• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • dobry pomysł - przynajmniej miejscami

    Odcinek z Moreny z tunelem do Wileńskiej - super (po co dublować linie na Morenie? lepiej puścić tramwaj po najludniejszych terenach)
    Odcinek od Sobieskiego do alei Zwycięstwa po Smoluchowskiego - niby fajny (ale droga z Moreny do Wrzeszcza staje się zbyt długa)
    Odcinek od Klonowej do Legionów - super

    • 3 3

  • Marzyciele!

    Widziałem w życiu setki podobnych pomysłów. Wszystkie znalazły miejsce
    w "okrągłym segregatorze". W tym pomyśle najweselsza jest koncepcja
    tramwaju w alejce na ul. Kościuszki. Tu tramwaj pełni rolę kosiarki do drzew.
    Szkoda, że projektant nie wpadł na pomysł aby prowadzić linię tramwajową
    np. na ul. Mariackiej, albo na ul. Wassowskiego (z tunelem pod budynkiem starego spółdzielczego domu towarowego - obecnie bank), a może tak w Oliwie przez park z tunelem pod kurią biskupią i koniecznym tu przystankiem dla kleryków.

    • 10 5

  • Tak po ocenach wypowiedzi patrząc.. (3)

    Mam wrażenie, że ktoś tu spamuje w ocenach. Merytoryczne wypowiedzi mieszkańców, zawierające jakąkolwiek krytykę przyjętych rozwiązać są zdecydowanie minusowane. Za to bezwartościowe laurki jak ta:

    "Tramwaje to świetny środek transportu . Same zalety ekologiczny , wygodny , i tani . W Gdańsku w ostatnich latach tramwaje ,,dojechały" na Chełm , Łostowice a ostatnio Morene"

    jest spamowana plusami ?

    O co tu chodzi ?

    • 10 6

    • (1)

      Pierdoły i farmazony są łatwiejsze do zrozumienia niż merytoryczne wypowiedzi osób dosyć dobrze zorientowanych w sprawie.

      • 4 1

      • Ja tu wyczuwam lajkową manipulacje. Pewno urzędasy siedzą i minusują wszystkie negatywne wypowiedzi

        • 3 1

    • Chopie

      Sunekury rozdane, wykonawca wybrany. Do zrobienia pozostała specyfikacja przetargowa.

      • 1 1

  • (2)

    a to nie lepiej zrobić Nową Politechniczną tylko dla samochodów a tramwaj puścić tak na tym filmiku ?
    Coś te koszta sa trochę niskie jak na budowę tunelów w naszym mieście.

    • 6 1

    • dodam jeszcze że jak powstanie Nowa Bulońska to ludzie zaczną zjeżdżać z AK właśnie na ta trasę. Bulońska stanie, Rakoczego i Potokowa w dół przyjmie taki ruch że na rondzie na niedźwiedniku będzie sie stało godzinami.
      Nowa Politechniczna jest potrzebna bo będzie to dodatkowa nowa trasa w kierunku Wrzeszcza. Na upartego można by było skierować NP w Traugutta, aby nie wyburzać kamienic na Do Studzienki.

      • 3 2

    • taki był pomysl w BRG

      Taki był pomysł w BRG, ale poleciał kilka lat temu bo tramwaj prowadzony od GUMed-u do Opery i w Hallera się nie podobał w rozwiązaniu z krótkim tunelem i naruszał tereny świętej krowy Lechii, która wtedy Areny nie miała.

      • 3 1

  • Morena się rozwija

    Tylko patrzeć na wzrost cen nieruchomości w starej części osiedla :)

    • 4 0

  • Dlaczego Kościuszki a nie Hynka gdzie jest dużo więcej miejsca? Tramwaj pod oknami zamiast szeroką arteria na granicy dwóch dzielnic

    • 5 2

  • A ankieta?

    Nie ma ankiety? Jakoś tak nie swojo... ;)

    • 3 0

  • Jeszcze podobny ruch z Przymorza

    na Uniwerek. Oby to nie była tylko kiełbasa wyborcza.

    • 1 1

  • za a nawet przeciw

    Wszystko fajnie pomysł godny przemyślenia, ale oby nie skończyło się tak jak z tramwajami na Morenę, że wykonanie zawiodło i pozostawia wiele do życzenia. Nie powinno się likwidować autobusów i liczyć tylko na tramwaje. Można zmodyfikować siatkę połączeń autobusowych, a nie likwidować tak jak to zrobiono na przykładzie Gdańsk-Bysewo/Kiełpino, gdzie w zamian zaoferowano dojazd z przesiadkami, co z kolei wydłużyło i utrudniło ruch komunikacją miejska, z której korzysta chyba najwięcej mieszkańców miasta. Dobrze by było, gdyby nowa PKM również nie popadła w zapomnienie. Uruchomiona siatka połączeń nic mi w chwili obecnie nie daje. Już na etapie planowania krytykowano przebieg trasy PKM. W sumie dobrze by było postawić na jej rozwój i rozbudować siatkę połączeń. PKM mogłoby być bardzo nowatorskim rozwiązaniem, które odciąży ruch po ulicach, bo jedzie po specjalnie przygotowanej pod nią infrastrukturze niezależnie od dróg i ulic.Do przemyślenia...

    • 10 2

  • Buspasy zamiast tramwajów.

    Czemu wydaje się tak olbrzymie pieniądze na tak powolny środek transportu jakim jest tramwaj? W czasie normalnego ruchu czas przejazdu tramwajem jest prawie dwa razy dłuższy niż autobusem. Na minutę jazdy przypada ok 5 minut stania. I jeszcze liczba miejsc siedzących w tramwajach to jakiś żart. Bez problemu można zrobić dodatkowy rząd siedzeń.

    • 6 3

  • Buspasy zamiast tramwajów.

    Czemu wydaje się tak olbrzymie pieniądze na tak powolny środek transportu jakim jest tramwaj? W czasie normalnego ruchu czas przejazdu tramwajem jest prawie dwa razy dłuższy niż autobusem. Na minutę jazdy przypada ok 5 minut stania. I jeszcze liczba miejsc siedzących w tramwajach to jakiś żart. Bez problemu można zrobić dodatkowy rząd siedzeń.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane