- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (282 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł
Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.
Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.
Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni i szpitalu Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu .
Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.
Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego oraz w ciągu ulic: Do Studzienki , Miszewskiego i Wyspiańskiego .
- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Miejsca
Opinie (264) ponad 10 zablokowanych
-
2015-09-08 17:30
Tak, ale... (4)
Generalnie jestem na tak, ale jak to na prawdziwa polke przystalo, mam pewne spostrzeżenia. Jeśli chodzi o puszczenie tramwaju z moreny na gumed i z wrzeszcza na legionow to pomysł bardzo na +. Jednak Przymorze ani trochę na tym nie skorzysta, zwlaszcza ta część przy plaży. Rozumiem, że tam nie ma jak puścić linii, wiec mogliby chociaż wyremontowac drogi i puścić więcej autobusów. Moje zastrzeżenia to tory tramwajowe na ulicy, to powoduje niebezpieczne sytuacje na drodze i wcale nie przyspieszy ruchu, a wręcz przeciwnie. Jednak poza promowaniem komunikacji miejskiej, która jak wiemy jest w tragicznym stanie (czas przejazdu, komfort, awaryjność i przede wszystkim opóźnienia) władze tego pięknego miasta nie powinny zapominać o kierowcach samochodów, bo jak wiadomo nie ma szans wyeliminować ich z życia mieszkańców ze względu na wygode i komfort podróży. I mówi to osoba, która dwa miesiące temu przesiadla się z komunikacji miejskiej na samochód. Są ludzie, w tym ja, którzy nie zrezygnują z auta i o nich też trzeba zadbać :)
- 12 26
-
2015-09-08 17:33
(1)
jak kierowcy chcą sobie jeździć, to niech stoją w tych korkach.
- 9 5
-
2015-09-08 17:35
Wybierając miedzy komfortem w korku a sciskiem i smrodem ludzi w autobusach/tramwajach wybiedam komfort! Popieram polke!!!
- 8 11
-
2015-09-08 17:34
(1)
Ludzie, zamiast minusować może się wypowiecie o co wam chodzi. Ja się zgadzam z Polką
- 7 9
-
2015-09-08 18:48
Zanim się wypowiesz najpierw zapoznaj się z planami..
- 4 1
-
2015-09-08 17:37
sygnalizacji te głąby nie potrafią ustawić
a tu się zabierają za zabetonowanie i zatramwajowanie całego miasta
- 25 7
-
2015-09-08 17:47
Ciekawe kiedy tramwaj na orunie .między innymi ptasia sandomierska
- 8 6
-
2015-09-08 17:52
tunel jak wiadukt do pkm bretowo (3)
Po jaką chlere potrzebny był wiadukt. Tramwaj mógł jechac dołem aż do Slowackiego a do PKM zrobić ruchome schody na górę. Kupa siana wydana niepotrzebnie.
- 22 15
-
2015-09-08 18:39
O tym samym pomyślałam
- 2 4
-
2015-09-08 20:54
(1)
Tam jest nachylenie 10 procent więc żaden tramwaj by nie miał tam szans
- 6 0
-
2015-09-09 07:10
To jakim cudem chcą wjechać w świetle Wileńskiej na Morenę nawet tunelem?
- 2 1
-
2015-09-08 17:52
(1)
z jakim południem chyba z zachodem
Południowe dzielnice to Orunia, Maćków względnie Ujeścisko i Zakoniczyn
a do tego czas przejazdu tramwajem to 2x dłużej niż autobusem- 15 6
-
2015-09-08 18:56
jeszcze Olszynka i Św. Wojciech
- 1 2
-
2015-09-08 18:04
To jest szok!!!!!!!! (2)
Przecież to będzie prawdziwe metro, tylko że na górze. Obsługuje Zaspę, Przymorze, Galerię, Wrzeszcz PKP (przesiadka na kolej), centralnie Morenę i grzeje dalej na południe. Dziś wypijam 10 piw :))))))) Oby się udało.!!!!!
- 30 9
-
2015-09-08 18:17
Predzej ta wizja się ziści niż twoje wypicie 10 piw;)
- 2 4
-
2015-09-08 19:12
pomysł tramwaju między wrzeszczem a etc to kapitalne rozwiązanie
Ja wypije 20 piw. Ale pod warunkiem, ze nie jest to ściema, tylko faktycznie wybudują tramwaj.
- 10 0
-
2015-09-08 18:18
Chłopcy bezkarnie trwonią publiczne środki. (1)
Tramwaj - rodzaj powietrzowozu, poruszającego się po torowisku, czyli po nieopodatkowanej przestrzeni miejskiej zajętej na wyłączność przez monopolistę.
- 9 27
-
2015-09-08 22:00
hahaha o jak ci źle o jak ci nie dobrze :) żebyś nie popuścił na sportowe pokrowce ze złości :D
- 2 0
-
2015-09-08 18:25
Z tzw. południa prowadzi jedna ulica.
W zeszłym roku zaczęto planować na poważnie Nową Świętokrzyską. I co? I nic. Zawieszono prace na rzecz projektu kolejnej przeprawy z Moreny do Wrzeszcza. Nie twierdzę, że nie jest tam tramwaj potrzebny. W obrębie Świętokrzyskiej Miasto sprzedało hektary deweloperom po niskich cenach (bo daleko od centrum) po czym "zapomniało" , że będą tam mieszkać ludzie. A mieszka ich coraz więcej i z roku na rok coraz dłużej trwa przeprawa do centrum. Tak, Nowa Świętokrzyska jest bardzo potrzebna. Morena ma już tramwaj i pkm. Teraz pora na inwestycje w innych częściach miasta.
- 17 8
-
2015-09-08 18:25
Super pomysł (1)
Podstawowa zaleta to świetne skomunikowanie z UCK -obecnie jest sporo zachodu aby tam dotrzeć, szczególnie dla ludzi chorych. Nie będzie potrzeby wyburzania starych kamienic przy ul. Do Studzienki. Widzę same zalety a tym bardziej że można to zrealizować w dużej mierze za pieniądze unijne.
- 22 4
-
2015-09-08 23:14
W starych kamienicach...
na ul. Do Studzienki można będzie prąd grabiami przez okna brać z linii tramwajowych (popatrzcie na szerokość ulicy i gabaryty tramwaju). Akceptacja pod warunkiem, że ZKM dołączy do tramwajów przyczepy do przewozu samochodów
osobowych (za cenę biletu ulgowego).- 1 0
-
2015-09-08 18:32
I co? Znowu zrobią durne "węzły przesiadkowe" jak na Kartuskiej?
- 17 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.