ze od dziś jeździmy samochodem po chodniku, po ścieżce rowerowej deskorolką, a na chodnikach posadzimy drzewa

      • 0 0

  • (2)

    A na skrzyżowaniu Słowackiego/Potokowa właśnie zlikwidowali drogi rowerowe.

    • 16 12

    • w 3miescie nie ma drog dla rowerow

      pierwsa dopiero powstaje na al.Adamowicza

      • 3 4

    • Heh, no właśnie. Tak wygląda ich polityka rowerowa. Kilka pokazówek, a potem powrót do samochodowej rzeczywistości.

      • 0 0

  • (4)

    Bardzo dobra wiadomość. Więcej ścieżek rowerowych to zdrowsi ludzie. Czas przesiąść się na rower. Cieszą zmiany zwłaszcza w zatłoczonym Wrzeszczu.

    • 23 83

    • Tak, na rower zdatny do jazdy w Polsce przez max 6 miesięcy.

      • 6 3

    • poluzuj sobie

      Obcisły ! Rozepnij się, bo gadasz i**otyzmy. Myślisz, że wszyscy mogą jeździć na rowerze ?

      • 6 0

    • zwłaszcza ścieżki przy ruchliwych ulicach..

      rzeczywiście nawdychasz się świeżego powietrza prosto z rury wydochowej.. może dlatego bredzisz... hahah Myślenie mądrego inaczej :)

      • 4 0

    • powiedz to swojej babci i dziadkowi

      • 3 0

  • Dość tej władzy. Zmieńmy ją wspólnie. (2)

    Dość tej władzy. Zmieńmy ją wspólnie.

    • 56 22

    • Młotki trzymają się mocno

      Trudno zmienić te młotki bo głosują wszyscy oprócz prawdziwych gdańszczan

      • 2 5

    • Tak i odsuńmy od niej PiS i Konfederację

      • 2 1

  • Ojojoj (2)

    Już kierowczyki kwiczą ... tymczasem przez ostatnie 50 lat systematycznie zawłaszczyli przestrzen w miescie na km kwadratowe asfaltu na ktorym i tak stoja i smrodzą

    • 37 81

    • przestrzeń to zawłaszczali ci co budowali betonowe budowle za przyzwoleniem miasta np forum i deweloperka

      • 6 8

    • stoją lub jeśli jadą smrodzą i hałasują

      nawet w strefach pieszych potrafią powodować wypadki

      • 4 2

  • Cykloterrorysci! (1)

    I tyle.

    • 65 27

    • automobiliści z polem skojarzeń ograniczonym do szerokości szyby samochodu.

      • 1 1

  • (1)

    Dobre posunięcie. Kierowcy tak się rozkręcili, że nawet jak można parkować na ulicy to się pchają 4 kołami na chodniki.

    • 30 53

    • a wy po chodniku rowerami nie jeździcie oj nie przed każdym czerwonym świetlne na drodze zmienia wam się wizja i nagle jedziecie po chodniku

      • 7 11

  • dramat ! to już jest totalny brak kontaktu z rzeczywistością..... (9)

    • 91 30

    • (6)

      to nie dramat tylko pierwsze próby porządku w mieście, a nie dyktatu kierowców, którzy wjadą wszędzie i nie widzą problemu.

      • 14 16

      • myslenie od tylka strony (5)

        Zawezanie glownej arterii scalajacej aglomeracje? to jest porzadkowanie? w Niemczech, ktore pewnie podasz za wzor sa Mittlerer ringi w srodmiesciu, dalej ringi ringow dalej i jeszcze autostradowe obwodnice na zewnatrz. a u nas z racji polozenia i ksztaltu Trojmiasta zamiast srodmiejskiego ringu jest al. Zwyciestwa/Grunwaldzka/Niepodleglosci ktora jako jedyna scala Trojmiasto. I z tej arterii probuja zrobic osiedlowa uliczke, a potem na gwalt beda dewastowac miasto budujac droge czerwona czy zielona, bo nagle jakims cudem dotychczasowa aleja, zawezona, ze swiatlami co 100m, o dziwo stanie sie niewydolna! .

        • 14 7

        • no i dobrze (2)

          zastanowisz sie 3x czy naprawde musisz tamtedy jechac, czy moze np tramwajem sie kopsniesz

          • 7 7

          • jest jeszcze SKM, której standardy jakości powinno się poprawić

            chodzi o tabor, częstotliwość połączeń oraz komfort dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji i przystanków.

            • 1 3

          • Chyba masz nierówno pod sufitem:( jeżdżenie naszą komunikacją miejską zakończyłem na etapie uczenia się w liceum i od tej pory żadna siła mnie nie zmusi do korzystania z gdańskiej komunikacji:(

            • 3 0

        • Nic na gwałt nie będą budować (1)

          Miasto nie ma na to kasy i długo nie będzie miało.

          Miasto musi zarabiać kasę i oszczędzać. A zarabiać będzie przez:

          Opłaty za parkowanie
          Mandaty gdzie się da
          Zmuszenie ludzi do jeżdżenia komunikacją miejską i kupowania biletów

          • 0 4

          • zauważ, że zmiana zachowań może być wynikiem perswazji

            próbuję perswadować: nie musisz korzystać z komunikacji miejskiej, zauważ, że możesz jechać taksówką lub rowerem lub nawet na hulajnodze napędzanej elektrycznie. Jest jeszcze wiele innych opcji.

            • 3 3

    • każdy cierpiący na paranoję tak myśli

      spróbuj zauważyć poprawę jakości powietrza w mieście w czasie weekendów w okresie pandemii. Skojarz fakty.

      • 2 2

    • Już dawno utracony!

      • 2 0

  • (9)

    A ja się pytam kiedy wreszcie będzie obiecane przejście naziemne przed dworcem. Ile można czekać?

    • 40 42

    • (1)

      jak Grzelak skuma kto rozpętał 2 wojnę światowa

      • 7 3

      • Gorzelak...

        • 1 1

    • A po co? Zeby jeszcze większe korki były?

      • 11 4

    • obcisły (1)

      ale ty jesteś głupi ,popatrz sobie ile przez minutę przejeżdża pod dworcem autobusów i samochodów ,po to jest tunel żeby było bezkolizyjnie i bezpiecznie a ty chcesz to zepsuć

      • 9 4

      • Precz z krzyżami na stos z tunelami. Tylko przejścia naziemne żadne inne

        • 3 5

    • oby nie było!

      Mogliby zrobić drugą część tunelu, żeby zejścia z przystanków były po obu stronach ja kw Warszawie i połączone z dworcem.

      • 4 0

    • Nie czekaj, przejdź tunelem. Myślenie nie boli

      • 6 1

    • rusz grubą d*pę i idź tunelem. Bez czekania na światła i bezpieczniej..

      myślenie (nie) boli.

      • 4 1

    • W tym roku ruszą prace.

      DRMG ma już wszystko przygotowane.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane