Fakty i opinie

Rok 2014 w komunikacji: gotowa kolej dalekobieżna, Tristar, Pendolino do Warszawy

Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r.
Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r. mat. prasowe

W tym roku w Trójmieście mają zakończyć się warte ok. 1,5 mld zł inwestycje w transport. Mieszkańcy odczują poprawę szczególnie podczas podróży koleją. Kierowcy natomiast pojadą dłuższą dwujezdniową ul. Chwarznieńską, a przez korki w Trójmieście poprowadzi ich Tristar. Jeszcze ponad rok poczekamy na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, PKM oraz linii tramwajowych na Morenę i Przeróbkę.



Rok 2014 nie będzie obfitował w przetargi na wielomilionowe inwestycje w transport. Powód? Budżety poszczególnych samorządów są napięte jak guma procy przed wystrzałem. Ale i tak nie powinno to popsuć nam humoru. W Trójmieście w bieżącym roku zakończą się inwestycje infrastrukturalne warte prawie 1,5 mld zł.

W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Od tego roku nowa jakość na kolei

Już na przełomie marca i kwietnia ma się zakończyć przebudowa linii dalekobieżnej w Trójmieście. Wart ponad 1 mld zł kontrakt spółki PKP PLK (inwestor) i konsorcjum firm: Feroco i Torpol, po trzech latach prac właśnie dobiega końca. Przez Gdynię i Sopot pociągi dalekobieżne poruszają się już docelowo dwoma torami. Za około dwa miesiące ruch podobnie będzie odbywał się na gdańskim odcinku magistrali.

Wciąż jednak do przebudowy pozostanie stacja Gdańsk-Wrzeszcz. Inwestycja opóźnia się z uwagi na planowane wpięcie w tory dalekobieżne linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowego peronu.

Jest też dobra informacja dla pasażerów SKM. Bydgoska spółka PESA zapewniła, że wiosną pojawią się pierwsze spośród 20 modernizowanych składów kolejki SKM. Jedną z nich, zmodernizowaną przed mającą kłopoty finansowe firmę TS Opole, można było obejrzeć jeszcze w starym roku. Do końca przyszłego roku w Trójmieście powinny być wszystkie maszyny.

Zobacz Pendolino od środka.

Zobacz Pendolino od środka.

Natomiast późną wiosną lub latem poznamy firmę, która dostarczy 10 składów spalinowych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że pierwsze składy dotrą do naszej aglomeracji w ostatnich dniach 2014 r, ale pojedziemy nimi dopiero po upływie kolejnych sześciu miesięcy, gdy zostanie oddana do ruchu linia kolejowa między Wrzeszczem a Osową.

Największa zmiana jakościowa pasażerów kolei czeka jednak pod koniec 2014 roku. Wtedy zaczną z Trójmiasta do Warszawy kursować pociągi Express Intercity Premium, nazywane często Pendolino. Do stolicy mamy dojeżdżać w niespełna trzy godziny, a najtańsze bilety będą kosztować ok. 49 zł. W tym samym czasie zostanie ukończona rozbudowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście pod aleją Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, choć nie wszystkie składy będą stamtąd odjeżdżały.

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni. graf. Trojmiasto.pl
Bez dużych przetargów na drogi

Niestety najmniejsze udogodnienia w przyszłym roku odczują kierowcy. Do ruchu w połowie roku powinna zostać oddana dwujezdniowa ul. Chwarznieńska na odcinku leśnym, czyli między Chwarznem i Witominem. Gdynia zapłaci za realizację inwestycji firmie Strabag 28 mln zł. I to na tyle jeśli chodzi o budowę dwujezdniowych dróg w naszej aglomeracji.

W 2014 r. w Trójmieście nie zostanie ogłoszony żaden duży przetarg na budowę drogi. Kierowcy będą musieli zadowolić się cząstkowymi i bieżącymi remontami dróg - m.in. ul. Małomiejskiej, czy Platynowej (obie w Gdańsku).

Zobacz, jak działa Tristar.

Zobacz, jak działa Tristar.

Na osłodę kierowcom Tristar

W Trójmieście w tym roku ma zakończyć się warta 133 mln zł budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem. Elektroniczna sieć połączona światłowodem, niczym system Skynet w filmie pt. Terminator, ma zacząć funkcjonować jesienią 2014 r., czyli trzy miesiące później niż zakładano. Wykonawca - firma Qumak - tłumaczy, że ich prace opóźniały się z powodu innych robót przy skrzyżowaniach.

Uruchomienie systemu zbiegnie się z trwającą wtedy kampanią przed wyborami do samorządów. Gdyby jednak ktoś start systemu chciał przekuć na swój osobisty sukces, powinien pamiętać, że narzędzie do sterowania ruchem miało być gotowe jeszcze przed Euro 2012.

Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego.
Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego. fot. GIK
Tunel pod Martwą Wisłą - w tym roku gotowe dwie nitki

W tym roku ma się też zakończyć praca maszyny TBM pod Martwą Wisłą. Drugi tunel powinien powstać jeszcze na długo przed jesienią. Nie oznacza to jednak, że pod gdańską rzeką przejedziemy samochodem w październiku tego roku. Władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne - inwestor - wielokrotnie zapewniały, że bardziej zależy im na wysokiej jakości pracach niż ich wysokim tempie. Stąd przejezdność pod Martwą Wisłą ma być możliwa dopiero w połowie 2015 r.

Uzyskane w ten sposób dodatkowe osiem miesięcy pewnie zostanie spożytkowane na wykańczanie wnętrza tunelu - budowę m.in. przejść ewakuacyjnych czy korpusu jezdni. W tym czasie mają być prowadzone także odbiory techniczne.

Linie tramwajowe i węzły przesiadkowe

2014 rok to okres, w którym kontynuowana będzie budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, warta 116 mln zł. Całość - 3,6-kilometrowy odcinek - ma być gotowa dopiero w połowie 2015 r. Wcześniej, czyli do końca grudnia tego roku, z bydgoskiej Pesy do Gdańska przyjedzie pięć tramwajów Jazz Duo. Jeden pojazd kosztuje ok. 7 mln zł i wszystkie będą obsługiwały nową linię wraz z tramwajami Dortmund.

Prawdopodobnie także w połowie roku miejska spółka GIK ogłosi przetarg na budowę dodatkowej linii tramwajowej na Morenie wzdłuż ul. Bulońskiej. Dojedziemy nią w okolice ul. Myśliwskiej.

Natomiast wiosną tego roku GIK ogłosi przetarg na przebudowę linii tramwajowej na Przeróbce. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas powodowany przez tramwaje. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach. Jednak na przyjemność z jazdy zmodernizowaną linią będzie trzeba poczekać do 2015 r. Inwestycja wstępnie ma kosztować ok. 42 mln zł.

Kolejne 60 mln zł z kasy Gdańska pochłoną budowy węzłów przesiadkowych w Brętowie, Jasieniu, Kiełpinku i Matarni - tam, gdzie mają powstać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ułatwią one przesiadanie się z autobusów i tramwajów do kolejki. Zakończenie prac? Połowa 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. graf. Trojmiasto.pl
Dalsze prace budowlane przy budowie PKM

Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Warta ponad 900 mln zł inwestycja kolejowa ma być jednak gotowa dopiero za półtora roku. Niemniej jeszcze w tym roku powinno być gotowe torowisko na Matarni i będziemy podziwiać pełną konstrukcję estakady kolejowej przy gdańskim lotnisku.

Spółka samorządu województwa, Pomorska Kolej Metropolitalna - inwestor - wiosną zwróci się też do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Komisji Europejskiej.

Opinie (187)

  • zmodernizowane sklady SKM ktore mialy byc gotowe juz na Euro... (13)

    jak czytam jakis material o Skm to naprawde na wymioty bierze

    • 126 14

    • propaganda sukcesu, a jak jest to widać w SKM (6)

      Syf, ścisk, drogo i strasznie wolno jadą te zabytki

      • 36 5

      • (4)

        I nie mają WC!

        • 18 5

        • Ale po co WC w takim pociągu, na dworcu się załatwisz (1)

          • 14 11

          • chyba na peronie

            Bedzie lal na tory

            • 8 4

        • (1)

          Mają ale ponoć sanepid zamknął bo... "leciało na tory". Ot taki posmak średniowiecza

          • 12 4

          • Na tory to jest ekologicznie, deszcz wszystko wyczyści i wszyscy będą zadowoleni

            Zakładaj pieluchomajtki to będziesz zabezpieczony

            • 12 2

      • kup sobie rower i przestan sapac

        • 2 1

    • O imprezie sylwestrowej w Gdyni zapewne "nikt nas nie poinformował" (1)

      Takiego tłumaczenia, jeśli jakiegokolwiek, spodziewam się po SKM odnośnie składów tak wypchanych, że ludzie leżeli na półkach bagażowych.

      • 9 3

      • Nachlana żuleria z Gdańska tak właśnie się bawiła - wstyd mi za nich

        • 1 5

    • To zwykła kiełbasa wyborcza. (1)

      Tak jak i koncert Sylwestrowy w Gdyni.

      • 8 2

      • Zazdrościsz, ze w twoim New Porcie nic nie grało?

        Koncert był akurat udany, a w porównaniu do tego krakowskiego to nawet super udany.

        • 4 5

    • chyba nie jezdziles czyms, po czym zbiera sie na wymioty. (1)

      Nie jest idealnie, ale w wielu miejscach Europy pod wzgledem komunikacji jest duzo gorzej. I to w krajach "zachodnich", tak uwielbianych przez Polakow.

      Ciekawe, ze kazdy chce jezdzic idalnym, nowym i wypasionym, ale jakos bilet najchetniej za 1zl...

      Patrzac cena / jakosc to jest calkiem niezle. Szczegolnie w przypadku miesiecznego.

      • 3 0

      • bilet najchętniej za darmo

        I do tego niskie podatki

        • 0 0

  • Świetnie, że "coś" się dzieje w naszym kraju (17)

    Zakładam, że poniżej pojawi się gro komentarzy negujących wszystkie podobne inwestycje i malkontenci ponownie zasiądą w Nowym Roku do swych najeżonych hejterstwem komputerów. Cieszmy się, że w kraju tyle się dzieje - inwestycje, drogi, nowe tory, mosty, tunele, całe trasy i trakty komunikacyjne. Tempo zazwyczaj za niskie, przetargi z finalnym udziałem prokuratora ale co z tego Pamiętacie jak Polska wyglądała 15 lat temu? Żyliśmy w społecznej i infrastrukturalnej "rumuniadzie". Pozdrawiam wszystkich świadomych i pozytywnie nastawionych do zmian i życia ludzi. Powodzenia w Nowym Roku

    • 90 39

    • tak więc witamy w klubie (4)

      cytatat: "malkontenci ponownie zasiądą w Nowym Roku do swych najeżonych hejterstwem komputerów".
      A konstruktywna krytyka jeszcze nikomu i niczemu nie zaszkodziła

      • 21 11

      • do boju cebulaki (3)

        walczcie o pietruchę nieuki...
        hahahaahahaa

        • 6 17

        • hahahahaa (2)

          śmieję się z waszych minusów cebule!! hahahahaha

          • 8 6

          • (1)

            Srebrzysko chyba powinno lepiej pilnować swoich pacjentów...

            • 4 1

            • A rolnik swojej trzody.

              • 3 0

    • K idioto, dwadzieścia lat temuto wszystko bylo przygotowane pod pendolino

      łącznie z wyremontowanymi torowiskami

      • 11 27

    • No, rozwój jest (2)

      Przykładowo 15 lat temu wracałem ikarusem z pracy 20 minut a obecnie 40 minut wypasionym (autobusem) mercedesem. A tak w ogóle to poza marketami się coś zmieniło ? Bo dróg niby przybywa a czas przejazdu coraz dłuższy jest

      • 24 20

      • Bo dziś samochód nie jest już dobrem luksusowym

        co jest kolejnym przykładem, że jednak zmiany nastąpiły.

        • 24 7

      • a to nie przypadkiem przez korki

        czyli mnogosc samochodow na drogach. Jakos nie sadze, aby od biedy ich przybywalo.

        • 15 2

    • Kiedyś jeździłem SKM co 6 minut. (3)

      a drzwi były co chwilę i odległość od peronu 10cm....

      • 17 3

      • a moglbys powiedziec, kiedy to mialo miejsce? (2)

        I druga sprawa - naprawde ten odstep miedzy pociagiem, a peronem tak wam przeszkadza?

        Gdyby nie malkontenci wiecznie na luke narzekajacy, nie zauwazylbym jej.

        • 0 1

        • to miało miejsce do grudnia 1976 roku... (1)

          ...kiedy jeszcze kursowały wagony z berlińsiej S-Bahn. Rzeczywiście miały duzo wejść i nie miały stopni. Wysokość peronów do dzisiaj jest dostosowana właśnie do tamtych wagonów. Bo zapewne wciąż aktualny jest plan, żeby kiedyś w przyszłości wprowadzić na tory SKM znowu typowo aglomeracyjny tabor.

          • 2 0

          • plus za szczegoly

            Jesli chodzi o kursowanie to im czesciej tym lepiej.

            Jesli natomiast chodzi o odstep. Dla mnie nie jest to priorytet. Jak przy okazji zrobionoby to fajnie, ale jak nie bedzie, to przezyje.

            • 0 0

    • Tylko dlaczego "Kumulacja" w roku wyborczym. (2)

      • 2 3

      • jakbyś się nie zapił, to byś pamiętał, że największa kumulacja była przed Euro w 2012r. a więc w połowie kadencji

        • 3 1

      • po piewsze wcale nie najwiecej az tak znowu

        po drugie, jesli spoleczenstwo umialoby pamietac cos wiecej niz 3 poprzednie miesiace, to mozna oddawac co roku. Jest demokracja. Ludzie chca wynikow, ale nie pamietaja, co oddano rok temu (ktos pamieta chocby, ze przed euro byl remont Grunwaldzkiej i torowiska?) zatam robi sie tak, aby oddawac inwestycje mozliwoie blisko wyborow.

        • 1 2

    • spoleczna "rumuniada" trwa dalej

      • 0 5

  • (7)

    Oby wszystko się udało

    • 52 1

    • Uda się tak jak ten zapadnięty tor na gdyńskim dworcu. (1)

      • 4 3

      • uda się albo się nie uda

        • 2 2

    • Jedno się już udało (4)

      Udało się zakupić najszybszy w dziejach Polski pociąg pendolino za 3 miliardy złotych (rekord świata)i przy jego pomocy, pobić rekord prędkości na kolei, należący do przedwojennej, parowej Lux-torpedy

      • 16 7

      • a i tak będzie jeździć 160 km/h bo nie ma odpowiednich torów, zasilania i komunikacji (2)

        rekord w przekręcie

        • 9 5

        • (1)

          Dlatego remontują torowiska :) I z kolei między innymi dlatego nie mamy jeszcze SKM do Pruszcza, bo niestety tylko jeden tor do dyspozycji... Cierpliwości, docelowo Pindolino ma jeździć pełną prędkością na całej trasie :)

          • 4 2

          • chyba jednak nie

            Natomiast bylbym tez daleki od siania pesymizmu w formie zaprezentowanej chwile wczesniej.

            • 0 0

      • Lux-Torpeda nie była parowa.

        To był pojedynczy wagon spalinowy, coś w rodzaju szynobusu, który nigdy nie osiągnął rekordowej w Polsce prędkości.

        • 2 0

  • nie zabrakło czegoś? (20)

    Fajne zestawienie, ale czemu ani słowa o budowie dróg rowerowych w 2014? Przecież rowery to też transport. Czyżby nic nie miało powstać w tym temacie? Czy redaktor zwyczajnie zapomniał? ;-)
    Pozdrawiam i życzę bezproblemowych dojazdów w 2014 jakimkolwiek środkiem transportu się poruszacie.

    • 44 51

    • Statystycznie rzecz biorąc, rowerzyści są niczym. Więc i tak dostają więcej niż im się należy. (9)

      Po prostu żałosne, nazywać zabawki "transportem". Zachód cofa się do XIX wieku. Lata siedemdziesiąte były później. Haha.

      • 11 35

      • (8)

        O proszę kto się złowił na moją przynętę...
        Tobie matematyku z bożej łaski tez życzę wszystkiego dobrego w 2014 i wielu udanych trolowań :)
        a czemu się nie udzielasz a temacie urowerowiania Gdyni? brakuje nam tam ciebie :P

        • 16 12

        • Jak zwykle, żadnych argumentów tylko ataki osobiste. Typową cechą rowerzystów jest agresja dla... (7)

          ...każdego kto ich nie hołubi, nie chce być razem z nimi w klubie lizusów i masochistów. Nie wspominając już o prawie Kalego. A ja tylko argumentuję...

          • 18 14

          • Masochizm to reprezentujesz w swoim tedeju wiecznie remontowanym (6)

            Jesteś typowym reliktem PRL-u który wtedy nie mogąc sobie pozwolić na auto teraz już nie odpuści i nie zrozumie dlaczego ktoś woli jechać rowerem to pracy - Przecież auta są na wyciągnięcie ręki a kredyt dają każdemu

            • 12 12

            • Typowy dla rowerzystów chamstki komentarz. Jeśli taki jest ten zgniły Zachód, jesteśmy wyższej kategorii ludźmi. (5)

              Nic rozprawy nad kontrargumentami. Wyznawaj inne poglądy niż rowerzysta, argumentuj jak najlepszy retor, ten powinien dostać zawału.

              A co do lichych argumentopodobnych słów, które tak trudno było wydobyć: Żądasz aby większość cierpiała dla szczęścia mniejszości. Czy to nie tak usilnie zwalczana przez Zachód dyskryminacja? Najgorsza! Bo maksymalizująca liczbę ofiar.

              Dlaczego zapatrzenie w przeszłość musi być automatycznie "be"? Dlaczego wykluczasz, że przyszłość nie popełni błędów? Nie używasz logiki! Tylko najprostszych schematów. I chamstwa. Co zrobisz jeśli Holandia zalegalizuje kanibalizm pedofilię? Tam nic nie jest niewykluczone. Ocenianie książki po okładce jest z definicji głupie. A minę będziesz miał, kiedy zwolennicy będą naśladować Twoje metody.

              Więc ja czegoś nie rozumiem? Fakt. Nie rozumiem dwulicowości rowerzystów. Umartwiają się w transporcie. Ale nie zamienili domów na szałasy...

              • 10 10

              • A jednak relikt PRL-u i do tego frustrat (4)

                Tak skrajnie nie cierpisz rowerzystów że snujesz jakieś czarne wizje o pedofilii i kanibalizmie. Zakrawa to na obłęd.

                Co do cierpień większości dla mniejszości obecnie jest na odwrót. Sam w sezonie często wybieram auto zamiast roweru bo niestety ale ścieżki w Gdyni projektował ktoś twojego pokroju. Nie wiem czy projekt był efektem głupoty czy złośliwości ale często zmusza mnie do potęgowania korków w mieście.

                No i jeszcze ta zmiana domów na szałasy :). Akurat klekot - serce twojego auta wymyślono ponad wiek temu. Natomiast wasz magiczny amulet, tzw. tedej jest tylko unowocześnieniem. Jakbyś nie patrzał rower nie syfi środowiska, zmniejsza korki i przyszłościowo odciąża NFZ bo ruch to zdrowie. Tak więc zmiana domu na szałas należy do was - mistrzów kierownicy z największa ilością wypadków w Europie

                • 8 7

              • Obłędem jest ocenianie książki po okładce. (3)

                Nic innego zwolennicy rowerzystów nie potrafią, nie licząc obrażania każdego kto im nie sprzyja. U mnie możesz liczyć tylko na argumenty. I to Was boli.

                Jeśli moje zdanie o arcyrowerowej Holandii, tak stawianej przez Was za wzór Cię śmieszy, to znaczy że wiem o niej więcej niż Ty...

                Próbuję się zmusić do współczucia Ci. Zmuszają Cię do wyboru willi, zamiast szałasu...

                Rzekome wady auta jakie wyliczyłeś, to tak naprawdę wadziątka po dorzuceniu potężnych zalet:

                -władza nad tym, co dotyczy bezpośrednio
                -jakość podróży
                -nie pilnować dobytku i pasażerów (tak mocno)
                -dzieci mogą przekimać się
                -warunki atmosferyczne niczym, często

                Wady? Phi:

                -Wpływ ludzkości na powietrze jest niczym przym wulkanach. Darmozjady, które jeszcze za mało ukradły lansują, odwrotne tezy.

                -15 minut w korku jest zerową traumą przy 15 sekundach poniżenia się na zabawce

                -rower jest bardzo nie zdrowy dla tych części ciała, z którymi się styka. Pomyśl o siłowni.

                • 3 10

              • Dzwine... (2)

                Ciężko twoje zdanie w jakikolwiek sposób nazwać argumentami ale jeśli już nazywam to z niektórymi się zgodzę.

                Gdynia nie ma ani jednej sensownej ścieżki rowerowej. Mapa ścieżek wygląda jakby projekt robił zezowaty po wypiciu połówki. Może kiedyś osiągniemy namiastkę Holandii o której wspominasz to wtedy będziesz mógł ujadać że rowerzyści dostają więcej niż im się należy. Bo póki co to są najgorsze ścieżki w Polsce, jest ich bardzo mało, za większość płaci Unia a nie twoje podatki i jeszcze jakieś skrajne głosy sprzeciwu są.

                Masz więc rację z roszczeniową postawa rowerzystów, co z tego skoro i tak infrastruktury rowerowej nie ma.

                A teraz na pocieszenie, dziś jadę samochodem. Niestety nie posiadam wiejskiego ksenonu, 5 - metrowej anteny CB i mam benzyniaka zamiast "lpga czy tedeja" ale i tak na dziś pozostaje waszym ziomem.

                • 3 2

              • Trochę Ci współczuję. Łaskawie obdarzę receptą:

                Wyjedź tam, gdzie ludzie z gustem takim samym jak Twój są większością. My, którzy nie lubimy poniżać się, jesteśmy większością tutaj. Siłą rzeczy, nic nie jesteśmy Tobie winni. A jeśli sie mylę, niech następne wybory wygra partia/kandydat z najmniej licznym elektoratem...

                Większość nie jest winna mniejszości nic. Mniejszość jest winna większości wszystko. Chyba, że wyjedzie.

                • 3 7

              • Narzekaczu bez podpisu...

                zmień miejsce zamieszkania, skoro u was w gdyni nie ma ścieżek rowerowych. Pretensje ślij do szczurasa

                • 0 0

    • Przecież to Naskręt

      Więc cud, że w ogóle wspomniał o czymś innym niż samochody ;)

      • 12 7

    • Drogi rowerowe, kolejne strefy tempo 30, monitorowane parkingi rowerowe w Gdyni, więcej rowerów miejskich w Sopocie. To (8)

      W Gdańsku na wiosnę zostanie ukończona 7-kilometrowa droga technologiczna wzdłuż kanału Raduni - Nie będzie to tradycyjna ścieżka rowerowa, ale dobrej jakości droga z kostki, z której będą mogli korzystać rowerzyści i piesi - mówi Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Trasa będzie prowadziła pasem technologicznym o szerokości 2-3 metrów zbudowanym do obsługi kanału. Po wybudowaniu przez Pruszcz kładki nad kanałem uzyskamy połączenie rowerowe centrum Gdańska z Pruszczem Gdańskim.

      Spośród przyszłorocznych inwestycji warto wymienić drogę rowerową, która będzie biegła przez Piecki-Migowo (połączy ul. Kartuską i ul. Potokową). Długość trasy wraz z odnogami wyniesie blisko 4 km.

      Jest szansa na...

      Do końca 2014 roku uzupełnione zostaną dwa odcinki dróg rowerowych wzdłuż ul. Uczniowskiej i ul. Sucharskiego. Pierwszy będzie miał długość 380 m, drugi ponad 2,5 km.

      - Równolegle ubiegamy się o uzyskanie dofinansowania dla dwóch kolejnych inwestycji, w zakresie których przewidziane są trasy rowerowe - dodaje Kitliński. - W ramach przebudowy linii tramwajowej na Stogi jest szansa na modernizację trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż Siennickiej i Lenartowicza. Na półtorakilometrowym odcinku najważniejszą zmianą będzie poprawa warunków poruszania się pieszych i rowerzystów na Moście Siennickim. Drugie przedsięwzięcie, o które aplikujemy, to budowa ulicy Gronostajowej, stanowiącej dojazd do przystanku PKM Jasień. Ulica będzie wyposażona w pasy rowerowe.

      Kitliński zapowiada także kolejne zmiany organizacji ruchu, w tym nowe strefy tempo 30.

      Gdynia: ścieżki, parkingi, liczniki

      W Gdyni powstaną nowe drogi dla rowerów wzdłuż ulic: Łużyckiej, Puckiej oraz Chylońskiej (prace już trwają). Inwestycja jest częścią projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej. Jej koszt to prawie 6 mln zł.

      Do kwietnia mają powstać wreszcie objęte monitoringiem parkingi rowerowe m.in. na Babich Dołach, na placu Dworcowym w Gdyni-Chyloni, przy stacji SKM Grabówek, przy centrach handlowych Batory i Kwiatkowski, w sąsiedztwie orłowskiego molo, a także przy Bulwarze Nadmorskim. - To będzie duży skok jakościowy - zapowiada Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

      W ramach budowy ul. Chwarznieńskiej w drugiej połowie roku powstanie droga rowerowa łącząca Chwarzno z Witominem o długości ok.1,5 km.

      W przyszłym roku na remonty (obniżanie krawężników, uzupełnianie nawierzchni ścieżek etc.) zarezerwowano w budżecie ZDiZ 1 mln zł.

      W przyszłorocznym budżecie Gdyni zarezerwowano także 150 tysięcy złotych na montaż liczników rowerowych.

      Zostanie też rozstawionych około 500 stojaków rowerowych.

      Sopot postawi na uspokojenie ruchu

      W Sopocie Nextbike - operator Roweru Trójmiejskiego, zgodnie z umową zwiększy liczbę rowerów z 80 do 140.

      W przyszłym roku w kurorcie będzie realizowane uspokajanie ruchu (konsultacje społeczne z mieszkańcami odbyły się w tym roku). - Chcemy doprowadzić do sytuacji, by ruch rowerowy w maksymalnym zakresie odbywał się po jezdni, stąd uspokajanie ruchu - przyznaje Rafał Ejsmont, sopocki oficer rowerowy. - Oczywiście tam, gdzie ze względu bezpieczeństwa będzie to niemożliwe, zostaniemy przy drogach rowerowych.

      za gazeta.pl

      • 9 4

      • hehe

        Oficer rowerowy buhahaha

        • 3 7

      • Ścieżka wzdłuż szosy (6)

        Może ktoś ze służby zdrowia wypowie się na temat zasadności budowy dróg rowerowych przy jezdniach.Tak miło i zdrowo wdychać spaliny?

        • 5 4

        • (5)

          Drogi buduje się z punktu A do puntu B - tak jak ludzie maja potrzebę przemieszczania się. Drogi rowerowe nie są wyjątkiem i służą (a przynajmniej powinny) do sprawnej komunikacji. Jeśli Twoim priorytetem jest unikanie spalin to możesz jechać na około przez las ale większość ludzi nie ma na to czasu jadąc rowerem np do pracy.
          A spaliny oczywiście są problemem i to jest jeden z wielu powodów bo ograniczać ruch samochodowy - budowanie dróg rowerowych biegnących na około przez las w tym raczej nie pomoże. Rower bywa używany do rekreacji ale w mieście to przede wszystkim po prostu środek transportu.

          • 9 5

          • Nie ma powodów do ograniczania samochodów. Są tylko powodziątka. (4)

            Bo są niczym przy potędze zalet. A, zanudzaj na śmierć ciągle tymi samymi frazesami. Nadal będą niczym przy władzy nad własnym życiem, wygodą i bezpieczeństwem.

            A czym są spaliny? Metr lub dwa za rurą wydechową nie znaczą nic. Ziemia ma aktywne wulkany, o czym ciągle próbujesz zapomnieć.

            • 2 11

            • (3)

              Nie dość że wulkanami syfi nas ziemia to jeszcze z kraterów wydobywają się zużyte opony, smary, oleje, plastikowe kokpity i wiele innych. Jakby tego było mało ziemia ma dziurawe miski olejowe a potem atakuje deszczem i sama zatruwa wodę.

              No i te bezpieczeństwo. Nie prawdą jest że najwięcej ludzi ginie w samochodach, najwięcej śmierci niosą rowery na ścieżkach rowerowych !!!

              A kto nie ma samochodu, jeździ rowerem i nie gra w piłkę ten jest Damian w obcisłym !!!

              • 7 3

              • Według innych statystyk, znacznie więcej wypadków zdarza się w domach niż w pracy. (2)

                Idąc tropem Twojego rozumowania, trzeba wyburzyć wszystko co nie służy do mieszkania. Miejsca tych opon, zużytych olejów... jaki stanowią odsetek powierzchni Ziemi? Nie istnieją technologie utylizacji? Tereny niezmienione przez człowieka nawet za 1000 lat nadal będą miały przewagę w zajmowanej powierzchni bryły świata.

                Choćby w autach ginęło osiemset razy więcej, nadal będą najwydajniejsze w dostarczaniu radości życia. To jest najważniejsze. Rowery są w najwydajniejsze w dostarczaniu bólu egzystencjalnego i poniżenia. Czy to zbrodnia do woli dysponować swoją własnością? Moje życie, moja własność. Jeśli będę chciał grać w bejsbol na polu minowym, wtedy również nie Twoja sprawa. My - większość mamy taki gust i nie mamy obowiązków żadnych wobec Ciebie. Jak się nie podoba, wyjedź tam gdzie będziesz większością.

                • 0 9

              • Kamień Pom.: bmw wjechało w ludzi. Sześć osób nie żyje, w tym dziecko. 26-letni kierowca był pijany

                tu sobie potrolluj, biedny, zaślepiony matematyczku...

                • 5 1

              • trak, Twoje zycie i masz prawo jezdzic

                Ale reszta ludzi moze uwazac inaczej i nie zgadzac sie na to, aby inwestycje w drogi drenowaly az tak bardzo budzet.

                Zakladam, ze musisz byc wzglednie inteligentny jako matematyk, pewnie potrafisz tez zamodelowac pewna sytuacje. Kazdy czlowiek w miescie zaczyna myslec jak Ty.

                Pisales tu wielokrotnie o 15-minutowych korkach... Gdyby KAZDY myslal tak jak Ty w korku staloby sie po 2-3h dziennie, nie 15 minut.

                Nie wiem, co widzisz ponizajacego w rowerze. Natomiast skad wniosek, ze jestes w wiekszosci? Zrobiono jakies referendum? Ja o zadnym nie wiedzialem.

                Mam rower, samochod i nawet czasem bilet miesieczny. Uzywam tego, co w konkretnym przypadku jest wygodniejsze. Samochod w godzinach szczytu jest forma kary, nie nagrody jak probujesz to przedstawic. Rower zima jest przecietnym srodkiem lokomocji. Komunikacja miejska bywa zawodna. Wszystko ma swoje wady i zalety.

                Pewnym jednak jest, ze fizycznie w miescie nie zmiesci sie 500 000 samochodow. To nie jest zloscliwosc. To nie sa kompleksy. To jest fakt - nie opienia.

                • 7 1

  • a kogo bedzie stac na jazde tym cudem 3,5 godziny do Wawy (9)

    nie mowiac już że jak obliczyli eksperci od kolejnictwa, ekspoatacja tego g.... spowoduje kolejne kilka milionów długu PKP cargo. A kto za to zapłaci ? .. Ci Państwo co sie z tego przetargu cieszą na tym forum...

    • 43 28

    • (4)

      mnie bedzie.

      • 10 11

      • Pracuje i nie mam:) (2)

        Kilkudziesieciu milionów na serwisowanie pociągu, który nie ma gwarancji na eksploatację poniżej temp. 20 st. na plusie:( ale każdy ma prawo być dymany przez kogo chce.. ja nie chcę, Ty możesz być i jeszcze za to płacić - to prawie wolny kraj:)

        • 19 15

        • handluję cebulą, to Mam :D

          • 5 7

        • zawsze możesz zacząć handlować cebulą i zostać milionerem

          • 4 4

      • Nowaka będzie stać i Donka

        • 16 11

    • Co ma PKP Cargo do Pendolino?

      • 5 1

    • (1)

      a tymczasem do Malborka z Oliwy jedzie sie prawie 2 godz. A to tylko jakies 60km. W 21 wieku powinno to trwac nie dluzej niz 40 min.

      • 5 0

      • Widzisz, ale zloty interes

        Czemu jeszcze nikt zatem nie zrobil prywatnej kolei?

        • 1 0

    • pseudolino cena bedzie o wiele drozsza tylko naiwne lemingi myślą ze kupia bilet za 49 zł!

      Portal kolejny raz udowodnił ze jest tuba medialną urzędasów i POlityków. Bo te teksty to jak stara rządowa jeszcze PRLowska propaganda cuchnie.Pseudolino jest dokładnie takim samym sukcesem jak dziurawe stadiony za nasze podatki tak samo będziemy do pseudolino dopłacać jak dopłacamy do stadionów!!

      • 5 6

  • Tristar to maszynka do nabijania kabzy pod przykrywką systemu (6)

    sterowania ruchem. Nie takie rozwiązanie było oczekiwane

    • 81 16

    • Przepisy (2)

      Poruszaj się zgodnie z przepisami, to do wspomnianej kabzy nie wrzucisz ani złotówki.

      • 11 7

      • (1)

        Czytaj ze zrozumieniem!!!

        • 7 2

        • Meliska

          Misiu kolorowy,
          Mój post tyczy się wypowiedzi Kolegi TR, a nie Twojego lamentu - zobacz na datę wpisu.
          Poza tym, jeśli chodzi o Gdańsk, to z tego co czytałem system działa od Abrahama do Opery, więc Dworca Głównego w to nie mieszaj.

          I polecam meliskę. Dopiero co nowy rok się zaczął, a Ty już taki zdenerwowany..

          • 3 0

    • (2)

      Narazie, w trakcie przygotowań tego systemu. korki są większe!!!
      Al Zwycięstwa -czy zgodnie z przepisami, wolniej czy szybciej... Zawsze złapiesz czerwone.
      Wcześniej jechało się "zieloną falą" prawie do Dworca Głównego

      • 14 2

      • tak samo na morskiej

        z centrum w stronę obwodnicy, kiedyś poza godzinami szczytu jechało się kilka minut, teraz kilkanaście, bo każde światło czerwone

        • 11 1

      • KORKI

        Albo rano do pracy cała droga od Tesco na Nowowiczlińskiej aż do Sopockiej

        • 0 0

  • pendolino to bubel za miliardy z naszych podatków (11)

    Można było kupić polskie składy Pasa 5 razy taniej, też jadą z prędkością 160 km/h, są nowoczesne i ładne. Jakoś władza nie wspiera naszego przemysłu

    • 93 29

    • Pendolino miało symbolizować sukces... (1)

      Newagi też jeżdżą 200km/h i są polskie... Cóż - ktoś nie pomyślał :/

      • 23 7

      • albo właśnie pomyślał i wyeliminował polską konkurencję

        • 25 3

    • Chodzi o to że włosi i amerykanie grubo "smarują" (4)

      ...a nasi niespecjalnie!

      • 17 3

      • Masz dowody - idz na prokurature (3)

        nie masz - milcz.

        W Polsce powinni zaczac stosowac pozwy za oczernianie. Moze by sie polaki-cebulaczki nauczyli.

        Uwazasz, ze cos smierdzi - zglos, udowodnij. Nie umiesz, przestan oczerniac wszystkich wokol. Nie kazdy czlowiek na swiecie kradnie gdy tylko ma okazji - tak jak Ty, skoro wszystkich taka miara oceniasz.

        • 4 14

        • (2)

          Proszę się nie denerwować panie prezydencie.

          • 13 4

          • po prostu takie plucie dla zasady jest zalosne (1)

            Dawniej aby kogos obrazic trzeba to bylo zrobic osobiscie twarza w twarz, za co ktos mial prawo wyzwac kogos na pojedynek. Oczywiscie, mozna bylo powiedziec cos zlego o kims jednak uznawano to za niezywkle nieeleganckie.

            Dzisiaj jak widac wielu ludzi, ktorym sie srednio udalo, wiecznie bedzie na wszystkich pluc.

            Twardziel w internecie, zaplakana dziewczynka w realnym swiecie...

            • 4 1

            • Jasne ZOMO już wypałuje tych niepoprawnie myślących

              • 0 1

    • to bubel i owszem a le w zamian

      jest chociaz jeden dobry zegarek

      • 14 2

    • Tiaa (2)

      Alstom - 40 lat doświadczeń w budowie elektrycznych zespołów trakcyjnych na prędkości do 320km/h, Pesa - 8 lat doświadczeń w budowie EZT, dotychczas tylko regionalnych, na Vmax 160km/h. Do przetargu PESA w ogóle nie startowała.
      Vmax 160km/h to za mało, od grudnia 2014 PKP PLK wprowadza pierwsze odcinki na 200km/h.
      Tyle w temacie. Minus.

      • 15 16

      • w Polsce tory i system zarzadrzania pociagami nie są i nie będą przygotowane do obslugi pociągów powyzej 160km/h (1)

        I tyle w temacie mędrco

        Trzeba być naiwnym albo z partii żeby takie bzdury gadać

        • 11 11

        • Skoro wiesz lepiej :)

          • 5 6

  • (4)

    pendolino czyi wałek nad wałki
    realnie bezprzetargowy zakup pociągu ktorego odpowiednicy sa produkowani w Polsce

    • 56 16

    • jakieś szczegóły? (3)

      czy tak po prostu pier...

      • 9 13

      • miały być kołyski więc polskie firmy odpadły (1)

        Potem zmienili że bez kołysek ale było już za późno i polskie firmy nie mogły wziąć udziału w przetargu

        • 11 1

        • która polska fabryka busuje składy o prędkości technicznej ponad 200 km/h...?

          ...nawet bez kołysek?

          • 6 1

      • Łoj będzie afera,będzie.

        Szczegóły szczochu jak zwykle wyjdą po kontroli CBS.

        • 0 0

  • Ważne, że Donek ma fotki w pendolino i jest "pi ar" (3)

    Polska bedzie spłacać miliardy, a Donek już z immunitetem europejskim pomacha nam z Brukseli

    • 56 14

    • no taki jest plan.............tata lubi się wozić za cudze :-) (1)

      a plebs ma płacić buahhahahaha

      • 12 3

      • w sumie racja miliony zł za samolot warszawa gdansk kilka razy w miesiącu

        • 13 3

    • matoł do Brukseli

      Do Brukseli to matołów nie potrzebują . Uległych może tak .

      • 0 0

  • Kiedy rzeszta Chwarznieńskiej - odcinek witomiński (3)

    Niestety, ale największe korki na Chwarznieńskiej tworzą się właśnie na Witominie. Zresztą, nie ma tym nic dziwnego, bowiem jest to jeden z głównych dojazdów z centrum do obwodnicy. A tu proszę. Dowiadujemy się, że w tym roku nawet nie będzie ogłoszonego przetargu.

    • 29 1

    • (2)

      Przebudowa Chwarznienskiej to jest perelka budownictwa na skale swiatowa :) wciaz nie moge zrozumiec jak mozna tak krotki odcinek budowac w tak dlugim czasie i to odcinek, ktory malo co da. W Gdyni zachod mieszkancow przybywa w mega szybkim tempie, sama Chwarznienska to jedna z glownych drog dojazdowych do obwodnicy a oni sie beda meczyc kilka lat zeby wykonac cala inwestycje(3 odcinki), ktora w normalnym kraju bylaby zrealizowana w gora rok. Nie chce narzekac bo przebudowa tej ulicy jest na gwalt potrzebna ale i tak do czasu kiedy w Gdyni zachod bedzie jeszcze wiecej mieszkancow to poki nie dociagna tam kolejki to sama Chwarznienska na nic sie nie zda.

      • 11 1

      • Trzeba było kupic mieszkanie w centrum.

        A nie narzekasz, że nie masz dojazdu.

        • 2 3

      • do KK

        drogi panie wystarczy wyjechać do pracy o 6 rano wtedy nie ma korków(nawet nie ma ich na Spacerowej) ,a że zaczyna pan pracę o 10 -to te 4 godzinki może pa spędzić na super gdyńskim dworcu, potem zjeść śniadanko w barze "Słoneczny"na Władka IV i już za chwilę otworzą panu bramę do zakładu pracy pozdrawiam

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.