Fakty i opinie

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • palcem po mapie (20)

    • 81 81

    • (2)

      a rewolucyjna wizja tunelu pod Pachołkiem już umarła? Połatali by najpierw dziury w tym co jest bo dzisiaj znowu prawie koło urwałem. Nikt tym debilom nie powiedział, że warstwę ścierną się wymienia co jakiś czas?

      • 18 19

      • (1)

        auto też się wymienia "co jakiś czas" :)

        • 10 12

        • auta się wymienia i owszem a ludzi ?

          • 7 0

    • chyba recenzujesz swoje plany wakacyjne

      a może życiowe? czy po prostu jesteś z Gdyni? ;)

      • 19 10

    • (1)

      Moim zdaniem to dowód na to, że BRG nie jest niezbędne podatnikom - pomysły i plany można uzyskiwać taniej i ciekawiej w konkursach i przetargach

      • 22 1

      • well....

        Tylko że jest to w sumie po za drobnymi wyjątkami zbieranina pomysłów ludzi z BRG odrzuconych przez Bielawskiego i Piskorskiego w latach minionych :)))

        • 7 1

    • lepiej to

      niż tunel pod Pachołkiem za 2 miliardy

      • 25 5

    • a jak chcesz projektować? (1)

      łopatą ? Koparką?

      • 9 2

      • na poczatek moze niech projektant ruszu d*psko i zobaczy jak to wyglada w terenie

        • 0 0

    • Tramwaj turystyczno-krajoznawczy

      A ja tak bym chciał szybko do celu. Tymczasem tu mamy 2 tunele, mnostwo zawijasów, lasów, dzielonych z tramwajem buspasów, estakadę i trzeci wiadukt obok dwóch już istniejących. Cały lunapark. Słynny lizboński tramwaj nr 28 chowa się ze wstydu. Cała Europa będzie przybywać na wycieczki tym tramwajem, ale do pracy szybciej nie będzie. Szkoda.

      • 22 13

    • W Szadółki wpompowano 400 mln, a smrodek jeszcze jest. (5)

      To rozwiązanie za 400 mln to taniocha, przy efektach jakie wniesie do komunikacji. Teraz przejazd z południa to niekończąca się historia, a tramwaj się zatrzymuje co 300 m i na każdych światłach.

      • 14 0

      • A myślisz że tutaj będzie inaczej??? (4)

        Ktoś Tutaj zapomniał dołożyć te wszystkie sygnalizacje na każdym skrzyżowaniu.. (+ kilka nadprogramowych na wszelki wypadek!!!)

        Jak dla mnie to jeden wielki kosmos. W sumie mam mieszane uczucia.. Na początku "kurde, geniusz!!!" ale po chwili zastanowienia i przyjrzeniu się sprawie dokładniej.. wychodzą minusy i to wielkie!!

        1. Pytanie czy ktoś liczył czas przejazdu??ile bd trzeba jechaćtą okrężną drogą? Ile razy ten tramwaj będzie musiał stać na sprzyżowaniach?? W dodatku te tynele wiadukty.. może jeszcze fajerwerki i petardy co zakręt?!
        Myśle że te 400 mln to moocno niedoszacowane koszta..

        2. nie wiem w jaki sposób na Smoluchowskiego miasto chce zmieścić w sumie te wszytskie pasy.. ale powiem wyzwanie jest mocno "inżynieryjne" i wysoko kosztowe!
        Pewnie nikt nie zauważył ale tam wyburzono cały budynek szpitalny na wysokości stadionu Lechii!!! (stary i brzydki, ale jednak to duuże pieniądze...)

        3. Pytanie do władz miasta: Dlaczego chce się zrezygnować z tramwaju "dołem" pod estakadą, koło carrfoura? TO rozwiązanie zapewne o wiele tańsze niż proponowane tunele wzdłuż ul. Wileńskiej? A kwestia skomunikowania to raczej nie problem ustawić trasę linii tram przez skrzyżowanie Bulońska/Rakoczego a dalej do PKM Brętowo?
        4. Ostatecznie.. Jaki jest sens wydawania baardzo grubych pieniedzy, stawiania estakad, tuneli, wiaduktów osiągając mizerny skutek komunikacyjny dla przeciętnego mieszkańca, który ceni sobie czas dojazdu z pkt A do B, skoro w alternetywie mamy... wyburzenie 3 budynków z XIXw. !!!

        Sam mam wątpliwości co do zasadności przecinania tej części Wrzeszcza..ale chyba jednak alternatywa w postaci "Tramwaju turystyczno-krajoznawczego" do Szpitala to jednak moocne niewyważenie argumentów...

        • 11 3

        • Jakimś plusem jest koncepcja budowy połączenia koło Wrzeszcza PKP!! (2)

          Nie do końca wiem jak chcą tam zmieścić 2 tory tramwajowe na wyskości bardzo wąskiego chodnika i ścieżki rowerowej (nie usuwając jej).. zapewnie gdzieś na wyskości dzisiejszego krawężnika i studzienki kanalizacyjnej.. ale Pomysł jest dobry;-)

          A tak poważnie... Koncepcja jest ok. bo niewątpliwie potrzeba jest budowy nowego połączenia tramwajowego pod torami w Gdańsku. Napewno ułatwi to komunikacje na Linii Przymorze- Zaspa- PG i okolice. oraz zapewni większą stabilność całego systemu tramwajowego jako takiego. Gdyby jeszcze udało się uniknąć tak uwielbianych w tym mieście świateł sygnalizacji a niemal każdym przejściu dla pieszych.. to było by "miodzio"

          • 2 0

          • Może 400 mln to będzie kosztował projekt?

            • 2 3

          • Gdyby pomyśleli wcześniej i całą Słowackiego i Hynka wyposażyli w linię tramwajową.

            • 1 0

        • Niezaleznie od tego, gdzie bedzie poludniowa czesc GPW i czy powstanie tramwaj wdluz Wyspianskiego

          to na pewno dobrym pomyslem jest tramwaj do PKP Wrzeszcz.

          Jesli chodzi o trase... Czy oby na pewno trzeba wszedzie budowac od razu dwupasmowa droge dla samochodow?

          • 0 0

    • umarłem ze śmiechu

      ktoś kto to zaprojektował nie ma pojęcia o komunikacji tramwajowej. w oś al. zwycięstwa - ul grunwaldzka już teraz nie da się wcisnąć więcej tramwajów w godzinach szczytu. kolejne tramwaje wjeżdżające od Traugutta to będzie finał komunikacji w Gdańsku. Zakorkują siebie i wszystko inne przez Operę po Manhattan. I wydamy na to PÓŁ MILIARDA.

      GENIUSZE!!!!

      PS. PO TO WŁAŚNIE NIEMCY PLANOWALI LINIĘ LEGIONÓW - WYSPIAŃSKIEGO - MISZEWSKIEGO - DO STUDZIENKI - POWSTAŃCÓW WARSZAWSKICH by mieć równoległą trasę główną. No ale to za trudne do ogarnięcia 70 lat po wojnie i 90 lat po niemieckich planach tramwaju w Królewskiej Dolinie.

      • 21 6

    • 400 milionów, chyba Euro. Tunele, estakada, przebudowa kilometrów dróg, choćby przy Gumedzie, chodniki, ścieżki rowerowe. 400 milionów to to na pewno nie będzie kosztować jednak pomysł ciekawy. Tylko ciekawe jak oni chcą wcisnąć to wszystko w Smoluchowskiego koło gumedu jak teraz tam nawet miejsc parkingowych nie ma gdzie zrobić. Niby Gumed odda kawałek działki, juz to widzę ;p

      • 4 4

    • Palcem po mapie to maluje pan Szczurek w Gdyni, tyle tylko, że jego talenty podróżniczo malarskie kosztowały już jakieś 100 mlm zł...

      • 2 0

    • tramwaj tu i tam - a co - nie wolno

      Chyba jest jakieś lobby za tymi tramwajami, tak jakby nie było innych potrzeb. Nagle wmawia się nam, że komunikacja autobusowa jest beee i tylko tramwaj rozwiąże nasze problemy. Nie ważne, że jak się popsuje to paraliżuje całe połączenie, nie ważne że znowu na 3 lata Morena zostanie rozkopana, nie ważne że nie ma gwarancji, że jest to w ogóle potrzebne bo może sensowna linia autobusowa by rozwiązała problem. Wynajęci klikacze klikają na + a każdy kto ma przeciwne zdanie to malkontent. A może malkontenci też mają swoje racje?
      UWAŻAM, że potrzebne są baseny do szkół, że potrzebne są w ogóle nowe szkoły w południowych dzielnicach, że potrzebne są nowe przychodnie, że potrzebne są nowe drogi, że potrzebny jest remont wielu dróg, że potrzebna jest sensowna polityka śmieciowa, że można by wyremontować Stare Miasto na wzór Torunia, że potrzebne są w tych miejscach gdzie jest PKM system parkingów wielopoziomowych za symboliczną opłatę, że można wymienić stare autobusy na nowsze - ekologiczne, że może potrzebna jest pomoc miasta dla młodych rodzin w pozyskaniu mieszkania a dla osób starszych system opieki dochodzącej i dotacja dla lekarzy by było ich więcej i kolejki nie były takie długie.
      Jak pomyślę, że wyda się 400 milionów na coś co nie jest najważniejszą potrzebą dla Gdańska to się wkurzam. Swoją drogą - puszczanie tramwaju tunelem w dół Wileńskiej jest igraniem z ogniem - kto weźmie na siebie odpowiedzialność za ewentualną tragedię jeśli dojdzie tam do wypadku? Jestem ciekaw ekonomicznego uzasadnienia takiego rozwiązania - absurdalnego dość.
      Rozumiem, że jest ktoś komu zależy akurat na takim rozwiązaniu bo ma osobiste korzyści, ale jest jeszcze interes mieszkańców Gdańska. Mówienie nam, że to w końcu Unia płaci nie zmienia faktu, że sporą część trzeba będzie samemu wyłożyć - z naszych podatków.
      Dla mieszkańców innych dzielnic powiem, że teraz mam jak z Moreny zjechać do Wrzeszcza, do GUM to co prawda z przesiadką ale nowy autobus za 1 mln zł by rozwiązał sprawę. Jeśli wmawia mi się, że inwestycja za 400 milionów jest najpotrzebniejsza z potrzebnych to mówię NIE. Panie Adamowicz - nie widzi pan problemów tego miasta, niech już nas pan nie dręczy swoją osobą.

      • 0 0

  • mocno skomplikowane, ale jest tunel :) (10)

    zastanawiam się kiedy wyrosną te wszystkie drzewa, które są na wizualiizacjach

    • 114 17

    • ale dla tramwajów - nie dla ludzi! (8)

      • 11 1

      • (7)

        tunel ma byc dla urzędników i budowniczych - żeby kasa się zgadzała

        • 6 11

        • (6)

          Brawo dla takich Januszów jak ty, którzy zawsze szukają jakichś błędów i zawsze mają o coś pretensje i zastrzeżenia. Chyba nie zauważyłeś, że takie rozwiązanie wreszcie pozwala na najszybsze i bezpośrednie połączenia południa z wrzeszczem...

          • 14 4

          • (5)

            wcale nie najszybsze - najszybsze było prowadzone w korytarzu Nowej Politechnicznej

            • 7 1

            • to mozna by ocenic tylko zestawiajac konkretne relacje na obu trasach

              Nie ma w tej kwestii za wielu konkretow. Mozna przyblizac porownujac z podobnymi odcinkami dotychczasowych linii.

              • 2 0

            • nie uzyskaliby napełnień koniecznych do realizacji inwestycji (3)

              Południe - za mała gęstość zaludnienia (jeszcze); Morena - za daleko; pojawia się dopiero krótka relacja atrakcyjna dla studentów Polibudy. Pokazane rozwiązanie łączy zaludnione miejsca miasta i pozwala na bardzo swobodne trasowanie linii - można dojechać do Głównego, Jelitkowa (przez Oliwę lub Zaspę), Nowego Portu. Jednocześnie masz obsłużone oblegane centra medyczne (Przychodnia Morena, Swissmed, GUMED).

              • 10 0

              • A wersja przez Do Studzienki nie zapewnia (2)

                tyvh wszystkich relacji, które podałeś?
                Oczywiście mówię o wersji (nowej) Morena + w dolnej części stara przez Do studzienki.
                Wtedy mamy tylko GMED zamiast Politechniki

                • 0 0

              • przesiadki na estakadzie są niemożliwe, więc już cała Morena odpada (1)

                • 0 0

              • Chyba się nie zrozumielismy

                Bulonska-Jaskowa-Wilenska - OK, ale dalej Sobieskiego - Do Studzienki a nie przy GUMEdzie. I teraz w jaki sposob (dolny) wariant Wilenska-Sobieskiego-Do Studzienki ogranicza relacje w stosunku do Wilenska-GUMED?

                • 0 0

    • Nie wyrosną, bo wcześniej uschną lub zostaną wycięte.

      • 1 2

  • (16)

    Tramwaje to świetny środek transportu . Same zalety ekologiczny , wygodny , i tani . W Gdańsku w ostatnich latach tramwaje ,,dojechały" na Chełm , Łostowice a ostatnio Morene . Mam nadzieje , że kiedyś sobieszewo doczeka lini tramwajowej ...

    • 188 35

    • Doczekało się już tramwaju wodnego ;) a tak na poważnie, gdyby tam zaczęło rosnąć miasto może i kiedyś by tam wybudowali linię ale na pewno nie w tym ćwierćwieczu.

      • 21 1

    • I aby Wisłę przekroczyć (1)

      -Podwodny tramwaj to będzie,bo mostu jakoś od lat Sobieszewo doczekać się nie może

      • 15 2

      • Nie, to będzie tramwaj linowy

        • 0 0

    • A jak z czasem przejazdu

      To nie ma być godzinna jazda zawijasami. Chyba za dużo chcecie osiągnąć na raz.

      • 21 2

    • Kto daje plusy tej wypowiedzi? (4)

      jaki świetny?
      Ekologiczny?
      Przecież energia w Polsce produkowana jest z węgla to gdzie ta ekologia?
      Wygodny?
      W szczególności gdy na zakrętach piszczy o tory, szarpie i ulega awarii to przyjeżdża następny tramwaj i zabiera porzuconych pasażerów
      Tani?
      Jeden skład kosztuje około 8 mln, podczas gdy trolejbus 1,5mln

      Tramwaj to drogi (w zakupie i użytkowaniu: ponieważ zabiera pas ruchu tylko dla siebie), awaryjny (blokuje pół miasta) wymysł z przeszłości kiedy tramwaje ciągneły jeszcze konie. Dziś ten środek transportu nie ma sensu.

      • 26 52

      • (3)

        co gorsza, mimo zajmowania własnego pasa ruchu, nadal (co widać świetnie w Gdańsku) stoi 5 minut na każdą minutę jazdy; skrzyżowania, zapchane przystanki (trzy składy czekające na wjazd), itd. - ponura farsa i żenada!

        • 21 27

        • No tak jak golfikiem się rozbijasz po mieście z łokciem za oknem :-D To tramwaj musi być ble :-D .Tak serio to barchany które masz na głowie musiały ci świat przysłonić ...

          • 19 7

        • Teolencio uderzyles w sedno. Gesto rozmieszczone przystanki,

          postój mimo Trisraru na prawie kazdych swiatlach, 3 na 1 przystanku . Jeżdżę bimbajem bardzo rzadko, ale rozrzut kursu Chełm - Wrzeszcz to od 30 do 45

          • 14 5

        • ciekaw jestem, co byscie zrobili, jakby komunikacja miejska - tak jak powinna - dostala zdecydowany priorytet

          co spowolniloby jazde samochodem...

          • 6 5

    • tramwaj na Morenę (1)

      tramwaj do nikąd, punkty przesiadkowe działają ????, a połączenia z Wrzeszczem nie ma, autobusy jeżdżą jak "Święte krowy", PKM nie po drodze,
      dojazd na zasadzie wstąpił do piekieł po drodze mu było

      • 11 6

      • "połączenia z Wrzeszczem nie ma"

        a to co to niby jest: http://ztm.trojmiasto.pl/rozklady/linia-12.html ?

        • 2 3

    • ania (1)

      A może kiedyś Osowa doczeka tramwaju to by było jeszcze lepsze połączenie z oliwy i do Gdańska. autobus wpadnie w korek a tramwaj by jechał dalej. :) do Osowej z gdańska jedzie 210 i często są korki na słowackiego a nie mówiąc nic Spacerowej w godzinach szczytowych.

      • 1 5

      • PKM?

        • 1 0

    • szczegónie świetny jak rozkraczy się ten tramwaj

      który jedzie przed tym którym my jedziemy

      • 3 0

    • a ja zapytam...

      Dlaczego nie ma tramwaju łączącego srogi z chełmem przez cały rok??

      • 1 2

    • Tylko czemu taki wolny?

      • 1 2

  • jeszcze jakieś "genialne" pomysły ? (11)

    • 53 124

    • (7)

      "Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł"

      To po jaką ch**ę to robić ? no po co ?

      • 11 36

      • (1)

        Po taką, by wreszcie dało się normalnie dotrzeć do największego zespołu szpitalnego województwa!

        • 52 4

        • Ale tym samym omijamy PG

          • 1 3

      • a co w zamian? 3-pasmowa droge przelotowa przez centrum Wrzeszcza? (2)

        • 19 5

        • z ekranami akustycznymi, węzłami bezkolizyjnymi, tunelami dla pieszych (1)

          koniecznie bez ścieżki rowerowej, z wielopiętrowymi parkingami - i bez biurowców, domów i innych generatorów ruchu innego, niż "na wprost"

          • 13 6

          • ma byc nowoczesnie w koncu

            Polska swiatynia sw. Przepustowosci :D

            • 12 3

      • (1)

        W Gdyni nie robi się kompletnie nic i jak tylko skończy się dopływ środków z UE, to pan Szczurek ze swoimi wyborcami obudzą się z ręką w nocniku (niewykorzystanych możliwości).

        • 3 1

        • a co konkretnie mialby wybudowac w Gdyni?

          Gdansk mial olbrzymie braki infrastrukturalne. Gdynia byla budowana od razu jako duze miasto, stad tez nie miala takich problemow komunikacyjnych.

          • 1 0

    • to jest akurat bardzo dobry pomysł!

      • 29 0

    • a co konkretnie proponujesz?

      • 3 0

    • ja mam ja!!!

      Dlaczego nie ma tramwaju Stogi- Chełm przez cały rok???

      • 1 1

  • Czaderska animowana wizualizacja 3D!

    Dobry pomysł z wytyczeniem odgałęzienia trasy z Alei Zwycięstwa na Piecki koło GUMed.

    • 100 12

  • (6)

    Szok i niedowierzanie. Rozwiązać BRG i realizować te wizje!!!!!

    • 148 17

    • pierwszy raz coś zrobionego przez BPBK mi się podoba (4)

      • 19 4

      • sadze, ze to akurat sciema. Wyjdzie, ze takie cos kosztuje 3x wiecej niz "stara" Nowa Politechniczna (3)

        i bedzie podkladka dlaczego zbudowano jak chcieli - "nie stac nas na budowanie inaczej"...

        • 7 12

        • (2)

          Na pewno będzie drożej co nie znaczy, że nie należy tak budować. Zresztą cóż to jest 400 mln przy 2 mld na tunel pod Pachołkiem. Cytując Adamowicza: "To są grosze".

          • 18 1

          • Wolałbym 400 mln na sensowną inwestycję niż 100 mln władowanych w megalomańską wizję lotniska pana Szczurka w Gdyni...

            • 6 0

          • Ale ja jestem ZA budowa tej trasy tramwajowej

            Chodzi mi o to, ze wszystkie kolejne inwestycje drogowe (czy tez nie tylko drogowe - patrz Forum Gdansk) konczyly sie tym, ze ludziom pokazywano jedno, ustalano drugie, a budowano trzecie :/

            • 1 0

    • he he

      Proszę bardzo tylko, ze takie pomysły w BRG rysowano tak z naście lat temu. Różnica była taka, ze tramwaj szedł od rejony Carrefoura do GUMed-u po terenie Lechii i trafiał w istniejące tory przy Operze.
      Taka prawda :)

      • 7 0

  • A słyszałem że Gdańsk ma ograniczyć wydatki...Czyli zadłużamy miasto dalej?? (1)

    • 52 103

    • jakby na tej powierzchni lali asfalt to byś pół roku marszczył kapucyna na SSC

      • 28 3

  • 1/4 trasy powstałaby za koszt wczorajszego referendum... (11)

    Echh...

    • 161 19

    • A także likwidacje przerostu (3)

      biurokracji...gdyby nie ona tramwaj mogliby wybudować aż do Czech...

      • 24 1

      • Jechałbyś do Czech tramwajem? (2)

        • 14 1

        • Tak bo do czech mam za darmo (1)

          • 8 0

          • We trzech mamy za darmo

            • 1 0

    • podziekuj Kukizowi 19.09.2015 ma koncert na Amber Fest (3)

      i pokłoń się Komorowskiemu

      • 23 7

      • tak oczywiscie będzie kukiz...hahaah to beda te pseudo piersi z balkanica. w stam raz dla ciebie (2)

        i twojego poziomu

        • 9 1

        • (1)

          kukis najpierw wyje "ksiądz probosz już się zbliża", a na starość księdzu proboszczowi na kolankach do nóżek i innych części ciała pada....

          • 11 13

          • Jestes śmieciem

            • 4 7

    • Polacy... (1)

      Narzekacie na władzę, a gdy dają wam jakąkolwiek szansę na zmianę, to płaczecie, że pieniądze na to idą...
      Wyjeżdżam stąd jak najdalej, bo z takimi apolitycznymi cymbałami jak wy nic nie da się zrobić !!!

      • 16 2

      • Najlepszy przykład: Gdynia i Samorządność pana Szczurka.

        • 1 0

    • Nie wiedziałem, że to Gdańsk sponsorował ogólnopolskie referendum..

      • 6 1

  • Ciekawe (13)

    Ciekawa koncepcja, szczególnie jeżeli chodzi o połącznie GUMedu.

    • 94 8

    • (12)

      Szkoda, że osoba chcąca dojechać z Moreny do Wrzeszcza, koło GuMedu będzie musiała jechać dużo dłużej niż gdyby tramwaj pojechał w oryginalnym śladzie NP.

      • 12 15

      • no to jest akurat nie az tak pewne (2)

        Zauwaz, ze przy NP trzeba bylo pojechac na koniec Bullonskiej i wtedy skrecic w NP. Teraz byloby krocej tam. Ostatecznie moglby byc czas bardzo podobny.

        Choc pierwotnie tez mi to przyszlo do glowy.

        • 1 6

        • Najlepsze rozwiązanie: (1)

          Najpierw Wileńska, potem NP (Do Studzienki lub Bohaterów). Taka opcja byłaby zdecydowanie najkrótsza.

          W następnym etapie można też wybudować resztę NP, bo ludzie jadący z okolic Jabłoniowej będą mogli szybciej przejechać omijając Morenę.

          • 7 2

          • budowac te trase jako tylko trase tramwajowa + sciezke rowerowa i chodnik

            i wyremontowac istniejace drogi. Jak zmiescic dodatkowe smochody na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu?

            • 0 0

      • (6)

        O ile dłużej?

        Zauważ problem węzła Miszewskiego/Grunwaldzka to jest raptem dwa przystanki dalej. A w końcu daje jakieś połączenie GUMedu z miastem.

        • 8 1

        • (4)

          Ale odcina PG

          • 4 4

          • (3)

            Bez przesady - ilu studentów to niepełnosprawni ruchowo?
            Pokolenia wychowały się w obecnym układzie komunikacyjnym i na piechotę do SKMu cyz tramwaju podążało.

            Do GUMedu dojeżdżają starsi, niepełnosprawni, chorzy. Im tramwaj jest bardziej potrzebny niż leniwemu studentowi.

            • 20 1

            • (2)

              Coraz więcej studentów to tzw. uniwersytet trzeciego wieku. Wiesz ile ludzi po 50ce chodzi na Politechnikę? Wszystko zależy od punktu patrzenia. Pewnie częściej coś potrzebujesz na GUM-edzie.

              • 0 0

              • (1)

                Ostatnio zdecydowanie częściej bywam na PG (ETI) niż w GUMedzie.
                I to często tramwajem, bo można się wtedy spotkać przy jakimś dobrym napoju.
                I mimo mego wieku nie stanowi problemu dojście na ETI od Miszewskiego.

                Ale widać młodzi studenci nie maja tyle kondycji, co stara gwardia i muszą mieć tramwaj pod sale wykładowe.

                • 2 0

              • TL, to nasze pokolenie ich w to wtłacza!

                Oczekujemy od studenciaków, żeby wyglądali schludnie, tępimy dresy, wdzianka rowerowe, poprzecierane portki, glany. Jak ktoś ma chodzić w lakierkach-trumniaczkach, albo w szpileczkach, a nie jak normalny luzak, to oczywiście przyjedzie samochodem. Zwł. że na samochód dziś stać byle kogo.

                Na gumedzie nawet do fryzury studentów się przypieprzamy. Jak kto ma niewyprasowany kitel - jest tępiony. A zostawić roweru nie ma gdzie, jest za to duży parking. No to masz odpowiedz na twoje zrzędzenie - to nasza, a nie ich wina.

                Tym się różni GUMed od London School of Medicine, albo Goettingen Uni, że tam studenci wyglądają jak studenci, jeżdżą rowerami i STUDIUJĄ JAK WŚCIEKLI, a u nas wygląd jest ZAMIAST pracy.

                • 0 0

        • 3 przystanki

          Od Traugutta do Miszewskiego sa 3 przystanki.

          • 0 0

      • (1)

        Tylko, że w oryginalnym śladzie NP tramwaj ma przejeżdżać niejako obok dzielnicy Piecki - Migowo i nie ma mieć żadnego połączenia z linią Siedlce - Migowo.

        • 2 1

        • Stary wariant przez Nową Politechniczną

          i nowy przez Jaskowa/GUMED spotykają się przy Cyganskiej Gorze i tu jest miejsce na opcje. Góra po nowemu Jaskowa dół po staremu przez Do Sudzienki

          • 1 0

  • rewelacja!!! (11)

    genialny projekt, prawie doskonale spinający górny z dolnym tarasem, bez niepotrzebnego wyburzania miasta i budowania autostrad miejskich

    przydałoby się jeszcze wydłużenie linii tramwajowej wzdłuż Kościuszki do Hallera - powstałby szybki dojazd z Moreny na plażę.

    • 199 17

    • nie jestem pewien, czy tak szybki, ale ciesze sie, ze powstala jakas alternatywa (3)

      Dla mnie i tak odcinek Fiszera - Grunwaldzka bardziej odpowiadal w wersji FRAG.

      Czemu nie puscic ruchu samochodowego kolo GUMedu, a tu pozostawic dla komunikacji publicznej + pieszo-rowerowego?

      Pytanie, ile osob chcialoby z Poludnia dojechac do GUMedu, a ile do Politechniki.

      Bardzo fajny pomysl z Dworcem. Duzy +.

      • 12 6

      • do Politechniki to wydłuża drogę o raptem trzy minuty (2)

        dodatkowo wiele odcinków można ominąć w razie awarii - to bardzo dobra okoliczność

        • 10 4

        • ale sa gdzies podane czasy przejazdu?

          Widocznie przeoczylem. Jesli nie ma - skad akurat taka estymata?

          • 0 11

        • "Politechnika"

          To wydzial Chemii, ale tez ETI czy ZiE, lub akademiki.

          Tramwaj w swietle Nowej Poitechnicznej wydawal mi sie korzystniejszy dla Politechniki (dwupasmowa ekpresowka obok i wyburzenia - nie).

          Jednak moze dla calego miasta to jest dobre rozwiazanie.

          • 13 2

    • Wizja odważna ale... (1)

      Ten pomysł przewiduje wyburzenie szkoły i przedszkola na skrzyżowaniu Smoluchowskiego i Dębinki i kilku budynków poniżej

      Dodatkowo cały odcinek Smoluchowskiego od Dębinki po Sobieskiego wymagałby olbrzymich robót ziemnych. Tam są znaczne różnice wysokości. Przy szpitalu zakaźnym jest stroma morenowa górka, wzdłuż stadionu z kolei płot już teraz gdzieniegdzie się przechyla takie za nim jest urwisko.

      400 mln nie starczy na taką lewitującą trasę

      • 6 2

      • jeszcze dodam

        że wg mnie jest to przerost formy nad treścią

        na pierwszy rzut oka bardziej naturalne i sensowne jest jednak podążanie najkrótszą trasą w śladzie Nowej Politechnicznej a problem komunikacji szpitala rozwiązać poprzez Nową Medyków z linią autobusową kursującą wahadłowo od przystanku Traugutta na Al. Zwycięstwa do któregoś z przystanków w ciągu NP

        Coś jak obecne 283 ale w znacznie zredukowanej wersji

        • 3 7

    • a wyburzenia? (1)

      Nikt nie pokwapil sie zeby spojzec na to, co musimy wyburzyc, zeby zrobic ta "delikatna korekte ukladu drogowego"? To, ze trzeba wyburzyc szkole podstawowa i muzyczna przy ul. Smoluchowskiego nie jest problemem? Dziwne tylko ze 3 stare rudery przy ul. Do Studzienki wywoaly cale morze kontrowersji... Nie mowiac juz o samych kosztach tunelow, i tej "drobnej przebudowy"...

      • 5 2

      • tu nie chodzi o rudery przy Studzienki!

        Tu chodzi o wyoranie miejsca na kolejna po Slowackiego autostrade, ktora wraz z planowana (i wtedy juz "niezbedna" droga Czerwona) rujnuje Wrzeszcz.

        Spojrz szerzej na problem, a nie patrzysz tylko na wierzcholek gory lodowej. A jesli nie ogarniasz, to prosze najpierw poczytaj, a potem sie wypowiadaj.

        Jak chcesz zburzyc te 3 "rudery" - droga wolna. Tylko nie buduj w ich miejscach autostrady.

        Zacznijmy moze budowac miasto w miescie, a nie wiecznie tylko dojazdy dla przedmiesc...

        • 2 4

    • ale Nową Kościuszki a nie Starą jak to jest na wizualizacji (1)

      • 0 0

      • A po co owa Nowa Kosciuszki?

        Aby wydac dodatkowo 200mln?

        Jaki rodzaj przejazdow (skad dokad) mialby tamtedy isc?

        Ludzie, czy wy nie ogarniacie, ze te drogi trzeba splacic i utrzymywac? Czy dzisiejsze drogi w Gdansku sa w dobrym stanie?
        - NIE
        Czy jak ich zbudujemy wiecej, to nagle stana sie lepsze? Ta, jasne.

        • 0 0

    • Brak skomunikowania za lijie skm to porazka.

      Linia powinna przewidywac dowoz przynajmniej do pkm . poszatkowane miasto nieskomunikowanymi liniami!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.