Fakty i opinie

stat

Rok 2014 w komunikacji: gotowa kolej dalekobieżna, Tristar, Pendolino do Warszawy

Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r.
Pociąg Express Intercity Premium (Pendolino) rozpocznie regularne kursy z Trójmiasta do Warszawy w grudniu 2014 r. mat. prasowe

W tym roku w Trójmieście mają zakończyć się warte ok. 1,5 mld zł inwestycje w transport. Mieszkańcy odczują poprawę szczególnie podczas podróży koleją. Kierowcy natomiast pojadą dłuższą dwujezdniową ul. Chwarznieńską, a przez korki w Trójmieście poprowadzi ich Tristar. Jeszcze ponad rok poczekamy na otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą, PKM oraz linii tramwajowych na Morenę i Przeróbkę.



Rok 2014 nie będzie obfitował w przetargi na wielomilionowe inwestycje w transport. Powód? Budżety poszczególnych samorządów są napięte jak guma procy przed wystrzałem. Ale i tak nie powinno to popsuć nam humoru. W Trójmieście w bieżącym roku zakończą się inwestycje infrastrukturalne warte prawie 1,5 mld zł.

W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście.
W 2014 r. zakończą się prace na głównej magistrali kolejowej w Trójmieście. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Od tego roku nowa jakość na kolei

Już na przełomie marca i kwietnia ma się zakończyć przebudowa linii dalekobieżnej w Trójmieście. Wart ponad 1 mld zł kontrakt spółki PKP PLK (inwestor) i konsorcjum firm: Feroco i Torpol, po trzech latach prac właśnie dobiega końca. Przez Gdynię i Sopot pociągi dalekobieżne poruszają się już docelowo dwoma torami. Za około dwa miesiące ruch podobnie będzie odbywał się na gdańskim odcinku magistrali.

Wciąż jednak do przebudowy pozostanie stacja Gdańsk-Wrzeszcz. Inwestycja opóźnia się z uwagi na planowane wpięcie w tory dalekobieżne linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i budowy dodatkowego peronu.

Jest też dobra informacja dla pasażerów SKM. Bydgoska spółka PESA zapewniła, że wiosną pojawią się pierwsze spośród 20 modernizowanych składów kolejki SKM. Jedną z nich, zmodernizowaną przed mającą kłopoty finansowe firmę TS Opole, można było obejrzeć jeszcze w starym roku. Do końca przyszłego roku w Trójmieście powinny być wszystkie maszyny.

Zobacz Pendolino od środka.

Zobacz Pendolino od środka.

Natomiast późną wiosną lub latem poznamy firmę, która dostarczy 10 składów spalinowych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że pierwsze składy dotrą do naszej aglomeracji w ostatnich dniach 2014 r, ale pojedziemy nimi dopiero po upływie kolejnych sześciu miesięcy, gdy zostanie oddana do ruchu linia kolejowa między Wrzeszczem a Osową.

Największa zmiana jakościowa pasażerów kolei czeka jednak pod koniec 2014 roku. Wtedy zaczną z Trójmiasta do Warszawy kursować pociągi Express Intercity Premium, nazywane często Pendolino. Do stolicy mamy dojeżdżać w niespełna trzy godziny, a najtańsze bilety będą kosztować ok. 49 zł. W tym samym czasie zostanie ukończona rozbudowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście pod aleją Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, choć nie wszystkie składy będą stamtąd odjeżdżały.

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w Gdyni. graf. Trojmiasto.pl
Bez dużych przetargów na drogi

Niestety najmniejsze udogodnienia w przyszłym roku odczują kierowcy. Do ruchu w połowie roku powinna zostać oddana dwujezdniowa ul. Chwarznieńska na odcinku leśnym, czyli między Chwarznem i Witominem. Gdynia zapłaci za realizację inwestycji firmie Strabag 28 mln zł. I to na tyle jeśli chodzi o budowę dwujezdniowych dróg w naszej aglomeracji.

W 2014 r. w Trójmieście nie zostanie ogłoszony żaden duży przetarg na budowę drogi. Kierowcy będą musieli zadowolić się cząstkowymi i bieżącymi remontami dróg - m.in. ul. Małomiejskiej, czy Platynowej (obie w Gdańsku).

Zobacz, jak działa Tristar.

Zobacz, jak działa Tristar.

Na osłodę kierowcom Tristar

W Trójmieście w tym roku ma zakończyć się warta 133 mln zł budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem. Elektroniczna sieć połączona światłowodem, niczym system Skynet w filmie pt. Terminator, ma zacząć funkcjonować jesienią 2014 r., czyli trzy miesiące później niż zakładano. Wykonawca - firma Qumak - tłumaczy, że ich prace opóźniały się z powodu innych robót przy skrzyżowaniach.

Uruchomienie systemu zbiegnie się z trwającą wtedy kampanią przed wyborami do samorządów. Gdyby jednak ktoś start systemu chciał przekuć na swój osobisty sukces, powinien pamiętać, że narzędzie do sterowania ruchem miało być gotowe jeszcze przed Euro 2012.

Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego.
Zdjęcie z grudnia. Demontaż maszyny TBM i jej transport z powrotem do szybu startowego. fot. GIK
Tunel pod Martwą Wisłą - w tym roku gotowe dwie nitki

W tym roku ma się też zakończyć praca maszyny TBM pod Martwą Wisłą. Drugi tunel powinien powstać jeszcze na długo przed jesienią. Nie oznacza to jednak, że pod gdańską rzeką przejedziemy samochodem w październiku tego roku. Władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne - inwestor - wielokrotnie zapewniały, że bardziej zależy im na wysokiej jakości pracach niż ich wysokim tempie. Stąd przejezdność pod Martwą Wisłą ma być możliwa dopiero w połowie 2015 r.

Uzyskane w ten sposób dodatkowe osiem miesięcy pewnie zostanie spożytkowane na wykańczanie wnętrza tunelu - budowę m.in. przejść ewakuacyjnych czy korpusu jezdni. W tym czasie mają być prowadzone także odbiory techniczne.

Linie tramwajowe i węzły przesiadkowe

2014 rok to okres, w którym kontynuowana będzie budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, warta 116 mln zł. Całość - 3,6-kilometrowy odcinek - ma być gotowa dopiero w połowie 2015 r. Wcześniej, czyli do końca grudnia tego roku, z bydgoskiej Pesy do Gdańska przyjedzie pięć tramwajów Jazz Duo. Jeden pojazd kosztuje ok. 7 mln zł i wszystkie będą obsługiwały nową linię wraz z tramwajami Dortmund.

Prawdopodobnie także w połowie roku miejska spółka GIK ogłosi przetarg na budowę dodatkowej linii tramwajowej na Morenie wzdłuż ul. Bulońskiej. Dojedziemy nią w okolice ul. Myśliwskiej.

Natomiast wiosną tego roku GIK ogłosi przetarg na przebudowę linii tramwajowej na Przeróbce. W sumie zmodernizowana zostanie 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas powodowany przez tramwaje. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn w łukach. Jednak na przyjemność z jazdy zmodernizowaną linią będzie trzeba poczekać do 2015 r. Inwestycja wstępnie ma kosztować ok. 42 mln zł.

Kolejne 60 mln zł z kasy Gdańska pochłoną budowy węzłów przesiadkowych w Brętowie, Jasieniu, Kiełpinku i Matarni - tam, gdzie mają powstać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ułatwią one przesiadanie się z autobusów i tramwajów do kolejki. Zakończenie prac? Połowa 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. graf. Trojmiasto.pl
Dalsze prace budowlane przy budowie PKM

Przez cały 2014 r. powinna trwać się budowa 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Warta ponad 900 mln zł inwestycja kolejowa ma być jednak gotowa dopiero za półtora roku. Niemniej jeszcze w tym roku powinno być gotowe torowisko na Matarni i będziemy podziwiać pełną konstrukcję estakady kolejowej przy gdańskim lotnisku.

Spółka samorządu województwa, Pomorska Kolej Metropolitalna - inwestor - wiosną zwróci się też do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Komisji Europejskiej.

Opinie (187)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.