• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • A na przeróbkę kiedy coś puszczą? (5)

    Najgorzej skomunikowane dzielnice gdańska,typu przeróbka,stogi,kiedy remont mostu siennickiego kiedy tramwaje na niego wjeżdżają jadą około 15km/h

    • 13 6

    • (3)

      No to napisze jeszcze raz: Przeróbka to 4.816 mieszkańców podczas gdy Chełm: 45.704 mieszkańców. Sumując północno-zachodni Gdańsk: Przeróbka + Stogi + Krakowiec-Górki + Wyspa + trochę na wyrost Rudnik = 23.833, a przykładowo Chełm + Ujeścisko-Łostowice + Orunia-sw.Wojciech-Lipce = 79.368. Dziwią cię więc priorytety?

      • 8 1

      • (1)

        Napewno nie,w weekend jest się cieżko dostać się gdzie kolwiek,tramwaje jeżdżą jak chcą,spóźniają się,bardzo często nie przyjeżdżają,ja straciłem już raz pracę przez komunikację miejską jeżdżącą przez Przeróbkę,a na 6 rano w weekend do pracy nie dojedziesz ponieważ będziesz musiał wstać 2,5h przed pracą po to by być na czas,111 dopiero grubo po 5 rano.

        • 0 3

        • straciłeś robotę boś jełop pijak i na pewno złodziej jak każdy POLAK

          • 2 4

      • Przeróbka to przemysłowe serce Gdańska.

        chcecie się od niej odciąć ? port północny, naftoport, centrum kontenerowe, fosfory tereny po znteku i stogi, najpiękniejsza plaża w Gdańsku. ale już zawlaszczana przez port. Gdańsk ustawia się niestety tyłem do morza, wlazi pomiędzy górki. po co ? niedługo mieszkańcy stolicy kaszubów będą wyjeżdżać nad morze do krynicy.

        • 2 5

    • do przeróbki

      są tuskowe autostrady

      • 1 1

  • A co z tramwajem na Morenę? (4)

    Czy temat zupełnie umarł? W zeszłym roku niby były jakieś pseudo-konsultacje społeczne, ale w w budżecie na ten rok nic na temat tej linii nie ma. Czy temat umarł z powodu braku finansowania, czy co się dzieje?

    • 13 6

    • Budyń kłamał,a Ty w to wierzysz?

      Robił to dla swojego wizerunku,po to by przy następnych wyborach d*pe mu lizać

      • 2 6

    • Tramwaj na Morenę

      Był przetarg na projekt. Został rozstrzygnięty. Będzie gotowy projekt, to bedzie przetarg na wykonanie.

      • 10 1

    • przeciez od dawna mówiono, ze tramwaj na morene będzie za 2-3 lata w planach, a patrząc co w naszym miescie urzędnicy biorą za priorytet....na ten tramwaj będzie trzeba poczekać 5-6 lat....

      • 5 2

    • Obecnie trwają prace projektowe, jak projekt będzie skończony to ruszy budowa.

      • 4 1

  • CHODNIK !!!! OD ŁOSTOWIC DO PĘTLI (2)

    Ciekawe jak mają do petli dostać sie pieszo ludzie od strony ŁOSTOWIC.
    Tam nawet nie ma stabilnego pobocza!

    • 35 2

    • Wyślij maila do UM.

      Na forum to można sobie pomarudzić.

      • 2 0

    • BALONEM W GUMIAKACH

      • 1 0

  • Na Maćkowy

    nadal będzie jeździć tylko jeden autobus z tego kierunku, poza tym jego trasa nie będzie skrócona, tylko nadal będzie kursował do dworca, więc znowu żadnej poprawy. Obecnie, żeby dojechać np do jakiejśc przychodni to potrzeba godziny, częstotliwość kursów potem co pół godziny, z tym że nie wszystkie docierają na Maćkowy. Wielka szkoda, bo mieszka tu równiez coraz więcej ludzi, ktorzy chcielib korzystać z lepszych połaczeń, ale jeden autobus do petli tego nie ułatwi. Fizycznie pętla na Świętokrzyskiej jest blisko, ale nie istnieje żaden chodnik, który pozwoliłby na bezpieczne dotarcie do przystanku, a czasem chcialabym mieć taka alternatywę

    • 11 2

  • 11 częściej (1)

    Myślę, że 11 powinna jeździć zdecydowanie częściej, jest to popularna, ważna linia tramwajowa Zaspa-Chełm, gdzie po drodze jest Żabianka, Oliwa, Uniwerek, Wrzeszcz, Galeria, Centrum itp. i zawsze jest w niej taki tłok, że ciężko się wcisnąć. Kiedyś 11 jeździła częściej i było OK, po jakiejś korekcie zmniejszono częstotliwość kursowania 11 i jest zdecydowanie gorzej.

    • 19 4

    • czy ja wiem?

      zauważ , że linia nr 7 będzie teraz linią CAŁODZIENNĄ a nie szczytową , więc już w kierunku Chełmu i Łostowic będą jeździły cztery lnie całodzienne. Zmniejszono częstotliwość kursowania linii 11 bo pokrywa się ona z 6 i od Zaspy także z 2. Z Centrum jest dosyć linii do Galerii Bałtyckiej , UG. I nie zapominaj , że tabor ma ograniczoną liczbę wagonów i zwiększenie kursów 11 może być niemożlowe na tą chwilę.

      • 5 3

  • Migowo

    Teraz czekamy na Migowo.

    • 11 2

  • Autobus do Jana z Kolna (20)

    Autobus 213 i 313 jechał co pól godz. do Jana z Kolna, a teraz rozbudowujące się nowe osiedla zostaną pozbawione bezpośredniego dojazdu do gdańska głównego, to nie jest polepszenie a pogorszenie połączeń, wszyscy mieszkający w gdańsku południe tak naprawdę skazani zostaną na dodatkowe przesiadki, które nie wiadomo jak będą w praktyce skomunikowane, to jakiś koszmar, proszę o przywrócenie 213 do Jana z Kolna!!!

    • 34 11

    • (2)

      tez mysle podobnie, bo czlowiek zostaje skazany na przymusowa przesiadke, czy chce czy nie

      • 13 2

      • A jak ktoś codziennie musi dotrzeć na Orunię, (1)

        to zostają mu dwa autobusy 256 i 113, każdy raz na godzinę. Orunia jest bardzo blisko, a normalnego połączenia brak.

        • 2 2

        • 113 pojedzie częściej i w weekendy

          • 1 1

    • (3)

      W pełni popieram, dlaczego zabiera się możliwość wyboru czy chce się jechać autobusem 213 do centrum czy też przesiadka na chełm. Już widzę jak to będzie działać, zamiast do centrum ok 35 min (w szczycie) będziemy jechali znacznie dłużej.
      Już widzę ten scisk w tramwajach... jakby 213 nie był wystarczająco zapchany.
      Do takie polepszanie na papierze, bo czas na pewno się wydłuży.

      • 11 2

      • Petycje do ZTM (2)

        Dokładnie to miałam na myśli. Osiedle Nowy Horyzont może jakieś petycje administratorzy złożą do Zarządu Transportu Miejskiego i da się jeszcze coś załatwić.

        • 10 2

        • Nowy Horyzont nie leży w Gdańsku......

          • 10 0

        • Owszem były składne... bez echa. Jedynie co to doszedł jeden kurs 213 rano wiecej i 313 w weekendy.

          • 2 1

    • Zapomnieliście, że pętla przy JzK zostanie niedługo zaorana i zmieniona w parking. :)

      • 7 1

    • dokładnie (2)

      213 musi być alternatywą dla tramwaju do centrum!!!

      • 8 4

      • A kto za to zapłaci?

        Miasto już teraz dokłada 140 baniek do waszej stówy z biletów. Więcej nie da - bo nie ma - a co do ruchu z waszej strony, to już japę darliście, że żadnych podwyżek ma nie być...

        • 3 0

      • Nie musi.

        • 2 0

    • (8)

      Preferowanie komunikacji szynowej nad kołową to rozsądne posunięcie.

      • 4 1

      • Niby dlaczego? W czym tramwaj jest lepszy od autobusu? (7)

        Tylko nie pisz o korkach, bo po pierwsze obecnie na al. Havla ich nie ma, a po drugie zamiast szyn można wybudować "bus-pas".

        • 3 3

        • (5)

          A 213 jeździ obecnie Al. Havla? Nie bardzo. Tłoczy się na Trakcie.

          • 6 3

          • 213 (1)

            dojazd 213 od osiedla cztery pory roku zajmuje 30 minut. Dojazd tramwajem i autobusem nigdy nie dorówna temu czasowi. Zakładając 20 minut tramwajem ok ale przesiadka conajnmniej 5 minut. Dojazd autobusem z czerech pór roku conajmniej 7-10 minut. Mówię tu o godzinach największego ruchu!

            • 4 5

            • Bredzisz

              20 minut to 213 na samym Trakcie traci rano...

              • 3 2

          • (2)

            Ktoś widzę się nie zgadza. Jak to rozumieć - zdaniem tej osoby 213 nie jedzie Traktem?

            • 1 0

            • (1)

              niestety 213 będzie jeździć tylko do nowej pętli i o to cały czas się rozchodzi, nie można do tego dopuścić!

              • 2 3

              • Ależ można. Zastępowanie w centrum autobusów tramwajami to jak najbardziej dobry pomysł. Sam zamierzam korzystać z 213+tramwaj.

                • 5 1

        • Czyli tak. Zwolennicy autobusów są wrogami tramwajów i chcą buspasów. Tych z kolei nie chcą kierowcy, którzy buspasy traktują z nienawiścią lub najczęściej je ignorują. Generalnie ci, którym z jakichkolwiek przyczyn obecna sytuacja pasuje, będą zaciekle protestować przeciwko jakimkolwiek zmianom, choćby niewielkim... Tak jak było w przypadku zmiany pierwszeństwa przejazdu na Ofiar Grudnia...

          • 0 0

  • 118 bez zmian (1)

    czyli postój na każdych światłach i 'podróż' do Jana z Kolna niemająca końca..

    • 19 1

    • zawsze można sie przejsc na tramwaj albo wlasnie 118 podjechać ...

      • 3 3

  • Stogi (1)

    Czy będzie jakieś stałe połączenie tramwajowe z dzielnicą Stogi?

    • 9 5

    • Ja w to nie wierzę,SWING prędzej na moście siennickim wpadnie do wody

      • 3 1

  • (3)

    Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

    Dobre czyli na odcinku 500m między stacja paliw Shell a Krzemową
    Śmiechu warte

    • 8 3

    • Zmiana trasy 254 (2)

      Czyli zabiera się jedno z dwóch połączeń Gdańska z Orunią Górną, tworząc trzecie połączenie z nowa Pętlą, która kończy sie w polu. Może któryś z decydentów próbowałby przejechać się linią 154 lub 254 w godzinach szczytu i może zastanowiłby sie nad konsekwencjami tej decyzji, przepuszczając kolejny autobus, w który nie udało mu się wsiąść. Poza tym mieszkaniec Orunii Górnej na Świętokrzyską do ronda może dojechać z Gdańska liniami 256, 213, 275 i nie potrzebne mu kolejne takie połączenie z przesiadką. A nie każdy ma tyle zdrowia żeby iść na piechote na górę, albo tyle pieniedzy żeby płacić za jeden przystanek kolejny raz. Gratuluję trafnej decyzji.

      • 4 2

      • gratuluję czytania ze zrozumieniem (1)

        Orunia Górna nic nie traci

        • 3 2

        • dzięki

          Może jest to zrozumiałe, ale nie wiem dla kogo:
          cytat:"Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski."

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane