- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (79 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (510 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (300 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (236 opinii)
- 5 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (108 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (144 opinie)
Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł
Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.
Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.
Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni i szpitalu Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu .
Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.
Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego oraz w ciągu ulic: Do Studzienki , Miszewskiego i Wyspiańskiego .
- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Miejsca
Opinie (264) ponad 10 zablokowanych
-
2015-09-08 19:43
Totalne nieporozumienie (1)
Cele - fajne, ale nie rozwiązują problemu. Jak rozumiem nikt się nawet nie zająknął o korkach na Sobieskiego-Traugutta-Do Studzienki i Miszewskiego-Wyspiańskiego. Jeżeli alternatywą ma być trasa przez Smoluchowskiego-Zwycięstwa-Grunwaldzką-Kościuszki, to zamiast 9 przystanków tramwajem będzie do przejechania 15. Kto wtedy pozostawi samochód w garażu i pojedzie tramwajem? Raczej tramwaj będzie alternatywą dla dzisiejszych autobusów. Czyli 400 milionów zostanie wydanych, a problemy nie zostaną rozwiązane.
- 16 7
-
2015-09-08 20:51
Korki nie znikną w tym miejscu, bo wąskim gardłem jest kolizyjne skrzyżowanie z Grunwaldzką.
Tu kłania się brak Drogi Czerwonej czyli brak połączenia Zaspy/Przymorza i Dolnego Wrzeszcza z realnym pominięciem Grunwaldzkiej.
Aby Nowa Politechniczna spełniała swoje zadanie konieczna jest najpierw wybudowanie D.Cz, a na to się nie zanosi niestety.- 8 6
-
2015-09-08 20:01
Jak widać można !!,
Można inaczej i jak widać lepiej.
Wniosek jeden, widać ułomność, delikatnie mówiąc Biura rozwoju Gdańska pod b.rządami p. Piskorskiego czy wszechwiedzącego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Jego szefem.
Niedługo się okaże, że pomysł w/w na Pachołek jest dla Gdańska zbędnym i znajdą się korzystniejsze rozwiązania.
Dajcie poprojektować innym. Trochę odwagi. Brawo Alter Polis, jak widać też z Gdańska, ale chyba prywatne!- 12 12
-
2015-09-08 20:01
Tylko metro
Metro budujmy bo nas Wrocław i Kraków wyprzedzą.
- 6 1
-
2015-09-08 20:06
nowa świętokrzyska
czekamy na obiecaną nową świętokrzyską, gdzie termin cały czas jest przesuwany (!)... cóż... chyba jedyne rozwiązanie to podarować budyniowi mieszkanie w okolicy i zaproponować odbiór popołudniu, żeby zobaczył jak wygląda dojazd w godzinach szczytu.
- 12 5
-
2015-09-08 20:21
Rzeczywiscie wypas
Zamiast 10min tramwajem do wrzeszcza będzie jechał 18min... 400 mln a po nowej politechnicznej sam tramwaj ze 150. Ale tak to jest jak się na siłę szuka rozwiązania by się przypodobać garstce krzykaczy. Asa i nowy tramwaj na morenie do rozwalenia bo trzeba tam będzie znów wszystko przebudowac... Ale co tam w końcu jestem inz budownictwa będę mialbco robić:) Jedyny plus to połączenie grunwaldzka rzeczypospolitej...
- 16 9
-
2015-09-08 20:24
Ktoś dostaje już wizji szaleńczych PO jak po chemikaliach ?
- 6 3
-
2015-09-08 20:36
czas przejazdu!!! (1)
czy ktos pomyslal, ze w komunikacji zbiorowej najwazniejszy jest czas przejazdu?? przeciez te rozwiazanie w stosunku do tego proponowanego pierwotnie bedzie jechac pod Manhattan np z Migowa dwa razy dluzej!!! Uklad tramwajowy przy Operze juz jest na wyczerpaniu a Wy jeszcze cale poludnie tu dowalicie, powodzenia. Rozwiazania sci - fi z tunelami:)) wszystko za 400mln bo żal Wam bylo 3 kamienic / ruder ? Ale ciemny lud to kupi i banda krzykaczy (Frag), wazne by Alter Polis (ziomki Bielawskiego) mialy zlecenie za publiczna kase bez przetargu z wolnej reki.
- 21 15
-
2015-09-08 20:56
Układ przy Operze rozwiąże proponowane połączenie tramwaju przez Kościuszki.
Natomiast wpinanie tramwaju przy Miszewskiego rozłoży to już rozłożone skrzyżowanie.- 7 2
-
2015-09-08 20:40
Lepiej:)
Szkoda kasy lepiej jeszcze 3 referenda przeprowadzić za to po 100 baniek za sztukę:)
- 8 1
-
2015-09-08 20:44
I to jest świeży powiew nowego myślenia o mieście :)
Pomyślmy jak dobrze skomunikować dzielnice nie dokładając tylko kolejnych pasów dla transportu indywidualnego
- 15 5
-
2015-09-08 21:07
Nie dla tramwajów!
Czeka nas totalny paraliż.
- 7 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.