• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Jak piesi i rowerzyści po ulicy to rozumiem że chodnikami samochody, (4)

    można i tak tylko jaki jest tego sens ?

    • 41 17

    • samochody na obwodnice

      • 6 2

    • najpierw musiał bys miec rozum to wtedy bys cos zrozumiał :)

      • 5 5

    • A ja bym jeszcze przywrócił talony i przydziały na samochody

      • 1 1

    • zieew, przestań serwować te zjełczałe suchary

      • 0 1

  • Rewelacja (1)

    Może od razu niech wprowadzą zakaz poruszania się po Gdańsku zmotoryzowanych i tyle. Jednak to PO to stan umysłu

    • 60 15

    • niedługo kierowcy stojący w korkach sami będą się tego domagać dla przyjezdnych spoza Gdańska

      trollowanie sucharami to stan umysłu

      • 1 0

  • Czas najwyższy. Brawo. Mam nadzieje że nie skończy się na zapowiedziach (5)

    • 33 53

    • Na poczatku bylo slowo (3)

      Tak, czas najwyzszy zawezac jedyne polaczenie calej aglomeracji, a potem bedzie trzeba budowac droge czerwona bo glowna aleja stanie sie niewydolna. ot, myslenie naszych magikow ala Grzelak.

      • 5 5

      • Czytałeś artykuł (1)

        Droga Czerowna będzie strefą zamieszkania.

        Piesi będą mogli chodzić jej środkiem i będą mieli pierwszeństwo.

        • 1 1

        • Kolejny świetny pomysl. Domy stawiac przy torach z halasem i pylem A spalarnię śmieci przy mieszkaniach

          • 0 0

      • w śladzie Drogi Czerwonej powinna powstać autostrada rowerowa

        niektórzy nazywają ją cyklostradą lub velostradą. Co najmniej 5 km bez kolizyjnych skrzyżowań z jezdniami ulic poprzecznych.

        • 1 0

    • Tylko na wywiezieniu

      na taczkach składu UM

      • 1 3

  • (7)

    Zauważyłem że od czasu jak kierowcy powrócili na drogi po strachu przez koronawirusem to teraz nie ustępują pieszym lub rowerzystom na przejściach dla pieszych.W ogóle nie zwalniają jak ktoś zamierza przejść przez jezdnię

    • 25 34

    • (1)

      nigdy nie zwalniali. zawsze taranem jezdzili

      • 8 6

      • zależy którzy

        proszę nie stosować płytkich uogólnień. To przejaw populizmu.

        • 4 2

    • A ja zauważyłem, że rowerzyści na przejściach dla pieszych nie przeprowadzają rowerów tak jakby na wszystkich były przejazdy ! (1)

      • 14 8

      • sam wczoraj przeprowadziłem rower po przejściu dla pieszych na Kartuskiej

        mam świadków

        • 2 2

    • Wszyscy ?

      • 3 0

    • Dyrdymały prawisz. zawsze jest w społeczności odsetek którzy nie ustępują sytaruszce miejsca, nie segreguja śmieci przechodzą na czerwonym itp. Edukuj a nie uogolniasz.

      • 1 0

    • Nie nazywajmy takich ludzi kierowcami

      • 2 1

  • prima aprilis?? (3)

    zwezenie do 2 jezdni jedynego polaczenia aglomeracji i to w okolicy biznesowego centrum, to trzeba miec cos z glowa nie tak, propaganda chyba przeslonila komus wzrok. po co w takim razie robia rezerwy pod drogi czerwone, zielone, jesli zawezaja jedyna arterie laczaca cala aglomeracje??

    • 72 16

    • wystarczy uznać/ zauważyć, że samochód nie jest jedynym sposobem docierania do pracy pracowników OBC (2)

      i Alchemii.

      • 5 5

      • I myślisz, że teraz wszyscy przerzucą się na rowery? (1)

        Teraz dopiero wszycy potrujemy się tymi spalinami. Ale jak to niektórzy mówią...karawana jedzie dalej-w tym wypadku dosłownie

        • 8 3

        • nie myślę, tylko zwracam uwagę na fakt, że wielu dojeżdża do pracy w nich inaczej niż samochodem

          przypuszczalnie wielu dociera skm, pkm, autobusem lub tramwajem , a do ich przystanków na różne sposoby: pieszo, rowerem lub komunikacją miejską. Być może niektórych dowozi współmałżonek i powstaje układ kiss and ride. Naprawdę zastanów się, na jak zaawansowane stadium samochodozy cierpisz. To się leczy ;-)

          • 0 1

  • (2)

    Może jakiś protest zrobić? Ja już mam dość....

