• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • Tak, ale... (4)

    Generalnie jestem na tak, ale jak to na prawdziwa polke przystalo, mam pewne spostrzeżenia. Jeśli chodzi o puszczenie tramwaju z moreny na gumed i z wrzeszcza na legionow to pomysł bardzo na +. Jednak Przymorze ani trochę na tym nie skorzysta, zwlaszcza ta część przy plaży. Rozumiem, że tam nie ma jak puścić linii, wiec mogliby chociaż wyremontowac drogi i puścić więcej autobusów. Moje zastrzeżenia to tory tramwajowe na ulicy, to powoduje niebezpieczne sytuacje na drodze i wcale nie przyspieszy ruchu, a wręcz przeciwnie. Jednak poza promowaniem komunikacji miejskiej, która jak wiemy jest w tragicznym stanie (czas przejazdu, komfort, awaryjność i przede wszystkim opóźnienia) władze tego pięknego miasta nie powinny zapominać o kierowcach samochodów, bo jak wiadomo nie ma szans wyeliminować ich z życia mieszkańców ze względu na wygode i komfort podróży. I mówi to osoba, która dwa miesiące temu przesiadla się z komunikacji miejskiej na samochód. Są ludzie, w tym ja, którzy nie zrezygnują z auta i o nich też trzeba zadbać :)

    • 12 26

    • (1)

      jak kierowcy chcą sobie jeździć, to niech stoją w tych korkach.

      • 9 5

      • Wybierając miedzy komfortem w korku a sciskiem i smrodem ludzi w autobusach/tramwajach wybiedam komfort! Popieram polke!!!

        • 8 11

    • (1)

      Ludzie, zamiast minusować może się wypowiecie o co wam chodzi. Ja się zgadzam z Polką

      • 7 9

      • Zanim się wypowiesz najpierw zapoznaj się z planami..

        • 4 1

  • sygnalizacji te głąby nie potrafią ustawić

    a tu się zabierają za zabetonowanie i zatramwajowanie całego miasta

    • 25 7

  • Ciekawe kiedy tramwaj na orunie .między innymi ptasia sandomierska

    • 8 6

  • tunel jak wiadukt do pkm bretowo (3)

    Po jaką chlere potrzebny był wiadukt. Tramwaj mógł jechac dołem aż do Slowackiego a do PKM zrobić ruchome schody na górę. Kupa siana wydana niepotrzebnie.

    • 22 15

    • O tym samym pomyślałam

      • 2 4

    • (1)

      Tam jest nachylenie 10 procent więc żaden tramwaj by nie miał tam szans

      • 6 0

      • To jakim cudem chcą wjechać w świetle Wileńskiej na Morenę nawet tunelem?

        • 2 1

  • (1)

    z jakim południem chyba z zachodem
    Południowe dzielnice to Orunia, Maćków względnie Ujeścisko i Zakoniczyn
    a do tego czas przejazdu tramwajem to 2x dłużej niż autobusem

    • 15 6

    • jeszcze Olszynka i Św. Wojciech

      • 1 2

  • To jest szok!!!!!!!! (2)

    Przecież to będzie prawdziwe metro, tylko że na górze. Obsługuje Zaspę, Przymorze, Galerię, Wrzeszcz PKP (przesiadka na kolej), centralnie Morenę i grzeje dalej na południe. Dziś wypijam 10 piw :))))))) Oby się udało.!!!!!

    • 30 9

    • Predzej ta wizja się ziści niż twoje wypicie 10 piw;)

      • 2 4

    • pomysł tramwaju między wrzeszczem a etc to kapitalne rozwiązanie

      Ja wypije 20 piw. Ale pod warunkiem, ze nie jest to ściema, tylko faktycznie wybudują tramwaj.

      • 10 0

  • Chłopcy bezkarnie trwonią publiczne środki. (1)

    Tramwaj - rodzaj powietrzowozu, poruszającego się po torowisku, czyli po nieopodatkowanej przestrzeni miejskiej zajętej na wyłączność przez monopolistę.

    • 9 27

    • hahaha o jak ci źle o jak ci nie dobrze :) żebyś nie popuścił na sportowe pokrowce ze złości :D

      • 2 0

  • Z tzw. południa prowadzi jedna ulica.

    W zeszłym roku zaczęto planować na poważnie Nową Świętokrzyską. I co? I nic. Zawieszono prace na rzecz projektu kolejnej przeprawy z Moreny do Wrzeszcza. Nie twierdzę, że nie jest tam tramwaj potrzebny. W obrębie Świętokrzyskiej Miasto sprzedało hektary deweloperom po niskich cenach (bo daleko od centrum) po czym "zapomniało" , że będą tam mieszkać ludzie. A mieszka ich coraz więcej i z roku na rok coraz dłużej trwa przeprawa do centrum. Tak, Nowa Świętokrzyska jest bardzo potrzebna. Morena ma już tramwaj i pkm. Teraz pora na inwestycje w innych częściach miasta.

    • 17 8

  • Super pomysł (1)

    Podstawowa zaleta to świetne skomunikowanie z UCK -obecnie jest sporo zachodu aby tam dotrzeć, szczególnie dla ludzi chorych. Nie będzie potrzeby wyburzania starych kamienic przy ul. Do Studzienki. Widzę same zalety a tym bardziej że można to zrealizować w dużej mierze za pieniądze unijne.

    • 22 4

    • W starych kamienicach...

      na ul. Do Studzienki można będzie prąd grabiami przez okna brać z linii tramwajowych (popatrzcie na szerokość ulicy i gabaryty tramwaju). Akceptacja pod warunkiem, że ZKM dołączy do tramwajów przyczepy do przewozu samochodów
      osobowych (za cenę biletu ulgowego).

      • 1 0

  • I co? Znowu zrobią durne "węzły przesiadkowe" jak na Kartuskiej?

    • 17 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane