Fakty i opinie

Rocznica katastrofy autobusu w Kokoszkach

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Zabrane przez morze. Tragiczne dzieje polskich "zdrojowców"

Wrak autobusu w zajezdni PKS Gdańsk po katastrofie drogowej 2 maja 1994 r.
Wrak autobusu w zajezdni PKS Gdańsk po katastrofie drogowej 2 maja 1994 r. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Mija kolejna rocznica katastrofy autobusu PKS w Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska, w której zginęły 32 osoby, a 43 zostały ranne. Rozmawiamy z dowódcą tamtej akcji ratowniczej, st. bryg. Edmundem Kwidzińskim, który był jednym z pierwszych strażaków na miejscu tragicznego zdarzenia.



Maciej Naskręt: Do katastrofy autokaru w Kokoszkach doszło wieczorem, ok. godz. 19. Jak z pana perspektywy wyglądał 2 maja do chwili tego tragicznego zdarzenia?

St. bryg. Edmund Kwidziński: była piękna pogoda, świeciło słońce i było ciepło. Braliśmy udział w zawodach strażackich jednostek ochotniczych straży pożarnych z powiatu kartuskiego w miejscowości Dzierżążno. Zawody trwały do wieczora. Zanim doszło do wypadku w gdańskich Kokoszkach zostaliśmy wezwani jeszcze do zdarzenia drogowego w Glinczu. Pojechałem tam jeszcze wtedy ze swoim ówczesnym dowódcą jednostki. Te zdarzenie na szczęście okazało się niewielkie. W akcji w Glinczu uczestniczyli też strażacy z OSP Żukowo.

Gdy byliście w Glinczu dotarła do waszej jednostki informacja o wypadku w Kokoszkach?

Tak, od dyżurnego otrzymaliśmy drogą radiową meldunek o wypadku autokaru pod Leźnem, którym podróżowały prawdopodobnie dzieci. Odebraliśmy polecenie, by natychmiast się tam udać. Na miejsce wyruszyły: nasz wóz bojowy PSP i wóz z OSP Żukowo. Ja natomiast, z moim dowódcą, pojechaliśmy samochodem operacyjnym.

Do wypadku doszło w Gdańsku, 200 metrów za granicą powiatu kartuskiego.

Tak, ale u nas w straży pożarnej granice się nie liczą. Mijając wiadukt kolejowy w Leźnie zauważyliśmy, że jest już sznur samochodów w kierunku Gdańska. Dalej wjeżdża się do niedużego lasu. Gdy z niego wyjechaliśmy, ujrzeliśmy tłum ludzi zgromadzonych wokół wbitego w drzewo na ok. 4 metry autobusu. Wiedzieliśmy już wtedy z jaką tragedią przyszło nam się zmierzyć.

Rozmiar katastrofy was przytłoczył?

Jesteśmy w tej służbie, by ratować zdrowie i życie ludzkie. Nie roztrząsamy w trakcie akcji rozmiarów tragedii, udzielamy pomocy. Uruchamia się w nas wielka wola pomocy. Wtedy w Kokoszkach w pierwszej kolejności ruszyliśmy do środka autobusu, by uwolnić zakleszczone w autobusie osoby. Część z nich znajdowała się między siedzeniami, innych uwięziła rozłupana na drzewie konstrukcja autobusu. Najbardziej w wypadku ucierpieli ci, którzy stali w przejściu wewnątrz autokaru - między siedzeniami.

Na miejsce wtedy zaczęły zjeżdżać się kolejne służby ratownicze - straż, pogotowie, policja.

Były tam też ciała ofiar.

Niestety tak. Lekarze wielokrotnie oceniali, którym osobom niestety nie można już pomóc. Poleciłem moim strażakom układać ciała na poboczu. To był bardzo przykry widok.

Państwową Straż Pożarną powołano do życia w 1992 r., wcześniej byliście służbą, która zajmowała się wyłącznie walką z pożarami. Mierzyliście się z nowym zadaniem, czyli ratownictwem drogowym.

Akcja ratunkowa była trudna. Przypomnę, że na tamte czasy do dyspozycji w całym powiecie kartuskim mieliśmy jeden nożyco-rozpierak - urządzenie do rozpierania lub przecinania konstrukcji pojazdów. W tamtej akcji wielu osobom uratowały one życie.

Czy ciała wszystkich osób udało się wydobyć wyłącznie z użyciem nożyco-rozpieraka?

Nie. Musieliśmy wtedy zaczepić tył wraku autobusu do dwóch naszych wozów bojowych i odciągnąć 15-20 cm autokar do tyłu, by ten oderwał się od drzewa. Wtedy mieliśmy dostęp do pozostałych ofiar.

Kiedy przyszedł ten najtrudniejszy moment w akcji ratowniczej?

Jak już wcześniej wspomniałem, ciała układaliśmy jedno przy drugim na poboczu. Ładnie je ułożyliśmy... eh... [cisza]. Na końcu akcji, po przeliczeniu, okazało się, że na miejscu zginęło aż... 25 osób. W sumie jednak w całej katastrofie śmierć poniosły 32 osoby, siedmiu pasażerów zmarło w czasie drogi do szpitala lub już w szpitalu.

Jak poradziliście sobie psychicznie z rozmiarem tej katastrofy?

Było bardzo ciężko. Wydarzenie przytłoczyło nas - strażaków - mimo że mieliśmy już styczność z wypadkami ze skutkiem śmiertelnym. Nie zapewniano w tamtym czasie pomocy psychologa, jak jest to teraz. Takie to były po prostu czasy. Każdy musiał sobie sam radzić z katastrofą.

Czy po kokoszkowskiej katastrofie odrobiliśmy lekcje, czy jesteśmy przygotowani na zdarzenia o podobnych rozmiarach?

Sądzę, że tak. Po katastrofie w Kokoszkach władze lokalne i krajowe zaczęły dostrzegać potrzebę zakupu kolejnych zestawów narzędzi do ratownictwa drogowego. Sprzętu i pojazdów zaczęło przybywać. Dzisiaj sprawnie, nie tylko gasimy pożary, ale i udzielamy pomocy na drodze i w wodzie. Mitem staje się powoli syrena wyjąca trzy razy na zbiórkę ochotników-strażaków do pożaru w remizie. Zastępują ją teraz SMS-y wysyłane do ochotników.

Mija 19 lat od chwili katastrofy, a my mamy już 32 zestawy ratownictwa drogowego - m.in. rozpieracze, nożyce, rozpieracze kolumnowe, folie. Wypadek samochodowy nie jest już dla nas technicznym problemem.

Czy jest coś, co pozostało w Panu z katastrofy w Kokoszkach?

Tak, to ogromna wola niesienia pomocy.

Kulisy katastrofy, która wydarzyła się 2 maja 1994 r.

Autosan H9-21. Tej marki autokar rozbił się w Kokoszkach.
Autosan H9-21. Tej marki autokar rozbił się w Kokoszkach. fot. Mohylek/wikipedia
Do katastrofy doszło ok. godziny 19. Autobus PKS, relacji Zwory - Gdańsk przez Kartuzy, na prostym odcinku drogi krajowej nr 7 - ul. Kartuska w Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska - był wyprzedzany przez samochód marki Jelcz. W tym czasie doszło do nagłego spadku ciśnienia w prawej przedniej oponie. Kierowca stracił panowanie nad nad autokarem i uderzył z prędkością ok. 60 km/h w drzewo stojące na poboczu.

W katastrofie autobusu zginęły 32 osoby, a 43 były ranne.

Autobus - Autosan H9-21 - był w chwili wypadku przepełniony. W jego wnętrzu przebywało, zamiast 51 pasażerów, jakich maksymalnie mógł zabrać, czyli 39 na miejscach siedzących i 12 na stojących, 75 osób, w tym kierowca.

Jak ustalili biegli - w momencie uderzenia o drzewo, w jedenastoletnim pojeździe pękły łączenia poszczególnych elementów konstrukcyjnych, co pogorszyło sytuację pasażerów. Na miejscu stwierdzono 25 zgonów, przed przybyciem do trójmiejskich szpitali zmarły dwie osoby, kolejne trzy podczas nadchodzącej nocy. Po tygodniu ostateczny bilans wzrósł do 32 zabitych i 43 rannych - wielu wyszło z wypadku z ciężkimi obrażeniami.

Kierowca autobusu przeżył katastrofę. Ostatecznie Sąd Rejonowy w Gdańsku 23 stycznia 1999 r. skazał go na dwa lata więzienia w zawieszeniu na cztery. Natomiast mistrz stacji obsługi PKS usłyszał karę roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na dwa lata, a zastępca dyrektora gdańskiego PKS-u na 10 miesięcy, również w zawieszeniu na dwa lata.

Feralne drzewo ścięto na początku lutego 2008 roku.

Opinie (313) ponad 10 zablokowanych

  • zawiasy za kilkadziesiat ofiar (60)

    brak słów.

    • 65 446

    • (16)

      Co kierowca miał do tego ze pękła mu opona? Jedyny jego błąd był że zabrał wiecej ludzi

      • 249 10

      • . (9)

        idac tym tokiem myslenia mozna przewidziec wyrok dla kierowcy tira z gdyni, ktory przeciez nie wjechal w autobus umyslnie,to tez byl wypadek

        • 24 97

        • (1)

          Akurat kierowca z Gdyni podobno wiedział, że wsiada do samochodu z niesprawnym układem hamulcowym. To nie stało się nagle, w trakcie jazdy.

          • 100 9

          • Kierowca był z Gdańska, mój sąiad z Zaspy.

            Wypadek, a wcześniej kłopoty rodzinne załamały go psychicznie.

            • 31 1

        • Kiepsko idzie ci myślenie, onaona, to już odpuść i nic nie pisz.

          • 30 2

        • Bzdura, onaona (5)

          Kierowca tira wsiadl do niesprawnego pojazdu. Wiedział , że hamulce wymagają naprawy, a mimo to się nim poruszał.
          Kierowca autobusu ńie mógł przewidzieć , że wystrzeli mu opona. Widzisz różnicę?
          Jedynie , co można mu zarzucić to fakt , ze przewoził więcej niż powinien osób , co mogło też przyczynić się do pęknięcia opony. Jednak zapłacił za swoją życzliwość karę.

          • 30 1

          • Mógł przewidzieć, że w przeładowanym autobusie (4)

            może coś "klęknąć", hamulce, zawieszenie, opona...

            Co do wysokości kary nie wypowiadam się.

            • 2 9

            • (1)

              Ludzie widzieli że jest przeładowany autobus, a dalej wsiadali, jakby ich nie zabrał to by zrobili awanturę. To tak samo można powiedzieć, że osoba która wsiada do przeładowanego autobusu to powinna przewidzieć że może stanie się nieszczęście.

              • 8 1

              • Ale to kierowca jest odpowiedzialny za pojazd

                Równie dobrze można mieć pretensje do pasażerów, że wsiedli na Titanica.

                • 1 4

            • Polak jest mądrzejszy od przepisów (1)

              i wie lepiej co można. Widać to codziennie na drogach gdzie kierowcy lekceważą ograniczenia prędkości i każdy ma na to jakieś wytłumaczenie. A to że limit niewłaściwy w danym miejscu, a to że on tak jeździ latami i nigdy nic się nie stało i temu podobne. Co do tego wypadku trzeba brać jeszcze pod uwagę, że to się wydarzyło 25 lat temu, inna była wtedy mentalność ludzi, przepisy były o wiele bardziej omijane niż obecnie i było to „naturalne”, w jakimś stopniu na pewno wpłynęło to na decyzję sędzi o takim a nie innym wyroku.

              • 6 0

              • Dokładnie. Święta prawda. Kultura jazdy w naszym kraju to w tej chwili największe zapóźnienie cywilizacyjne spowodowane przez komunizm. Mówiąc wprost, często na polskich drogach jest Azja.

                • 0 0

      • (2)

        zwiększając obciążenie pojazdu nie zwiększa się jednocześnie ciśnienia w kołach???

        • 4 22

        • zwiększa (1)

          • 10 4

          • tak tych w glowie najlepiej :D

            • 0 0

      • ciekawe co by mowila

        onaona gdyb ychciala wejsc do autobusua kierowca by jej powiedzial ze jest komplet i niech jedzie nastepnym za 2 godizny
        pewnie zrobilaby awanture na caly autobus

        • 43 2

      • każdy kto zna tamte czasu dobrze wie jak wyglądała podróz PKS... kierowca albo się zatrzymał albo nie i nic nie można było zrobić .. ten zachował jak sie człowiek i zabrał każdego ..niestety

        • 38 1

      • Jak by nie zabrał wszytskich , to by go pobili pewnie

        • 11 1

    • cd (30)

      wiem ze tego wypadku nikt by nie przewidzial (chociaz podobno jakis "miszcz" badal stan tego gruchota) ale kierowca powinien miec wplyw na ilosc pasazerow, to przeciez wzgledy bezpieczenstwa. Czesto matki sie wkurzaja gdy kierowca nie zgadza sie na kolejny wózek w autobusie (bo jest juz dopuszczalna ilosc) a w razie wypadku wszystko jest wazne, zwlaszcza mozliwosc ewakuacji - czasami warto stosowac sie do zasad zamiast sie dąsac.

      • 88 7

      • (16)

        PKS oszczędza i dzisiaj. Likwidowane są połączenia.

        • 16 5

        • Skoro są likwidowane,to znaczy,że się nie opłacają. Jak uważasz inaczej,załóż firmę i woź ludzi. To wolny kraj. (15)

          • 39 13

          • W wolnych krajach jest dotowana komunikacja regionalna (12)

            U nas zap...la się na piechotę, gorzej niż za kajzera (bo pociągi też już polikwidowali)

            • 37 15

            • Dwa minusy od buraków ze wsi

              którzy wypierają z podświadomości fakt, że sami PKSami jeździli na maturę?

              • 13 20

            • dotowane to znaczy opłacane z pieniędzy podatnika który nie chce płacić za coś z czego nie korzysta (10)

              a więc kraje w których takie dopłaty funkcjonują nie są wolnościowe

              • 16 20

              • zlikwiduj szpitale onkologiczne (9)

                tylko nie płacz, jak sam kiedyś za chemię będziesz musiał 70 tysiaków na dzień dobry wyłożyć.

                • 39 6

              • (3)

                z neolibralnym oszołomstwem nie ma dyskusji
                Naczytali się Balcerowicza i innych objawionych i powtarzają w kółko

                • 19 6

              • z lewactwem tym bardziej (2)

                Wolisz zeby piekarnie sprzedawaly bulki na banalnie prostej zasadzie wolnego handlu czy zeby byly oplacane z podatkow a bulki byly za "darmo"? Innymi slowy wolisz oplacic urzednika ktory ci powie ile bulek mozesz zjesc czy sam o tym decydowac? Tylko blagam nie pisz ze leczenie raka jest drogie, od tego masz ubezpieczenie. AC za samochod tez ubezpieczasz prywatnie i dobrowolnie

                • 6 12

              • obie strony (lewa i prawa) grzeszą naiwnością

                a człowiek jak może to weźmie. Dlaczego? Bo taki jest.
                Weźmie urzędnik od przydziału bułek, weźmie ubezpieczyciel aby mu się do premii wykon liczył.
                Na wszystko są sposoby aby nie zrobić a zarobić.

                • 0 0

              • Jest niestety pewna różnica między tymi kwestiami

                Aby państwo funkcjonowało prawidłowo pewne jego elementy trzeba dotować a jednym z nich jest komunikacja. Oczywiście za komuny był przerost ale po 1989 kolejne władze polikwidowały wszystko bez ładu i składu. Jakby brać pod uwagę jedynie kwestię opłacalności to np. nie tylko należałoby wstrzymać budowę dróg ale i doprowadzić do likwidacji większości bo pomimo wszelkiego rodzaju opłat ich budowa i utrzymanie jest deficytowe. Nie robi się tego bo drogami tymi nie poruszają się jedynie wczasowicze ale też ludzie do pracy jak i transportowane są wszelkiego rodzaju towary. Tak samo jest z komunikacją, która w podstawowym zakresie powinna umożliwić ludziom dojazd do pracy czy szkoły, nie każdego stać na utrzymywanie auta.

                • 1 0

              • Od braku PKSu się nie umiera,w przeciwieństwie do raka.

                • 7 12

              • popelniles blad logiczny (2)

                Ja nie mam nic przeciw szpitalom, a jedynie przeciw sposobie ich finansowania. Chcialbym placic ubezpieczenie dobrowolnie i rzadac za to leczenia tak jak place za internet i wymagam by dzialal a jak nie to zmieniam operatora. W dzisiejszym systemie to ty bedziesz plakal jak z jaskra pojdziesz do okulisty a termin dostaniesz za dwa lata. Bedziesz mogl sie wtedy zglosic po bialy kijek.
                W dzisiejszym systemie wiekszosci Polakow nie stac na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne bo musza lozyc haracz na NFZ.

                • 9 2

              • Plus NFZ łaskawie pozwala pacjentom umrzeć w kolejce, taki to jest darmowy cud miód.

                • 6 2

              • Ech, kolego, to poczytaj sobie, jak wspaniale działa 100% prywatna opieka zdrowotna w Jusejach. Koszty leczenia siedem razy wyższe, niż w Jukeju, a co piąty człowiek nie ma ubezpieczenia, bo go nie stać na takie bizancjum. Tylko lekarze i farmaceuci się radują

                • 4 0

              • To nie płaci się za chemię? Byłem przekonany że państwo nie daje zupełnie nic... no może starym kilka leków obniżyli

                • 2 2

          • ciekawe (1)

            W każdym kraju się opłaca ale oczywiście w PO-lsce jak zwykle nie!

            • 9 4

            • w innych tez sie nie oplaca

              Ale inne ozynaja obywateli i funduja pekaesy do pipidowek. Moze od razu zbudujmy lotniska w kazdej wiosce. Wtedy lewactwo zrozumie skale paranoi bo na pekaesowej drobnicy zdaje sie tego nie dostrzegac

              • 3 2

      • To oczywiste

        Ale niech kierowca nie wpuści za dużej liczby osób, czy będzie chciał odliczonej kwoty za bilet, to zaraz się odezwą że cham, burak itd.

        • 61 2

      • Miałam wracać tym autobusem... (5)

        ...to był koniec pięknego, słonecznego dnia i wiele osób wybrało się nad okoliczne jeziora - samochodów było wtedy dużo mniej niż dzisiaj i wielu ludzi, szczególnie młodzeż korzystała z transportu PKS. Wracałam z moim chłopakiem znad jeziora w Borowie i planowaliśmy jechać tym autobusem, jednak gdy podjechał na przystanek, był już przepełniony i nie zdecydowaliśmy się do niego wsiąść (mam chrobę lokomocyjną). Wtedy byłam zła, ale kiedy okazało się, że akurat ten autobus miał wypadek, byłam wdzięczna za tą przypadłość - do dzisiaj dziękuję losowi, że podjęłam wtedy taką, a nie inną decyzję...

        • 50 4

        • a dzieci masz????????????

          • 0 23

        • (2)

          tę przypadłość... przepraszam miałam pomroczność jasną gdy pisałem rano ten post...

          • 2 10

          • "miałam, gdy pisałem" (1)

            Hermafrodyta?

            • 13 5

            • ups płeć mi się pomyliła XD

              • 5 4

        • Straszna jest wiara w przeznaczenie. Ty dziekujesz losowi a inni nie dziekuja,bo zgineli. Czyli czym jest los? Czy to jest sorawiedliwe?

          • 0 0

      • Fakt , takie dwa wózki zajmują miejsce gdzie 8 osób by się zmieściło (3)

        Ale nie rozumiem czemu można przewozić tylko jeden rower. Ostatnio ojciec z dzieckiem i z rowerami zostali wyproszeni bo nie można dwóch rowerów. I jaki ojciec miał wybór? On jedzie a dziecko zostaje. Dziecko jedzie, on zostaje. Oboje wysiedli. Oczywiście oboje wysiedli ale nie wiem jak ten 6 latek dał radę podjechać Słowackiego na Matarnię

        • 22 13

        • To ojciec nie przewidział, że będzie miał do domu pod górę? (2)

          • 24 7

          • On pewnie nawet nie przewidział, że będzie ojcem. (1)

            • 32 9

            • hiehiehie

              dobre

              • 13 7

      • "czasami warto stosowac sie do zasad zamiast sie dąsac" - właśnie, gdyby pasażerowie i kierowcy z góry wiedzieli, kiedy wypada to "czasami", to "czasami" by się do zasad stosowali.

        • 11 1

      • przecież to były czasy "po komuny" mentalność ludzi (nas wszystkich) na zasadzie ile się da tyle niech wsiada była czymś normalnym............ileś osób z Leźna nie dała rady wsiąść bo nie było jak (nieświadomie dostalli prezent od losu) ---- i to było normalne wtedy

        • 23 0

    • opona pekła bo autobus był przeładowany!!Wiec to wina kierowcy! (4)

      zawsze sie zastanawiam dlaczego pokolenie internety nie potrafi myśleć wasz poziom jest na etapie muszki owocówki! Ale dopiero jak gdy to ktos z ich rodziny zginie wtedy nagle natepuje przebudzenie!

      • 12 50

      • Dzieciaku pi...sz jak potłuczony. (3)

        @Brawo lemingi Gdyby kierowca wpuszczał tyle ile na tabliczce znamionowej to by go żywcem zjedli. Autobus miejski też ma taką ilość dopuszczalnych miejsc stojących i siedzących, myślisz że ktoś tego przestrzega? Jest jeszcze bardziej przeładowany niż PKS a na niektórych trasach jeździ równie szybko. Pomyśl trochę lemingu.

        • 31 7

        • Drogi Panie Łysy, powszechność patologii nie oznacza,że należy się z nią godzić.

          • 8 22

        • "Pi...sz"

          Piszesz????

          • 3 1

        • dzieciaku łysy twój mózg juz zjedli dawmo

          widocznie w takim młodym wieku kłaki wypadły ci z rozumem :)

          • 3 7

    • Ty buraku! Żyleś wtedy? Wiedziałeś jak było??!! (3)

      Jestem rocznik 78-BARDZO dobrze pamiętam czasy komuny. W zasadzie jeśli chodzi o takie sprawy jak stany technicznie pojazdów to od tamtej pory w firmach przewozowych NIEWIELE się zmieniło, bo po prostu w polskim prawie brak jest przepisów kontrolnych. Reasumując wiele firm olewa przegląd pojazdów lub wykonuje go na lewo, byle tylko taki czy inny pojazd go przeszedł i JAKOŚ SIĘ KULAŁ (obojętnie czy autobus, bus, samochód ciężarowy). Potem są takie wypadki, że a to hamulce siądą, albo opona pęknie, bo już zjechana, albo wieloletnia... Inna sprawa, że zusy i srusy zbierające kasę na emerytury dla ub/sb-ków zwyczajnie stopują polską gospodarkę, a skomplikowane prawo podatkowe NIKOMU życia nie ułatwia! Tutaj w Polsce wiele rzeczy załatwiane jest na opak! -i stąd biorą się wypadki. CZĘSTO WINNE JEST KIEROWNICTWO, A NIE OSOBA KTÓRA Z RAMIENIA FIRMY UCZESTNICZY W WYPADKU!!!!! -w tym wypadku kierownictwo PKS'u!

      • 51 9

      • do 78 (1)

        w 1994 nie bylo juz komuny stary dzadku ;)

        • 12 46

        • Ale tabor był ten sam

          A prezydent miał wyższe cele na względzie:(

          • 0 0

      • to gówniarz jestes i tyle buraku a twoje flustracje mówia własnie otobie buraku

        • 1 19

    • wiesz czym przypłacił kierowca tego autobusu !? (1)

      jego rodzina się rozpadła a on niestety zapadł na chorobę psychiczną nie poradził sobie z tym wszystkim tak więc siedząc przed kompem zastanów się 3x zanim coś napiszesz.....a jeszcze jedno nie znasz klimatów panujących w PKS-IE gruchot nie gruchot jechać i nie dyskutować a jak się nie podoba to do pośredniaka....

      • 65 3

      • Rodzina sie rozpadla, bo spowodowal wypadek? czy wskutek wypadku zachorowal psychicznie i w efekcie jego malzenstwo sie rozpadlo.?

        • 0 0

    • No. Oponie dożywocie!!! :]

      • 6 0

  • Obecnie jest jeszcze fatalniej niż wtedy. (14)

    Tabor niby nowocześniejszy ale bez bieżących napraw jak dawniej na wytartych oponach. Autobusy ZKM GDAŃSK mają wytarte opony po bokach z powodu promowania stylu jazdy od krawężnika do krawężnika w tym zakładzie.
    A jakość wyszkolenia kierowców nie jest nawet niska to dramat i porażka edukacji.
    Jak teraz tak i dawniej kierowcy są źle opłacani dzięki czemu w zawodzie występują głównie jednostki bez wykształcenia i bez wyobraźni godzące się na wszystko.

    • 73 89

    • obecnie jest jeszcze fatalniej niż wtedy? (8)

      nie pisz bzdur bo obrażarz kierowców ZKM którzy Ci może wożą pupę do pracy a tamten autobus był przepełniony bo na tej trasie jeździło się na biwaki do Chmielna a autobusów rejsowych było mało i nie jestem kierowcą, jeździłam wtedy do Chmielna na biwaki i dalej tam jażdże i dalej autobusami.

      • 24 8

      • Kolej (5)

        Tamten autobus był przepełniony bo dzień wcześniej PKP zawiesiło połączenie Gdańsk - Pruszcz Gdański - Kartuzy. I dotychczas część ludzi podróżowało koleją. PKS nie był przygotowany na tak dużą liczbę pasażerów. Co do kierowców, to zgadzam się z przedmówcą - są dobrze wyszkoleni, tyle tylko że polityka ZKM (brak remontów) doprowadza do takich sytuacji. Co ma kierowca do tego że jeździ na łysych oponach. Jeżeli się sprzeciwi, to albo dostanie gorszy wóz, albo ostatecznie podziękuje mu się za pracę.

        • 34 5

        • A po co ma sie sprzeciwiać? (4)

          Niech poprosi szwagra o telefon do drogówki.

          • 9 3

          • (1)

            i z dnia na dzień straci pracę?

            nie rozumiesz życia? ludzie liczą na szczęście, na choć jeszcze jeden dzień...

            • 6 6

            • Jak go policja namierzy na mieście

              to skąd pracodawca ma wiedzieć, czy to był traf, czy celowy przeciek?

              • 10 1

          • kierowca autobusu otrzyma mandat (1)

            a przewoznik i tak posmaruje... jeszcze jakies dobre rady?

            • 7 1

            • No i przewoźnik wykorzystuje głupotę i chciwość takich ludzi

              Wystarczyłoby gdyby wszyscy kierowcy stosowali się do przepisów bo wszystkich przecież nie zwolni, ktoś musi jeździć. Ale jak się ma siano w głowie to się poddaje takim „szantażom” a jeszcze myślą, że jak zastąpią tego co się sprzeciwił to zyskają plusika u zatrudniającego. Kierownictwo zasili swoje kieszenie premią za gospodarność, bo przecież zaoszczędzili na remontach, a jak coś się stanie to będą mieli ich głęboko w pupie i jeszcze oficjalnie oświadczą że nie zostali o niczym poinformowani zwalając całą winę na nich.

              • 0 0

      • dalej kury wożą ?

        dalej kury wożą ?

        • 2 7

      • Ma racje

        Kierowców z ZKM przesadzili z Ikrausów i Jelczy na Solarisy. Szkoda tylko, że chłopaki tymi pojazdami nie potrafią jeździć, przez co :
        1) Są już mocno dobite i obawiam się, że dłużej niż Ikarusy na pewno nie będą służyły.
        2) Są oszpecone jakimiś szmatami. O ile wieszanie takiej tandety specjalnie nie kolidowało z niczym w Ikarusie, to w nowoczesnych pojazdach jest symbolem "wiochy".

        ZKM, czyli moloch powinien zostać zlikwidowany, a komunikację miejską, wzorem innych miast, powinny obsługiwać firmy Warbus i Arriva.

        • 1 8

    • Do wożenia takich baranów to i tak są za mądrzy .

      • 15 0

    • ponad 2000 netto to mało? (1)

      ile w takim razie jest "dużo" czy "odpowiednio"

      • 1 6

      • 4000zł netto (1000eur)

        • 4 0

    • Ty specjalistą jesteś w dziedzinie szkolenia? Napraw? Oczywiście po studiach na kilku fakultetach? Czy po prostu taki głupi

      • 0 1

    • 3456. Ty chyba nie zdajesz sobie sprawy, w jakim stanie był tabor w pierwszej połowie lat 90-tych. Autobusy czy tramwaje były często nie tylko mocno zużyte i zaniedbane. W dużej mierze to był jeszcze spadek po PRL, ponadto wtedy nie było po prostu pieniędzy ani na pojazdy nowe, ani na porządne naprawy. Nie ma porównania do czasów obecnych.
      A co do przepełnienia autobusu - przepełnione autobusy PKS nie były wtedy niczym niezwykłym. Tu zrobiono z kierowcy przestępcę za to, że wziął dodatkowych pasażerów, tymczasem tłok był czymś normalnym.

      • 1 0

  • to są skutki przeładowania (7)

    zamiast ok 5100kg wiózł 7500kg =2400kg za dużo żaden sprzęt za długo przeciążenia nie wytrzyma to było logiczne a do tego prędkość 60km/h sama mówi za siebie

    • 98 28

    • no, no (1)

      Ładnie policzyłes. wszystko sie zgadza. Zakładając, że każdy pasażer ważył srednio 100 kg. Zanim zaczniesz sie mądrzyć, postaraj się pomysleć

      • 29 2

      • Zeby tylko 100- z jego obliczen wychodzi,ze wieksze sztuki sie trafily :-)

        • 18 1

    • (2)

      ZANIM COŚ NAPISZESZ SPRAWDŻ INDEKS OPONY DLA DANEGO POJAZDU A JAK NIE WIESZ CO TO JEST TO SIĘ NIE WYCHYLAJ LESZCZU

      • 4 8

      • (1)

        bujaj sie pajacu. Ten wyzej napisal ze autobus wiozl 7500 kg a w artykule było 75 osób . z tego wynika ,ze nasz matematyk przyjął srednio 100 kg na osobe. czyli za duzo i napisał głupotę.

        • 6 6

        • ekspert kanapowy doświadczenie tico do kirchy i z powrotem ale tak jest gdzie konie kują tam i żaba nogę nadstawia

          • 5 3

    • to są skutki przeładowania re (1)

      jakie przeładowanie ????????????????
      indeks mówi 150/146 na oponę pojedynczą 900 x 20R 3350 kg
      na bliżniaka 3000 kg
      pododawaj w-g ilości kół a potem rozmawiaj o przeładowaniu
      DMC 12750 kg a z ilością osób to o komfort jazdy chodzi żebyś sprośnych myśli nie miał wypłochu

      jak by kierownicę trzymał dwoma łapami to by mu wóz nie uciekł w prawo

      • 3 7

      • chodzi też o hamulce

        • 4 0

  • byłem świadkiem jak kierowca powiedział że nie weźmie bo ma komplet i po sprawie (11)

    czasem trzeba powiedzieć nie

    • 195 7

    • (8)

      Teraz tak jest. Ale kiedyś pamiętam jakie były dzikie awantury jeśli kierowca nie chciał kogoś wpuścić. Bardzo się to zmieniło właśnie po tym wypadku.

      • 51 1

      • Bo mamy dziki kraj. W normalnym zapełnione kursy się bisuje - (4)

        u nas to pasażer ma problem, że zostanie na noc z dzieckiem na zad..iu

        • 26 6

        • To jedź do normalnego kraju. polecam Rosję albo Zimbabwe. (3)

          • 11 21

          • Sam jesteś z jakichś poleskich bagien albo żmudzkiej głuszy rodem (2)

            więc tylko bredzić potrafisz. Zobacz, jak fajnie są zorganizowane połączenia w Czechach albo Szwecji. To też może kraje o poziomie Zimbabwe?

            • 10 8

            • Tylko popatrz na ceny biletów autobusowych w Szwecji. (1)

              • 11 7

              • Proporcjonalne do ich zarobków.

                • 13 1

      • ale nie na linii "S" (1)

        niestety

        • 5 1

        • W końcu Super linia.

          • 1 0

      • Jeździłem PKS-ami pod namioty jeszcze przed tym wypadkiem

        i pamietam jak ludzie na przystankach się zastanawiali czy aby na pewno pojadą bo jak się trafi „służbista” i będzie za dużo ludzi to ich nie wpuści. Ludzie, którzy przestrzegali przepisów byli także w tamtych czasach, powiedziałbym nawet, że to po wyjściu z socjalizmu było o wiele łatwiej zastraszyć pracownika wizją zwolnienia niż za komuny. Wypadek, a właściwie wyrok, zmienił trochę nastawienie ale wcale nie u kierowców tylko wśród zarządzających, niewiele i nie na długo.

        • 0 0

    • szkoda,że tego "nie" zabrakło

      kpt.Protasiukowi.....

      • 5 7

    • były z PKS Gdańsk

      w tamtym okresie jak nie wziołeś pasażera bo miałeś komplet na wozie na drugi dzeń juz się tłumaczyłes u kierownika bo przeciez ,,ten jeden by się jeszcze zmieśćił potracam panu 10% premii" więc brałes na wóż ile tylko się dało byle drzwi się zamknęly. Przyczyna 1,przeładowanie o100% ładowności
      2.opona nalewka na przednim kole nie wytrzymała przeciążenia bo ,,mądry techniczny ''
      uznał że nalewki można zakładać na przednią oś.
      Po wypadku warsztat na wałowej malował z polecenia dyrektora tabliczki ,,Brak wolnych miejsc"
      Kierowcy otrzymali zakaz wypowiedzi dla dziennikarzy na temat warunków w jakich pracowało się w PKS Gdańsk, kto udzielił wywiadu pod byle pretekstem wylatywał z pracy.

      • 11 0

  • 32 osoby:( (3)

    Pamiętam to zdarzenie.

    • 112 3

    • Też pamiętam

      Przed maturą byłam. Koleżanka w Złotej Karczmie mieszkała. Opowiadała w szkole jak karetki jeździły. Bardzo to przeżyliśmy.

      • 10 0

    • dobry znajomy zginąl ,a jego niedoszły szwagier spóźnił sie na autobus, czemu zawdzięcza życie

      • 1 0

    • A ja pamietam jak niektórzy okoliczni mieszkancy okradali tych,ktorzy lezeli na polu!!

      • 1 1

  • to był szok. (1)

    dziś to nie grozi, przynajmniej że strony pekaesu, bo go już rozkradli. dziś wiedzie prym prywatny przewóz, w złomach zakupionych na szrocie l spiacymi, zagonionymi, złymi kierowcami i co chwilę wiadomość- polski autobus rozbił się w...

    • 86 14

    • więcej drzew przy ulicach, to na pewno pomaga... no comment

      • 9 12

  • lekcja nie odrobiona

    bo dalej,(nawet po ostatnim wypadku na Kwiatkowskiego)...ciężarówki i inne pojazdy przeciążone i z fikcyjnymi przeglądami....

    • 107 1

  • W PKSie (9)

    pracuje taka baba, jeździ przez Kolbudy - przez tą dopiero możemy spodziewać się tragedii. Telefon przy uchu, córeczka obok i rozmowy o tym co na obiad. Skargi wysyłane na nią nic nie dają.

    • 196 3

    • Nagrać ją podczas rozmow podczas jazdy i wysłać na Komendę i do PKSu i do internetu (2)

      pewnie rodzina jakiegoś z PKS skoro skargi nic nie dają

      • 49 0

      • To już "Gryf" monopolista, a nie PKS (1)

        robi, co chce, przewoźnik komercyjny, pierwszy w województwie, możemy mu skoczyć...

        • 20 0

        • Za to policja może wlepiać mandaty aż się nauczy... albo straci prawko. Lepiej parę opóźnionych kursów niż tragedia!

          • 19 2

    • e kolbudy...to normalne... nikt normalny tam nie mieszka (2)

      • 39 23

      • nieprawda jest jeden-mój teść -bardzo normalny człowiek

        miły ,sympatyczny...

        • 19 2

      • normalni ludzie nie kupują domów po wiochach tylko siedzą z kumplami na Orunii, we Wrzeszczu czy Przymorzu...

        ...blisko monopol, pani Jadzia zawsze ma odpowiedni towar i sprzeda akonto następnego zasiłku.

        • 16 7

    • Telefon przy uchu.

      To nie skargi mają być skuteczne. Bezpośrednia reakcja pasażera w autobusie jest skuteczniejsza.

      • 10 0

    • zacznijcie od siebie a potem wymagajcie od innych KONFIDENCI (1)

      ciekawe czy jak widzisz kierowcę sam.osob.czasami z dzieckiem to też piszesz skargi albo dzwonisz na policję

      • 0 13

      • no pewnie że tak! kto to widział dzieci wozić?! niech same łażą!!

        • 4 0

  • to są skutki (4)

    to są skutki liberalizmu jak prawo jazdy wysokiej kategorii daje się ludziom bez praktyki po kilkumiesięcznym kursie {osobiście znam jednego co zrobił D będąc poprzednio operatorem żurawia wieżowego}
    to była łapanka nie było kierowców chętnych do pracy za grosze

    • 20 47

    • ja znam przypadek odwrotny (1)

      zwialem z tej budowy, bo siedzi na dźwigu:)

      • 9 2

      • ja znam przypadek odwrotny

        ty i z bieguna byś uciekł bo żeby żyć trzeba pracowac

        • 1 1

    • minusy

      może ktoś mnie oświeci za co te minusy chyba od "pięciobojów"
      informuję że tak nazywano kierowców po kursie tylko na D co przedtem widłami obornik przewracali
      taki miał wklepane tylko D i nawet maluchem nie mógł kierować

      • 5 4

    • i co ma z tym wspólnego liberalizm??

      kretyńska wypowiedź.

      • 3 3

  • Rano w radiu RMF słyszałem że 42 osoby zginęły OD PIĄTKU, CZYLI OD POCZĄTKU DŁUUUGIEGO WEKENDU (2)

    TERAZ, 2013 KWIECIEŃ - MAJ

    A ILE ZGINIE NA DROGACH DO NIEDZIELI?

    • 84 2

    • Jakoś codziennie średnio ginie 20osób na drogach (1)

      i nikt tego nie rozgłasza...

      Napisałem Średnio! więc raz jest 10,a raz 50 !

      • 8 5

      • no tak, musi byc przynajmniej 10 wtedy jest afera i żałoba narodowa

        • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.