    • 56 14

    • zgadzam sie mamy juz dosc bycia zatruwanymi spalinami przez buraków w szrotach

      • 5 10

    • Wyprowadź się na wieś

      • 3 6

  • Pomysły godne monty pajtona nie ubliżajac temu drugiemu. (1)

    • 59 17

    • Zostały zastosowane w Lodynie i innych wielu miastach zachodnich ,nadalk chgesz sie chwalic głupotą?

      • 5 5

  • Czekam wyborów (4)

    Usuńmy ich z Gdańska. To jest obstrukcja Gdańszczan.

    • 62 18

    • biedaku rozwoju komunikacji rowerowej chca wszystkie partie w kraju wiec jedyne co ci zostaje

      przeprowadzić się na Białorus :)

      • 4 9

    • To jest własnie dobre posunięcie

      • 5 5

    • Możesz się nie doczekać , ta władza nie potrafi zorganizować wyborów.

      • 0 0

    • POtolgia w Gdansku

      • 0 0

  • (4)

    Z tego niby programu wynika totalny chaos, trochę tu trochę tama w sumie wychodzi totalny bałagan! A potem opętany wolnością i brakiem zasad i reguł a przede wszystkim prawa o ruchu drogowym rowerzysta jedzie sobie po chodniku po którym nie ma prawa jechać, wjeżdża na przejście dla pieszych a następnie na drogę publiczną bo przecież mu wszystko wolno. A zgodnie ze wspomnianym prawem należałoby się rowerzyście około 600 pln nagrody i pkt karne.Jedno jest pewne kierowca pojazdu mechanicznego musi mieć oczy wokół głowy by żaden i**ota nie wjechał mu pod koła bo przecież on rowerzysta wyjęty jest spod prawa.

    • 69 16

    • proponuję nabrać perspektywy (2)

      i przejechać się raz rowerem np. wzdłuż grunwaldzkiej, w każdym miejscu gdzie ścieżka krzyżuje się z ulicą/ jakimkolwiek wyjazdem - murowany dzwon, no chyba, że widząc każdy samochód zbliząjący się do przecięcia scieżki, zwolnisz, nawiązesz kontakt wzrokowy, upewnisz się że kierowca cie zauważył.. czasem jest to trudne, niektórych kierowców interesuje tylko ulica, i w dodatku tylko kierunek z jakiego jadą samochody, jadąc ścieżką z przeciwnego jesteś całkowicie pomijalny

      • 7 2

      • A jeżdżę na rowerze, ale osoba na rowerze to nie święta krowa.

        Pewnie, że można wladowac się pod samochód na skrzyżowaniu, tylko po co?

        • 3 2

      • Gdy jeździłem rowerem po mieście ale po jezdni to na chleb mówiłeś beb i jakoś nie przeszkadzał mi brak ścieżek rowerowych bo ich nie było ale nie wjeżdzałem samochodom przed zderzak bo życie jest jedno a zasada stanowi że życie ma się jedno i większy przeżyje a ty nie.

        • 2 1

    • szkodniku trujacy spalinami gdybys ty miał placic za to jak jeździsz po miescie to bys sie nie wyplacił !!!

      • 1 1

  • Wolałbym (4)

    aby pan Grzelak nie interesował się moją minimalną aktywnością fizyczną. Komunikacja zbiorowa choć potrzebna nie zawsze spełnia wszystkie potrzeby. Nie każdy ma kondycję by pedałować po mieście i rozwozić dzieci do przedszkola, seniora do lekarza na bagażniku. Jest demokracja- zostawmy ludziom wybór czym chcą jeździć. W interesie włodarzy powinno być aby samochody jak najszybciej ,, opuściły" miasto w godzinach szczytu a nie spowalniać ruch mniejszą ilością pasów i większą ilością przejść dla pieszych. Ten smog skądś się bierze.

    • 88 15

    • smog bierze się z nadmiaru samochodów (1)

      i skłonności do korzystania z nich w przejazdach na małe odległości. Aby samochody szybciej opuściły miasto należy uspokajać ruch: zależność między poziomem dopuszczalnej prędkości a przepustowością korytarza ruchu drogowego ma charakter krzywoliniowy: maksimum jest osiągane wtedy, gdy ruch odbywa się z prędkością 30-35-40 km/h.

      • 2 8

      • Zanieczyszczenia powietrza wynikające z transportu drogowego to jakieś 3% wszystkich zanieczyszczeń. Znacznie większy udział w tworzeniu się smogu mają fabryki oraz palenie w piecach byle czym.

        • 4 5

    • Samochód jest niezbędny do życia! (1)

      codziennie troje dzieci, najmłodsze do przedszkola na Żabiance, średnie do podstawówki na Kowalach, i najstarsze na Górki Zachodnie. Potem seniorów do trzech szpitali i do dwóch różnych przychodni. Na koniec po 30kg wór ziemniaków, jak co dzień.

      • 11 1

      • A wracając zawsze odpalasz Ubera, żeby nie wracać na pusto!

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane